Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Squamish
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2009
    • 260
    • HEL

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Lähetä näyte öljylabraan niin mittavat. Tosin onko siitä paljon iloa? Ennemmin lähettäisin käytettyä öljyä jotta näkisi paljonko sillä vielä käyttöikää jäljellä kyseisessä käytössä. Sitten venyttäisi vaihtoväliä ja ottaisi uuden näytteen. Vai mitä sulla on mielessä?
    Olet oikeassa, että öljyt pitäisi enneminkin lähettää analysoitavaksi labraan. Tekeekö Suomessa joku labra noita mittauksia, esim. Naantalissa?

    Olen tässä pohtinut uusia öljyjä ja lukenut niiden tuoteselosteita niin esim. Mobil ilmoittaa TBN-arvot kun Castrol taas ei. Ja kun esim. M1 New Lifen ja M1 ESP:n TBN-arvoissa on aika iso ero (11,8 vs 7,8), niin siitä heräsi mielenkiinto Castrolin lukuihin.
    Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      Originally posted by Hemi View Post
      Toimii.
      Jees Kun tuumin tuossa että laittaako castrollia mitä nytkin koneessa(olikohan 0w-30), vai tuota kaikkien suosimaa teboilia.
      M550d

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Squamish View Post
        Olet oikeassa, että öljyt pitäisi enneminkin lähettää analysoitavaksi labraan. Tekeekö Suomessa joku labra noita mittauksia, esim. Naantalissa?

        Olen tässä pohtinut uusia öljyjä ja lukenut niiden tuoteselosteita niin esim. Mobil ilmoittaa TBN-arvot kun Castrol taas ei. Ja kun esim. M1 New Lifen ja M1 ESP:n TBN-arvoissa on aika iso ero (11,8 vs 7,8), niin siitä heräsi mielenkiinto Castrolin lukuihin.
        Varmaan Suomessakin joku tekee, mutta hinta taitaa olla pilvissä kuten kaikessa. Olen lähettänyt USAan Blackstone laboratorioon.

        Castrol pihtaa muitakin tietoja eikä anna niitä edes kysyttäessä. Tulee fiilis, että kun on huonot arvot niitä ei haluta kertoa. Hyvä esimerkki on TWS, koostumus on muuttunut mutta siitä ei kerrota. HTHS:ää ei kerrota, "täyttää luokituksen" on ainut maininta. Eipä se sitten ihme, että S moottorien laakerit on kaput...

        Mutta vaikka Mobillissa on TBN arvoissa eroa, ei se automaattisesti kerro kumpi on parempaa. Pitäisi tietää kuinka nopeasti se lähtee putoamaan ja millä tasolla se on käytön jälkeen tietyssä moottorissa. Samalla näkee myös mukaan kuluneet metallit ja siitä sitten päätellä vaihtaakko vai ei.

        Comment

        • Squamish
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2009
          • 260
          • HEL

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Varmaan Suomessakin joku tekee, mutta hinta taitaa olla pilvissä kuten kaikessa. Olen lähettänyt USAan Blackstone laboratorioon.

          Castrol pihtaa muitakin tietoja eikä anna niitä edes kysyttäessä. Tulee fiilis, että kun on huonot arvot niitä ei haluta kertoa. Hyvä esimerkki on TWS, koostumus on muuttunut mutta siitä ei kerrota. HTHS:ää ei kerrota, "täyttää luokituksen" on ainut maininta. Eipä se sitten ihme, että S moottorien laakerit on kaput...

          Mutta vaikka Mobillissa on TBN arvoissa eroa, ei se automaattisesti kerro kumpi on parempaa. Pitäisi tietää kuinka nopeasti se lähtee putoamaan ja millä tasolla se on käytön jälkeen tietyssä moottorissa. Samalla näkee myös mukaan kuluneet metallit ja siitä sitten päätellä vaihtaakko vai ei.
          Paljonko tulee hintaa Blackstonen analyysille lähetyskuluineen kaikkineen?

          BP/Castrolin käytäntönä ilmeisesti on pihdata HTHS- ja TBN-arvoja. TWS:n luokitushan ei edellytä kuin vähintään HTHS 3,7:n, ts. samaa luokkaa kuin Mobilin erinäisillä 1-öljyillä. Ei välttämättä kovin luottamusta herättävää kovaa käyttöä ajatellen ja jos sitten ajellaan talvet samalla öljyllä niin...

          TBN-arvot kai tyypillisesti putoavat alkuun nopeasti ja tasaantuvat sitten jollekin tasolle? Itse ajattelen, että korkeampi TBN on joka tapauksessa aina parempi lähtökohta kuin matalampi. Keskimääräinen uuden öljyn arvo on ymmärtääkseni noin 8 ja suositeltu öljynvaihdon raja-arvo on jossain 2-3:n tienoilla. Tässä valossa New Lifen TBN 11,8 näyttää paperilla houkuttelevalta. Kaikki tämä tietysti ceteris paribus -periaatteella, muuttujiahan on toki muitakin.
          Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Squamish View Post
            Paljonko tulee hintaa Blackstonen analyysille lähetyskuluineen kaikkineen?

            BP/Castrolin käytäntönä ilmeisesti on pihdata HTHS- ja TBN-arvoja. TWS:n luokitushan ei edellytä kuin vähintään HTHS 3,7:n, ts. samaa luokkaa kuin Mobilin erinäisillä 1-öljyillä. Ei välttämättä kovin luottamusta herättävää kovaa käyttöä ajatellen ja jos sitten ajellaan talvet samalla öljyllä niin...

            TBN-arvot kai tyypillisesti putoavat alkuun nopeasti ja tasaantuvat sitten jollekin tasolle? Itse ajattelen, että korkeampi TBN on joka tapauksessa aina parempi lähtökohta kuin matalampi. Keskimääräinen uuden öljyn arvo on ymmärtääkseni noin 8 ja suositeltu öljynvaihdon raja-arvo on jossain 2-3:n tienoilla. Tässä valossa New Lifen TBN 11,8 näyttää paperilla houkuttelevalta. Kaikki tämä tietysti ceteris paribus -periaatteella, muuttujiahan on toki muitakin.
            Noin 30€.

            Noinhan TBN yleensä laskee, mutta jos seassa alkaa olla kulumismetallia niin kannattaa vaihtaa jo ennen raja-arvoa. Paljonko metallia on mukana, riippuu koneesta ja käytöstä ja öljyn muista ominaisuuksista yms.. Joten jos öljynvaihtoväliä haluaa pitkittää, on parempi teettää analyysi.

            Mites Mobil extended life 10w-60? Korkea HTHS ja sinkki-fosfori fosfaatti yhdistettä reilusti. Paljon positiivisia käyttäjäkokemuksia maailmalta ja öljyanalyysejä yms.

            Comment

            • Squamish
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2009
              • 260
              • HEL

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Noin 30€.

              Noinhan TBN yleensä laskee, mutta jos seassa alkaa olla kulumismetallia niin kannattaa vaihtaa jo ennen raja-arvoa. Paljonko metallia on mukana, riippuu koneesta ja käytöstä ja öljyn muista ominaisuuksista yms.. Joten jos öljynvaihtoväliä haluaa pitkittää, on parempi teettää analyysi.

              Mites Mobil extended life 10w-60? Korkea HTHS ja sinkki-fosfori fosfaatti yhdistettä reilusti. Paljon positiivisia käyttäjäkokemuksia maailmalta ja öljyanalyysejä yms.
              Yllättävän edullinen tuo analyysin hinta.

              Extended life on varmasti hyvä öljy tiettyihin olosuhteisiin ja autoihin. Mitä ominaisuuksia tuo sinkki-fosfori fosfaatti -yhdiste tuo öljyyn?

              Itse arvon eri öljyjen välillä N54-moottoriin ympärivuotiseen ajoon. Haluttuja ominaisuuksia hyvä kylmävoitelu (ei moottorilämppäriä), mutta samalla hyvä korkeiden moottorilämpöjen kesto ainakin 120C asti, eli mitä korkeampi viskositeetti-indeksi niin sitä parempi. Vaihtoväli 25,000/2 tai yksi vuosi, käytännössä 10,000...15,000 km. Autobaana-ajoa pitäisi myös kestää huoletta, en tiedä tosin tiedä että onko eri öljyillä tässä mitään käytännön eroa. Jos innostun käymään radalla, niin silloin valitaan eri öljyt ja vaihtovälit.

              Tämä nyt on tällaista akateemista pohdiskelua, mutta tykkään tehdä aina kotiläksyt kunnolla ennen kuin teen mitään päätöksiä niin ei tarvitse katua myöhemmin.
              Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Squamish View Post

                Mitä ominaisuuksia tuo sinkki-fosfori fosfaatti -yhdiste tuo öljyyn?
                ZDDP yhdiste on kulumisen estoa varten, etenkin vanhemmissa moottoreissa joissa ei ole rulla nokkaa. Nyky moottoreissa sitä ei tarvita niin paljon kuin vanhoissa ja saaste syistä sitä on vähennetty.

                Comment

                • Jondis
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 698
                  • Tuusula

                  onkos täällä kukaan käyttänyt shellin helix ultra extra 5w-30 ölppää M52B25 koneessa? tai jossain muussa myllyssä? Saisin tuota sopuhintaan, mutta mietityttää laatu kun ei ole koskaan tullut käytettyä shellin tuotteita missään vehkeessä
                  MB E55 AMG -05
                  E36 318TiA -96
                  E34 535i -89 imolarot
                  Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                  Comment

                  • Squamish
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2009
                    • 260
                    • HEL

                    Hintavinkki: Puuilossa Mobil 1 New Life 0W-40 hintaan 45e/5l ja 13,90e/l. Tämä on ns. Saksan versiota eli Vollsynth'iä.
                    Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                    Comment

                    • Pretoriaani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 3842
                      • Hyvinkää, Finland

                      Originally posted by Squamish View Post
                      Tämä on ns. Saksan versiota eli Vollsynth'iä.
                      Vollsynth=Täyssynteettinen.

                      Itse käytän sitä öljyä, mikä kannu nyt sattuu käteen osumaan.
                      I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17526
                        • Turku

                        Originally posted by Squamish View Post
                        Hintavinkki: Puuilossa Mobil 1 New Life 0W-40 hintaan 45e/5l ja 13,90e/l. Tämä on ns. Saksan versiota eli Vollsynth'iä.
                        Mitä Vollsynth käytännössä tarkoittaa erona?

                        Tokmannilla on vähän väliä eri Mobileja tarjouksessa halvemmalla myös tuo mainitsemasi. Viimeksi ostin 2 vkoa sitten Mobil 1 5W50 4l hinnalla 25,90 € odottamaan E31:een.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Squamish
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2009
                          • 260
                          • HEL

                          Originally posted by Laku View Post
                          Mitä Vollsynth käytännössä tarkoittaa erona?
                          Vollsynth = PAO-öljypohjainen
                          Muut kuin Vollsynth (esim. HC-Synth) = ns. osasynteettinen öljy

                          Vollsynth on markkinointitermi, mikä Saksassa tarkoittaa sitä että öljy sisältää vähintään 80% PAO-perusöljyä. Myös Japanissa on ehdot täyssynteettisen määritelmälle. Muualla maailmassa ei ole mitään yhtenäistä sääntöä sille mitä voidaan kutsua täyssynteettiseksi öljyksi. Esim. Neste Oil kutsuu täyssynteettiseksi niitä öljyjä joissa IV-ryhmän öljyä on vähintään 50%. Ts. Saksassa Vollsynthinä markkinoitava öljy on varmasti tehty parempaan perusöljyyn.

                          Luin toisaalta juuri, että Mobil 1 0w-40 sisältäisi "vain" 72% PAO:a, ts. Castrolin Vollsynth -öljyissä pitäisi olla korkeampi PAO-% (>80) kuin M1:ssä. Ts. Mobil rikkoisi Saksan täyssynteettisen öljyn markkinointisääntöä.

                          IV-ryhmän (PAO) perusöljyä pidetään siis yleisesti parempana kuin mineraaliöljystä valmistettuja III-ryhmän öljyjä (ns. osasynteettiset). PAO-öljyn etuna on öljyn ominaisuuksien parempi tasaisuus/kestävyys ja korkeampi viskositeetti-indeksi kuin osasynteettisillä. Osasynteettisien joukko tosin on kirjava ja parhaimmat niistä ovat tiettävästi PAO:n tasolla. Esim. Castrol Edge pohjautuu PAO-öljyyn ja Magnatec taas osasynteettiseen perusöljyyn.

                          Ihanteellinen tapa selvittää öljyn laatu omassa käytössä huomioiden moottori ja ajo-olosuhteet olisi tehdä analyysit sekä uudesta öljystä (VAO) että käytetystä (UAO). Näiden puutteessa katson itse katson öljyä valitessa sen teknisiä tietoja ennemmin kuin perusöljyä.
                          Last edited by Squamish; 09-06-2014, 18:53.
                          Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                          Comment

                          • Squamish
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2009
                            • 260
                            • HEL

                            Originally posted by Squamish View Post
                            Olen tässä pohtinut uusia öljyjä ja lukenut niiden tuoteselosteita niin esim. Mobil ilmoittaa TBN-arvot kun Castrol taas ei. Ja kun esim. M1 New Lifen ja M1 ESP:n TBN-arvoissa on aika iso ero (11,8 vs 7,8), niin siitä heräsi mielenkiinto Castrolin lukuihin.
                            Perehdyin sattumalta vähän lisää tähän TBN-asiaan; kaikissa Cx-luokituksen ts. vähätuhkaisissa öljyissä TBN-arvo on lisäaineistuksesta johtuen alle 8. Eli voidaan olettaa että esim. kaikkien BMW LL04-öljyjen TBN on enintään sen verran. M1 New Life = LL01, M1 ESP = LL04.
                            Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                            Comment

                            • JaniLah
                              Newbiemmer
                              • Dec 2012
                              • 14
                              • Turku

                              Originally posted by Squamish View Post
                              Hintavinkki: Puuilossa Mobil 1 New Life 0W-40 hintaan 45e/5l ja 13,90e/l. Tämä on ns. Saksan versiota eli Vollsynth'iä.
                              Kävin paikallisessa Puuilossa tutustumassa ja ainakin siellä kaikki Mobil 1:t olivat sitä samaa Full Synthetic -etiketillä olevaa kuin muuallakin.
                              Saksan markkinoille Mobil käyttää etikettiä SHC-synthese Mobil 1 -tuotteille.

                              Originally posted by Squamish View Post
                              Vollsynth = PAO-öljypohjainen
                              Muut kuin Vollsynth (esim. HC-Synth) = ns. osasynteettinen öljy

                              Vollsynth on markkinointitermi, mikä Saksassa tarkoittaa sitä että öljy sisältää vähintään 80% PAO-perusöljyä. Myös Japanissa on ehdot täyssynteettisen määritelmälle. Muualla maailmassa ei ole mitään yhtenäistä sääntöä sille mitä voidaan kutsua täyssynteettiseksi öljyksi. Esim. Neste Oil kutsuu täyssynteettiseksi niitä öljyjä joissa IV-ryhmän öljyä on vähintään 50%. Ts. Saksassa Vollsynthinä markkinoitava öljy on varmasti tehty parempaan perusöljyyn.

                              Luin toisaalta juuri, että Mobil 1 0w-40 sisältäisi "vain" 72% PAO:a, ts. Castrolin Vollsynth -öljyissä pitäisi olla korkeampi PAO-% (>80) kuin M1:ssä. Ts. Mobil rikkoisi Saksan täyssynteettisen öljyn markkinointisääntöä.

                              IV-ryhmän (PAO) perusöljyä pidetään siis yleisesti parempana kuin mineraaliöljystä valmistettuja III-ryhmän öljyjä (ns. osasynteettiset). PAO-öljyn etuna on öljyn ominaisuuksien parempi tasaisuus/kestävyys ja korkeampi viskositeetti-indeksi kuin osasynteettisillä. Osasynteettisien joukko tosin on kirjava ja parhaimmat niistä ovat tiettävästi PAO:n tasolla. Esim. Castrol Edge pohjautuu PAO-öljyyn ja Magnatec taas osasynteettiseen perusöljyyn.

                              Ihanteellinen tapa selvittää öljyn laatu omassa käytössä huomioiden moottori ja ajo-olosuhteet olisi tehdä analyysit sekä uudesta öljystä (VAO) että käytetystä (UAO). Näiden puutteessa katson itse katson öljyä valitessa sen teknisiä tietoja ennemmin kuin perusöljyä.
                              Hyvänkin perusöljyn pystyy helpohkosti pilaamaan väärillä lisäaineilla / annosteluilla. Tuo Saksan PAO-hehkutus on jäänne historiasta eikä enää nykyään ole koko totuus öljyn "hyvyydestä". Jos pelkkä perusöljy määräisi voiteluominaisuudet niin autoissahan käytettäisiin vain ja ainoastaan niitä.

                              Allaolevasta linkistä voi tutkailla kuinka vähän oikeasti vaikuttaa onko öljy "täys-pao" tai jotain muuta kun lisäaineet valitaan oikein ja ovat muutenkin tasapainossa reseptissä. Joissakin osa-alueissa (lähinnä kylmäominaisuudet) tuli takapakkia, mutta monissa kulumiskestotesteissä otettiin harppaus eteenpäin ja esim. HTHS-viskositeetti nousi pari pykälää, mikä kuvaa öljykalvon kuumankestoa.
                              Tuo Protection Formula 0W-40 API SM:llä oli ns. Full-PAO -versio ja nykyinen API SN New Life on Grp III + IV + V.



                              Hyvällä Grp III -öljyllä voi jopa olla parempi viskositeetti-indeksi kuin PAO:lla. Esim. Exxonin Visom.





                              Merkittävin PAO:n etu on edelleen alhainen jähmepiste ja kylmäominaisuudet. Kannattaa myös muistaa, että PAO:lla on myös negatiivisiä ominaisuuksia, kuten huono lisäaineiden liukenevuus ja tiivisteitä kutistava vaikutus, joita yleensä kompensoidaan lisäämällä V -ryhmän öljyä. Tosin nykytiivisteet eivät ole niin kovin alttiitta tälle ilmiölle.
                              Last edited by JaniLah; 10-06-2014, 13:36.

                              Comment

                              • Squamish
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2009
                                • 260
                                • HEL

                                Originally posted by JaniLah View Post
                                Kävin paikallisessa Puuilossa tutustumassa ja ainakin siellä kaikki Mobil 1:t olivat sitä samaa Full Synthetic -etiketillä olevaa kuin muuallakin.
                                Saksan markkinoille Mobil käyttää etikettiä SHC-synthese Mobil 1 -tuotteille.
                                Jep, hyvä korjaus. Muualla kuin Saksassa myytävä M1 ei siis ole ns. PAO-versiota. Hieman hämää tuo Mobilin SHC-Synthese -markkinointitermi, kun Castrolilla HC-Synth on "osasynteettistä" eli periaatteessa juuri Mobilin Fully Syntheticiä vastaavaa. No, itselleni tuo on se ja sama kun tuote on hyvä.
                                Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎