Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    Originally posted by AnttiR View Post
    Arvelin että ei kesäkäytössä niin haittaisi vaikka on vähän paksumpaa öljyä?!:think
    Lähinnä tuossa himotti se ZDDP lisäaineistus.
    Kaada sinne vaan ja nauti kesästä, kun sen aika on. Tuohan on kesäkäytössä oikein hyvä öljy. Itse aikoinaan (100vuotta sitten, kun vielä M20-koneisia harrastin) käytin yksinomaan 15W-40 öljyä noissa ilman ongelmia.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • walther91
      BTCF Member
      • Sep 2013
      • 110
      • Lahti

      Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ostin hiljattain e46 325sen. Vaihdoin siihen heti aluksi öljyt, kun 20tkm oli vanhoilla ajettu. Ostin teboilin 5w-40. Moottori rupesi pitämään öljyn vaihdon jälkeen melko voimakasta säksästystä, ostohetkellä se kävi silkin pehmeästi. Huoltokirjasta ei käynyt ilmi mitä öljyä aikaisemmin on käytetty. Eikö tuo teboil diamond ole hyväksi todettu näissä m54 koneissa?

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        Ihmettelen kyllä jos syy on öljyssä.

        Onko kone miten törkyinen sisäpuolelta?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • walther91
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 110
          • Lahti

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Ihmettelen kyllä jos syy on öljyssä.

          Onko kone miten törkyinen sisäpuolelta?
          Täytyy tsekata kun vaihdan vanoksen tiivisteet niin tulee venakoppa aukaistua. Entinen e36 piti samanlaista ääntä, mutta siihen tullut sen enempää kiinnitettyä huomiota.

          Comment

          • jakeluvesimies
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2010
            • 2726
            • On the road @ Laplandia

            Vaihdoin laadukkaista Venäjän Lukoilin öljyistä patonkipoikien belcoihin, oikeen hamstrasin.

            Tätä sai kärkkäiseltä sikahintaan 9,90e/4litraa ja kiertää punarajale ja yli loglifenä vaikka 30tkm vaihtamati / lisäämäti... Menöö Renuusta porscheen, jopa bmw e30




            Mutta jos sen 10 - 15tkm ajelee ja vaihtaa... Ei oo kallis rasti...

            Ps. Huomaa aromipesän kansi...
            Last edited by jakeluvesimies; 19-05-2018, 00:23.

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6207
              • Helsinki

              Tässä olisi hyvää luettavaa
              Moottoriöljyvertailu
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • BMW_Harrastaja
                BTCF Member
                • Dec 2012
                • 819
                • Oulu area

                Hyvää tietoa oli. Harmi ettei ollut TB extreme tai liqui moly öljyjä mukana. Mobiili ei näyttänyt loistavan.
                BMW driver and owner since 2000.

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6207
                  • Helsinki

                  Mitä facebookissa juttua, voi olla että tulee lisää...En tiedä tekisikö MW Steel yksittäisiä testejä jos kuluttaja kysyisi
                  Last edited by MikeDry; 20-05-2018, 11:56.
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3605
                    • Raisio

                    Originally posted by MikeDry View Post
                    Tässä olisi hyvää luettavaa
                    Moottoriöljyvertailu
                    Jos jotain tribodynin valtavasta erosta muihin öljyihin sanoo, tuonhan pitäs voidella jo melkein ilman öljynpainetta ja tämän jälkeen ei enää mitään järkeä motorsporttikoneisiin tunkea 10w-60 tervaa kun 5w-30 antaa myöskin valtavan peineenkestosuojan muihin nähden eikä pätkänkään pelkoa kk- laakereiden metallihankaumasta.

                    Ehkä ei kuitenkaan näin yksinkertaista käytännössä, mutta silti.
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2735
                      • Tampere

                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Ehkä ei kuitenkaan näin yksinkertaista käytännössä, mutta silti.
                      Kuluttajan näkökulmasta olisi hyvin kiinnostavaa nähdä sellainen vertailu, jossa esim. tuon edellä mainitussa opinnäytetössä testattujen öljyjen ominaisuuksien muuttumista seurataan käytössä. Nythän mittaukset on ymmärtääkseni tehty hyllytuoreella tavaralla laboratorio-olosuhteissa lyhytkestoisilla koejärjestelyillä?

                      Oletettavasti kisaöljyt vaihdetaan niille tarkoitetussa käytössä varsin tiheään, jolloin kisaöljyjen osalta tiettyjen ominaisuuksien muuttuminen öljyn kulumisen myötä on vähemmän tärkeää. Vastaavasti henkilöautokäytössä öljyn ominaisuuksien kestävyydellä tms. on suurempi merkitys.

                      En kritisoi opinnäytteessä käytettyjä menetelmiä, vaan lähinnä pohdin saatujen tulosten hyödynnettävyyttä "tavallisen kuluttajan" näkökulmasta. Ja samalla kun en menetelmiä tunne, en osaa arvioida onko esim. raapaisujäljen suuruudella isompaa merkitystä käytännössä?
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3605
                        • Raisio

                        Originally posted by JaniLap View Post
                        onko esim. raapaisujäljen suuruudella isompaa merkitystä käytännössä?
                        Tämä.

                        Suomessa ja ulkomailla vielä iso määrä työntötangollisia harrasteautoja esim saksalaiset aircooled moottoriset ja valtava joukko isoja V8 koneisia joissa varsinkin viritetyissä ongelmia nokkien ja laahurinostimien kanssa.

                        Tässäkö ratkaisu ongelmiin. Osa ongelmista öljyjen lisäksi löytyy toki myös vaihtelevalaatuisista viriosista.

                        ZDDP:tä näissä näkyi olevan varsin maltillisesti kun tietoa kaivelin esiin.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6207
                          • Helsinki

                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Kuluttajan näkökulmasta olisi hyvin kiinnostavaa nähdä sellainen vertailu, jossa esim. tuon edellä mainitussa opinnäytetössä testattujen öljyjen ominaisuuksien muuttumista seurataan käytössä. Nythän mittaukset on ymmärtääkseni tehty hyllytuoreella tavaralla laboratorio-olosuhteissa lyhytkestoisilla koejärjestelyillä?
                          Just tuo käytetty öljyn testaaminen olisi ollut hyvä ja siitä olen testin tekijälle sanonut, mutta mitä testin tekijää tiedän, niin voisin kuvitella että tulee tekemään, kunhan öljyille tulee käyttöä. Tuosta laboratorio-olosuhteissa tehty testi, testi tehtiin kyseisen firman tallin tiloissa..Myös tuli mieleen mitä olen nähnyt muutamia testejä, niin tuolla tribodynillä on saatu "parannettua" heikosti pintapainetta kestävän öljyn sillain että kestää paremmin pintapainetta.

                          Ja tuosta royalpurple öljystä omakohtaista kokemusta (perse dyno), eli moottori jarrun tehokkuus laski, kone käy hiljaisemmin, kulutus inasen pienempi ja muutenkin tuntuu että kone toimii paremmin. Moottori missä ne öljyt on 1.3 corolla ruisku, myöhemmin kun saan e30:sen niippuu ja käyttöön, niin pistän noi tribodynit koneeseen ja voimansiirtoon, kun on vain pakko kokeilla niitä.
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • Janne S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 437
                            • Keminmaa

                            Siinä ois viteon pätkä jossa puidaan tuota metropolian työtä https://youtu.be/lp0fBpnup7M Ehkä kannattais unohtaa kaiken maailman kikkaöljyt.
                            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6207
                              • Helsinki

                              Originally posted by Janne S View Post
                              Siinä ois viteon pätkä jossa puidaan tuota metropolian työtä https://youtu.be/lp0fBpnup7M Ehkä kannattais unohtaa kaiken maailman kikkaöljyt.
                              Juuri tämän takia pitää olla avoiminmielin näissä, mutta toisaalta kyl mä uskon siihen testiin, kuin niihin missä olla isolla rahalla tehty, koska aika usein ne on rahoittanut esim joku iso öljy yhtiö loppujen lopuksi. Niin kuin jenkeissä Shell, Castrol ja Valvoline on nostettu oikeuteen, kun kuluttajalle on uskotettu väärin ja taas tuo ei ole mulle aikanaan mikään yllätys. Paras olisi näin kuluttajan näkökulmasta nähdä sellainen testi mikä tehtäisiin niillä hyväksytyillä laitteilla ja käytäisiin ostamassa öljyt kaupan hyllyltä jne..Tässäkin on mielenkiintoinen testi tulos
                              https://docs.google.com/spreadsheets...QnE/edit#gid=0
                              https://docs.google.com/spreadsheets...pgg/edit#gid=0
                              Noikin on tehty tuolla "Timken"-testerillä, mutta herättää uteliaisuutta ja mielenkiintoa

                              Sit tämäkin on mielenkiintoinen juttu
                              Suomessa ajetaan vanhoilla kilpa-autoilla ratasarjaa nimeltä Historic Race Finland. Vuodesta miekka ja kilpi tuttu näky varikoilla on ollut Arvo Laitisen ohjastama Datsun 1800ss vuodelta 1971. Datsunin moottorissa on ollut erinäisiä voiteluun liittyviä ongelmia aikaisempina vuosina sylinterikannessa ja tulosta keskeytysten takia ei ole oikein syntynyt. Laitisen ranteet on olleet kunnosta siitä todisteena toinen sija heti kauden ensimmäisestä kisasta. Nyt kuitenkin aurinko on alkanut paistamaan risukasaan ja Arvon sanojen mukaan konttaaminen on päättynyt. Huoltomiehet tarkisti kilpailun jälkeen keinuvipujen ja nokka-akselin kunnon ja kulumaa ei ollut havaittavissa. Datsunin voiteluaineena tällä kaudella on ollut TriboDyn 20w-50 engine oil.
                              Lainattu tribodyn sivuilta.. Mutta niin kuin on aikaisemmin sanottu, ken uskoo ken ei
                              Last edited by MikeDry; 22-06-2018, 12:00.
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              • aku1979
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2015
                                • 1152
                                • Helsinki

                                Olen käyttänyt E91 330xda -06:ssa castrol magnatec 5w-40 c3- luokituksen öljyä. Luin jostain, että näissä c-luokan öljyissä on vähennetty kulumiselta suojaavia ainesosia(sinkki, fosfori), johtuen dpf:stä ja katalysaattorista. Mulla on tyhjennetty dpf ja mietin olisko fiksua siirtyä käyttämään bmw ll-01 täyttäviä A3/B4 luokituksen öljyjä? Toisaalta vaihdan öljyt kahdesti vuodessa n. 15tkm välein vs. huolto-ohjelman 30tkm/24kk. Ajatuksia?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎