Originally posted by Mosh
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
NBT (Next Big Thing)-retrofit kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Tomppakisu View PostKerro ihmeessä! Kerro myös että muuttuuko normaalin radion toiminta mitenkään tuon kanssa, ilmeisesti sitä ei voi kuunnella jos tuon android auton/car playn laittaa päälle. https://www.aliexpress.com/item/4000...7b392e0epDshg8 Itse olen tuota siirtynyt nyt katselemaan, saisi pienellä lisäpanostuksella myös vaihdettua tuon surkean näytön isompaan ja parempaan.
Biisiä ei voi spotifyssa vaihtaa ratin rullasta, vaan i-drivea napauttamalla. Kaikkia rattinappeja en ole vielä saanut skulaamaan (TEL, Voice), mutta asetuksista löytyi asetus, joka saattaa tähän auttaa.
Ekalla kokeikulla jäin välillä vähän jumiin joihinki sovelluksiin (back-nappi meni vain sovelluksen ekaan ruutuun, ei takas valikkoon). Mutta tämä saattaa olla käyttäjästä kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by Mosh View PostKuulostaa hyvältä. Toimiiko ton myötä siis bluetoothin kautta audiostreamaus älypuhelimesta ja android auto? Mitä mieltä olet ollut toimivuudesta nyt, kun laite on hetken ollut jo käytössä? Aika lähellä olen että vedän tuon kohdalla liipaisimesta...
Mulla voi ratista vastata, vaihtaa biisiä, sekä kytkeä puheohjauksen (Apple käytössä). Puheluissa toimii auton original mikki katossa.
Comment
-
-
Mullakin lähti rattinapit toimimaan, kun laitoin yhen asetuksen setupista päälle. Toimii hyvin kyllä. Välillä ääni pätkäisee, mutta on nyt alkanut toimia paremmin. Aluksi ihmettelin miksi kuva välillä meni itsestään bmw omaan perusvalikkoon, kunnes tajusin sen tekevän sen pakittaessa. Eli vaihtaisi kameranäkymään itsestään, mikäli minulla sellainen olisi.
Tähän hintaan suosittelen kyllä. Näyttö on ihan riittävä navigointiin ja biisien vaihtamiseen, joten mitään järeämpää laitetta en kaipaisikaan.
Comment
-
-
Originally posted by Mosh View PostMullakin lähti rattinapit toimimaan, kun laitoin yhen asetuksen setupista päälle. Toimii hyvin kyllä. Välillä ääni pätkäisee, mutta on nyt alkanut toimia paremmin. Aluksi ihmettelin miksi kuva välillä meni itsestään bmw omaan perusvalikkoon, kunnes tajusin sen tekevän sen pakittaessa. Eli vaihtaisi kameranäkymään itsestään, mikäli minulla sellainen olisi.
Tähän hintaan suosittelen kyllä. Näyttö on ihan riittävä navigointiin ja biisien vaihtamiseen, joten mitään järeämpää laitetta en kaipaisikaan.
Ainoa miinus, että peruutuskameran kuva näyttää myös etututkien grafiikan (joita ei siis ole, meinaa välillä unohtua). Isoin homma oli saada vanha kahva irti takakontista, johdot meni nopeasti oikean kynnyskotelon alla hanskalokeron reunan kautta suoraan tuolle boksille radion alla.Last edited by lakmus; 14-09-2020, 09:09.
Comment
-
-
Koska tuo BMW:n NBT:n yhteensopivuus iPhonen ja etenkin Androidin kanssa on kohtuullisen kuraa, tuli tilattua tuo Carplay/Android Auto-palikka Aliexpressistä, josta se irtosi $165 hintaan mikä on varsin kohtuullinen. Suurin osa kauppasi $230 hintaan niin eroa oli, mutta boksit näyttävät kaikkinen samalta, joten..
Katsotaan minä vuonna laite saapuu ja pääsisi asentelemaan omaan F11:n. Näytti Bimmertechin videon mukaan aika simppeliltä. Näitä tainnut täälläkin jokunen jo asentanut ja ottanut käyttöön? Carplay varmaankin hyötyisi enemmän kosketusnäytöstä, mutta pitänee iDrive-pulikalla pärjäillä.f11 520d -15 4d
ex. e60 525d -08 4d
ex. e87 116d -09 5d
ex. e30 316i -89 2d
ex. e34 535i -90 4d
ex. e34 525i -90 4d
Comment
-
-
onstuuko tähän
Tuollainen auto.Perussoitin
Voiko tuohon laittaa idrivella ohjattavaa näyttöä ?
Orkkis näyttö menee harmaaksi pari tuntia ajaellessa ja ei tottele nupikkaa
tuollainen halpa kiinan värkki vois kiinnostaa tai sitten vanhan korjaus jos tuo on korjattavissa.
Kuka noita näyttöjä korjaa?
Comment
-
-
Originally posted by koyama View Posthttps://www.mdecoder.com/decode/wbaff41030l117176
Tuollainen auto.Perussoitin
Voiko tuohon laittaa idrivella ohjattavaa näyttöä ?
Orkkis näyttö menee harmaaksi pari tuntia ajaellessa ja ei tottele nupikkaa
tuollainen halpa kiinan värkki vois kiinnostaa tai sitten vanhan korjaus jos tuo on korjattavissa.
Kuka noita näyttöjä korjaa?Helkama S3000
Myydään kutosen alustaosia
This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla
Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"
Comment
-
-
Moro! Olisi sellainen kysymys NBT koodauksesta.
Autoon retrofitattu 2014 vuoden autosta NBT yksikkö. Comboxista johdot irroitettu ja MOST väylä loopissa. Mikit, USB, bluetooth, GPS ja radioantennit yms laitettu kuntoon, eli kaikki toimii kuten pitää. NBT ja KOMBI koodattu 609 ja 6NS, sekä build date muutettu 7/2013.
Ongelma on siinä että ISTAlla kun lukee vikakoodeja niin auto valittaa ettei saa yhteyttä CBX-MEDIA purkkiin, eli comboxiin?
Olisiko jollain asennusveljellä antaa neuvoja kuinka koodaan esys ohjelmalla tuon comboxin pois kummittelemasta?
Ajoneuvo 520d, valmistettu 9/2012. Alkuperäisenä varusteena köyhin medialaite ja combox.
Alla pari aiheeseen liittyvää kuvaa.
F10 520dA
ex E39 540iA, E60 525iA, F30 320iA
Comment
-
-
Olikin lopulta hyvin yksinkertainen kuhan otti silmän käteen.
Luetaan SVT ecusta ja eSys asetuksista pitää olla valittuna "Update VCM after TAL execution" ja koodauksen jälkeen haamulaitteet poissa.
Originally posted by wedo View PostMoro! Olisi sellainen kysymys NBT koodauksesta.
Autoon retrofitattu 2014 vuoden autosta NBT yksikkö. Comboxista johdot irroitettu ja MOST väylä loopissa. Mikit, USB, bluetooth, GPS ja radioantennit yms laitettu kuntoon, eli kaikki toimii kuten pitää. NBT ja KOMBI koodattu 609 ja 6NS, sekä build date muutettu 7/2013.
Ongelma on siinä että ISTAlla kun lukee vikakoodeja niin auto valittaa ettei saa yhteyttä CBX-MEDIA purkkiin, eli comboxiin?
Olisiko jollain asennusveljellä antaa neuvoja kuinka koodaan esys ohjelmalla tuon comboxin pois kummittelemasta?
Ajoneuvo 520d, valmistettu 9/2012. Alkuperäisenä varusteena köyhin medialaite ja combox.
Alla pari aiheeseen liittyvää kuvaa.
https://aijaa.com/N3pbUyF10 520dA
ex E39 540iA, E60 525iA, F30 320iA
Comment
-
-
Nostellaanpas vanhaa, aika hiljaista näyttäisi olevan NBT retrofittien kanssa. Noh, E- sarjalaisilla alkaa olemaan jo ikää ja retrofitti edelleen kohtuu arvokasta, niin kaiketi se tuon selittää. Tuli kesällä hukattua E92 "harrasteauto" pois ja tilalle E63. Tuossa on orkkis CCC ja onhan se aika surkea verrattuna NBT:hen. E92:een rakentelin NBT:n, niin nyt sitten heräsi ajatus, että kun tuo on jo tehty, niin E63:een pitää saada evo. Homman järkevyydestä ja hinnasta ei kannata ruveta kauheasti kommentoimaan, päätös kun on jo tehty ja osiakin pikkuhiljaa hommattu.
Jonkun viikon kun olen asiaa taas enemmän kaivellut, niin ajatusmalli on sellainen, että keskusyksikkö pitää olla kutakuinkin viimeistä versiota oleva hw 4.1. Tämähän taas tarkoittaa sitä, että keskusyksikössä ei ole navin antennin liitintä lainkaan, vaan signaali tulee ATM- mokkulan kautta. E- sarjaan ei tahdo löytyä oikein mitään aiheesta, mutta tuntuvat muualla tekevän aika paljon evon retrofittejä F- sarjalaisiin, niin tältä osin on ongelma sama. Eli ATM- modulissa on esim, joka on IMEI:neen rekisteröity BMW:n tietokantaan ja samaisella mokkulalla on vielä vin- numerokin.
Jos nyt ajatellaan asiaa niin, että ATM on tuon simmin kautta yhteydessä bemarin palveluihin ja taas toisaalta ATM keskustelee evon kanssa kun niillä on sama vin- numero. Olen yrittänyt etsiä comboa, jossa sekä evo että ATM olisi samasta autosta, mutta aika heikosti on tarjontaa. Tuo paketti kun tulisi joka tapauksessa retrofit adapterin kautta autoon kiinni, niin oikeastaan ei ole väliä, että mistä nuo vin:nit muuttaa keskenään samoiksi.
Jos en ole vallan väärin ymmärtänyt, niin ATM:män muuttaminen ei juurikaan kannata, bemari ei omia tietokantojaan suostu tälläisessä asiassa päivittämään. Tämä tarkoittaa sitten sitä, että järkevintä lienee etsiä ATM ja mielellään sellainen johon olisi olemassa mahdollisimman paljon palveluita olemassa. Mutta mitenkäs tuon evon vin- numeron muuttamisen kanssa? Onko muuttaminen riskitön juttu, vai katoaako siitä sovellukset tms? Samoilla vin:neillä alkaisi ilmeisesti sitten datansiirto toimimaan, jolloin gps toimisi. Onko noilla datapalveluilla oikeasti käyttöä on vähän kysymysmerkki, mutta kun tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon ominaisuuksia käyttöön.
Toisena vaihtoehtona olen sitten miettinyt, että onnistuisikohan miten sellainen, että ostaisi uuden "replacement" modulin, niin suostuisiko bemari sen sitten tietokantaansa päivittämään? Vai niinkö, että tilaisi uuden modulin suoraan tuon evon vin-nillä?F20 116d
E63 645
E28 528
F30 320d x-drive
F31 335d x-drive
ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i
KTM 1290 Super Adventure
K1200S
ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S
Comment
-
-
Tuo oli erittäin hyvä tieto siinä mielssä että keskusyksikön valinta helpottui huomattavasti. Koriin tarttui -19 vuoden G30:n hu tuolla em 4.1 softalla. Normihifit tossa on, niin ei ollut tarvetta kaivella että onko MOST vai ei.
Seuraava ongelma onkin sitten ollut ATM- modulin metsästys. Hainevään tulevie versioita tuntuisi olevan tarjolla vaikka kuinka paljon ja jotakuinkin inhimilliseen hintaan, mutta kun ei tuossa E63:ssa ole evää katolla enkä sellaista nyt sinne myöskään halua laittaa. Onhan noita konttiin tulevia T2 versioita tarjolla, mutta pyöreästi satkun enemmän niistä pyytävät.
Tuon paketin mukana tuli myös kontrolleri ja näyttö samasta autosta. Näyttö on 10.25, niin en tiedä millä tuon nyt saisi siististi asennettua. 8.8 menisi tietysti heittämällä vanhan ruudun paikalle, mutta jos touchin haluaa, niin orkkis paikallaan se on kyllä sellaisessa syvenyksessä ja niin kaukana, että ei sitä voi oikein käyttää. Piru kun näihin on osia hankala löytää, olis toinen kojelauta, niin voisi kaikessa rauhassa harjotella teollista muotoilua.F20 116d
E63 645
E28 528
F30 320d x-drive
F31 335d x-drive
ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i
KTM 1290 Super Adventure
K1200S
ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S
Comment
-
Comment