Originally posted by rotaN
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autohifi ongelmat topic. Kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Ensimmäistä hifipäivitystä tekemässä, ja pitäisi vahvistin valita. Edessä Hertzin 6.5" erillissarja jonka tehonkesto 80W rms, taakse tulee ainakin alkuun 6.5" 75W rms kajarit, ehkä näiden tilalle pienet subit joskus jos sointi ei miellytä.
Jos pitäisi näistä vahvistimista valita, niin kumpi olisi tällaiselle setille parempi?
E46 328ci
Comment
-
-
E39 Radio
Onko kukaan törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan e39 radion kanssa. Auto 16:9 Mk3 Navilla ja pro hifeillä (ei dsp). Alusta asti ollut ongelmana radion käynnistyminen. Lähtee siis viiveellä päälle. Kesäisin lämpimällä käynnistyy muutamassa sekunnissa, talvella voi kestää useita minuutteja. Toiminnassa ei muuten mitään sanottavaa.
Bm54 tyyppiviat korjattu ja kaikki toimii muuten.
Mitähän tässä lähtisi tutkimaan seuraavaksi, olisi kiva jos talvellakin rokki soisi heti eikä vasta määränpäässä.
Comment
-
-
Radiokanavien nimien päivittäminen
Autona F25 ja ongelmana radiokanavien nimet mitkä eivät ymmärrä päivittyä kanavalistaukseen.
Ilmeisesti sen jälkeen kun kanava on yhden kerran tullut listalle radio poiminut RDS tunnisteen eikä päivitellyt enää sen jälkeen. Yritin etsiskellä valikoista jotakin "update" toimintoa, mutta ei tunnu löytyvän. Ei varmaan iso vika kun vain hoksaisi mitä tehdä.
Comment
-
-
Match UP7DSP. Ilmeisen suositeltava peli mutta onko suositeltavampia?
Ymmärsinkö spekseistä ja kanavamääristä oikein että etupää toimii käytännössä kuitenkin passiivisesti eli ovissa ja kojelaudassa on passiivi 2-tie erkkasarjat, näitä ei saa UP7 kautta aktivoitua ja sitä kautta pääsisi jumppaamaan mm midi-diskanttijakoja ja muuta?
Kajautinpuolelle bolt-on ratkaisut. Audisonia vai jotain muuta?
Potilaana G30 sedan 2018 676 optiolla.
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostMatch UP7DSP. Ilmeisen suositeltava peli mutta onko suositeltavampia?
Ymmärsinkö spekseistä ja kanavamääristä oikein että etupää toimii käytännössä kuitenkin passiivisesti eli ovissa ja kojelaudassa on passiivi 2-tie erkkasarjat, näitä ei saa UP7 kautta aktivoitua ja sitä kautta pääsisi jumppaamaan mm midi-diskanttijakoja ja muuta?
Kajautinpuolelle bolt-on ratkaisut. Audisonia vai jotain muuta?
Potilaana G30 sedan 2018 676 optiolla.
Kajareista Audisonit on ihan perusvarmoja ja suht edukkaita, mutta hinnoissa nousupainetta. Itse olen tykästynyt Ground Zero GZCS 100BMW-SQ+ erillissarjoihin, joissa midien runkovaihtoehdot just vakioita vastaavat ja etenkin diskantit yhdet parhaista, mitä kuullut näistä mallikohtaisista.
Rockford Fosgatet on myös huikeat kajarit, mutta vähän arvokkaammat.
Bassoista suomalaista suunnittelua olevat AI-Sonicit on kovat ja Four Audiot ei oo kovin kaukana, mutta halvemmat. Musway myös menee matalalle/lujaa ja toki Audisonit hyvin tasaiset joka alueella. Tarkan napakkaa/hifimpää soundia saa sitten Focalin ja Rokkarin bassoilla ja tosi hyvät subbarin kera.Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
--Audiokit.fi--
BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
BMW i4 M50 Supercharged -23
BMW i3 60Ah -14
Comment
-
-
Originally posted by Kimmo-R View PostMatch UP 7BMW on oikea eli tulee HiFi 676 johtosarjalla. Ja kyllä kaikissa nurkissa on 2-tiet passiivijakareilla. Matchilta on kyllä justiinsa tullut 10-kanavainen DSP-pääte (LINKKI), mutta ei vielä maahantuojalla. Tolla vois hoitaa etupään aktiivisena ja bassoillekkin on vähän järeämmät 2x160W kanavat kuten UP7. Tarttee vaan vetää kolmet piuhat lisänä.
Kajareista Audisonit on ihan perusvarmoja ja suht edukkaita, mutta hinnoissa nousupainetta. Itse olen tykästynyt Ground Zero GZCS 100BMW-SQ+ erillissarjoihin, joissa midien runkovaihtoehdot just vakioita vastaavat ja etenkin diskantit yhdet parhaista, mitä kuullut näistä mallikohtaisista.
Rockford Fosgatet on myös huikeat kajarit, mutta vähän arvokkaammat.
Bassoista suomalaista suunnittelua olevat AI-Sonicit on kovat ja Four Audiot ei oo kovin kaukana, mutta halvemmat. Musway myös menee matalalle/lujaa ja toki Audisonit hyvin tasaiset joka alueella. Tarkan napakkaa/hifimpää soundia saa sitten Focalin ja Rokkarin bassoilla ja tosi hyvät subbarin kera.
Kiitos. Niin 8+2 kanavaa eli voisi ajaa etupään kolme sarjaa aktiivisena ja hattuhyllyn passiivina. 676 optiossa ei ainakaan G30 ole takaovissa kajareita, H&K ja B&W taitaa olla.
Tuossa aktiivisessa etupäässä olisi se etu että jakoa saisi sekä jyrkemmäksi että alemmas jolloin äänikuvaa saisi jumpattua ylemmäs. Ja sallisihan se ainakin periaatteessa vähän villimmät elementtivalikoimat ainakin sen diskantin osalta. Midi on tosiaan niin tiukalla siellä ovessa että siinä liene helpointa mennä OEM yhteensopivalla vaihtoehdolla.
Jotenkin kuulostanut ulospäin että G30 on ainakin joiltain osin heikompikin äänieristys kuin E61 oli. Voi olla ehkä osin kuvitelmaa. Mitenkähän paljon oviin ja penkin alusiin saa rakenneltua OEM kotelointien ja OEM yhteensopivien elementtien kanssa lisävaimennusta?
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostJotenkin kuulostanut ulospäin että G30 on ainakin joiltain osin heikompikin äänieristys kuin E61 oli. Voi olla ehkä osin kuvitelmaa. Mitenkähän paljon oviin ja penkin alusiin saa rakenneltua OEM kotelointien ja OEM yhteensopivien elementtien kanssa lisävaimennusta?
Kovin paljoa ei oviin saa vaimennusta sillain heittämällä. Sisässä on sellainen muovinen välilevy jonka pois ottaminen vaikuttaa melko työläältä jos peltiin asti haluaa päästä mattoa laittamaan. Penkinalusbassojen ympäristöön vähän saa mattoa. G3x on vähän erilaiset kotelot, eli sellaiset kehikot jotka kiristyy auton pohjapeltiä vasten eli elementin alla on siis pelti ja siitä kehikosta lähtee reikä helmakoteloon, joka toimii ns. kaikukoppana.Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
--Audiokit.fi--
BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
BMW i4 M50 Supercharged -23
BMW i3 60Ah -14
Comment
-
-
Originally posted by Kimmo-R View PostEt oo väärässä. E6x oli sen verta iso hyppy bemarille, että panostivat siihen mm. vaimennuksen osalta. Kun näitä F- ja G-koppasia hifistänyt, niin tuntuu että muovimaisemmaks on mennyt kaikki verhoilut vaikka ulkoa korea. F1x oli sentäs vielä puupuristetta ovipahvit kun G3x muovia.
Kovin paljoa ei oviin saa vaimennusta sillain heittämällä. Sisässä on sellainen muovinen välilevy jonka pois ottaminen vaikuttaa melko työläältä jos peltiin asti haluaa päästä mattoa laittamaan. Penkinalusbassojen ympäristöön vähän saa mattoa. G3x on vähän erilaiset kotelot, eli sellaiset kehikot jotka kiristyy auton pohjapeltiä vasten eli elementin alla on siis pelti ja siitä kehikosta lähtee reikä helmakoteloon, joka toimii ns. kaikukoppana.
Aivan. Muistelen että E61 kotelot on ihan umpikoteloit joista oli jokin aukile kanssa kotelon sisään. Mutta itse kotelo on ihan umpirakenne noin periaatteessa. Tuossa siis pitäisi kiinnittää jo tuohon peltiä vasten tiiviyteen huomiota. Jo 676 vakiobassoilla tuntuu että ainakin kuskin jalkatila alkaa värähdellä matkassa aika helposti.
Mideille olisi varmaan paras olla ihan kotelot mutta purkamisen määrä voi olla aika mielenkiintoinen? Diskanttikolmioihin mietin saisiko merkittävää lisäarvoa jos ostaisi toiset ritilät ja leipoisi niihin kuidusta suunnatut diskantit?
Comment
-
-
Originally posted by Kimmo-R View PostEt oo väärässä. E6x oli sen verta iso hyppy bemarille, että panostivat siihen mm. vaimennuksen osalta. Kun näitä F- ja G-koppasia hifistänyt, niin tuntuu että muovimaisemmaks on mennyt kaikki verhoilut vaikka ulkoa korea. F1x oli sentäs vielä puupuristetta ovipahvit kun G3x muovia.
Kovin paljoa ei oviin saa vaimennusta sillain heittämällä. Sisässä on sellainen muovinen välilevy jonka pois ottaminen vaikuttaa melko työläältä jos peltiin asti haluaa päästä mattoa laittamaan. Penkinalusbassojen ympäristöön vähän saa mattoa. G3x on vähän erilaiset kotelot, eli sellaiset kehikot jotka kiristyy auton pohjapeltiä vasten eli elementin alla on siis pelti ja siitä kehikosta lähtee reikä helmakoteloon, joka toimii ns. kaikukoppana.
Tuossa näyttäisi askartelevan asennusten yhteydessä vähän laajemmin kuin vain bolt-on palikkaa kiinni. Tarkoititko tuota muovilevyä tuolla ovessa mihin laittelee mattoa? Mitä ei tuokaan heppu ota kokonaan irti vaan raottaa että saa taakse levyn.
Sitä mietin riittäisikö tuommoisessa että vetäisi vaimennusmaton siihen sen ovirakenteen ulkopuolelle. Ei ulkopeltiin vaan siihen sisärakenteeseen. Elementtihän jäisi toki sinne väliin ja sen vapaa ilmatila eli kotelo pienenisi merkittävästi mutta toisaalta jos sen jakaa jostain 150Hz joka tapauksessa bassoille merkitys on aika vähäinen. Tällä tapaa se mekastus sinne oveen ja musan kuuluminen pitkin kyliä luulisi vähenevän.
Comment
-
-
Pommiin nukkuva radio
No joo! Alotetaan, että autona E39 530dA Touring M-Sport ’02
555 On-board Computer
602 On-board Monitor With Tv
609 Navigation System Professional
672 Cd Changer Bmw For 6 Cds
694 Preparation For Cd Changer
Tuommosilla hifivarusteilla, eli ILMAN DSP.
Itse ongelmaan!
Radio herää viiveellä.
Kys. ajoneuvoon oli jo meille tullessa vaihdettu alkuperäsen soittimen tilalle jokin ”hinnat alkaen” mallin aftermarket radio ja vedetty kontista kytkentäjohto kojelaudan alle sille radiolle ja ongelma oli, että radio herää sattumanvaraisesti 10s-3min sen jälkeen, kun auton on käynnistänyt/laittanu virrat päälle.
Vuosi sitten hankin siihen sitten Eononin ga9449 soittimen ja sille oman kaapelin kontista soittimelle. Ätspeijakas, kun ongelma ei poistunutkaan, kunnes! Kunnes auto oli nyt menneen kesän seisonnassa, kun oli harrasteautot liikenteessä, niin nyt syksyn mittaan radio on heränny juuri silloin, kun kääntää virrat päälle. Vaan sitä iloa ei kestänyt kuin kuukauden päivät ja taas soitin alkaa heräilemään viiveellä.
Kysymys kuuluukin, mistä ko. oireilu johtuu ja mistä/miten/millä radiolle tulee herätevirta/käsky herätä?E39 530dA touring M-sport ’02
E39 530iA touring ’01
Comment
-
-
Originally posted by peltoelvis69 View PostNo joo! Alotetaan, että autona E39 530dA Touring M-Sport ’02
555 On-board Computer
602 On-board Monitor With Tv
609 Navigation System Professional
672 Cd Changer Bmw For 6 Cds
694 Preparation For Cd Changer
Tuommosilla hifivarusteilla, eli ILMAN DSP.
Itse ongelmaan!
Radio herää viiveellä.
Kys. ajoneuvoon oli jo meille tullessa vaihdettu alkuperäsen soittimen tilalle jokin ”hinnat alkaen” mallin aftermarket radio ja vedetty kontista kytkentäjohto kojelaudan alle sille radiolle ja ongelma oli, että radio herää sattumanvaraisesti 10s-3min sen jälkeen, kun auton on käynnistänyt/laittanu virrat päälle.
Vuosi sitten hankin siihen sitten Eononin ga9449 soittimen ja sille oman kaapelin kontista soittimelle. Ätspeijakas, kun ongelma ei poistunutkaan, kunnes! Kunnes auto oli nyt menneen kesän seisonnassa, kun oli harrasteautot liikenteessä, niin nyt syksyn mittaan radio on heränny juuri silloin, kun kääntää virrat päälle. Vaan sitä iloa ei kestänyt kuin kuukauden päivät ja taas soitin alkaa heräilemään viiveellä.
Kysymys kuuluukin, mistä ko. oireilu johtuu ja mistä/miten/millä radiolle tulee herätevirta/käsky herätä?E39 530dA touring M-sport ’02
E39 530iA touring ’01
Comment
-
-
Kyseessä E93 ja radio-ongelma.
Toisinaan radio lakkaa kuulumasta tyystin, CCC:ssä ilmoitus "No radio signal"
Ei pitäisi olla signaalin tasoista kiinni, koska sekä AM ja FM "pimenevät" CCC:n näytöllä eikä edes voimakkaampia kanavia siis saa kuulumaan.
Jos signaali löytyy, niin se ei yleensä katoa kesken ajon. Vaan vasta, kun auton seuravalla kerralla käynnistää. Ei vikakoodeja.
Kokemuksia?G21 LCI 330e xDrive 2022
E93 M3
Comment
-
-
Ongelmana radion kanavien humina/äänenlaadun huonontuminen kun autoon laittaa virrat päälle. Radio kuuluu siis hyvin kun pelkkä radio on virroissa eli virtalukko 1-asennossa. Heti kun kääntää 2-asentoon niin alkaa humisemaan ja surisemaan ja tulee välillä sellaista tasaista napsutusta. Puhallin ei ollut päällä tätä ihmetellessä eikä auto siis käynnissä.
Auto on siis E30, missä joku JVC soitin. Kaikki kaiuttimet on vahvistimen takana.
Mietin, että voiko tässä olla joku maapotentiaaliero radion ja vahvarin välissä vai mikä tuon aiheuttaisi? Kokeiltu kahdella eri antennilla ja sama ongelma. Vahvari saa herätteen samasta karvasta kuin radio. Kokeiltu myös maadoittaa radion kotelo auton runkoon, ei vaikutusta.
Outoa tässä on siis se virtalukon asennon vaikutus. jostain se sitä häiriötä ottaa, mutta että mistä :think.
Comment
-
Comment