Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L.H
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2481
    • Lohja

    Originally posted by bemu2000 View Post
    Ok, kyllähän sitä lämpöä menee rajusti harakoille jos ainut eriste on joku parin sentin kerros seinän välissä

    ruuvaa suoraan harkkoon ja kattoon vaikkapa 50mm pontilliset finnfoamit ja pelti sitten siihen päälle. Alkaa lämmöt pysyä sisällä...
    Niin ei siellä harkon ulkopuolella tosiaan ole muuta kuin joku ohut tuulensuojalevy ja yläpohjassa sitten villaa. Jotenkin olin kuvitellut, että tommonen paksu harkko itsessään olisi jollain tasolla lämpöä eristävä, mutta tässähän sitä pikku hiljaa muuttuu luulot tiedoksi.

    Katsotaan nyt mihin tässä päädytään, mutta kiitos kaikille vastauksista tähän mennessä. Ei tarvitse turhaan rekisteröityä minnekään lämmitysfoorumeille kyselemään tyhmiä, kun täältäkin löytyy tietoa.
    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      Originally posted by L.H View Post
      Niin ei siellä harkon ulkopuolella tosiaan ole muuta kuin joku ohut tuulensuojalevy ja yläpohjassa sitten villaa. Jotenkin olin kuvitellut, että tommonen paksu harkko itsessään olisi jollain tasolla lämpöä eristävä, mutta tässähän sitä pikku hiljaa muuttuu luulot tiedoksi.

      Katsotaan nyt mihin tässä päädytään, mutta kiitos kaikille vastauksista tähän mennessä. Ei tarvitse turhaan rekisteröityä minnekään lämmitysfoorumeille kyselemään tyhmiä, kun täältäkin löytyy tietoa.

      Jos se harkko olisikin massiivikiveä, niin kyllähän se eristäisi, mutta kun materiaali ihan höttöä ja sisällä puolet ilmaa, niin eihän se juuri mitään eristä. Saat eristettyä sen tallin päivän työllä, niin ehkä kannattaa tehdä. Saa samalla siistin näköisenkin... Uretaanilevyt voi vaikka vaan maalata, jos ei aio kolhia niitä tai peltiä pintaan... http://www.netrauta.fi/tuotemerkki/r...-1134-sinkitty
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • L.H
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2481
        • Lohja

        Originally posted by bemu2000 View Post
        Jos se harkko olisikin massiivikiveä, niin kyllähän se eristäisi, mutta kun materiaali ihan höttöä ja sisällä puolet ilmaa, niin eihän se juuri mitään eristä. Saat eristettyä sen tallin päivän työllä, niin ehkä kannattaa tehdä. Saa samalla siistin näköisenkin... Uretaanilevyt voi vaikka vaan maalata, jos ei aio kolhia niitä tai peltiä pintaan... http://www.netrauta.fi/tuotemerkki/r...-1134-sinkitty
        Juu. Pitää pitää kaikki vaihtoehdot auki. Suht pieni hommahan se eristäminen olisi, eikä varmaan kustannuksenakaan mikään mahdoton, mutta kuten jo totesin, niin sisätiloja ei olisi varaa kaventaa kauheasti(=yhtään). Makuja on monia, mutta ei siitä nyt tommosilla peltilevyillä ainakaan yhtään siistimpi tule.

        Kysyin jo, mutta onko tossa jotain huonoja puolia tallin rakenteille/sisällä olevalle kalustolle, jos tallin jättää eristämättä/pitää sen kylmänä ja lämmittää sitten tarpeen mukaan, jos siellä pitää jotain tehdä?
        Last edited by L.H; 14-10-2015, 22:06.
        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by L.H View Post
          Juu. Pitää pitää kaikki vaihtoehdot auki. Suht pieni hommahan se eristäminen olisi, eikä varmaan kustannuksenakaan mikään mahdoton, mutta kuten jo totesin, niin sisätiloja ei olisi varaa kaventaa kauheasti(=yhtään). Makuja on monia, mutta ei siitä nyt tommosilla peltilevyillä ainakaan yhtään siistimpi tule.

          Kysyin jo, mutta onko tossa jotain huonoja puolia tallin rakenteille/sisällä olevalle kalustolle, jos tallin jättää eristämättä/pitää sen kylmänä ja lämmittää sitten tarpeen mukaan, jos siellä pitää jotain tehdä?

          Tollanen harkkopinta vetää pakkasella ihan kuuraan kun siellä alkaa lämmittää eikä se lämpiä ihan hetkessä. Varmaan vesi valuu seinistä kun alkaa sulaa. Sama homma kun keli lämpiää ulkona, niin pakkanen tulee sisään. Tasainen ylläpitolämpö olisi hyvä.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • L.H
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2481
            • Lohja

            Talli saa nyt jäädä ainakin täksi talveksi kylmäksi ja pitää sitten keväällä katsoa tilannetta viisaampana uudestaan. Jos tulee tarvetta lämmittää talven aikana, niin pitää lämmitellä sillon kun ulkonakin on lämmintä.

            Onko kenelläkään kokemuksia ilmankuivaimista kylmässä tallissa? Tälle:https://www.trotec24.com/fi-fi/konee...-ttr-56-e.html luvataan käyttölämpötila nollaan asteeseen asti, mutta on tarkoitettu puolet pienempään tilaan ja isompia ei ainakaan tuolla näyttänyt olevan. Gigantista löytyy tällaista:http://www.gigantti.fi/product/kodin...taja-sdh08l13e , mutta ei löydy lukuja miten kylmässä vielä toimii ja tarkoitettu myös pienempään tilaan.

            Kompressoritoimiset näyttävät tarvitsevan useamman asteen lämpöä toimiakseen, joten ainakin ne saa jättää suosiolla pois laskuista.
            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

            Comment

            • Pluto
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1860
              • Raisio

              Originally posted by bemu2000 View Post
              Jos se harkko olisikin massiivikiveä, niin kyllähän se eristäisi, mutta kun materiaali ihan höttöä ja sisällä puolet ilmaa, niin eihän se juuri mitään eristä. Saat eristettyä sen tallin päivän työllä, niin ehkä kannattaa tehdä. Saa samalla siistin näköisenkin... Uretaanilevyt voi vaikka vaan maalata, jos ei aio kolhia niitä tai peltiä pintaan... http://www.netrauta.fi/tuotemerkki/r...-1134-sinkitty
              Kyllä kaikki leca-/kevytsoraharkot huomattavasti paremmin eristää kuin massiivikivi/betonivalu. Se ilma siellä juuri on se eriste.
              BMW F32 435d

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by L.H View Post
                Talli saa nyt jäädä ainakin täksi talveksi kylmäksi ja pitää sitten keväällä katsoa tilannetta viisaampana uudestaan. Jos tulee tarvetta lämmittää talven aikana, niin pitää lämmitellä sillon kun ulkonakin on lämmintä.

                Onko kenelläkään kokemuksia ilmankuivaimista kylmässä tallissa? Tälle:https://www.trotec24.com/fi-fi/konee...-ttr-56-e.html luvataan käyttölämpötila nollaan asteeseen asti, mutta on tarkoitettu puolet pienempään tilaan ja isompia ei ainakaan tuolla näyttänyt olevan. Gigantista löytyy tällaista:http://www.gigantti.fi/product/kodin...taja-sdh08l13e , mutta ei löydy lukuja miten kylmässä vielä toimii ja tarkoitettu myös pienempään tilaan.

                Kompressoritoimiset näyttävät tarvitsevan useamman asteen lämpöä toimiakseen, joten ainakin ne saa jättää suosiolla pois laskuista.
                Paljonkohan tuollaisilla on sähkölasku vuodessa?

                Tästä ei sitten mitään oikeaa kokemusta mutta:
                Hoituisikohan pakkasvahdeilla? Edellyttäen että ilmanvaihto on kunnossa.
                Laittaisi pari kpl:ää pitämään lämmön juuri ja juuri plussalla menisikö kosteus silloin viileämpää kohden ulos?

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by L.H View Post
                  Talli saa nyt jäädä ainakin täksi talveksi kylmäksi ja pitää sitten keväällä katsoa tilannetta viisaampana uudestaan. Jos tulee tarvetta lämmittää talven aikana, niin pitää lämmitellä sillon kun ulkonakin on lämmintä.

                  Onko kenelläkään kokemuksia ilmankuivaimista kylmässä tallissa? Tälle:https://www.trotec24.com/fi-fi/konee...-ttr-56-e.html luvataan käyttölämpötila nollaan asteeseen asti, mutta on tarkoitettu puolet pienempään tilaan ja isompia ei ainakaan tuolla näyttänyt olevan. Gigantista löytyy tällaista:http://www.gigantti.fi/product/kodin...taja-sdh08l13e , mutta ei löydy lukuja miten kylmässä vielä toimii ja tarkoitettu myös pienempään tilaan.

                  Kompressoritoimiset näyttävät tarvitsevan useamman asteen lämpöä toimiakseen, joten ainakin ne saa jättää suosiolla pois laskuista.
                  Kannattaa harkita kunnon ilmankuivainta, tuollaiset sisäkäyttöön tarkoitetut lelut tuskin kauaa kestää tallissa.

                  Hyviä koneita on esimerkiksi Munters MG50 tai Drymon. Uskaltaa ostaa käytettynäkin.

                  Comment

                  • L.H
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2481
                    • Lohja

                    Originally posted by Micce///M View Post
                    Kannattaa harkita kunnon ilmankuivainta, tuollaiset sisäkäyttöön tarkoitetut lelut tuskin kauaa kestää tallissa.

                    Hyviä koneita on esimerkiksi Munters MG50 tai Drymon. Uskaltaa ostaa käytettynäkin.
                    Mikä sen siellä tallissa tappaa vaikka kellariin verrattuna vai meinasitko, että noi ei ylipäätänsä kestä mitään? Google ei löytänyt Muntersin tai Drymonin hintoja, mutta veikkaan, että liikutaan sellaisissa summissa, että ei ole mitään järkeä tässä tapauksessa.
                    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                    Comment

                    • Micce///M
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2008
                      • 3552
                      • Hämeenlinna

                      Originally posted by L.H View Post
                      Mikä sen siellä tallissa tappaa vaikka kellariin verrattuna vai meinasitko, että noi ei ylipäätänsä kestä mitään? Google ei löytänyt Muntersin tai Drymonin hintoja, mutta veikkaan, että liikutaan sellaisissa summissa, että ei ole mitään järkeä tässä tapauksessa.
                      Meinasin sitä että tallissa on kuitenkin pölyä, likaa, mahdollisesti mekaanista kuormitusta laitetta kohtaan niin jo se lisänä tuollaisen sisäkäyttöön tarkoitetun kulutustavaran oletettuun ikään välttämättä ei tiedä hyvää.

                      Comment

                      • L.H
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2481
                        • Lohja

                        Originally posted by Micce///M View Post
                        Meinasin sitä että tallissa on kuitenkin pölyä, likaa, mahdollisesti mekaanista kuormitusta laitetta kohtaan niin jo se lisänä tuollaisen sisäkäyttöön tarkoitetun kulutustavaran oletettuun ikään välttämättä ei tiedä hyvää.

                        Talli on pääasiassa auton säilytystilana, niin pölyn ja lian määrä on varmaan ihan hallittavissa ja kuivainhan liikkuu tarpeen vaatiessa helposti pois. Muutenkin kuivainta varmaan tarvitsee pääasiassa näin syksyllä ja sitten keväällä lumien sulaessa, että ei sitä ympäri vuoden tarvitse huudattaa.

                        Toki joku tommonen satasen laite ei varmasti kestä mitään verrattuna johonkin ammatti/teollisuus vehkeisiin, mutta eipä se ole kokeiluna kovin kallis, jos vaan muuten toimii nollan tuntumaan asti ja teho riittää isompaan tilaan. Näihin löytyy aika heikosti mitään tietoa.

                        Vai kylvänkö kissanhiekkaa ympäriinsä...
                        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by L.H View Post
                          Talli on pääasiassa auton säilytystilana, niin pölyn ja lian määrä on varmaan ihan hallittavissa ja kuivainhan liikkuu tarpeen vaatiessa helposti pois. Muutenkin kuivainta varmaan tarvitsee pääasiassa näin syksyllä ja sitten keväällä lumien sulaessa, että ei sitä ympäri vuoden tarvitse huudattaa.

                          Toki joku tommonen satasen laite ei varmasti kestä mitään verrattuna johonkin ammatti/teollisuus vehkeisiin, mutta eipä se ole kokeiluna kovin kallis, jos vaan muuten toimii nollan tuntumaan asti ja teho riittää isompaan tilaan. Näihin löytyy aika heikosti mitään tietoa.

                          Vai kylvänkö kissanhiekkaa ympäriinsä...

                          Sitä vettä tulee niin paljon että saa olla tyhjentämässä säiliötä pari kolme kertaa vuorokaudessa. Noihan samalla lämmittää myös hiukan ilmaa.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Vinki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1048
                            • Seinäjoki

                            Mulla on ollut penkkejä sun muuta "ylijäänyttä" tavaraa kylmässä varastossa jo muutaman vuoden ilman mitään kuivaimia, eikä mitään hometta ole ilmennyt. Seisotettavasta autosta kannattaa jättää lasit vähän raolleen, niin pääsee auton sisällä ilma vaihtumaan. Jos tallissa on jonkinlaiset tulo -ja poistoräppänät niin pitäisi ilman kyllä kutakuinkin riittävästi vaihtua ihan painovoimaisesti. Silloin tällöin jos lämmität hallin jollain löpöpuhaltimella ruuvaamisen ajaksi, ei luultavasti ehdi rakenteet edes lämmetä, vaan pelkä tallissa oleva ilma, joten silloinkaan ei älyttömiä määrää kosteutta muodostu, mutta siinä tilanteessa vois olla ehkä ihan hyvä käyttää sitä ilmankuivainta, jos sellainen on hommattuna. Nämä vaan omia mielipiteitäni ilman varsinaisia tutkittuja faktoja, mutta näin olen itse useamman vuoden jo toiminut, tallina mulla siis 80-luvun puurunkoinen sikala.
                            F31 320i

                            e36 325tic

                            e30 330tic

                            Comment

                            • L.H
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2481
                              • Lohja

                              Originally posted by Vinki View Post
                              Mulla on ollut penkkejä sun muuta "ylijäänyttä" tavaraa kylmässä varastossa jo muutaman vuoden ilman mitään kuivaimia, eikä mitään hometta ole ilmennyt. Seisotettavasta autosta kannattaa jättää lasit vähän raolleen, niin pääsee auton sisällä ilma vaihtumaan. Jos tallissa on jonkinlaiset tulo -ja poistoräppänät niin pitäisi ilman kyllä kutakuinkin riittävästi vaihtua ihan painovoimaisesti. Silloin tällöin jos lämmität hallin jollain löpöpuhaltimella ruuvaamisen ajaksi, ei luultavasti ehdi rakenteet edes lämmetä, vaan pelkä tallissa oleva ilma, joten silloinkaan ei älyttömiä määrää kosteutta muodostu, mutta siinä tilanteessa vois olla ehkä ihan hyvä käyttää sitä ilmankuivainta, jos sellainen on hommattuna. Nämä vaan omia mielipiteitäni ilman varsinaisia tutkittuja faktoja, mutta näin olen itse useamman vuoden jo toiminut, tallina mulla siis 80-luvun puurunkoinen sikala.
                              Ootko ikinä mitannut minkä verran tuolla on kosteutta?
                              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                              Comment

                              • Vinki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 1048
                                • Seinäjoki

                                En ole mitannut, mutta ei oo ainakaan puhtaat pellit ja tai työkalut alkanu ruostumaan, enkä muutenkaan ole koskaan havainnu, että jotenkin poikkeuksellisen kosteaa olisi ollut. Tila on n.80neliötä ja ovessa on 2kpl 100x400 tuuletusräppänöitä ja vastapuolella seinässä 315mm kanavapuhallin sulkupellillä. Pelliä pidän normaalisti vähän raollaan.
                                F31 320i

                                e36 325tic

                                e30 330tic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎