Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by L.H View Post
    No niin, jatketaas taas tätä ihmettelyä. Pumppu heräsi henkiin, kun laittoi kaikki sulakkeet tauluun ja kaukosäätimessäkin oli omat ongelmansa. Otin kuvan sisäyksiköstä, jos joku jaksaisi kommentoida miltä noi speksit vaikuttaa. Vanha kun taivas, kun ei googlekaan tunnu löytävän mitään ihmeempää infoa. Tekeekö tolla mitään ja jos tekee niin pitäiskö sille tehdä ennen käyttöön ottoa jotain huoltoa, kun se on tosiaan ollut useamman vuoden käyttämättä vai riittääkö, että putsaa suodattimet ja pistää käyntiin? Kylmäaineet voi tietysti olla jo maailmalla.

    Joku ohut ehkä 10-20mm eriste tuntui olevan harkon ja lautaverhouksen välissä ja yläpohjassa villat, että ehkä tuolla se tarvittava lämpö vois kuitenkin pysyä(?).

    Iso pumppu näkyy olevan. Ei muuta kuin käymään vaan. Kyllä sen kuulee jos jotain outoja ääniä kuuluu, tai tulee vikailmoitusta näyttöön.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • L.H
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2481
      • Lohja

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Iso pumppu näkyy olevan. Ei muuta kuin käymään vaan. Kyllä sen kuulee jos jotain outoja ääniä kuuluu, tai tulee vikailmoitusta näyttöön.
      Iso on pumppu ja niin näyttää olevan tuleva sähkölaskukin, jos pitää pumpun päällä. Alin lämmitys lämpötila näyttäisi olevan 18c, mutta kertokaas joku mitä siitä "alaspäin mentäessä" tarkoittaa cont? Ei ole löytynyt mistään käyttöohjeita, eikä vastausta tuohon.
      “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2044
        • Riihimäki

        Se voisi tarkoittaa kiinteätä ylläpitolämpöä, mikä se sitten tuossa vehkeessä onkaan. 6...8...10C?

        Comment

        • L.H
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2481
          • Lohja

          Originally posted by racing02 View Post
          Se voisi tarkoittaa kiinteätä ylläpitolämpöä, mikä se sitten tuossa vehkeessä onkaan. 6...8...10C?
          Niin mäkin ajattelin ja kun ei kerran mistään löytynyt varmaa tietoa, niin uteliaisuus vei voiton ja jätin eilen illalla pumpun siihen asentoon. Kerkesin vasta iltapäivällä käymään tallilla, mutta tuloksena oli sisällä +30 lämpöä, eli ei siis osunut arvaus oikeaan. Ainoa järkevä asetus näyttäisi olevan pyyntö 18 asteeseen ja econo mode päälle, joten jätin nyt siihen ja seuraan pysyiskö sillä sähkönkulutus siedettävällä tasolla. Ei ole mittaria mistä näkisi kulutuksen reaaliaikaisesti, niin pitää seurata tuloksia netistä vuorokauden viiveellä. Jos tulokset ei tyydytä, niin pitää varmaan harkita sitä kylmäksi jättämistä ja kehittää jonkunlaista systeemiä millä tallin saisi kuitenkin pysymään riittävän kuivana ettei vehkeet ruostu ja homehdu talven aikana.
          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8263
            • Järvikylä (Nakkila)

            Originally posted by L.H View Post
            Niin mäkin ajattelin ja kun ei kerran mistään löytynyt varmaa tietoa, niin uteliaisuus vei voiton ja jätin eilen illalla pumpun siihen asentoon. Kerkesin vasta iltapäivällä käymään tallilla, mutta tuloksena oli sisällä +30 lämpöä, eli ei siis osunut arvaus oikeaan. Ainoa järkevä asetus näyttäisi olevan pyyntö 18 asteeseen ja econo mode päälle, joten jätin nyt siihen ja seuraan pysyiskö sillä sähkönkulutus siedettävällä tasolla. Ei ole mittaria mistä näkisi kulutuksen reaaliaikaisesti, niin pitää seurata tuloksia netistä vuorokauden viiveellä. Jos tulokset ei tyydytä, niin pitää varmaan harkita sitä kylmäksi jättämistä ja kehittää jonkunlaista systeemiä millä tallin saisi kuitenkin pysymään riittävän kuivana ettei vehkeet ruostu ja homehdu talven aikana.
            Jos pumppu osaa käynnistyä "sähkökatkon" jälkeen automaattisesti niin tämmöstä voisi koittaa.

            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2044
              • Riihimäki

              Sitten se on continuous eli jatkuva lämmitys ja hämäykseksi tietysti lämpöskaalan alapäässä 😊
              Säätöjä pystyy virittelemään tai huijaamaan jos alue ei osu kohdalleen. Minäkin laitoin Ultimaten anturina toimivan ntc-vastuksen rinnalle toisen niin nyt asetettu 24C antaa sopivat 12C ja säätöä on siitä molempiin suuntiin. Pitäisi tutkia rakennetta ja ymmärtää sähköistä jotain.

              Comment

              • L.H
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 2481
                • Lohja

                Joo näköjään CONT tilassa se ei ota ollenkaan huomioon lämpötilatunnistinta. Löytyi sekin tieto lopulta netistä.

                Laitoin jo aiemmin kuvan sisäyksikön kyljestä, mutta tää ilmeisesti tarkottaa ottotehoa: Heating power input 2240(740-3400)W? Eikö toi oo ihan helvetin paljon? Econo modessa pitäis lämmityksen olla pari astetta alle pyynnin, mutta esim. eilisen kulutusta seuraamalla on mennyt +4 asteeen ulkolämpötilassa lämmitykseen karkeasti 1.2kWh.

                Seuraavat kysymykset taitaakin sitten koskea sitä miten tohon hökkeliin rakennetaan toimiva ilmanvaihto, niin että sen voi jättää talveksi kylmäksi...
                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by L.H View Post
                  Joo näköjään CONT tilassa se ei ota ollenkaan huomioon lämpötilatunnistinta. Löytyi sekin tieto lopulta netistä.

                  Laitoin jo aiemmin kuvan sisäyksikön kyljestä, mutta tää ilmeisesti tarkottaa ottotehoa: Heating power input 2240(740-3400)W? Eikö toi oo ihan helvetin paljon? Econo modessa pitäis lämmityksen olla pari astetta alle pyynnin, mutta esim. eilisen kulutusta seuraamalla on mennyt +4 asteeen ulkolämpötilassa lämmitykseen karkeasti 1.2kWh.

                  Seuraavat kysymykset taitaakin sitten koskea sitä miten tohon hökkeliin rakennetaan toimiva ilmanvaihto, niin että sen voi jättää talveksi kylmäksi...

                  Iso pumppu on, mutta sehän määrittää kulutuksen paljonko sinne haluat lämmintä. Ei tuo sen enempää kuluta sähköä kuin puolta pienempi pumppu samalla hyötysuhteella, jos sisälämpö pidetään samana.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2044
                    • Riihimäki

                    Jos tuo 1,2kWh on 24 tunnin lukema niin sehän ei ole keskimääräisenä tehona kuin 50W. Ei paljon mitään minusta.

                    Comment

                    • L.H
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2481
                      • Lohja

                      Niin siis kulutus ollut 1.2kWh tunnissa. Öisin pikkupakkasella mennyt +- 2.5kWh tunnissa, kun pyynti alin mahdollinen.

                      Mutta ongelma ei siis ole pumpussa, vaan siinä että lämpö menee harakoille?
                      “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2044
                        • Riihimäki

                        Heh, vähän eri asia siinä tapauksessa. 1,2kW kaikenaikaa +4 asteen ilmoilla on paljon. Ei tuo tila taida olla sopiva lämpimänä pidettäväksi.

                        Jos pyyntilämmön saisi pudotettua johonkin muutamaan asteeseen se voisi olla tolkullinen mutta kyllä kulutus kovilla pakkasilla on silti suurta. Tosin jos pointti olisi pitää tila vaan kuivana niin ei pakkasilla tarvitsisikaan lämmittää. Silloinhan ilma on kuivaa. Sitten kun ilma lämpenee talli pitäisi vaan pitää ulkoilmaa lämpimämpänä. Eikö niin?
                        Last edited by racing02; 14-10-2015, 13:45.

                        Comment

                        • L.H
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2481
                          • Lohja

                          Originally posted by racing02 View Post
                          Heh, vähän eri asia siinä tapauksessa. 1,2kW kaikenaikaa +4 asteen ilmoilla on paljon. Ei tuo tila taida olla sopiva lämpimänä pidettäväksi.

                          Jos pyyntilämmön saisi pudotettua johonkin muutamaan asteeseen se voisi olla tolkullinen mutta kyllä kulutus kovilla pakkasilla on silti suurta. Tosin jos pointti olisi pitää tila vaan kuivana niin ei pakkasilla tarvitsisikaan lämmittää. Silloinhan ilma on kuivaa. Sitten kun ilma lämpenee talli pitäisi vaan pitää ulkoilmaa lämpimämpänä. Eikö niin?
                          Joo sen verran sentään ymmärrän, että toi tän hetkinen kulutus on aivan helvetin paljon. Ajattelin vaan, että tallia olisi joskus lämmitetty kerran se pumppu on sinne asennettu ja sähköistä ja valoista päätellen siellä on jotain tehtykin, mutta kun mitään varmuutta ei ole, eikä aiempaa kokemusta näistä lämmityksistä, niin sen takia kaikki tämä ihmettely. Tuskin sitä noilla kulutuksilla on kukaan muukaan lämmittänyt, tai ainakin omilla tuloilla tuntuu aika pahalta. Jotenkin olisin kuvitellut, että ei se lämpö tollasestakaan tallista ihan harakoille mene, mutta ilmeisesti luulo ei ole tiedon väärti tässäkään asiassa. Voishan noista rakenteista vielä yrittää jossain vaiheessa napata kuvia, jos joku paremmin talotekniikkaa ymmärtävä osaisi niiden perusteella vielä todeta asian. Harkot on sisäpuolelta paljaana, joten siinä mielessä tila olisi varmaan helppo eristää kunnolla, mutta siinä vaiheessa tällä hetkellä välttävästi kaksi autoa vetävästä tallista tulee auttamatta yhden auton talli, niin sekään ei oikein houkuttele.

                          Kovat pakkaset ei varmaan olisi mikään ongelma, mutta uskoisin että täällä etelässä mennään jatkossakin suurin osa talvesta nollan molemmin puolin, jolloin kosteudesta varmaan voi tulla ongelmia. Tallissa ei käytännössä ole tällä hetkellä minkäänlaista ilmanvaihtoa, joten sille nyt olisi joka tapauksessa tehtävä jotain.

                          Jos tallin päättää jättää kylmäksi, niin aiheutuuko lämpötilan vaihteluista jotain ongelmia, jos sitä kuitenkin lämmittäisi satunnaisesti pumpulla, jos tallissa pitää tehdä jotain? Lämmintähän toi pumppu kyllä tuntuu puhaltavan reilusti.
                          Last edited by L.H; 14-10-2015, 14:53.
                          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by L.H View Post
                            Joo sen verran sentään ymmärrän, että toi tän hetkinen kulutus on aivan helvetin paljon. Ajattelin vaan, että tallia olisi joskus lämmitetty kerran se pumppu on sinne asennettu ja sähköistä ja valoista päätellen siellä on jotain tehtykin, mutta kun mitään varmuutta ei ole, eikä aiempaa kokemusta näistä lämmityksistä, niin sen takia kaikki tämä ihmettely. Tuskin sitä noilla kulutuksilla on kukaan muukaan lämmittänyt, tai ainakin omilla tuloilla tuntuu aika pahalta. Jotenkin olisin kuvitellut, että ei se lämpö tollasestakaan tallista ihan harakoille mene, mutta ilmeisesti luulo ei ole tiedon väärti tässäkään asiassa. Voishan noista rakenteista vielä yrittää jossain vaiheessa napata kuvia, jos joku paremmin talotekniikkaa ymmärtävä osaisi niiden perusteella vielä todeta asian. Harkot on sisäpuolelta paljaana, joten siinä mielessä tila olisi varmaan helppo eristää kunnolla, mutta siinä vaiheessa tällä hetkellä välttävästi kaksi autoa vetävästä tallista tulee auttamatta yhden auton talli, niin sekään ei oikein houkuttele.

                            Kovat pakkaset ei varmaan olisi mikään ongelma, mutta uskoisin että täällä etelässä mennään jatkossakin suurin osa talvesta nollan molemmin puolin, jolloin kosteudesta varmaan voi tulla ongelmia. Tallissa ei käytännössä ole tällä hetkellä minkäänlaista ilmanvaihtoa, joten sille nyt olisi joka tapauksessa tehtävä jotain.

                            Jos tallin päättää jättää kylmäksi, niin aiheutuuko lämpötilan vaihteluista jotain ongelmia, jos sitä kuitenkin lämmittäisi satunnaisesti pumpulla, jos tallissa pitää tehdä jotain? Lämmintähän toi pumppu kyllä tuntuu puhaltavan reilusti.

                            Tottakai alkuun menee paljon sähköä ennenkö paikat lämpiää kunnolla. Muutenkin jos sulla oli pumppu jatkuvalla lämmityksellä ja sisällä 30C niin ihmekkös tuo Kokeile millasessa lämpötilassa talli pysyy sillä 18C asetuksella ja sitten vaikka tekee sen vastuskikan, että laittaa toisen vastaavan vastuksen rinnalle.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • L.H
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2481
                              • Lohja

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Tottakai alkuun menee paljon sähköä ennenkö paikat lämpiää kunnolla. Muutenkin jos sulla oli pumppu jatkuvalla lämmityksellä ja sisällä 30C niin ihmekkös tuo Kokeile millasessa lämpötilassa talli pysyy sillä 18C asetuksella ja sitten vaikka tekee sen vastuskikan, että laittaa toisen vastaavan vastuksen rinnalle.
                              On sitä tossa useempi päivä tullut viikonlopusta lähtien pidettyä päällä vähän eri säädöillä, että luulis jo rakenteiden lämmenneen, kun ulkolämpötilakin on käynyt päivisin kympin tuntumassa ja pysynyt nyt yölläkin plussalla. Tota jatkuvalla lämmityksellä ollutta aikaa en tietenkään edes huomioinut kun puhuin kulutuksista, vaan lukemat oli ajalta sitä ennen, kun pyynti oli säädettynä 18 asteeseen ja sen jälkeen, kun tiputin siihen takaisin. Oli vielä se econo tila päällä, millä lämpötilan pitäisi pysyä pari astetta alle pyydetyn.

                              Mitään pakottavaa tarvetta ei ole pitää tallia jatkuvasti lämpimänä, vaan se ajatus lähti siitä, että harrastekalusto pitäisi saada talvehtimaan mahdollisimman turvallisesti.
                              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by L.H View Post
                                On sitä tossa useempi päivä tullut viikonlopusta lähtien pidettyä päällä vähän eri säädöillä, että luulis jo rakenteiden lämmenneen, kun ulkolämpötilakin on käynyt päivisin kympin tuntumassa ja pysynyt nyt yölläkin plussalla. Tota jatkuvalla lämmityksellä ollutta aikaa en tietenkään edes huomioinut kun puhuin kulutuksista, vaan lukemat oli ajalta sitä ennen, kun pyynti oli säädettynä 18 asteeseen ja sen jälkeen, kun tiputin siihen takaisin. Oli vielä se econo tila päällä, millä lämpötilan pitäisi pysyä pari astetta alle pyydetyn.

                                Mitään pakottavaa tarvetta ei ole pitää tallia jatkuvasti lämpimänä, vaan se ajatus lähti siitä, että harrastekalusto pitäisi saada talvehtimaan mahdollisimman turvallisesti.
                                Ok, kyllähän sitä lämpöä menee rajusti harakoille jos ainut eriste on joku parin sentin kerros seinän välissä

                                ruuvaa suoraan harkkoon ja kattoon vaikkapa 50mm pontilliset finnfoamit ja pelti sitten siihen päälle. Alkaa lämmöt pysyä sisällä...
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎