Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1968
    • Seinäjoki

    Originally posted by ohhoh View Post
    Ihan Tikkurilan Vinhalla niitä on maalattu ja pysyneet hyvänä. Ilman pintakäsittelyä saattaa levyn paperipintaan tulla homepilkkua, kun lämpötilaeroista johtuen kosteutta siihen voi tiivistyä. Vinha tai vastaava akrylaattimaali estää tämän.
    Okei kiitti, täytyy telata siihen kahteen kertaan vaikkapa tuollainen maali sitten. Juurikin tuo mietitytti jos ottaa pintaan homepilkkua niin ikävän näköinen. Katoksen seinät (paneeli verhoilu) on kertaalleen maalattu valkoiseksi niin nyt olis hyvä hetki sutia katto vielä ennenkuin maalataan seinät vielä kertaalleen. Ei tarvitse niitä seiniä sitten suojata mitenkään kun vetäisee sen katon maalaamisen jälkeen myös seiniin vielä kertaalleen sen valkoisen sävyn
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3843
      • Finnland

      Tämä nyt ei varsinaisesti autotalliin liity, mutta aihepiiriin kylläkin.

      Jos kuistin maalattuihin kohtiin alkaa tulla mustia pilkkuja ym vaikka maali vielä ok, niin mitä tuolle pitäisi tehdä? Muuta kuin katsoa kun lisääntyy. Kummasti talon muualta maalatut pinnat ei tuota tee vaikka on 20 vuotta vanhempi maali. Itse talon maali vaikuttaa pinnaltaan kiiltävämmältä.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • ohhoh
        Bimmer Rookie
        • Aug 2014
        • 191
        • .

        Originally posted by joko View Post
        Okei kiitti, täytyy telata siihen kahteen kertaan vaikkapa tuollainen maali sitten. Juurikin tuo mietitytti jos ottaa pintaan homepilkkua niin ikävän näköinen. Katoksen seinät (paneeli verhoilu) on kertaalleen maalattu valkoiseksi niin nyt olis hyvä hetki sutia katto vielä ennenkuin maalataan seinät vielä kertaalleen. Ei tarvitse niitä seiniä sitten suojata mitenkään kun vetäisee sen katon maalaamisen jälkeen myös seiniin vielä kertaalleen sen valkoisen sävyn
        Juu, ei muutakun tela pyörimään

        Comment

        • ohhoh
          Bimmer Rookie
          • Aug 2014
          • 191
          • .

          Originally posted by Jarger View Post
          Tämä nyt ei varsinaisesti autotalliin liity, mutta aihepiiriin kylläkin.

          Jos kuistin maalattuihin kohtiin alkaa tulla mustia pilkkuja ym vaikka maali vielä ok, niin mitä tuolle pitäisi tehdä? Muuta kuin katsoa kun lisääntyy. Kummasti talon muualta maalatut pinnat ei tuota tee vaikka on 20 vuotta vanhempi maali. Itse talon maali vaikuttaa pinnaltaan kiiltävämmältä.
          Joku maalauksen asiantuntija osaisi vastata tähän varmaan paremmin, mutta onko kuistin pintaverhous karvaisempaa puutavaraa, kuin talon? Pintaan voi tarttua epäpuhtauksia helpommin johtuen puun pinnasta tai maalityypistä, joissa homepilkut sitten alkaa kasvamaan. Kirjoituksen perusteella ehdottaisin että puhtaaksi harjaus, tarvittaessa kostealla pyyhintä/homepesu ja mikäli jälki ei vieläkään tyydytä, uudelleen maalaus.

          Comment

          • Suorakuus
            Bimmer Rookie
            • Sep 2016
            • 126
            • Etelä-Pohjanmaa

            Pahoittelut, jos menee vähän liian kauas topicin aiheesta, mutta onko foorumilaisilla kesäautoja talvisäilössä kylmissä talleissa?

            Ensi talveksi pitäisi säilöä n.15v vanha vääränmerkkinen kesäauto kylmään talliin, mitähän kaikkia ongelmia on luvassa?:think

            Talli betonilattialla joten maakosteus ei ole ongelma, mutta muuten talli täysin eristämätön ja ulkolämpötilan vaihtelun armoilla.
            Auto tietysti puhtaana ja kuivana talliin, joku kosteudenpoistaja sisälle, välillä akun latailua ja plussakeleillä auton käynnistelyä.

            Kokemuksia?

            Comment

            • Krampus
              BTCF Member
              • Nov 2017
              • 383
              • Keski-Suomi

              Originally posted by Suorakuus View Post
              Pahoittelut, jos menee vähän liian kauas topicin aiheesta, mutta onko foorumilaisilla kesäautoja talvisäilössä kylmissä talleissa?

              Ensi talveksi pitäisi säilöä n.15v vanha vääränmerkkinen kesäauto kylmään talliin, mitähän kaikkia ongelmia on luvassa?:think

              Talli betonilattialla joten maakosteus ei ole ongelma, mutta muuten talli täysin eristämätön ja ulkolämpötilan vaihtelun armoilla.
              Auto tietysti puhtaana ja kuivana talliin, joku kosteudenpoistaja sisälle, välillä akun latailua ja plussakeleillä auton käynnistelyä.

              Kokemuksia?
              Itsellä auto viisi talvea vastaavissa olosuhteissa ja toimenpiteillä varustettuna oli säilössä ja viime talven lämpimässä. Säilöntäaineet oli vielä polttoaineessa. Ei tuo harraste siitä hirveän huonoa ole tietääkseni ottanut.
              E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
              F39 X2 Xdrive20D, käyttis
              Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1842
                • Karjaa

                Tankki joko täyteen tai vaihtoehtoisesti ihan tyhjäksi ja tuoreet öljyt koneeseen niin hyvin menee tuollaisessakin tallissa talven yli. Akun miinusnapa tietty irti ellet sitten jotain ylläpitolaturia ajatellut viritellä.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1860
                  • Turku

                  Kuten edellä jo kirjoiteetu, niin ei ole minullakaan ollut mitään ongelmia vastaavissa olosuhteissa. Eikä minulla ole ongelmia tullut edes polttoaineen osalta, vaikken ole täyteen tankannut tai lähes tyhjäksi ajanut ennen säilytystä.

                  Akusta huolehtiminen, renkaiden ”pyöräyttäminen” tms. asiat nyt varmaan on ajankohtaisia lämpimässäkin hallissa.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • TNT
                    BTCF Member
                    • Dec 2005
                    • 3522

                    Mitä suosituksia tuohon kosteuden poistoon?
                    Itselläkin joutuu E30 talvehtimaan kylmässä tallissa.

                    Tankki täyteen, uudet öljyt ja akku pois. Toukokuussa sitten kurkistelemaan että mitä on autosta jäljellä
                    Last edited by TNT; 31-08-2023, 18:11.
                    Originally posted by Jube
                    Eihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5171
                      • Kuopio

                      Täyttä höpötystä on että bensa menee pilalle talven aikana.

                      Tallin rakentamiseen / saneeraukseen kysymys. Itsellä on lähiaikojen suunnitelmissa muuttaa nykyinen talli+katos => tuplatalliksi. Käytännössä mun tarvii laittaa toinen ovi, lattia valu katokseen ja väliseinän purku. Kysymys, mitenkä näiden kahden lattian sauma kannattaisi tehdä niin että sitä tulee kohtuullinen?
                      Last edited by jani; 31-08-2023, 19:20.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1860
                        • Turku

                        Menee nyt edelleen ohi aiheen, mutta miksi öljyt olisi parempi vaihtaa ennen talvisäilytystä? Mä olen aina vaihtanut ne keväällä ennen käyttöönottoa.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6208
                          • Helsinki

                          sori ot

                          Originally posted by TNT View Post
                          Mitä suosituksia tuohon kosteuden poistoon?
                          Itselläkin joutuu E30 talvehtimaan kylmässä tallissa
                          Kissan hiekkaa vaikka vanhoihin puhtaisiin sukkiin, siis ei sitä perus hiekkaa vaan silica mallia. Tää on toiminut itsellä vuosia, kun jos auto seissyt ulkona.
                          Tuollainen 5L säkin jakaa moneen suokkaan, niin tulee paljon niitä, ei täytä tiukaksi sitäs sukkaa, toimii.

                          Originally posted by Silmaauki View Post
                          Menee nyt edelleen ohi aiheen, mutta miksi öljyt olisi parempi vaihtaa ennen talvisäilytystä? Mä olen aina vaihtanut ne keväällä ennen käyttöönottoa.
                          Mun tyyli on laittaa tankki täytee bensaa, säilytysaineella, jos on paljon ajetut öljyt, niin tulee vaihdettua nekin, maa johto irti, jos ei ole mahdollista ylläpitolaturiin.
                          Jostain syystä mulla on ollut huonoa tuuria tuon bensan säilyvyydessä, myös osittain tuli tuolta pienkone hommista jäi mieleen.

                          Että suosittelen tekee, niin kuin itseltä tuntuu että mikä on hyvä
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • asse21
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2005
                            • 1243
                            • Tampere

                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Menee nyt edelleen ohi aiheen, mutta miksi öljyt olisi parempi vaihtaa ennen talvisäilytystä? Mä olen aina vaihtanut ne keväällä ennen käyttöönottoa.
                            Olisko niin, että vanhassa öljyssä olevat epäpuhtaudet eivät tee hyvää moottorille?
                            E39 523i
                            i3

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1860
                              • Turku

                              No joo, vanhat öljyt. Mutta kun mä vaihdan joka kevät huolimatta siitä paljonko tulee kilometrejä. Tähän mennessä isoin vuosilukema on ollut n. 10tkm. En siis vielä näe omassa tapauksessa eroa sille, vaihtaako syksyllä vai keväällä.

                              Sorry ot. Lopetan tähän.
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • Turder
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 464
                                • Suomi

                                Tuosta öljynvaihto syksyllä vai keväällä oli joskus juttua mp-puolella ja taisi olla Nesteen tutkimuskin asiasta. Eli tosiaan käytetyssä öljyssä on epäpuhtauksia, polttoaineen yhdisteitä, kosteutta jne. Mutta onko tuo sitten miten relevanttia, tiedä siitä. Pahinta varmaankin on sellainen lyhyt talvikäynnistely, koska kone ei lämpiä, joten on tulpat likaiset ja kosteutta kertyy joka paikkaan.

                                Itse olen laittanut vuosien saatossa talvisäilölaitteet talveksi seuraavasti:
                                - huolto, öljynvaihto, pesu, vahaus tms. jotta on valmiina kevääksi ja helppo ottaa käyttöön
                                - tankki täyteen (muovitankkisista tyhjäksi ettei etanoli paisuta muovia)
                                - akun lataus/ylläpito tai irti
                                - ei käynnistyksiä.

                                Mitään ongelmia ei ole ollut yhtenäkään keväänä. Samalla tyylillä ruohonleikkurista autoon ja prätkään. Keväällä akun lataus ja laakista vehkeet tulille

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎