Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taski
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2009
    • 380
    • Tampere

    Minkä lämpöisenä lämmintä eristettyä tallia kannattaa pitää jottei mene pilalle? Neliöitä noin 70 ja funtsin että ei varmaan kannata ihan 23 astetta pitää lämpöä, tai ei se ainakaan mitään lisäarvoa tuo. Lämmityksenä ilppi.

    16-18c niin siellä viitsii jotain vielä tehdäkin?

    Edit: niin, ei ajella siis märkää / lumista autoa talliin varmaan käytännössä koskaan, käyttikset pärjäävät pihallakin webastojen voimin.
    Last edited by Taski; 29-08-2021, 11:38.
    Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

    Comment

    • Fubar
      BTCF Member
      • Aug 2003
      • 192
      • Kuopio

      Originally posted by Taski View Post
      Minkä lämpöisenä lämmintä eristettyä tallia kannattaa pitää jottei mene pilalle? Neliöitä noin 70 ja funtsin että ei varmaan kannata ihan 23 astetta pitää lämpöä, tai ei se ainakaan mitään lisäarvoa tuo. Lämmityksenä ilppi.

      16-18c niin siellä viitsii jotain vielä tehdäkin?

      Edit: niin, ei ajella siis märkää / lumista autoa talliin varmaan käytännössä koskaan, käyttikset pärjäävät pihallakin webastojen voimin.
      En ole mikään asiantuntija, mutta minun "harrastetallia" (tallin puoli noin 65m2 ja lämpimät varastot/muut puuhatilat vielä noin 40 m2 siihen lisänä) olen pitänyt noin 8-10 asteen lämpötilassa. Ehkä kovimmilla pitkäkestoisilla pakkasilla on mennyt jopa lähemmäs viittä. Kyllä sielläkin viitsii tehdä ja painovoimainen ilmanvaihto toimii varmasti talvella myös tuolla lämpötilaerolla.
      Joskus kun luminen käyttis tulee otettua sisälle olen vähän tilanteesta riippuen ajanut kosteutta lisäksi huipparilla pihalle jonkin aikaa. Mulla talli aika korkea (3,6m) joten lämmitettäviä kuutiota on kohtuullisen paljon enkä ole nähnyt lisäarvoa yli kymmenen asteen lämpötilalle vaikka maalämmöllä ja lattialämmityksellä se ei pahin energiasyöppö olekaan.
      Itsekään en siis tallia käytä käyttöautojen säilytykseen.
      E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
      ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

      Comment

      • Taski
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2009
        • 380
        • Tampere

        Ok, varmaan tulee kuviteltua sen tarpeen liian lämpimäksi kun ei ole itsellä lämmintä tallia ennen ollut. Tarkemmin ajatellen kun jotain ährää, niin saattaa tosiaan olla turhan kuuma lähellä 20c:tä. Koitan lähinnä haarukoida että mikä on sopiva lämpö niin että siitä ei ole rakenteille haittaa.
        Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

        Comment

        • protoni
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2008
          • 1365
          • Tampere

          Ei kai se kylmä rakenteita riko kunhan pitää huolta ilmanvaihdosta ja suhteellisen kosteuden kohtuullisena. Itsellä on tallissa talvella kymmenkunta astetta ja ilmankuivain kaverina jos tulee ajettua esim märkä auto talliin.

          Comment

          • OVi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2016
            • 514
            • Oulu

            Kun pidät tallin 5 astetta ulkolämpötilaa lämpimämpänä, niin kaikki on hyvin. Suurin riski lämmittämättömän tallin rakenteiden homehtumiselle on silloin, kun keli lauhtuu pitkän pakkasjakson jälkeen nopeasti parikymmentä astetta.
            Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6759
              • PK-seutu

              Originally posted by protoni View Post
              Ei kai se kylmä rakenteita riko kunhan pitää huolta ilmanvaihdosta ja suhteellisen kosteuden kohtuullisena. Itsellä on tallissa talvella kymmenkunta astetta ja ilmankuivain kaverina jos tulee ajettua esim märkä auto talliin.
              Kahden auton talli vajaa 50m2 ja ILPillä +10c ylläpitolämpö. Todellisuudessa ilmankuivaimen kanssa ollaan reilu 12 asteessa. Sitten jos oikein jotain tehdä pitäisi niin ILPistä vaan 16c asetus päälle ja talli on hetkessä lämpimämpi. Tuo 16 astetta on kohtuu mukava lämpötila jo tehdäkin jotain.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                ^eikö ilppi kuivaa ilmaa riittävästi?
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • ohhoh
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2014
                  • 191
                  • .

                  Eihän perus ilp ilmaa kuivaa lämmitysasetuksella ja jäähdyttää ei lämmityskaudella kannata .
                  Ilmankuivain on varmasti hyvä olla, jos talli on ns. päivittäisessä käytössä.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6759
                    • PK-seutu

                    Originally posted by ohhoh View Post
                    Eihän perus ilp ilmaa kuivaa lämmitysasetuksella ja jäähdyttää ei lämmityskaudella kannata .
                    Ilmankuivain on varmasti hyvä olla, jos talli on ns. päivittäisessä käytössä.
                    Tuohon kun lisätään kaksi käyttöautoa märkänä talliin ja tallissa ei kaivoa niin kuivain on aika tarpeellinen
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • e36coupe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 722
                      • Nokia

                      Originally posted by Taski View Post
                      Ok, varmaan tulee kuviteltua sen tarpeen liian lämpimäksi kun ei ole itsellä lämmintä tallia ennen ollut. Tarkemmin ajatellen kun jotain ährää, niin saattaa tosiaan olla turhan kuuma lähellä 20c:tä. Koitan lähinnä haarukoida että mikä on sopiva lämpö niin että siitä ei ole rakenteille haittaa.
                      Itse miettisin myös mitä siellä tallissa säilyttää. Jos siellä on vahoja, öljyjä, jarrunesteitä, kittiä, maalia jne. niin nämä kemikaalit voi tykätä eri lämpötilasta kuin oma rahapussi. Myös jos jotain pesuvälineitä meinaa kuivata tallissa niin lämpöä lienee hyvä olla enemmän kuin 5 astetta.

                      Itse tähtään 16:sta, jota pidän kompromissinä etujen ja kustannusten suhteen.
                      Varmasti on useita eriäviäkin mielipiteitä, mutta tuon koen olevan MINUN käytössä ok.
                      Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                      Työn alla: E21 320/6
                      Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        Ilppimiehille vinkkinä että jos haluaa äkkiä lämmintä niin ilpin pyynti maksimiin, ja puhallus isolleen. Esim. Mun ilppi pukkaa 50 asteista ilmaa kun se on täysillä.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • TinoTK
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 809
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ilppimiehille vinkkinä että jos haluaa äkkiä lämmintä niin ilpin pyynti maksimiin, ja puhallus isolleen. Esim. Mun ilppi pukkaa 50 asteista ilmaa kun se on täysillä.
                          Juu ja jos kylmää haluaa, niin laittaa pyynnin kylmälle.
                          ///BMW M550d LCI

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5272
                            • Pirkkala

                            Originally posted by TinoTK View Post
                            Juu ja jos kylmää haluaa, niin laittaa pyynnin kylmälle.

                            Joko et ymmärtänyt asian pointtia, tai olet muuten vaan lapsellinen
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • mikkod
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 5202
                              • Stadi

                              Mulla oli aikoinaan kahden auton tallissa ilppi kanssa, ja se oli +18c pyynnöllä syyskuu - huhtikuu lämpö ja kesäkuukaudet viilennystä.

                              Oli paljon kivempi maalailla lämpöisessä…
                              Helkama S3000
                              Myydään kutosen alustaosia
                              This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                              Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17532
                                • Turku

                                Originally posted by e36coupe View Post
                                Itse tähtään 16:sta, jota pidän kompromissinä etujen ja kustannusten suhteen.
                                Varmasti on useita eriäviäkin mielipiteitä, mutta tuon koen olevan MINUN käytössä ok.
                                Samaa 15-17 on täälläkin haettu. Pystyy hikoilematta tekemäänkin jotain.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎