Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Kauppalehti;

    Kolmen ässän hallitus leikkaa autoveroa, mutta kevennyksen epämääräinen aikataulu merkitsee täysjarrutusta autokaupalle.

    Autoala sai Sipilän hallitukselta sitä mitä toivoikin. Autoveroa kevennetään hallituskauden loppuun mennessä 200 miljoonalla eurolla, ja painopiste on nimenomaan vähäpäästöisissä uusissa autoissa.

    Kevennyksessä on kuitenkin karvas sivumaku. Hallitusohjelman mukaan kevennys toteutetaan "useammassa osassa", eikä kevennyksen aikataulusta ole vielä tietoakaan.

    Veromuutoksen odottelu tarkoittaa vain yhtä asiaa. Asiakkaat pysyvät poissa autokauppojen näyttelytiloista ja kauppa pysähtyy.

    "Kuluttajat ovat jo nyt reagoineet autoverouutiseen: he odottavat tarkempaa tietoa siitä kuinka paljon ja koska autovero laskee", sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

    Odottelun lisäksi myrkkyä autokaupalle on myös kevennyksen toteutus pienissä paloissa. Pahimmassa tapauksessa autonvaihtoa harkitsevat kitkuttelevat vanhalla kulkupelillään vielä seuraavat neljä, kunnes autoveroale on toteutunut täysimääräisesti.

    Luvassa on siis ylimenokauden mittainen markkinahäiriö. Autokauppiaille se tarkoittaa neljää laihaa vuotta lisää.

    "Olisi siis ensiarvoisen tärkeää, että uusi hallitus ja sen virkamiehistö määrittelisivät mahdollisimman nopeasti uudet verotasot ja uuden lain sisällön", Rissa toteaakin.

    Comment

    • -Jopi-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 148
      • Joensuu / Jyväskylä

      Originally posted by nullzwei View Post
      Kolmen ässän hallitus leikkaa autoveroa, mutta kevennyksen epämääräinen aikataulu merkitsee täysjarrutusta autokaupalle.

      Autoala sai Sipilän hallitukselta sitä mitä toivoikin. Autoveroa kevennetään hallituskauden loppuun mennessä 200 miljoonalla eurolla, ja painopiste on nimenomaan vähäpäästöisissä uusissa autoissa.

      Kevennyksessä on kuitenkin karvas sivumaku. Hallitusohjelman mukaan kevennys toteutetaan "useammassa osassa", eikä kevennyksen aikataulusta ole vielä tietoakaan.

      Veromuutoksen odottelu tarkoittaa vain yhtä asiaa. Asiakkaat pysyvät poissa autokauppojen näyttelytiloista ja kauppa pysähtyy.

      "Kuluttajat ovat jo nyt reagoineet autoverouutiseen: he odottavat tarkempaa tietoa siitä kuinka paljon ja koska autovero laskee", sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

      Odottelun lisäksi myrkkyä autokaupalle on myös kevennyksen toteutus pienissä paloissa. Pahimmassa tapauksessa autonvaihtoa harkitsevat kitkuttelevat vanhalla kulkupelillään vielä seuraavat neljä, kunnes autoveroale on toteutunut täysimääräisesti.

      Luvassa on siis ylimenokauden mittainen markkinahäiriö. Autokauppiaille se tarkoittaa neljää laihaa vuotta lisää.

      "Olisi siis ensiarvoisen tärkeää, että uusi hallitus ja sen virkamiehistö määrittelisivät mahdollisimman nopeasti uudet verotasot ja uuden lain sisällön", Rissa toteaakin.
      Eipä tässä hirveästi enää kiinnosta lähteä kalliimpaa autoa Saksastakaan hakemaan kun niin tarkoitus oli tehdä kun paperit saa koulusta ulos ja töihin pääsee. Ajetaan sitten vanhoilla ruoskilla ja odotellaan, että tähän asiaan saadaan selvyys ja jonkunlainen aikataulu.

      Kuka lie tuon portaittain laskemisen keksinyt vai päätetäänkö loppuvuodesta, että vero lähtee 31.12 jälkeen.
      Nyt:
      BMW E34 525i -90

      Exät:
      BWM E46 320i -01
      BMW E46 316i -99

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        Originally posted by -Jopi- View Post
        Eipä tässä hirveästi enää kiinnosta lähteä kalliimpaa autoa Saksastakaan hakemaan kun niin tarkoitus oli tehdä kun paperit saa koulusta ulos ja töihin pääsee. Ajetaan sitten vanhoilla ruoskilla ja odotellaan, että tähän asiaan saadaan selvyys ja jonkunlainen aikataulu.

        Kuka lie tuon portaittain laskemisen keksinyt vai päätetäänkö loppuvuodesta, että vero lähtee 31.12 jälkeen.
        Kuulostaa aika ankalta koko touhu, siis ylipäätään että veroa laskettaisiin neljän vuoden aikana kuitenkin vain 20%. Eihän tällä ratkaista mitään olemassa olevia ongelmia EU:n kanssa, eikä se tule edes noin toteutumaan koska kaikki kevennytkset perustuvat arvioihin joita tekevät nämä samat pölkkypäät kuin aikaisemminkin.

        Jos tässä on luvattu verokertymää pienentää autoverosta tuo 20% (niinkuin on tehty), niin sehän onnistuu jo tällä tavalla vain veron porrastuksista ja tulevista veron pienennyksistä puhumalla, ei tarvitse verotusta edes muuttaa kun markkinat sakkaa ja verot jää saamatta
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • -Jopi-
          Bimmer Rookie
          • Jan 2012
          • 148
          • Joensuu / Jyväskylä

          Originally posted by Zoui View Post
          Kuulostaa aika ankalta koko touhu, siis ylipäätään että veroa laskettaisiin neljän vuoden aikana kuitenkin vain 20%. Eihän tällä ratkaista mitään olemassa olevia ongelmia EU:n kanssa, eikä se tule edes noin toteutumaan koska kaikki kevennytkset perustuvat arvioihin joita tekevät nämä samat pölkkypäät kuin aikaisemminkin.

          Jos tässä on luvattu verokertymää pienentää autoverosta tuo 20% (niinkuin on tehty), niin sehän onnistuu jo tällä tavalla vain veron porrastuksista ja tulevista veron pienennyksistä puhumalla, ei tarvitse verotusta edes muuttaa kun markkinat sakkaa ja verot jää saamatta
          Ja vielä miettii mitä tuo 20% edes vaikuttaa normaalin toyotan tai skodan autoveron määrään niin ei puhuta edes useasta tuhannesta. Toki hinnat voi laskea enemmän, mutta silti laiha lohtu, niinkuin kaavaillut tuloveron kevennykset.

          Nostetaan tai lasketaan veroa, niin lopputulos ei paljoa muutu. Poistaminen on ainut vaihtoehto, jos tässä maassa halutaan autokantaa uusia ja helpottaa markkinoita.
          Nyt:
          BMW E34 525i -90

          Exät:
          BWM E46 320i -01
          BMW E46 316i -99

          Comment

          • b mutteri kasa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1461
            • Area 03

            Toi autoveron alennus on sama kuin mitä aikaisemminkin on tapahtunut,alkaen vuodesta 2008 kun tuli nämä CO2 päästö hommat.Jos hinnat pumppaavat vähän alas,niin yhä edelleen Perus Pentti ei osta sitä uutta avensista.Mutta nyt kaikki autoilijat maksavat kyllä lisää käyttöveroa,ajaa sitten vanhalla muutaman sadan ritsalla tai uudella autolla.

            Kyllähän se autoveron pitäisi pudota reippaasti,ennen kuin uusien autojen kauppa vilkastuisi.Esim.nyt 30k€ maksavan uuden auton hinta,pitäisi tipahtaa sen lähelle kolmanneksen.
            BMW F11 530 dA VOLL
            Carbon-schwarz Metallic

            BMW E30 325i Sport

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Originally posted by -Jopi- View Post
              Ja vielä miettii mitä tuo 20% edes vaikuttaa normaalin toyotan tai skodan autoveron määrään niin ei puhuta edes useasta tuhannesta.
              Varmaan normaalin pienipäästöisen toyotan tai skodan autoveron määrä tulee enemmän putoamaan kuin tuo 20%, koska veronalennusten on kerrottu olevan pienipäästöisiä suosiva. Mikä sitten on pienipäästöinen "uudessa" verotuksessa? :think

              Jos alennus on kohdennettu pelkästään pienipäästöisille, niin kaavaillulla neljän vuoden siirtymäajalla näiden vero voi painua lähelle nollaa ja "päästöttömillä" autoilla autovero voisi poistua kokonaan. Pienipäästöisillä on nykyisinkin pienemmät verot, joten näiden osuus koko nykyisestä autoverokertymästä on pienenpi kuin tämän hetken keskimääräisillä päästöillä olevassa uudessa h-autossa. Siksi tuo hallituksen ilmoittama veronalennus tuntuu pienelle, koska pienestä lähtökohdasta saadaan pienemmät "säästöt". Hallitus pääsee rehvastelemaan ympäristöohjaavuudella ja muulla paskalla, kun verohyöty kohdennetaan pienipäästöisille.
              Eli jos koko 20% alennus toteutetaan pelkästään Co2 taulukon alapään kotteroille, tai esim. sähköautoille ei lainkaan veroa niin onhan se merkittävä alennus, etenkin kalliilla pienipäästöisillä autoilla (uudet mersut, volvot, yms. etenkin hybridit, hybridi urheiluautot...). Kattelin huvikseen Volvon liikkeellä XC60 esitteitä, niin C02 alkoi alle 120g ko autolle, se on aika vähän ottaen huomioon auton koon ja statuksen (ituhippien silmissä saastuttava SUVi).



              Taitaa käydä niin että syksyllä joutuu tekaisemaan Viroon "Rehvid suitsetate OÜ:n" ja vuokrata tältä yhtiöltä auton omaan käyttöön 2016 alusta. Saksasta ostaa mieluisan tai pari autoa tälle perustetulle yhtiölle ja viroon rekisteriin... Siinähän saa varmaan jo ilman alviakin ostettua ne autot (en ole yrittäjä, mutta näihin kiemuiroihin ruvettava tutustumaan todella) joku aika sitten osu silmään, että viroon pöytälaatikko firman saa tehtyä muutaman satasen kuluilla, löytyy valmiiksi näitä palveluja jos sellaisen voi "ostaa".
              SSS oikein tukee tätä ajatusta että ajat isopäästöisellä autolla joka on ulkomaan rekisterissä kun polttoaineen hintaan ei näillä näkymin ole merkittävää verojen nousua tulossa.
              Last edited by bemmeri; 29-05-2015, 07:49.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                "Autoalan on saatava tietää, millaisilla askelilla tässä on tarkoitus edetä. Päättäjien on lyötävä todelliset päivämäärät pöytään", Häggkvist sanoo.

                Julkisuudessa on arvioitu, että pitkin kevättä jatkunut ja tällä viikolla kiehahtanut autoverokeskustelu olisi pysäyttänyt autokaupan tyystin. Se ei pidä Häggkvistin mukaan paikkaansa.

                "En tiedä, ovatko ihmiset tulleet jo koko veroasialle immuuneiksi, mutta ei tässä mitään dramaattista stoppia ole koettu."

                AKL:n hallituksen puheenjohtajana toimiva Häggkvist huomauttaa, että jos alennus jaksotetaan hallitusohjelmassa kerrotulla tavalla koko neljän vuoden mittaiselle vaalikaudelle, hinnanalennukset jäävät yksittäisten autojen kohdalla "tosi pieniksi, jopa olemattomiksi".



                "Jos 200 miljoonan euron veronalennuspotti vähennettäisiin kertaheitolla suoraan vuosittaisesta autoverokertymästä ja jos kokonaiskertymä on viimevuotiseen tapaan 918 miljoona euroa, autovero laskisi 22 prosenttia. Kun veron osuus Suomessa myytävissä uusissa henkilöautoissa on nyt keskimäärin 7 200 euroa, veronalennus pudottaisi keskivertoauton hintaa 1 600 euroa", Kalenoja sanoo.



                (Tieliikenteen tietokeskus on autoalan tiedotuskeskuksen käsikassara. Häggkvist taas Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja.)

                H. vaahtoaa että mitään dramaattista ei ole tapahtunut, mutta ensi hengenvetoon korostaa että autokaupan on saatava heti tieto siitä miten autovero laskee koska alennus voi olla nolla. K. hopottaa että vero laskenee 22 prosenttia mutta ei se kuitenkaan heti muutu ja että rauhoittukaa nyt.

                Pellet.

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6935
                  • N/A

                  Mielenkiinnolla odotellessa.. silti vähän pettynyt siihen mitä tähän mennessä on kerrottu.

                  Comment

                  • Boiga
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 1773
                    • Ylöjärvi

                    Epäilen jotta tuo 2000e uuden auton hinnan alennus ei vaikuta käytettyihin ollenkaan. Tavan käyttäjälle melko sama maksaako uusi BMW nyt 69ke vai 67ke kun jo riippuen myyjästä voi käteisalennus olla tuota luokkaa

                    2ke nyt vain heitto ja BMW ensimmäinen esimerkki mutta idean varmaan ymmärtää. Kun aika moni suomalaisista ostaa kuitenkin alle 15ke ritsan ja lopuista suurin osa työntää vaihdossa vanhaa pommia niin käytännössä ei taida kovin moni päästä hyötymään niin että näkyisi selvästi talouden budjetissa tai paremmassa pirssissä.
                    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2175
                      • Kuopio

                      Juu. Ei tämä ainakaan meidän käyttöauton vaihtohaaveita vielä pistä toteutumaan. Kuulostaa kaikinpuolin niin järettömän typerältä ratkaisulta että tuntuu oikeasti, että vanhassa pysyminenkin olis ollut viisaampaa.

                      Kai se pitää sit joku nollaverollinen hybridikatumaasturi ostaa kunhan tuo päivä koittaa. Kauankohan siinä kestää sitten kun osataan olla noistakin kateellisia ja alkaa joku uus ihme viritys millä hienompia nollapäästöisiä autoja voidaan verottaa? Olisko se seuraava vero, joku audiolaitteiston wattimäärään perustuva?

                      On tuo oletettuihin päästöihin perustuva verotus kyllä hullua niinkuin Remotion jossain välissä totesikin. Ihmiset ei varmaan ole ihan täysin ajatelleet, että mitä se tarkoittaa kun valtaosa ihmisistä tuntee voittavansa siinä (ajaa pienimoottorisilla). Mutta ensimmäinen asia on tietysti se, että se ostaminen ja omistaminen ei aiheuta päästöjä eikä infran kulumista. Siten on täysin epäloogista, että niissä vaiheissa edes verotetaan päästöjen tai auton massan mukaan. Sitten tullaan siihen todelliseen asiaan, että oikeastihan tuo ei mitenkään ole edes suoraan rikkaiden vero kuten kanssa valtaväestö asian näkee ja tuntee voittavansa taas. Tuo on ihan sama asia kun ansiotuloverotukseen pitäisi ilmoittaa omistamansa auton tehot/päästöt/tms. ja sitten ihmisille maksettais liksaa sen mukaan millaisen auton hän omistaa. Koska nettoliksahan sitä liksaa on. Tuo on TÄYSIN sama asia. Eikä se alkuperäinen bruttoliksa siihen vaikuta mitenkään paljonko se auton omistaminen tuo lisää veroprosentteja. Avaiskohan se ihmisten silmiä, jos se asia toteutettais näin!? Ihan saatanan typerää. Luultavasti tuo olisi laitontakin, mutta samanlainen systeemi meillä on silti käytössä. Hemmetin iso osa rikkaista ei edes ajele millään isopäästöisillä autoilla. Joten jos ihan oikeasti halutaan rikkaita verottaa paremmin, niin siihen on täysin eri keinot. Harmi vaan että suuri osa pienituloisista on myös vähän pienijärkisempää, joten heillä ei ole pienintä ymmärrystä siitä miten systeemi toimii ja miksi rikkaat saavat paljon rahaa.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • Bdh
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 65
                        • Tampere

                        Meneekö koko alennus edes suoraan kuluttajille? Nythän Suomeen myydään autoja tehtaalta halvemmalla kuin moneen muuhun maahan korkean autoveron vuoksi. Jos autoveroa lasketaan, poistuu tämä peruste ainakin osaksi ja tehdas haluaa varmasti osansa.

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Originally posted by Bdh View Post
                          Meneekö koko alennus edes suoraan kuluttajille? Nythän Suomeen myydään autoja tehtaalta halvemmalla kuin moneen muuhun maahan korkean autoveron vuoksi. Jos autoveroa lasketaan, poistuu tämä peruste ainakin osaksi ja tehdas haluaa varmasti osansa.
                          Sori. Ei myydä.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Bdh View Post
                            Nythän Suomeen myydään autoja tehtaalta halvemmalla kuin moneen muuhun maahan korkean autoveron vuoksi.
                            Eikös tämä ole ihan potaskaa?

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Eikös tämä ole ihan potaskaa?
                              On.

                              Comment

                              • Veeksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2175
                                • Kuopio

                                Originally posted by Veeksi View Post
                                Juu. Ei tämä ainakaan meidän käyttöauton vaihtohaaveita vielä pistä toteutumaan. Kuulostaa kaikinpuolin niin järettömän typerältä ratkaisulta että tuntuu oikeasti, että vanhassa pysyminenkin olis ollut viisaampaa.

                                Kai se pitää sit joku nollaverollinen hybridikatumaasturi ostaa kunhan tuo päivä koittaa. Kauankohan siinä kestää sitten kun osataan olla noistakin kateellisia ja alkaa joku uus ihme viritys millä hienompia nollapäästöisiä autoja voidaan verottaa? Olisko se seuraava vero, joku audiolaitteiston wattimäärään perustuva?

                                On tuo oletettuihin päästöihin perustuva verotus kyllä hullua niinkuin Remotion jossain välissä totesikin. Ihmiset ei varmaan ole ihan täysin ajatelleet, että mitä se tarkoittaa kun valtaosa ihmisistä tuntee voittavansa siinä (ajaa pienimoottorisilla). Mutta ensimmäinen asia on tietysti se, että se ostaminen ja omistaminen ei aiheuta päästöjä eikä infran kulumista. Siten on täysin epäloogista, että niissä vaiheissa edes verotetaan päästöjen tai auton massan mukaan. Sitten tullaan siihen todelliseen asiaan, että oikeastihan tuo ei mitenkään ole edes suoraan rikkaiden vero kuten kanssa valtaväestö asian näkee ja tuntee voittavansa taas. Tuo on ihan sama asia kun ansiotuloverotukseen pitäisi ilmoittaa omistamansa auton tehot/päästöt/tms. ja sitten ihmisille maksettais liksaa sen mukaan millaisen auton hän omistaa. Koska nettoliksahan sitä liksaa on. Tuo on TÄYSIN sama asia. Eikä se alkuperäinen bruttoliksa siihen vaikuta mitenkään paljonko se auton omistaminen tuo lisää veroprosentteja. Avaiskohan se ihmisten silmiä, jos se asia toteutettais näin!? Ihan saatanan typerää. Luultavasti tuo olisi laitontakin, mutta samanlainen systeemi meillä on silti käytössä. Hemmetin iso osa rikkaista ei edes ajele millään isopäästöisillä autoilla. Joten jos ihan oikeasti halutaan rikkaita verottaa paremmin, niin siihen on täysin eri keinot. Harmi vaan että suuri osa pienituloisista on myös vähän pienijärkisempää, joten heillä ei ole pienintä ymmärrystä siitä miten systeemi toimii ja miksi rikkaat saavat paljon rahaa.
                                Itseasiassa tuon edellisen lisäksi tarvittas vielä yks pointti mikä avais autovihaajien silmät - ehkä.

                                Eli samalla siitä liksasta alettais pidättämään valtiolla rahaa myös toki veneiden ja loma-asuntojen mukaan. Esim. loma-asunnot, mökit ja kesät vaikuttais sun ansiotuloverotukseen sen perusteella montako tulipesää niissä on ja minkä kokoisia ne on. Enemmän tämäkin ihmisen varallisuudesta sitäpaitsi kertoo kuin auto! Tässäkin voisi käydä niin, että jollain perseaukisella on joku suvun vanha tila, arvoltaan 20 000€, mutta sielläpä sattuu olemaan iso leivinuuni ja 3 pönttöuunia. Ei se niitä ikinä käytä, mutta eikä mitä, järettömät lisäverot vaan tuosta! Toisaalta taas jollain voi olla Turun saaristossa 200 neliön huvila, mutta siinä onkin sähkölämmitys, niin sille henkilölle langetetaan jotkut minimiverot. Näin järjellinen meidän CO2-autoverotus on. Kyllähän tällaisten asioiden kuuluu vaikuttaa ihmisten tuloihin (nettotuloon)!
                                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                                BMW E63 630iA '05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎