Kauppalehti;
Kolmen ässän hallitus leikkaa autoveroa, mutta kevennyksen epämääräinen aikataulu merkitsee täysjarrutusta autokaupalle.
Autoala sai Sipilän hallitukselta sitä mitä toivoikin. Autoveroa kevennetään hallituskauden loppuun mennessä 200 miljoonalla eurolla, ja painopiste on nimenomaan vähäpäästöisissä uusissa autoissa.
Kevennyksessä on kuitenkin karvas sivumaku. Hallitusohjelman mukaan kevennys toteutetaan "useammassa osassa", eikä kevennyksen aikataulusta ole vielä tietoakaan.
Veromuutoksen odottelu tarkoittaa vain yhtä asiaa. Asiakkaat pysyvät poissa autokauppojen näyttelytiloista ja kauppa pysähtyy.
"Kuluttajat ovat jo nyt reagoineet autoverouutiseen: he odottavat tarkempaa tietoa siitä kuinka paljon ja koska autovero laskee", sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Odottelun lisäksi myrkkyä autokaupalle on myös kevennyksen toteutus pienissä paloissa. Pahimmassa tapauksessa autonvaihtoa harkitsevat kitkuttelevat vanhalla kulkupelillään vielä seuraavat neljä, kunnes autoveroale on toteutunut täysimääräisesti.
Luvassa on siis ylimenokauden mittainen markkinahäiriö. Autokauppiaille se tarkoittaa neljää laihaa vuotta lisää.
"Olisi siis ensiarvoisen tärkeää, että uusi hallitus ja sen virkamiehistö määrittelisivät mahdollisimman nopeasti uudet verotasot ja uuden lain sisällön", Rissa toteaakin.
Kolmen ässän hallitus leikkaa autoveroa, mutta kevennyksen epämääräinen aikataulu merkitsee täysjarrutusta autokaupalle.
Autoala sai Sipilän hallitukselta sitä mitä toivoikin. Autoveroa kevennetään hallituskauden loppuun mennessä 200 miljoonalla eurolla, ja painopiste on nimenomaan vähäpäästöisissä uusissa autoissa.
Kevennyksessä on kuitenkin karvas sivumaku. Hallitusohjelman mukaan kevennys toteutetaan "useammassa osassa", eikä kevennyksen aikataulusta ole vielä tietoakaan.
Veromuutoksen odottelu tarkoittaa vain yhtä asiaa. Asiakkaat pysyvät poissa autokauppojen näyttelytiloista ja kauppa pysähtyy.
"Kuluttajat ovat jo nyt reagoineet autoverouutiseen: he odottavat tarkempaa tietoa siitä kuinka paljon ja koska autovero laskee", sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Odottelun lisäksi myrkkyä autokaupalle on myös kevennyksen toteutus pienissä paloissa. Pahimmassa tapauksessa autonvaihtoa harkitsevat kitkuttelevat vanhalla kulkupelillään vielä seuraavat neljä, kunnes autoveroale on toteutunut täysimääräisesti.
Luvassa on siis ylimenokauden mittainen markkinahäiriö. Autokauppiaille se tarkoittaa neljää laihaa vuotta lisää.
"Olisi siis ensiarvoisen tärkeää, että uusi hallitus ja sen virkamiehistö määrittelisivät mahdollisimman nopeasti uudet verotasot ja uuden lain sisällön", Rissa toteaakin.
Comment