25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kuqi
    replied
    harvahan sitä enää nykyään sitä "tuningia" harrastaa mikä silloin 15 vuotta sitten oli muodissa. ei näy riegerin lasikuitu-korisarjoja juuri enää ja muita silmiinpistävillä värityksillä maalattuja, juostenkustuja toteutuksia. Se on hyvä se. Tuning on kokenut ehkä laman mutta kaikki ymmärtää mitä se tarkoittaa. Autoa voi rakennella tuunaamattakin. Hyvä toki että on vielä sitä tiettyä ammattikoulun-autopuolen henkeä ja tehdään niitä hirvityksiä, se on kai se suola siinä autoharrastelussa että saa oikein silmät pyöreänä kattoa ja ajatella että minkälainen summa rahaa pitäisi lyödä kouraan, taikka miten vahva humala pitäisi olla alla että moisen laitoksen kyydistä kehtaisi astella julkisella paikalla.

    BTCF tuunarit on pysyneet ajan hermolla, ja hyvin. Nykyään rakentelu ei enää ole sitä silmiinpistävää, vaan hienostuneesti ja sivistyneesti parannellaan sitä laitetta mikä on osteltu. Osa sijoittaa koneeseen tonninsa, osa laittaa alustaan ja vanteisiin. Pääasia että auto kiinnostaa ja omien sekä muiden autojen rakentelu kiinnostaa. Jos ei kestä rakenneltuja/laitettuja autoja vaan pitää vaan olla niitä alkuperäisessä kunnossa olevia DDR:n aikaisia laitteita niin ehkä kannattaisi miettiä että onko oikeassa seurassa.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Erittäin kiinnostava auto oli SILLOIN tuo ensimmäisenä myyntipalstalla kummitellut E9. Kävin sitä ostomielessä katsomassakin. Arvonsa tuntenut vanhempi herrasmies piti minua ja kaveriani jännityksessä laihaa kahvia juottaessaan ja yli yön nukkunutta tarjouspullaa syöttäessään... Autoa katseltiin ja kierreltiin, kovasti piti kehua ja lopulta kysyä että:

    "Mitähän tämä mahtaa maksaa".

    "Soon poijat sillä lailla ettei teillä ole tähän varaa".

    "Selvä, palataan asiaan sitten kun tiedät mitä tämä maksaa, kiitos kahvista sekä pullasta."

    ja sitten otettiin hatkat.

    Missä lienee E9 nyt? Ei mitään hajua :think

    Last edited by nullzwei; 11-11-2015, 18:25.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Suomen BMW -kerhon lehden Bemaristin nro 2/-97 (15.6. 1997) mainos ja myyntipalsta. Tax free -tuonti räjäytti osatarjonnan 1995. J&J Autopartsin viimeisellä rivillä esiintyvä Herr Lehtinen olikin sitten seuraavana kesänä Saksassa jo omalla Eurocars-nimellään ja omaan laskuunsa.





    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Minkä värinen RHD? Yksi ainakin purettiin pari vuotta sitten
    En muista vaikka sen olen joskus kuullut. Omistajan tuntien epäilen ettei kyseessä ole sama yksilö.

    Sudittelu satamissa on ikävä kyllä ihan normaalia ja välillä sattuu vahinkoja. Häijyä kyllä teki kun viikkoja ro-ro laivassa pahimmilla talvipakkasilla umpijäässä seisoneet autot lyödään käyntiin niin, että kaasu on suoraan täysin pohjassa ja kone hakkaa rajoittajaa vasten. Siitä sitten vaan samalla sekunnilla pykälä silmään jä sutien laivasta ulos.

    Leave a comment:


  • sierra4x4tbo
    replied
    Tuo tolppaan ajettu Lotari on työn alla.
    En vaan muista millä sivuilla on tuosta projektista juttua, vai oliko facessa.
    Mutta kunnostetaan takaisin ajoon.

    -Timo

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Originally posted by 9313juha View Post
    Netissäkin laajsti pyöri 2000-luvun taitteessa kuvat tummasta Lotus Omegasta, joka oli joku erittäin vähän ajettu ja huolella entusiastin ulkomailta valitsema yksilö. Päätyi helsinkiläisen sataman hiekoituslaatikon viereen laatikon liki seisova lyhtypylväs tai sillan teräspilari etuakselipalkin eteen asennettuna.
    Ketään epäilemättä juurikin tämä on syy sille, miksi oma yritykseni ei enää lähetä arvoautoja tai harvinaisuuksina lainkaan rahtina.. Meno kun ei tuonkaan tapauksen jälkeen kaikkien kohdalla muuttunut mihinkään. Enkä tarkoita tällä sitä, että kaikki olisi samanlaisia kyseisessä ammattikunnassa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by 928 GTS View Post
    Ahtaajien kovasta käsittelystä yksi legenda myös. Aikoinaan Kotkan kautta meni joitain autoja ulkomaan diplomaateille Neuvostoliittoon. Ei nekään ihan helpolla aina päässeet. Mm. jostain isosta Citroenista testasivat sähköikkunoiden toiminnan laittamalla 2x4:sen väliin ja katsomalla miten syvälle lasi siihen uppoaa. Ilmeisesti systeemissä ei ollut mitään sisäänrakennettua rajoitinta vaan moottori teki työtä käskettyä ja puu meni kunnolla kuopalle.
    Netissäkin laajsti pyöri 2000-luvun taitteessa kuvat tummasta Lotus Omegasta, joka oli joku erittäin vähän ajettu ja huolella entusiastin ulkomailta valitsema yksilö. Päätyi helsinkiläisen sataman hiekoituslaatikon viereen laatikon liki seisova lyhtypylväs tai sillan teräspilari etuakselipalkin eteen asennettuna.

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Niin ne ajat muuttu, nyt se on käsittämätöntä paskaa...


    Paljonko E28 M5 mittarilukema nykyään?
    Niin, surullista sanoa, ettei lehdestä aina luettavaa löydy. Kysymys on kuitenkin kirjoittajista, ei hallituksesta. Itsekin huomaan, että kirjoittelen mieluummin nopeita nettiin kuin projekteina artikkeleita lehteen.

    Näyttää mittariin muutama tuhat noina 90-luvun lopun kesinä kertyneen. Kuva tältä kesältä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Minkä värinen RHD? Yksi ainakin purettiin pari vuotta sitten

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    E28 M5:sta puheenollen yksi sellainen UK:sta uitettu RHD pitäisi löytyä etelä-suomalaisesta ladosta. Ollut Suomessa jo vuosia. Omistajalla myös muuta omituista kalustoa kuten RHD Daimler Double Six coupe.

    Ahtaajien kovasta käsittelystä yksi legenda myös. Aikoinaan Kotkan kautta meni joitain autoja ulkomaan diplomaateille Neuvostoliittoon. Ei nekään ihan helpolla aina päässeet. Mm. jostain isosta Citroenista testasivat sähköikkunoiden toiminnan laittamalla 2x4:sen väliin ja katsomalla miten syvälle lasi siihen uppoaa. Ilmeisesti systeemissä ei ollut mitään sisäänrakennettua rajoitinta vaan moottori teki työtä käskettyä ja puu meni kunnolla kuopalle.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Niin ne ajat muuttu, nyt se on käsittämätöntä paskaa...
    Kyllä ainakin 2000-luvun alussa Suomen BMW-kerhon lehti ja yleinen asenneilmasto kerhossa oli nimenomaan se syy, miksi BMW Tuning Club of Finland perustettiin. Tekniikan- ja korinvaihtoihin suhtauduttiin erittäin negatiivisesti, samoin tarvikevalmistajien osilla tuunaamiseen ja muutenkin suurempiin auton muutostöihin.

    Lisäksi mikä ihmetytti kaikista eniten oli se, että edes alkuperäiskuntoinen tuontiauto ei kelvannut. Piti olla suomihistorialla oleva aito suomiauto. Eli siis arvostuksen sai vain Emmanuelle-laivalla vuonna 1975 Suomeen tullut 316 malli, jossa ei saanut olla varusteina edes sähköisiä sivupeilejä, penkit piti olla säkkikangasta ja radiokin piti olla alkuperäinen nuppimalli. Erityisen kunnian sai, jos auton ensimmäinen omistaja oli vaikka putkiradiotehtaan omistaja Espoosta.

    Tuntui että jäsenmaksulla sait mm. sisäpiirille järjestetyt ratapäivät, joissa nuorempana harrastajana tai rakennetulla autolla paikalle tullut saat vain paheksuvat katseet pidemmän linjan harrastajilta. Ja kerholehden, jossa oli kerholaisten omien yrityksien tai maahantuojan maksettuja mainoksia tai piilomainontaa. Vaihtoehtoisesti saatettiin toimittajien tai avustajien kirjoittamissa artikkeleissa käydä jossain peräkylän tunkiolla tonkimassa taskulampun ja muistilehtiön kanssa ruosteisten museokoppaistan valmistenumeroita, joita sitten yön pimeydessä vertailtiin kynttilän valossa maahantuojan kantakortteihin. Selvitettiin millä laivalla se 518 oli tullut ja oliko varmasti edelleen samat takaniskatuet kuin varustelistassa.

    Nyt vajaa 15 vuotta myöhemmin on samaa pöhötystä ollut jo pitkään havaittavissa BTCF nimisessä kerhossa. Eräät pitkään mukana olleet ovat eläköityneet ja unohtaneet täysin kerhon nimessä olevan Tuning Club osan. Ei uudella työsuhdeautolla ajaminen ole koskaan ollut mitään Tuning Clubin hengen mukaista harrastamista vaikka toki alusta asti on toivotettu kaikki toiminnasta kiinnostuneet mukaan. Samoin nuoremmalla laidalla omasta luottamustehtävästä kynsin ja hampain kiinni pitäminen sekä kuppikuntien rakentaminen tuntuu olevan avointa ja kaikille tervetullutta kerhotoimintaa arvokkaampaa. Ja mitä olen kuullut toiminnassa mukana olleilta, niin ei taida olla Suomen BMW-kerhossakaan ruoho sen vihreämpää.

    Herneitä tästä ei kannata kenenkään vetään. Muistelinpa minäkin vain omiani kun muutkin -nimiä mainitsematta tai sen kummemmin edes itsekään ketään henkilöä ajattelematta. Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru ja paikalleen jäämällä ei tule pärjäämään. Kaikenlainen kehitys ei kuitenkaan ole positiivista vaan myös juurensa täytyy muistaa ja perinteitä osata tarvittaessa kunnioittaa.
    Last edited by Juhis; 11-11-2015, 04:43.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Niin ne ajat muuttu, nyt se on käsittämätöntä paskaa...
    En ole vilkaissutkaan vuoden 2007 jälkeen joten epsm.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post

    Paperinen BEMARISTI-kerholehti lahtasi mennen tullen AIVAN KAIKKI muut suomalaiset merkkikerholehdet, julkaisu oli palavasieluisten BMW-harrastajien kirjoittamien laadukkaitten juttujen vuoksi -kopiopaperiformaatista huolimatta- aivan käsittämättömän kovaa kamaa.
    Niin ne ajat muuttu, nyt se on käsittämätöntä paskaa...


    Paljonko E28 M5 mittarilukema nykyään?

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    1995... tax-free... EU...

    Satamasta lähtöä vaille valmis purkuauto (kun ei niille autoveron vuoksi muuta kannattanut tehdä) pelastui ruskolaiseen suuliin.

    Last edited by nullzwei; 11-11-2015, 09:18.

    Leave a comment:

Working...
X