Originally posted by Bmw Master
View Post

Under den första tiden var den utställningsbil på BMW. Fram till nu har bilen rullat endast 6.900 mil!
Den hamnade hos en privatperson som tog in den i sin privata samling, som innehöll närmare 100 BMW-bilar! Denne tysk har ett privat museum i Hannover och där finns bla ytterligare en M5 E28. Ägaren valde att behålla den andra bilen, med en mycket torftigare utrustning, och den används tydligen numera som bruksbil... (ursäkta men jag kan inte förneka att jag är grymt avundsjuk!)
Köpet av den presenterade skönheten var en mycket speciell process: Genom vänner och bekanta kunde en första kontakt etableras med säljaren: han skulle dock inte sälja bilen till vem som helst. Efter första kontakten, via ombud, krävdes ett brev där nuvarande ägaren fick berätta om sitt BMW-intresse och vad han hade för planer med bilen - på tyska. Också det testet gick bra, därefter kunde man träffas personligen och skaka hand på att affären skulle bli av - men säljaren skulle bestämma NÄR! (Börjar likna en spionutväxling i kalla krigets Berlin, eller hur?)
Till slut, när säljaren hade fastställt tidpunkten - efter ytterligare veckor av väntan, så var det dags att hämta bilen: han hade gått igenom den och gjort storservice på pärlan. Dessutom hade säljaren plockat ihop alla dekaler till bilen och bifogat dessa, i löst skick! Det fanns inget på bilen som avslöjade modellen. Det enda skulle i så fall vara "Blackline" utrustningen i kombination med kromade bakljussarger...
Bilen på dessa bilder är i absolut nyskick. Inte minsta tecken på förslitning. Underrede, lack och inredning är i samma skick som när bilen lämnade fabriken för snart 15 år sedan. Det ljusa skinnet gör att kupén känns rymligare än vad den är. Sportstolarna sluter om kroppen och klimatanläggning och soltak gör resan till en angenäm upplevelse även för passagerarna - utom när föraren släpper loss kraften i maskinen! Då gäller bara en sak: att hålla i sig!
Färgen på denna bil är "Sonderlack" (dvs specialkomponerad). I verkligheten är den mörk lila / svart metallic och inredningen (med handjagade sportstolar) är ljust skinn. Ägaren har inte behövt göra något åt bilen sedan importen. För säkerhets skull har oljorna bytts, liksom stiften och alla filter.
Personligen tror jag att bilen kommer att gå som en klocka de kommande 10 åren också eftersom den bara används som en entusiastbil: till och från klubbmöten samt en och annan kvällsutflykt på traktens roligare vägar...
När man får chansen att se en så pass speciell bil i ett så makalöst skick kan man inte bli annat än glad inombords. Samtidigt tar man det som en utmaning - det är bara att gå hem och putsa på den egna bilen....
Leave a comment: