Tämä on se Hakunilan auto. En tunne omistajaa mutta paikallisella Shellillä olen joskus autosta hänen kanssaan jutellut ja sen keskustelun sisältö onkin kokolailla käyty läpi tässä topicissa .
Tämä on se Hakunilan auto. En tunne omistajaa mutta paikallisella Shellillä olen joskus autosta hänen kanssaan jutellut ja sen keskustelun sisältö onkin kokolailla käyty läpi tässä topicissa .
Bingo! On tää pien maailma.
"Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
No ei, en todellakaan että koppa olisi nuorempi, vaan vanhempi. (Takapäästä löytyy 99% varmuudella pyöreät valot, tosin yhdistelmä muovimaskit ja pyöreät takavalot on myös olemassa.)
Pitkittäiset "jäykisteet" ne oli vanhemmissa, uudemmissa poikittain -50-60 Matti Nykänen- aamulla kirjoitin väärinpäin siis.
Nyt ollaan samoilla linjoilla. Viimeinen lause johti harhaan sen suhteen mitä tarkoitit. Poikittaiset "jäykisteet" alapuolisen rakenteen kanssa muodostaa törmäysvyöhykkeen (crumble zone) mikä tuli muotiin jossain 60-70-lukujen taitteessa.
Nyt ollaan samoilla linjoilla. Viimeinen lause johti harhaan sen suhteen mitä tarkoitit. Poikittaiset "jäykisteet" alapuolisen rakenteen kanssa muodostaa törmäysvyöhykkeen (crumble zone) mikä tuli muotiin jossain 60-70-lukujen taitteessa.
Liittyisköhän tämä muutos siihen että Alex von Falkenhausen
Helmut Werner ja USA:n maahantuoja Max Hoffman olivat kukin tahoillaan ja myöhemmin yhdessä pohtineet miten nullzwosta saisi vielä enemmän "väriä" irti ja miten auton saisi USAn markkinoille. Ja kun mahdollisuus 2-litraisen M10 myötä tuli, niin samalla modattiin crumble zonet sisälokkareihin?
Noista jäykkääjistäkin yleensä "näkee" onko koppa originaali. Samoin keulapalasta, mutta siinäkään ei ole logiikkaa; osa taunoiivareista ja tii-malleista on kuitenkin keulapalalla missä on kaasuttimen ilmakotelon ilmanottoaukko. Ja sata sekä yksi muuta juttua. Aika monta bemaria kun on kokenut reinkarnaation pelkän valmistenumeron ja tyyppikilven ympärille. Toki moni muukin merkki kokenut saman kohtalon; aikoinaan ralli äräsecorttejakin myytiin kirjekuoressa...
Arkistossani on yksi aito tii, vieläpä pyöreillä takavaloilla ja peltimaskeilla. Kirjekuorimalli. Viikko sitten ostin yhden E36 coupe M3 3.2:sen, papereineen kaikkineen, mahtuu myös kirjekuoreen.
Joskus harmittaa että tuo Suomen penarikerho meni miten meni, nollakakkosen detalji- ja nippelihistoriikista erityisesti monimutkaisine suomihistorioineen olisi tullut tuhannen ja yhden yön tarina.
Ei kai se sentään 1502 voi olla, jos vuosimalli on -70? Jotenkin mulla on mielessä että 1502:sia tehtiin -75...-77
Tässä esimakua monimutkaisesta ja mielenkiintoisesta BMW-suomihistoriasta. Voi tuo koriltaan olla 1502, mutta identiteetti on ilmeisesti rekkarin mukainen 1600-2 florida ja siinä ohessa keulille on putkahtanut pikkukutonen... Ehkäpä noinkin... 1502 ekat tehtiin 1974 (myyntiin 1/75) ja viimeisiä valmistettiin 1977 ja myytiin mm Suomessa 1978.
Helmut Werner ja USA:n maahantuoja Max Hoffman olivat kukin tahoillaan ja myöhemmin yhdessä pohtineet miten nullzwosta saisi vielä enemmän "väriä" irti ja miten auton saisi USAn markkinoille. Ja kun mahdollisuus 2-litraisen M10 myötä tuli, niin samalla modattiin crumble zonet sisälokkareihin?
Ei taida olla suoraa yhteyttä ameriikan vaatimuksiin. Sinnepäin kun taas perää ja vähän keulaakin piti vahvistaa että koppa jaksoi kantaa ne niin kauniit 5mph puskurit. En oikein tiedä tuliko tuo crumble zone muutos siinä -73 nurkilla kun maskit ja takavalot (vähitellen) muuttuivat vai jo aiemmin.
Peltiosia näyttää käytetyn tehtaallakin vähän sen mukaan mitä on sattunut löytymään. Ts. joskus on tii-keuloista ollut vajetta mutta tuotantoa ei sen takia ole pysäytetty. Suuri on myös niiden autojen määrä mihin keula pienemmänkin mällin seurauksena vaihdettu, eikä se montaakaan asiakasta ole kiinnostanut onko uudessa nokassa snorkkeli vai ei.
Tuo on ihmeellinen ratkaisu että ihan tehtaalla jossain vaiheessa todettiin että on ok leikata peltisaksilla kolo tii-imusarjalle että asennus käy helpommin. Vai oliko se sytkän ajoitusmerkin parempaa näkyvyyttä varten - kone kuitenkin meni alakautta paikalleen - anyway.
Tässä esimakua monimutkaisesta ja mielenkiintoisesta BMW-suomihistoriasta. Voi tuo koriltaan olla 1502, mutta identiteetti on ilmeisesti rekkarin mukainen 1600-2 florida ja siinä ohessa keulille on putkahtanut pikkukutonen... Ehkäpä noinkin... 1502 ekat tehtiin 1974 (myyntiin 1/75) ja viimeisiä valmistettiin 1977 ja myytiin mm Suomessa 1978.
Kyllä kori varmaan on se -70 1600-2 juuri etuloksujen perusteella. Takavaloja on vaihdeltukin pyöreistä kanttikkaisiin tai toisinpäin mutta nuo etulokarin päälliset on melko varma tuntomerkki että kori ei voi olla uudempi.
Joskus harmittaa että tuo Suomen penarikerho meni miten meni, nollakakkosen detalji- ja nippelihistoriikista erityisesti monimutkaisine suomihistorioineen olisi tullut tuhannen ja yhden yön tarina.
Kerro nyt turisille mitä siellä/sille kävi. Ihan vaikka vaan lyhyesti tai mielummin pitemmällä kaavalla. Tarinoiden lukeminen kun nyt on vaan mukavaa.
Oy Veho Ab:n BMW mallistoesite 1/78. Esitteessä 3-, 5-, 7- ja 6-mallisarjat. Aukeama per mallisarja ja yleisjorinat päälle. Milloin viimeksi olet lukenut E24-malleista suomeksi sumalaisesta esitteestä?
Sattupa sopivasti kun pöydällä samanmoinen esite tällä hetkellä,tai noh ei Suomenkielinen joten ei sinneppäinkään.Kuvat nyt on mitä on ku äkkiä nappasin.
Sattupa sopivasti kun pöydällä samanmoinen esite tällä hetkellä,tai noh ei Suomenkielinen joten ei sinneppäinkään.Kuvat nyt on mitä on ku äkkiä nappasin.
Olivat Härmän esitteestä häveliäästi jättäneet M1:n pois
Kaikki kuvat on eri kuin mun suomenkielisessä. Sun esite, päätellen E23:sen TRX-vanteista on vuodelta -81?
Aina luullaan, että Ruotsissa on kaikki paremmin. Tosiasia kuitenkin on, että -78 kun 635 esiteltiin niitä ei saanut rekisteröityä Ruotsisssa päästövaatimusten vuoksi. Sama koski M1-malleja. Ruotsin 635-mallit 78-81 päästörajoilla olivat yht 2 kpl. Toinen meni kuninkaalle, toinen Abban Björnille. Muut Svensksåld -635:set noilta vuosilta olivat badge engineer 633:sia.
Comment