Announcement

Collapse
No announcement yet.

25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17546
    • Turku

    #61
    Tunteeko kukaan tarinaa E24 cosmosblau rek.nro CAB-936? Tuotu Suomeen 1990, pyörinyt Hgissä ja myöhemmin Turun Hopealla Turussa.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #62
      Originally posted by r.w. View Post


      Tästähän eskaloitui kertaheitolla foorumin mielenkiintoisin ketju.
      Juu. Tähän väliin on oikeastaan pikku pakko siteerata ranskalaisnovellisti Sagan:ia, tosin hieman modifioiden;

      "Money may not buy happiness but I'd rather cry in a BMW than on a bus."

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #63
        Originally posted by BeamR View Post
        oliko se ihan kilvissä asti? Muistan yhden persikan tms värisen, joka oli siirtareissa kuulemma koska siihen oli turha yrittää leimaa konttorilla koneen takia. Muistan vaan että lähti joskus otaniemen nesteeltä suht vihaisesti.
        Persikanvärisena oli TOJ-xxx kilvet ja sitten hetken pois kilvistä ja mintunvihreänä VGE-226. Espoossa asuin tosiaan vuoteen 2009 joten kupla pyöri siellä melko paljon. Mm niittykummun essolla tuli vietettyä paljon aikaa kun siellä oli frendejä hommissa. Lohjallekin tuli ajeltua melkein viikottain. Kuplasta kuvia tallessa, pitää vaan skannata ne. Sisällä oli OMP:n puolikupit ja muuten mustaa sisustaa.

        Kerran tuli kiire armejaan kun myöhästyin bussista. Espoosta Kuitinmäestä Tammisaareen Dragsivikiin portille 25 minuuttia. Oli viisari tapissa melko pitkän matkaa.

        Samaan aikaan mulla oli tosiaan se B asco ja sitten vielä GT kadetti joka tosin syttyi palamaan -97 niittykummun esson lipan alla Ei uskaltanut polttaa sitä siihen mittarikentälle niin ajoin palavana mäkkärin pihaan.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #64
          Ketä ne "unsere kampf" miehet oli?
          Olli.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            #65
            Originally posted by Rocla View Post
            Ketä ne "unser kampf" miehet oli?
            Selviää, aikanaan

            Tästäkin tositarinasta tullee vielä mielenkiintoista SuomiBMW-historiaa?


            Upotetaan tämäkin tähän:
            Uusi Suomi on ajattelevan, uteliaan ja osallistuvan lukijan päivittäinen uutislehti.
            Last edited by nullzwei; 06-09-2015, 21:34.

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #66
              Originally posted by BeamR View Post
              taisi kairamo olla siis merkin miehiä...

              +1!
              varsinkin kun oma autokortti-ikä osui siihen ysärin puoleenväliin ja iltaisin bongailtiin mm. BEM-300:a tietäen että siinä menee kylän kovin rassi.
              vaikka olihan niitä helmipelejä muitakin noppasuolla; puolitutun gunmetal-värinen ke20 kutitellulla koneella, yhden hurjan skyline (joo, oli niitä jo ennen autoveromuutosta ja jdm-tuonnin yleistymistä), saman herran typhooni (jonka joku lauhdutin hieman hikoili kerran Tapiolan Esson pihaan) ja monta muuta härveliä. Mieltä kutkuttavin peli oli kuitenkin erään herrasmiehen T3-caravelle, johon oli vaihdettu possun tekniikka. On ainoa caravelle jonka olen nähnyt jättävän molemmista takapyöristä 10m mustaa raitaa.
              missä ja minkä värinen Caravelle? muistan kuulleeni juttua moisesta Kajaanin mieheltä siinä 2003-2005 välissä

              kukakohan rakensi sen valkoisen M moottorilla varustetun e32 735:n?

              jacekin juttuja on tullut luettua monet kerrat, harmillisen katoamis tempun on mies tehnyt

              onko nämä e30 alpina b6 SC punainen /turbo sininen herrat j.k ja ?
              osallistuneet milloinkaan kummankaan kerhon tapahtumiin/toimintaan.
              j.k:lla oli muistaakseni nick täällä joskus ja autonkin/tai mitä siitä on jäljellä niin näin jokunen vuosi sitten mutta historiasta ja sen aikaisesta rakentelusta olisi mielenkiintoista kuulla.

              punaisen kanssa oli jotain hässäkkää katsastuksen yhteydessä mikä johti aken insinöörien purun jälkeen useamman vuoden toimenpide kieltoon
              jos oikein ymmärsin niin kumpikaan ei ole autoistaan luopunut

              joku itseä iäkkäämpiä tietää varmaan paremmin
              Last edited by Tonton; 06-09-2015, 21:32.
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • 9313juha
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1272
                • Ratissa vuodesta 1968

                #67
                Originally posted by Robi View Post
                Joku saattaa muistaa Espoossa mulla -95->99 olleen mintunvihreän "California looker" kuplan.
                Aina vaan paranee. Cal Looker Kuplat taitaa olla iso yhteinen nimittäjä nykyisille keski-ikäisille rakentajille. Veekasin lukemisen lyötä ne tulivat tutuiksi ja AMCS:ssa ja Turun vuotuisessa jenkkiautonäyttlyssä niitä pääsi teini näkemään. Ne kiehtoivat varmaan siksi, että olivat ihan oikeita harrasteautoja ja skenessä hyväksyttyjä. Kuplan rakentaminen tarjosi hinnaltaan realistisen unelman. Peltoautoista kertovissa jutuissani ekalla sivulla mainitsin viilatun -69 Kuplan. Jo mopoikäisenä pongailin ja otin talteen mm. Mietoisten autopurkaamosta lookkeriin tarvittavia juttuja esim. -51 Kupla ilman tekniikkaa ja sisustaa. Vaihdoin armeijan vanhalla Gaz 4x4 jeepillä tuon Kuplan itselleni. Tarkoitus oli käyttää -69:n pohjalevy papereineen. Mulle SE Cal Looker oli ruotsalaisessa Wheelsissä tai Bilsportissa ollut vauvansininen noin vuonna 1985. Autossa oli mm. koottavat, itsetehdyt vanteet, joissa suora kiilloitettu keskiö oli tehty rst-levystä ja peltivanteen vannekehä liitetty siihen kehäpultein. Siinä kielitaito kehityi kun oli palava himo saada tekstistä selvää miten eri jutut oli tehty. Säilytin lehteä varmaan 15 vuotta. Niin suuren vaikutuksen tuo Vokkeli teki.

                Oma lookeri jäi kokonaan aloittamatta osittain 16-vuotiaan puutteellisten peltityötaitojen, töiden teon ja isänni sairastumisen myötä. Yhtenä iltana sitten vuosien kuluttua T1:llä liikkeellä ollut pitkä heppu etsi minua mansikkamaalla. Oli kuullut ladossa seisovasta -51 Kuplasta ja tiedusteli olisiko myytävänä. Kuplaa tutkiessamme joku kaverissa näytti etäisesti tutulta. Kävi ilmi, että hän oli Esa Mäkelä. Ne kymmenen vuotta aiemmin näyttelyissä ihailemani Cal Lookerit rakentanut ja paljoa alan lehdissä autoineen esillä ollut tekijä. Sittemmin Esa perusti VW-Vauhtipisteen ja nykyisin puolieläkeläisenä pyörittää Vannepaja.com -yritystään. Oli mahtava tunne myydä tarpeettomaksi käyneet volkkarikamat lapsuutensa sankarille. Kasvoin varmaan metrin pituutta.

                Kuvissa AMCS:ssa 1985 kuvaamani Mäkelän Esan Cal Lookkerin pohjamaalaus ja toinen saman tyylisuunnan Kupla. Kuplan vieressä sleepermiestä sykähdyttänyt Chevy Vega, joihin sai sen ajan Suomessa leimattua pikkolohkokasin neloskoneen paikalle.



                Last edited by 9313juha; 07-09-2015, 13:23.
                "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #68
                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Selviää, aikanaan
                  Oikolukija.
                  Olli.

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #69
                    Originally posted by 9313juha View Post
                    Aina vaan paranee. Cal Looker Kuplat taitaa olla iso yhteinen nimittäjä nykyisille keski-ikäisille rakentajille. Veekasin lukemisen lyötä ne tulivat tutuiksi ja AMCS:ssa ja Turun vuotuisessa kenkkiautonäyttlyssä niitä pääsi teini näkemään. Ne kiehtoivat varmaan siksi, että olivat ihan oikeita harrasteautoja ja skenessä jyväksyttyjä. Kuplan rakentaminen tarjosi taloudellisesti realistisen unelman. Peltoautoista kertovissa jutuissani ekalla sivulla mainitsin viilatun -69 Kuplan. Jo mopoikäisenä pongailin ja otin talteen esim. Mietoisten autopurkaamosta lookkeriin tarvittavia juttuja esim. -51 Kupla ilman tekniikkaa ja sisustaa. Vaihdoin aemeijan vanhaan Gaz 4x4 jeepillä tuon Kuplan itselleni. Tarkoitus oli käyttää -69:n pohjalevy papereineen. Mulle SE Cal Looker oli ruotsalaisessa Wheelsissä tai Bilsportissa ollut vauvansininen noin vuonna 1985. Autoss oli mm. Koottavat itsetehdyt vanteet, joissa suora kiilloitettu keskiö oli tehty rst-levystä ja peltivanteen vannekehä liitetty siihen kehäpultein. Siinä kielitaito kehityi kun oli palava himo saada tekstistä selvää miten eri jutut oli tehty. Säilytin lehteä varmaan 15 vuotta. Niin suuren vaikutuksen tuo Vokkeli teki. Oma lookeri jäi kokonaan aloittamatta osittain 16_vuotiaan puutteellisten pelityötaitojen, töiden teaon ja isännsairastumisen myötä. Yhtenä iltana sitten vuosien kuluttua mansikkamaalla pirkä heppu etsi minua. Oli kuullut ladossa seisovasta -51 Kuplasta
                    Mulla on vielä kyseinen VM tallessa. Olisi tavallaan ollut kiva säästää kuplakin mutta joku aivopieru kävi ja se vaihtui kakkoskoppaiseen GTI golfiin + läjään rahaa.

                    Ascona jäi samoihin aikoihin seisomaan ja ostin B Mantan, toki rehti korinvaihto. -79 Asco papereilla oleva -86 GSI joka oli käytännössä täydellinen Manta. Ascosta ei ollut kuin numerot meistetty iskaritolppaan

                    Sittemmin molemmat näistäkin tuli myytyä. Mantan paperit toki on vielä olemassa

                    Kupla oli hauska laitos.. kone oli niin korkeaviritteinen että ns käyttiksenä kun sitä kesäisin piti niin sai joka kesän alkuun tehdä konerempan. No, kone irtos kymmeneen minuuttiin ja nopeasti sen tekikin. Heti kun alkoi viileät ilmat joutui mokomaan viemään talliin kun siitä oli kaikki lämmönvaihtajat yms poistettu. Kulpla painoi muistaakseni noin 600kg ja siinä ei ollut mitään turhhuuksia. Kaikki lasit oli tummat ja sivuikkunat oli yhdestä osasta joten ne tuuletusräppänät oli poistettu.

                    Seuraava omistaja ei saanut kuplaa enää leimattua kun laseista puuttui hyväksynnät. HotCars oli luvannut vaihtaa ns takuuseen kaikki sieltä hommatut lasit mutta uudella omistajalla loppui into ja auto taisi jäädä seisomaan. Tämä lähti kuulemma joskus 2000 alussa paaliin. Harmi sinänsä kun auto oli erinomainen kesäpeli.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • *Kaide
                      Moderator
                      • Nov 2002
                      • 3237
                      • HELLsinki

                      #70
                      Originally posted by 9313juha View Post
                      Kyllä Henri yleisönsä osaa ottaa. Nyysseissä parhaimmillaan juttu oli niin villiä, ettei suurin osa Hyvinkään pohjoispuolella tänä päivänäkään taida uskoa miehen olevan tosi eikä koominen nettitrolli. Tuon GT-R 32:sen varsinainen pihvi oli se. että auto oli Henrin toimesta Suomessa 1990-luvulla muutettu LHD:ksi. Siihen maailman aikaan kaikki muut maailman GT-R:t oli RHD. Auto kävi välillä ulkomailla show-käytössä, mutta on nyt ostettu takaisin kotiin Suomeen.
                      Olikos se nyyssipuolelta kun Henrin ja Haverisen taisto Ahveniston herruudesta alkoi? Pitkään soitettiin suuta suuntaan ja toiseen kunnes jollain Radalle.com-päivillä ottivat mittaa autoistaan.....

                      Henri taisi harrastaa sedan Cosworthia isolla kädellä 90-luvun alkupuolella.
                      Silläkin taidettiin piirtää lakua pitkin Etelä-Suomea.
                      E9, E21, E46/5, G01

                      Comment

                      • 9313juha
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 1272
                        • Ratissa vuodesta 1968

                        #71
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Ketä ne "unsere kampf" miehet oli?
                        Näitä herkkuja tarjoillaan kunhan oravat löytävät kaikki kätkönsä. Tekijänoikeuksista välittämättä laitan aikanani muutamia näytteitä jakoon.

                        Unserer Kampf - BMW Plus! -omakustannelehti on ehkä kovin juttu Suomen Bemareiden merkkiharrastejulkaisuissa ever. Kannen slogan meni: "Lehti, jota et voi tilata. Se lähetään Sinulle. Halusit sen tai vaikka et" Minulle tipahti postiluukkuun. Siinä aviisissa pantiin mutkat suoriksi ja maksettiin kalavelat nimeltä mainiten kaikille korkojen kera ja hiukan enemmänkin. Kuitenkin yli puolet lehdestä oli huhut ja uutiset tyyppistä pikkutarkkaa tietoa mitä missäkin oli ja tapahtui. Aikana ennen nettiä tuollaiset palstat olivat elintärkeitä tiedonlähteitä. Olisko ollut kesä 1997 kun (onneksi) ainoaksi jäänyt numero tuli maailmaan kymenlaaksolaisen Xeroxin kidasta.
                        Last edited by 9313juha; 19-10-2015, 11:23.
                        "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #72
                          Originally posted by Tonton View Post
                          missä ja minkä värinen Caravelle? muistan kuulleeni juttua moisesta Kajaanin mieheltä siinä 2003-2005 välissä
                          vaaleansininen, oettinger-tarroilla jos en väärin muista, neliskanttiset tuplavalot. Pk-seudulla vaikutti 90-luvun lopussa. Omistaja jutteli että motarilla ei meinaa saada latua vasemmalla kaistalla kun kukaan ei ikinä usko että se kulkis kovempaa kuin 110
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #73
                            Originally posted by nullzwei View Post
                            ...Vieläkin harmittaa yksi Paltamon seudulle ilmeisesti lopullisesti kadonneen 1800taunoiivarin löytymättömyys... Vaikka sitä oikein "urakalla" tuli etsittyä.
                            Originally posted by 9313juha View Post
                            Juuri tuota se oli. Kun autoja oli vähemmän ja erikoismallit oikeasti harvassa ja haluttuja, oltiin valmiita näkemään vaivaa aihioiden kartoittamiseksi. Samaa se nykyisinkin on, aihiot vain ovat ihan eri luokan vehkeitä, joiden eteen ollaan tuollaisia valmiita tekemään. Nykytekniikka ja tiedonhakumahdollisuudet netistä oikaisevat monta eri mutkaa. Eiköhän me MaSa vielä kerran lähdetä liottamaan kolottavia luitamme Katinkultaan muutamaksi päiväksi ja kammata se TI esiin tai ainakin se viimeisimmäksi nähnyt henkilö.
                            Tietää, mutta ei kerro

                            Sotketaanpa itsekin vähän soppaa ja muistellaan menneitä. Aikoinaan "Hän" ja pari muuta BMW-kerhon perustajajäsentä saivat lahjoituksena vanhat Haka-Auton tullauspaperit ja huoltokortistot ajalta, jolloin Haka-Auto toimi BMW:n maahantuojana. Osa materiaalista siirtyi luonnollisena siirtymänä Suomen BMW-kerhon haltuun ja osa jäi eräälle harrastajalle henkilökohtaiseksi omaisuudeksi, joka kuitenkin myöhemmin myös siirtyi kerholle. Itse kun tuli aikoinaan toimittua ko. kerhon arkistonhoitajana, niin kyseisiä papereita tuli lueskeltua yöt myöhälle ja silmät ristissä. Nykyäänhän paperit lienevät jossain kerhotallilla kait (tietävämmät kertokoot). Itse kun en ole ollut kerhon jäsen enää hetkeen, niin en ole moisia arkistoja jaksanut liiemmin kaivata.
                            Vuonna 1975 BMW:n maahantuojaksi vaihtui Oy Veho Ab ja edelleen myöhemmin Oy BMW Suomi Ab. Vehon aikana maahantulleiden autojen tiedot, tullauspaperit jne olivat joidenkin tietojen mukaan "hävinneet", tai tuhottu, kun maahantuonti siirtyi BMW-Suomelle. Missäköhän nämä kaikki Vehon maahantuomien autojen tiedot mahtavat olla

                            Vois kait sitä jotain muutakin vanhaa vielä mieleen palata, ehkä niistä myöhemmin...
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #74
                              Originally posted by T3 View Post
                              Vuonna 1975 BMW:n maahantuojaksi vaihtui Oy Veho Ab ja edelleen myöhemmin Oy BMW Suomi Ab. Vehon aikana maahantulleiden autojen tiedot, tullauspaperit jne olivat joidenkin tietojen mukaan "hävinneet", tai tuhottu, kun maahantuonti siirtyi BMW-Suomelle. Missäköhän nämä kaikki Vehon maahantuomien autojen tiedot mahtavat olla
                              JUKOLISTE... Nuo tiedot oli myös salaperäisen herrä "Hän":in mukaan menetetty.

                              Kuka "Hän"? Tieto löytyy mm. tästä; http://www.filatelia.fi/dx/bmw/

                              BMW:n Suomihistoriasta eli maahantuonnista pikku pläjäys tässä: http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=49

                              Comment

                              • Robi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 7606
                                • Vantaa

                                #75
                                Originally posted by T3 View Post
                                Tietää, mutta ei kerro

                                Sotketaanpa itsekin vähän soppaa ja muistellaan menneitä. Aikoinaan "Hän" ja pari muuta BMW-kerhon perustajajäsentä saivat lahjoituksena vanhat Haka-Auton tullauspaperit ja huoltokortistot ajalta, jolloin Haka-Auto toimi BMW:n maahantuojana. Osa materiaalista siirtyi luonnollisena siirtymänä Suomen BMW-kerhon haltuun ja osa jäi eräälle harrastajalle henkilökohtaiseksi omaisuudeksi, joka kuitenkin myöhemmin myös siirtyi kerholle. Itse kun tuli aikoinaan toimittua ko. kerhon arkistonhoitajana, niin kyseisiä papereita tuli lueskeltua yöt myöhälle ja silmät ristissä. Nykyäänhän paperit lienevät jossain kerhotallilla kait (tietävämmät kertokoot). Itse kun en ole ollut kerhon jäsen enää hetkeen, niin en ole moisia arkistoja jaksanut liiemmin kaivata.
                                Vuonna 1975 BMW:n maahantuojaksi vaihtui Oy Veho Ab ja edelleen myöhemmin Oy BMW Suomi Ab. Vehon aikana maahantulleiden autojen tiedot, tullauspaperit jne olivat joidenkin tietojen mukaan "hävinneet", tai tuhottu, kun maahantuonti siirtyi BMW-Suomelle. Missäköhän nämä kaikki Vehon maahantuomien autojen tiedot mahtavat olla

                                Vois kait sitä jotain muutakin vanhaa vielä mieleen palata, ehkä niistä myöhemmin...
                                Vehon jälkeen maahantuonti siirtyi Veba-Autolle vuonna -89 ja taisi siirtyä BMW Suomelle -97-99 nurkilla.
                                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                                Tiedustelut priva tai 0452210069

                                Current
                                E61 530d
                                E39 530d
                                E39 520iA
                                E46 330xd
                                E28 528i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎