4-tiellä Järvenpään kohdalla on peräkkäin kaksi siltatyömaata. Alussa kaikki ajeli aika mukavasti alle 70 niiden 60-alueiden kohdalla, mutta ilmeisesti *ryhmäpaine??* tai jokin muu syy on nostanut vauhteja. Vaikka toinen silta on aktiivinen ja ukkoja heiluu työmatkaliikenteen aikana jopa 10 molemmin puolin, niin 3/10 autoa vetää 80-100km/h läpi vaikka kaistat on kyllä aika kapeat. Siinä on lisäksi nopeusnäyttötaulu.
Samassa paikkaa oli tänää 8 autoa jääny tutkaa aamupäivällä. Itse ajelen aina 65 siitä läpi ja jos välissä on rekka ennen toista remppaa niin en edes jaksa lähtee turhaa ohittaa rekka ennen toista silta remppaa.
Öbaut viikko takaperin alkuillasta ajelin kaaren kohdalla ohi q5 audista, nopeutta tuolla hetkellä oli aika tarkalleen 84/80 alueella. Tästä riemastuneena audiherra päätti lykätä pyttyyn vauhtia ja tietyön tullessa kohdalle nopeuden pudotessa 50km/h ryhmittyi kaveri niin kiinni takapuskuriini että jouduin antamaan vauhtia omalleni ettei tule moikkaamaan apparin penkille äkkijarrutuksen sattuessa. Tätä toistettuani kolmesti ymmärsi herra pidättäytyä kauempana, ihme persläpiä se leipä elättää
4-tiellä Järvenpään kohdalla on peräkkäin kaksi siltatyömaata. Alussa kaikki ajeli aika mukavasti alle 70 niiden 60-alueiden kohdalla, mutta ilmeisesti *ryhmäpaine??* tai jokin muu syy on nostanut vauhteja. Vaikka toinen silta on aktiivinen ja ukkoja heiluu työmatkaliikenteen aikana jopa 10 molemmin puolin, niin 3/10 autoa vetää 80-100km/h läpi vaikka kaistat on kyllä aika kapeat. Siinä on lisäksi nopeusnäyttötaulu.
Mun näkemys on, että tienpidon hitaus ja se ettei käytetä työmailla sähköisiä vaihtuvia nopeusrajoituksia rapauttaa porukan moraalia. Kun olet riittävän monta kertaa jarrutellut satasesta tai motarivauhdista siihen 50-60 km/h mateluun useamman kilometrin ajaksi - ilman että työmiehiä on missään tai mitään koneitakaan - porukka ei enää välitä. Eihän sitä voi ajansäästöllä tai sellaisella perustella kun ei hidastakaan, mutta moni kenen kanssa olen puhunut toteaa vain, että se ei ole se pointti. Pointti on, että voi osoittaa omaa kansalaistottelemattomuuttaan huonoina pitämiään määräyksiä vastaan ja jotkut jopa ovat sanoneet, että jos siellä joku ukko kaivurissa onkin, on sille mulkulle oikein että ajan siitä satasta ohi. Eli hommasta laitetaan syyt työmiesten niskoille, vaikka heidän vikansa nopeusrajoitus ei tietenkään ole.
Tuoreita esimerkkejä näistä huonosti hoidetuista keisseistä löytyy kotinurkiltani parikin. Lintuvaarantiellä Vallikalliossa on ollut varmaan kolme viikkoa älytön monttu keskellä liikennevalo-ohjattua risteystä. En tiedä mitä siellä tehdään ja miksi niin hitaasti, mutta tuo tahmea risteys säteilee isoina jonoina joka suuntaan ja ihmiset ajelevat hermot piukassa miten sattuu. Työmiehiä en ole tuossa kohdassa nähnyt kertaakaan, vaikka olen ajanut siitä edestakaisin kahdeksan kertaa viimeisen kolmen viikon aikana.
Toinen esimerkki on vasta tien sivuun ilmestynyt 80 km/h rajoitus Turun moottoritielle Kehä I:n ja Nihtisillan väliin länteen mennessä. Lisäkilpi kertoo päällystevaurioista. Toden totta oikeanpuoleisin kaista on ruvella, mutta kahdella muulla on ehjä pinta. Tämä tilanne on ollut nyt vissiin maanantaista, eikä mitään ole tehty. Miksei tuohon laitettu rajoitusta vain oikeanpuoleisimmalle kaistalle?Miksei paria vauriokohtaa ole turattu jo umpeen uudella asfaltilla? Tällaiset jutut eivät kannusta noudattamaan näitä rajoituksia.
Itse ajan vakkarilla nuo kohdat, joten rajoituksia tulee noudatettua. Ja tulen aina ohitetuksi.
Eilen 25.6 noin klo 14:30 Vihdintiellä Petikon kohdalla arvon kanssabemaristi mustalla F30:llä (MMU-xxx) kiilasi hyvinkin törkeästi väkisin eteen kun tie muuttuu valojen jälkeen yksikaistaiseksi.
Tulit nähtävästi kovaa ylinopeutta vasenta kaistaa koska ekalla peiliin vilkaisulla näin että olit kaukana ja seuraava havainto onkin jo rinnalta kun kaista loppuu.
Väkisin oli silti ohi päästävä vaikka takana oli hyvin tilaa ja heitit kivet suoraan keulaan
Aika raukkamaista käytöstä kanssaharrastajalta. Volvo tai Audi kuskilta voi jotain tuon tyylistä odottaa mutta ei bemaristilta.
Otti sen verran pattiin että ilmoitin kyllä mielipiteeni äänimerkein ja valoin.
Toivottavasti älysit mikä meni pieleen.
Eilen 12.7 ajelin 8 tietä Porista Raumalle jonossa, joka eteni ihan mukavasti noin 90km/h mittarinopeutta. Jonoa siis satoja metrejä molempiin suuntiin. Kaikki muut ajoivat kiltisti jonossa, mutta pari - valitettavasti - BMW kuskia oli muita kiireisempiä. Eikä siinä mitään, 100km/h rajoitushan tuossa on suurelta osin, joten sinällään ymmärrän ohittamisen ja itsekin ohitan jos on paikkoja ja jono järkevän pituinen, eikä tyyliin Porista Raumalle kuten eilen.
Se mikä tekee näistä sankareista (valkoinen uudehko 500 ja harmaa uudehko 300 coupe) munakuskeja on ohitustyyli. Täysin piittaamaton turvaväleistä, keltaisista tai edes tuplakeltaisista viivoista ja puikkelehtiminen aivan liian pieniin väleihin samalla täysillä jarruttaen. Jälkimmäinen eli coupe ohitti minut ja monet muut keltaisen viivan alueella - eli näkemättä tuleeko joku vastaan vai ei - ja tätä siis jatkui satoja metrejä. Vain ajaakseen sitten pari km myöhemmin taas edessä, kun ei päässyt tukkirekasta ylämäessä ohi. Valkoinen puolestaan oli ajaa perääni, vaikka väistin oikealle tämän ohittaessa minua.
Okei, eivät nämä sankarit tänään minun omaa ajoani juuri häirinneet, enkä ala poliisiksi, kun en sellainen ole. Se mikä pistää vihaksi, on se mahdollisuus, että jonain päivänä tulen perheeni kanssa tuollaista vastaan noilla keltaisen viivan alueilla, eikä munakuski pääsekään ajoissa takaisin jonoon. Siksi ylipäänsä avaudun.
Kaiken lisäksi tuon 50km matkan aikana (okei, en tiedä minne munakuskit olivat matkalla) aikaa ei säästy tuolla ajotyylillä juuri ollenkaan. Eilen, kun käytännössä koko matka meni viimeistä ohituskaista-aluetta lukuun ottamatta alinopeutta, meni matkaan aikaa 45min. Tänään, kun ajelin aamulla töihin tikkarinopeutta +ehkä 5km/h, aikaa meni 40min.
Eihän niihin pieniin väleihin änkeäminen ole ohittajien vika. Jos ite ei halua mennä edelle niin jättää reilusti muille tilaa ohitteluun.
Alinopeutta ajavat ja perseessä roikkuvat on niitä vaarallisimpia liikenteessä ja silti yleensä aina valitetaan niistä ohittelijoista, toki näistäkään suurin osa ei osaa sitä ohitusta.
Tässä yks päivä kävi silleen että ohitin auton satasen alueella kun se ajoi yheksää kymppiä. Sit eteeni tuli rekka ja tiesin mutkaisesta osuudesta edellä joten jätin reilusti väliä rekkaan että ohitan sen kohta seuraavalla suoralla. No eiköhän tämä juuri ohittamani auto tullu mulle perään kiinni ja tietenkin seuraavassa mutkassa väänsi minusta edelle ja ajoi ihan rekan perään kiinni. Siinä se poukkoili ja jarrutteli useamman kilometrin. 3 kertaa yritti ohitusta kun auto tuli vastaan ja joutui palaamaan aina takaisin rekan perään. Se ei nähäny muuta kuin rekan perän niin hankalahan siitä on lähteä. Itse en uskaltanu lähteä ohitusta yrittämään sen poukkoilun takia ja halusin oikeastaan nähnä mihin tämä homma johtaa. Aika moneen kertaan ajattelin että kuinka saatanan tyhymiä kuskeja voi olla.
Se jätti sit sen ensimmäisen pitkän suoran käyttämättä kokonaan kun ei se nää mitään. Seuraavalla suoralla ohitin molemmat ja mietin että pysähtyiskö seuraavalle levikkeelle taputtamaan kuskille "loistavasta" suorituksesta.
Eihän niihin pieniin väleihin änkeäminen ole ohittajien vika. Jos ite ei halua mennä edelle niin jättää reilusti muille tilaa ohitteluun.
Alinopeutta ajavat ja perseessä roikkuvat on niitä vaarallisimpia liikenteessä ja silti yleensä aina valitetaan niistä ohittelijoista, toki näistäkään suurin osa ei osaa sitä ohitusta.
Kyllähän ohittaja on vastuussa siitä, että katsoo että pääsee takaisin omalle kaistalleen ongelmitta ja riittävän isoon väliin. Juuri sen takia eilen ei ollut mitään järkeä ohitella, kun välejä ei yksinkertaisesti ollut, kun jono oli jatkuva. Sinänsä olen samaa mieltä, että tilaa pitäisi jättää ja että perseessä roikkuvat on pahimpia. Ohituksetkin siis täysin ymmärrän, mutta nämä kaksi eivät niitä osanneet suorittaa.
Kyllähän ohittaja on vastuussa siitä, että katsoo että pääsee takaisin omalle kaistalleen ongelmitta ja riittävän isoon väliin. Juuri sen takia eilen ei ollut mitään järkeä ohitella, kun välejä ei yksinkertaisesti ollut, kun jono oli jatkuva. Sinänsä olen samaa mieltä, että tilaa pitäisi jättää ja että perseessä roikkuvat on pahimpia. Ohituksetkin siis täysin ymmärrän, mutta nämä kaksi eivät niitä osanneet suorittaa.
No joo, sit aina tää legendaarinen että alkaa ne ohitettavien autot kulkemaan Tiistaina kun ajeli töihin loman jälkeen niin muisti kuinka perseestä suomalainen auto kulttuuri o. Ohitin vakkarillla pitkällä suoralla ja eihä saakeli Meinan päästä ilman ylinopeutta ohi ku se Vag tuote kävi vierellä kiihtymään
E36 328i M50B30 turbo Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
No joo, sit aina tää legendaarinen että alkaa ne ohitettavien autot kulkemaan Tiistaina kun ajeli töihin loman jälkeen niin muisti kuinka perseestä suomalainen auto kulttuuri o. Ohitin vakkarillla pitkällä suoralla ja eihä saakeli Meinan päästä ilman ylinopeutta ohi ku se Vag tuote kävi vierellä kiihtymään
Tuo on kyllä maan tapa ja ihan helvetin ärsyttävää. Kasitielläkin Rauman päässä olevan ohituskaistan ajan ne autot kulkee sen 100km/h, mutta heti sen jälkeen loppuu puhti, vaikka satasen alue jatkuu. Bonuksena kaupunkiin asti on ohituskaistan jälkeen sellainen ränni, että ohittaminen on mahdotonta.
Mutta eilen ei ollut tästäkään kyse, vaan jono liikkui aika tasaisesti rajoitusten mukaan, poislukien satasen alueet, koska jonossa rekkoja ja asuntovaunuja yms.
No joo, sit aina tää legendaarinen että alkaa ne ohitettavien autot kulkemaan Tiistaina kun ajeli töihin loman jälkeen niin muisti kuinka perseestä suomalainen auto kulttuuri o. Ohitin vakkarillla pitkällä suoralla ja eihä saakeli Meinan päästä ilman ylinopeutta ohi ku se Vag tuote kävi vierellä kiihtymään
Se vain tuntuu että ohitettava alkaa kiihdyttämään kun itse tulee pois imusta. Ohitettaessa olisi suotavaa ajaa hieman ylinopeutta ettei se ohittaminen kestäisi niin pitkään. Mikäli täytyy käyttää reilua ylinopeutta ohituksessa voi alkaa miettimään ohituksen tarpeellisuudesta. Siinä moottoritien vasemmalla kaistalla on aina jotain mujua ja soraa niin siinä sitten hitaasti ohittamalla nakotaan kilometri tolkulla soraa kylkeen. Joskus pitäny ite hiljentää kun tuntuu että ohittava jää siihen rinnalle kihinuttamaan.
Ja se kummastuttaa että vaikka vasenta kaistaa on tyhjänä reilusti niin ohitus tapahtuu silleen että ajetaan puskuriin kiinni, sit kaistan vaihto ja mahdollisimman äkkiä koukataan eteen. Eikö sitä ny perkele voi vaihtaa jo kaistaa 200 metriä ennen ja menee saman matkan edelle ja sit takasi.
puikkelehtiminen aivan liian pieniin väleihin samalla täysillä jarruttaen
Tarkoitetaanko välillä nyt taukoa vastaantulevasta liikenteestä vaiko samaan suuntaan etenevien ajoneuvojen välisiä etäisyyksiä?
Tiukka jarruttaminen on ihan ok kunhan se ei häiritse takana ajavia :think
Minä annan viikon munakuskin tittelin mynkkeniläiselle taksikuskille, joka yhtäkkiä kiilasi itsensä vas. kaistalle lähes nollavauhdilla aiheuttaen melkoisen jarrutusketjureaktion. Itsellä jäi huimat puoli metriä marginaalia edellä ajavan puskuriin
Se vain tuntuu että ohitettava alkaa kiihdyttämään kun itse tulee pois imusta. Ohitettaessa olisi suotavaa ajaa hieman ylinopeutta ettei se ohittaminen kestäisi niin pitkään. Mikäli täytyy käyttää reilua ylinopeutta ohituksessa voi alkaa miettimään ohituksen tarpeellisuudesta. Siinä moottoritien vasemmalla kaistalla on aina jotain mujua ja soraa niin siinä sitten hitaasti ohittamalla nakotaan kilometri tolkulla soraa kylkeen. Joskus pitäny ite hiljentää kun tuntuu että ohittava jää siihen rinnalle kihinuttamaan.
Ja se kummastuttaa että vaikka vasenta kaistaa on tyhjänä reilusti niin ohitus tapahtuu silleen että ajetaan puskuriin kiinni, sit kaistan vaihto ja mahdollisimman äkkiä koukataan eteen. Eikö sitä ny perkele voi vaihtaa jo kaistaa 200 metriä ennen ja menee saman matkan edelle ja sit takasi.
Jaa niinkö se oli että loppuu puhti autosta ku tulee imusta pois
No joo kyllä minä yleensä aika reippaasti päästän menemään kun ohitan. Aika hyvin pääsee tollon n. 5aikaa aamusta ohittelemaan jos tarvii. Mutta silti tuo kulttuuri o hieno
E36 328i M50B30 turbo Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
Ei nyt suoraan kohdistu yhteen tai kahteen henkilöön tämä mutta kaikista parhaimpia ovat nämä sankarit ketkä eivät uskalla kiihdyttää/liittyä moottoritielle.
Tampereen lakalaivan kohdalta kun liitytään moottoritielle nokialle/poriin päin niin lähes päivittäin, yleensä keski-ikäinen mamma kaksinkäsin ja hampaat kiinni ratissa ei vain uskalla liittyä moottoritielle ruuhka-aikaan ja vetää sitten liinat kiinni ennen liittymistä vaikka tilaa olisi muutamankin auton verran mutta se ei näille sankareille riitä Sitten tulee järkyttävän letkat ja meikäläiset on siellä jonon seassa aivan tatti otsassa.
Itseäkin ihmetettyy se, ettei voida reippaasti ohittaa. Parhaita nämä jotka ohituskaistalla ohittavat vakkari päällä n. 1 km/h kovemmalla vauhdissa ohituksen kestäessä koko ohituskaistan pituuden. Välillä ei tunnu riittävän edes se koko ohituskaista yhden auton ohittamiseen joillekkin sankareille.. Nämä sitten kivasti tukki sen koko ohituskaistan muilta. Nämä samat sankarit yleensä sitten myös kiilaavat heti eteen heittäen kivet ym. päälle. Ellei uskalla sitä kaasua painaa, niin jättäisivät ohittamatta.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment