Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trafin muuttuva partikkelisuodatinlinjaus diesel-moottoreissa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    Originally posted by Laku View Post
    Paljonko tupakointi ja liikalihavuus "tappaa" vuosittain? Kannattaa tuoda toista näkökulmaa keskusteluun, mutta menee jo vahvasti OT.
    Tää menee tosi pahasti off-topiciksi näillä muilla asioilla, hiukkaspäästöt liittyy suoraan asiaan.

    Muutenkaan näitä asioita ei voi mitenkään verrata, työpaikoilla tupakointi on kielletty eli passiivisen tupakoinnin vaarat on minimoitu ja liikalihavuuskaan ymmärtääkseni ei voi passiivisesti ketään tappaa. Ne dieselautoilijoiden hiukkaspäästöt kuitenkin tappaa sivullisia, niitäkin jotka kävelee tien varressa minimaalisella hiilijalanjäljellä.
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by Carbonfiber View Post
      Tää menee tosi pahasti off-topiciksi näillä muilla asioilla, hiukkaspäästöt liittyy suoraan asiaan.

      Muutenkaan näitä asioita ei voi mitenkään verrata, työpaikoilla tupakointi on kielletty eli passiivisen tupakoinnin vaarat on minimoitu ja liikalihavuuskaan ymmärtääkseni ei voi passiivisesti ketään tappaa. Ne dieselautoilijoiden hiukkaspäästöt kuitenkin tappaa sivullisia, niitäkin jotka kävelee tien varressa minimaalisella hiilijalanjäljellä.
      Näin se vaan on.

      Trafin virkamiehet tekee ASIASSA sen mitä osaavat eli kyttäävät sivuvilkkuja sekä valojen E-merkintöjä, joiden puuttumisen en ainakaan toistaiseksi tiedä aiheuttaneen yhtä ainoaa liikennekuolemaa.

      Toki trafin sivuilla on hiukkaspäästöistä tekopyhäksi tulkittava maininta;

      "Arviolta jopa kaksi miljoonaa suomalaista kärsii ajoittain hiukkasten ja muiden ilmassa leijuvien epäpuhtauksien aiheuttamista hengitysteiden oireista ja vuosittain arviolta noin 2000 suomalaista kuolee ennenaikaisesti näiden epäpuhtauksien johdosta."

      Mitä nyt parista tuhannesta kuolleesta, sivuvilkkujen puuttuminen on saatanasta

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17528
        • Turku

        Olen kyllä sitä mieltä, että argumentti "Hiukkaspäästöt tappaa ihmisiä" on yhtä tyhmä keskustelu kuin puunpolttaminen lämmittämiseen taajama-alueella.

        Elämä on.
        Last edited by Laku; 18-02-2017, 13:03. Reason: Kirjoitusvirhe korjattu
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          OT

          Originally posted by Laku View Post
          Olen kyllä sitä mieltä, että argumentti "Hiukkaspäästöt tappaa ihmisiä" on yhtä tyhmä keskustelu kuin puunpolttaminen lämmittämiseen taajama-alueella.

          Elämä on.
          Marginaalin märinää

          Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuonna 2010 julkaiseman terveysriskinarvion mukaan noin 250 suomalaista kuolee vuosittain ennenaikaisesti sairauksiin, joita aiheuttavat pienhiukkaset, jotka syntyvät puun poltosta vakituisten pientaloasuntojen lämmityksessä.

          250 versus 2000 :think

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4992
            • Forssa

            Onko joku tutkinut varmuudella että se 2000 on juuri liikenteen aiheuttamien pienhiukkasten tappama luku? Näistä 2000:sta suuri osa saattaa olla kuollut jonkun muunkin altistumisen takia. Haitallisille yhdisteille altistutaan kaikkialla. Se nyt vaan sattuu sopimaan tällä hetkellä että syytetään niistäkin autoja vaikka moni altistuu haitallisille yhdisteille ihan kotioloissansakin.
            Last edited by mikae34; 18-02-2017, 16:31.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • lj123
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2015
              • 1215
              • Lohja

              Originally posted by mikae34 View Post
              Onko joku tutkinut varmuudella että se 2000 on juuri liikenteen aiheuttamien pienhiukkasten tappama luku? Näistä 2000:sta suuri osa saattaa olla kuollut jonkun muunkin altistumisen takia. Haitallisille yhdisteille altistutaan kaikkialla. Se nyt vaan sattuu sopimaan tällä hetkellä että syytetään niistäkin autoja vaikka moni altistuu haitallisille yhdisteille ihan kotioloissansakin.
              Tuossa jutussahan lukee kyllä, että se liikenteen osuus taisi olla arviota pari sataa. Eihän siinä edes autoja syytetä sen enempää kuin muita lähteitä. Mutta jos niitä voi suodattimilla vähentää niin miksi niin ei tehtäisi.
              E39 M5 -99
              F11 530d Xdrive -14

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3310
                • Kajjjaani

                Kummaa nillitystä dieseleistä kun monella sellaisia bensakoneita jotta oksat pois ja pala latvaa(esim M5).
                Jotka ovat varsinaisia ilman puhdistimia.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6746
                  • PK-seutu

                  Originally posted by Arnolds View Post
                  Kummaa nillitystä dieseleistä kun monella sellaisia bensakoneita jotta oksat pois ja pala latvaa(esim M5).
                  Jotka ovat varsinaisia ilman puhdistimia.
                  Montako M5:sta Suomessa on verrattuna nokilekoihin?
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3310
                    • Kajjjaani

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Montako M5:sta Suomessa on verrattuna nokilekoihin?
                    +kaikki muut isot bensa koneet. Ja so what joka tapauksessa ihme nillitystä nyt kun trafi palauttaa entiset rajat käytöön.
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6746
                      • PK-seutu

                      Originally posted by Arnolds View Post
                      +kaikki muut isot bensa koneet. Ja so what joka tapauksessa ihme nillitystä nyt kun trafi palauttaa entiset rajat käytöön.
                      Trafin käyttämät raja-arvot vaikuttaa dieselien hiukkaspäästöjen haittoihin?
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17528
                        • Turku

                        Originally posted by mikae34 View Post
                        Onko joku tutkinut varmuudella että se 2000 on juuri liikenteen aiheuttamien pienhiukkasten tappama luku? Näistä 2000:sta suuri osa saattaa olla kuollut jonkun muunkin altistumisen takia. Haitallisille yhdisteille altistutaan kaikkialla. Se nyt vaan sattuu sopimaan tällä hetkellä että syytetään niistäkin autoja vaikka moni altistuu haitallisille yhdisteille ihan kotioloissansakin.
                        Eihän tuota nyt kukaan fakiiri faktana voi tietää, mihin ihminen on kuollut, jos puhutaan tällaisista asioista. Oli kyse sitten dieselautojen päästöistä tai puunpoltosta. Ja bensiiniautotko ovat päästöttömiä ?
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • lj123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2015
                          • 1215
                          • Lohja

                          Originally posted by Laku View Post
                          Eihän tuota nyt kukaan fakiiri faktana voi tietää, mihin ihminen on kuollut, jos puhutaan tällaisista asioista. Oli kyse sitten dieselautojen päästöistä tai puunpoltosta. Ja bensiiniautotko ovat päästöttömiä ?
                          Ihan samalla tavalla kuin voidaan laskea paljonko tupakka tai viina tappaa. Tarpeeksi kun dataa ja riittävän iso otanta niin pystytään aika hyvin laskemaan todennäköisyyksiä ja myös kausaliteettia.

                          Tuskinpa sillä parin tuhannen kilometrin ajomäärällä vuodessa se oma M5 niin paljon saastuttaa. http://yle.fi/uutiset/3-7026473
                          E39 M5 -99
                          F11 530d Xdrive -14

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 559
                            • Espoo

                            Datasta puheen ollen, millaisia tuloksia k-arvon suhteen on tullut päästötesteissä?

                            Oma saldoni vm. 2002 530da vakio.

                            2013: 0,05 (146 tkm Kehän autokatsastus, Konala)
                            2014: 1,37 (172 tkm Helppokatsastus, Niittykumpu)
                            2015: 0,78 (195 tkm Helppokatsastus, Niittykumpu)
                            2016: 0,75 (220 tkm Helppokatsastus, Niittykumpu)

                            Tuo 0,05 on kirjoitettu päästömittaustulosteeseen käsin, en oikein usko arvon pitävän paikkaansa. 1,37 arvo on selittynee todella tukkoisella ilmansuodattimella, joka meni vaihtoon katsastuksen jälkeen. Kaksi viimeisintä kuvastanevat parhaiten koneen nykytilaa. Tällä kotterolla tyyppikilven raja-arvo on siis 2,0.

                            Comment

                            • Justabanana
                              BTCF Member
                              • Jul 2008
                              • 835
                              • Käpylä

                              Okei, nyt käsi ylös kuka on TraFilainen lukee tätä palstaa. Taas uusi päivitys dieselohjeeseen, joka liittyy aiheisiin joista tuossa just väännettiin.

                              Kohta 8 on nyt täsmennetty "Tarkastuksessa huomioidaan myös auton tieto-/infojärjestelmän kautta mahdollisesti esille tulevat, OBD:n toimintaan liittyvät viat. OBD:n toimintaa ei vaadita tarkastettavaksi testilaitteiston avulla." Eli OBD-testiä *ei* tehdä dieselautolle missään olosuhteissa.

                              Oli tuossa muitakin päivityksiä. K-arvoja on vielä tarkennettu. Joka on sillälailla huvittavaa, että hiukkassuodattimellinen auto näyttää suunnilleen nollaa joka tapauksessa. Ja kuten osasta kommentteja täällä näkyy, ilmankin suodatinta. Se, onko raja 1,00, 0,50, tai vaikka 0,20 on yhdentekevää.


                              Tossa on keskusteltu pienhiukkasten haitallisuudesta, ja siitä pitäisikö autoja valvoa niiden osalta tiukemmin vai ei. Hiukkaset ovat haitallisia, kyllä. Jos niiden muodostumista autoista saisi pienennettyä, niin aina parempi. Mutta ymmärtäkää nyt hyvänen aika, että tällaiseen kontrolliin ei ole mitään teknisesti toimivia mahdollisuuksia. Savutusmittaus on muinaisjäänne jolla ei mitään tekemistä hiukkaspäästöjen kanssa. Hiukkaspäästöjen mittaamiseen tarvittava tekniikka on sellaista että toimiva mittaus katsastuksessa nostaisi hinnan nelinumeroiseksi.

                              Kuulisin mielellään, jos jollakulla olisi jokin realistinen idea siitä, miten dieselhiukkaspäästöjä saisi tarkkailtua vuosittaisessa katsastuksessa - tai muutenkin. Savutusarvo on ollut kurantti tapa päästömittaukseen joskus pimeällä 90-luvulla. (Ja suoraan sanottua koko pelleilystä pitäisi luopua, mutta se on oman saarnansa aihe.)
                              Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
                              Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6746
                                • PK-seutu

                                Originally posted by Justabanana View Post
                                Okei, nyt käsi ylös kuka on TraFilainen lukee tätä palstaa. Taas uusi päivitys dieselohjeeseen, joka liittyy aiheisiin joista tuossa just väännettiin.

                                Kohta 8 on nyt täsmennetty "Tarkastuksessa huomioidaan myös auton tieto-/infojärjestelmän kautta mahdollisesti esille tulevat, OBD:n toimintaan liittyvät viat. OBD:n toimintaa ei vaadita tarkastettavaksi testilaitteiston avulla." Eli OBD-testiä *ei* tehdä dieselautolle missään olosuhteissa.

                                Oli tuossa muitakin päivityksiä. K-arvoja on vielä tarkennettu. Joka on sillälailla huvittavaa, että hiukkassuodattimellinen auto näyttää suunnilleen nollaa joka tapauksessa. Ja kuten osasta kommentteja täällä näkyy, ilmankin suodatinta. Se, onko raja 1,00, 0,50, tai vaikka 0,20 on yhdentekevää.


                                Tossa on keskusteltu pienhiukkasten haitallisuudesta, ja siitä pitäisikö autoja valvoa niiden osalta tiukemmin vai ei. Hiukkaset ovat haitallisia, kyllä. Jos niiden muodostumista autoista saisi pienennettyä, niin aina parempi. Mutta ymmärtäkää nyt hyvänen aika, että tällaiseen kontrolliin ei ole mitään teknisesti toimivia mahdollisuuksia. Savutusmittaus on muinaisjäänne jolla ei mitään tekemistä hiukkaspäästöjen kanssa. Hiukkaspäästöjen mittaamiseen tarvittava tekniikka on sellaista että toimiva mittaus katsastuksessa nostaisi hinnan nelinumeroiseksi.

                                Kuulisin mielellään, jos jollakulla olisi jokin realistinen idea siitä, miten dieselhiukkaspäästöjä saisi tarkkailtua vuosittaisessa katsastuksessa - tai muutenkin. Savutusarvo on ollut kurantti tapa päästömittaukseen joskus pimeällä 90-luvulla. (Ja suoraan sanottua koko pelleilystä pitäisi luopua, mutta se on oman saarnansa aihe.)
                                Lähinnä tässä ketjussa taisi kyteä sellainen miedosti trollailulla höystetty bensa vs. daisel nokittelu, johon itsekin mielellään osallistuu, ettei tappiinsa viritetyillä ja koko kylän savulla täyttävillä diesel-autoilla ajavilla välttämättä ole syytä iloita pienemmistä co2-lukemista ja sitä myötä halvemmista autoista sillä verukkeella, että "Dieselhän saastuttaakin vähemmän"
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎