Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trafin muuttuva partikkelisuodatinlinjaus diesel-moottoreissa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #61
    Originally posted by Antsah View Post
    Tämä on nyt offtopiccia vahvasti, mutta jos meinaat i-ctdi koneita niin ainakin euroopassa myynnissä olleet oli kaikki euro4 oli pönttöä tai ei.
    I-ctdi on Hondan endimmäinen diesel, joka poistui 2009. sitten tuli i-dtec (Euro5) ja tuosta vielä green-malli, jossa siis ei ole dpf:ää 1.5 koossa.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • Justabanana
      BTCF Member
      • Jul 2008
      • 835
      • Käpylä

      #62
      Originally posted by nullzwei View Post
      - tuontiautot tulee kalliisti katsastaa koska... (saksalainen katsastus ei täytä suomalaisia eu-kriteerejä vaikka se olisi tehty eilen.)
      - tuontiautoista tulee ottaa siirtokilvet koska... (saksalaiset kilvet eivät vain toimi)
      - tuontiautot ilman sivuvilkkuja eivät kelpaa Suomessa koska... (turisti voi ajaa mutta silloin se ei olekaan teknisesti vaarallista)
      - Eihän tuontiautolle tarvi kuntotarkastusta tehdä, jos se on tehty eu-maassa sellaiseen aikaan että se vastaa Suomen katsastusaikaväliä. Rekisteröintikatsastus taas... no onhan tuollainen aika suolaisen hintainen toimenpide, varsinkin jos kaikki tyyppitiedot on saatavilla ja käytännössä tarvii vain lukea viivakoodi ja painella entteriä. Mutta jollain tavalla se auto pitää kirjojen ja kansien väliin saattaa jos nykyisen kaltaista rekisterijärjestelmää pidetään.
      - Siirtokilvet: yleisesti ottaen pidetään kai tarpeellisena että liikenteessä menevän auton voi yksilöidä jotenkin, vaikka siitä siirtotarran numerosta.
      - Sivuvilkut, punaiset takavilkut, DOT-valot, turvalasit jne. on kanssa yksi ikuisuusaihe ja rajanvetokysymys. Kuinka todennäköistä on että yhden auton sivuvilkuttomuus aiheuttaa onnettomuuden? Aika pienistä promilleista on kysymys. Eiköhän ne ole vaadittu aikanaan sillä perusteella että sivuvilkuillakin aikaansaadaan pienenpieni parannus auton näkyvyyteen. Kun kymmenet miljoonat autot vilkuttaa ympäri manteretta jokaisella hetkellä, niin aina silloin tällöin juuri tuollainen pikkuparannus saattaa estää vahingon sattumisen. Ymmärrän kyllä että vituttaa nysvätä tuollaisten yksityiskohtien kanssa, mutta voisi ainakin yrittää ymmärtää sen ison syyn sääntöjen taustalla. Täällä on tällainen liikenne, Intiassa saa sitten ajella millä tahansa valottomalla ja jarruttomalla hökötyksellä.

      Tämä ei ollut tarkoitettu puolustuspuheeksi TraFille. Se lafka on kyllä kunnostautunut varsinaisena byroslavialaisena vitsinä. Näin puolisisäpiirintietona voin kyllä sanoa, että pienoisia merkkejä paremmasta tulevaisuudesta on näkynyt.

      Topikin aiheeseen:
      - Eikö dieseleistä mitata savun valonläpäisykyky (k-arvo) juuri siksi, että kemiallisen koostumuksen mittaaminen on paljon bensamoottoria vaikeampaa? > Mitään uutta hiukkasia mittaavaa tekniikkaa ei liene tulossa, maksaisi järjettömästi. Onhan se sanomattakin selvä että tuollainen mittaus on ihan keskiaikaista toimintaa jolla ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen auton suoltamien saasteiden kanssa. Jos joku pystyy kehittämään keinon miten pelkällä savutusmittauksella voi päätellä onko DPF kunnossa vai ei, niin tarjoan kyllä tuopin.
      - Millaisella laitteella briteissä DPF:n olemassaoloa valvotaan? Jos diagnoosipistokkeen kautta jotain arvoja tutkitaan, niin samalla sinne luulisi hakkeroivan hyvät parametrit testerin luettavaksi, kun muutenkin koodaa ohjainlaitteen uudelleen.
      - Haiskahtaa taas ihan höpöuutiselta koko juttu. Suoraan sanottuna väitän, että ihan riittävän hyvään pakokaasupäästöjen valvontaan päästäisiin jos OBD:lla varustettujen autojen päästötestit lopetettaisiin kokonaan. Jos katsastuksessa katottaisiin vain että moottorin merkkivalo syttyy ja sammuu normaalisti, niin pari hassua promillea viallisista autoista tulisi hyväksyttyä. Se on riittävä tarkkuus jos vaakakupissa autoilevat asiakkaat säästää päästötestien hinnan katsastuksessa - montakohan kymmentä miljoonaa vuodessa vapautuisi kansantaloutta hyödyttämään?

      Muuten, mulla on DPF toiminut nyt reilut 240kkm ihan hyvin, että ei niitä luulisi joutuvan kovin montaa kertaa keskivertoauton elinaikana vaihtamaan.
      Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
      Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6708
        • PK-seutu

        #63
        Originally posted by Justabanana View Post
        - Eihän tuontiautolle tarvi kuntotarkastusta tehdä, jos se on tehty eu-maassa sellaiseen aikaan että se vastaa Suomen katsastusaikaväliä. Rekisteröintikatsastus taas... no onhan tuollainen aika suolaisen hintainen toimenpide, varsinkin jos kaikki tyyppitiedot on saatavilla ja käytännössä tarvii vain lukea viivakoodi ja painella entteriä. Mutta jollain tavalla se auto pitää kirjojen ja kansien väliin saattaa jos nykyisen kaltaista rekisterijärjestelmää pidetään.
        - Siirtokilvet: yleisesti ottaen pidetään kai tarpeellisena että liikenteessä menevän auton voi yksilöidä jotenkin, vaikka siitä siirtotarran numerosta.
        - Sivuvilkut, punaiset takavilkut, DOT-valot, turvalasit jne. on kanssa yksi ikuisuusaihe ja rajanvetokysymys. Kuinka todennäköistä on että yhden auton sivuvilkuttomuus aiheuttaa onnettomuuden? Aika pienistä promilleista on kysymys. Eiköhän ne ole vaadittu aikanaan sillä perusteella että sivuvilkuillakin aikaansaadaan pienenpieni parannus auton näkyvyyteen. Kun kymmenet miljoonat autot vilkuttaa ympäri manteretta jokaisella hetkellä, niin aina silloin tällöin juuri tuollainen pikkuparannus saattaa estää vahingon sattumisen. Ymmärrän kyllä että vituttaa nysvätä tuollaisten yksityiskohtien kanssa, mutta voisi ainakin yrittää ymmärtää sen ison syyn sääntöjen taustalla. Täällä on tällainen liikenne, Intiassa saa sitten ajella millä tahansa valottomalla ja jarruttomalla hökötyksellä.

        Tämä ei ollut tarkoitettu puolustuspuheeksi TraFille. Se lafka on kyllä kunnostautunut varsinaisena byroslavialaisena vitsinä. Näin puolisisäpiirintietona voin kyllä sanoa, että pienoisia merkkejä paremmasta tulevaisuudesta on näkynyt.

        Topikin aiheeseen:
        - Eikö dieseleistä mitata savun valonläpäisykyky (k-arvo) juuri siksi, että kemiallisen koostumuksen mittaaminen on paljon bensamoottoria vaikeampaa? > Mitään uutta hiukkasia mittaavaa tekniikkaa ei liene tulossa, maksaisi järjettömästi. Onhan se sanomattakin selvä että tuollainen mittaus on ihan keskiaikaista toimintaa jolla ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen auton suoltamien saasteiden kanssa. Jos joku pystyy kehittämään keinon miten pelkällä savutusmittauksella voi päätellä onko DPF kunnossa vai ei, niin tarjoan kyllä tuopin.
        - Millaisella laitteella briteissä DPF:n olemassaoloa valvotaan? Jos diagnoosipistokkeen kautta jotain arvoja tutkitaan, niin samalla sinne luulisi hakkeroivan hyvät parametrit testerin luettavaksi, kun muutenkin koodaa ohjainlaitteen uudelleen.
        - Haiskahtaa taas ihan höpöuutiselta koko juttu. Suoraan sanottuna väitän, että ihan riittävän hyvään pakokaasupäästöjen valvontaan päästäisiin jos OBD:lla varustettujen autojen päästötestit lopetettaisiin kokonaan. Jos katsastuksessa katottaisiin vain että moottorin merkkivalo syttyy ja sammuu normaalisti, niin pari hassua promillea viallisista autoista tulisi hyväksyttyä. Se on riittävä tarkkuus jos vaakakupissa autoilevat asiakkaat säästää päästötestien hinnan katsastuksessa - montakohan kymmentä miljoonaa vuodessa vapautuisi kansantaloutta hyödyttämään?

        Muuten, mulla on DPF toiminut nyt reilut 240kkm ihan hyvin, että ei niitä luulisi joutuvan kovin montaa kertaa keskivertoauton elinaikana vaihtamaan.
        Off-topic jatkuu vielä.

        Mitä siirtokilpiin tulee, niin siinä asiassahan on myös Saksan päässä kunnostauduttu byrokratiaan kun pakkomyydään kilpien mukana vakuutus, vaikka sellainen jo olisi sinun nimelläsi autossa ja todisteena näyttää Greencard. Saksalaisissa virastoissa kohautetaan vaan olkapäitä kun sellaista näyttää.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #64
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          I-ctdi on Hondan endimmäinen diesel, joka poistui 2009. sitten tuli i-dtec (Euro5) ja tuosta vielä green-malli, jossa siis ei ole dpf:ää 1.5 koossa.
          Joo vaan sitä 1.5 ei myydä Euroopassa eikä sen tarvitse siis täyttääkkään euro5:sta. Käsittääkseni vain Intiassa myynnissä eikä siellä mitään euro5 tai 6 vaatimuksia ole.

          Jos sulla on parempaa tietoa, että tuota konetta on Euroopassa myynnissä niin faktat tiskiin.
          Last edited by Antsah; 03-12-2015, 17:03.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #65
            Originally posted by jaykayarel View Post
            ^Tää tuli itsellä kans ensimmäisenä mieleen.
            Kun dpf-rempalle käy "onnibussit" ja hinnoista tippuu ilmat pois, alkaa tuo "4000€ remontti" olla huvittava muisto yliampuvasta mediastamme.
            Tuossa kattihommassa on vain olennainen ero se, että ne ei menneet tukkoon. Lähinnä noita kai otettiin virittäessä pois. Dpf:n kohdalla ajo estyy ihan vakiolla autolla kun se läsähtää tukkoon.

            Mitenhän nuo tarvike dpf:t mahtaa toimia mitä alkaa olla saatavilla?

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2539
              • .

              #66
              Kyllä 80-luvun loppupuolella, kun katteja alkoi ilmestymään autoihin, niin niitä muutamia silloin tällöin hajosi. Hajotessaan saattoi mennä tukkoon tai irtoava kenno tukki pakoputken tai vaimentimen. Yleensä syy hajoamiseen oli kuskissa, joka tankkasi lyijyllistä bensaa. Silloinkin aiheella peloteltiin muutenkin kusi sukassa ikeen alla eläviä ihmisiä, etta maksaa ja paljon.

              Ehkä tilanne oli kuitenkin eri silloin kuin nyt.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                #67
                Kyllähän sen katin tietenkin saa rikki. Myös pohjakosketuksilla noita saa entiseksi. Kuitenkin ne yleensä kestää auton eliniän.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #68
                  Ot vielä, sivuvilkuista.

                  Jos katsastuskonttorille sattuisi tulemaan peräkkäin muuttoBMW ja tuontiBMW vuosimallia 1984, niin muuttoautoon ei tarvitse asentaa sivuvilkkuja mutta tuontiautoon pitää. Miksi.

                  Pyristely jatkuu vielä, väittelin tästä joitakin vuosia sitten sähköpostitse hyvin pitkään herra Kari Saaren kanssa, keskustelu päättyi ym kaltaiseen kysymykseeni.

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Off-topic jatkuu vielä.

                  Mitä siirtokilpiin tulee, niin siinä asiassahan on myös Saksan päässä kunnostauduttu byrokratiaan kun pakkomyydään kilpien mukana vakuutus, vaikka sellainen jo olisi sinun nimelläsi autossa ja todisteena näyttää Greencard. Saksalaisissa virastoissa kohautetaan vaan olkapäitä kun sellaista näyttää.
                  Siksipä pitääkin ajella tarroilla.

                  Myös tätä voi vilauttaa:


                  Huom. Rosas.
                  Last edited by nullzwei; 03-12-2015, 18:18.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #69
                    Originally posted by repsa View Post
                    Itseä tässä kiinnostaa se mitenkä tuo oikein oikeasti aiotaan toteuttaa.

                    Luetaan obd:sta laajennetun diagnostiikan läpi noita tilatietoja mitä aikaisemminkin on ehdotettu ?

                    Katsotaan onko liittimet kiinni antureissa ?

                    katsotaan ja paukutellaan vähän dpf kylkeä että siinä on jotain muutakin kuin hylsy putken ympärillä ?

                    Jaa-a.

                    Monilla on melko värittyneet mielipiteet alkuaikojen dpf:stä. Siis että eivät toimi ja muuta shittiä.
                    On totta että jollekin tietylle ajoprofiilille dpf on ihan täysin tuhoon tuomittu ajatus, mutta yleisesti ajatellen keskimääräisesti dieseleillä ajetaan vähän pidempää matkaa jolloin regenerointi toimiikin ok.
                    Samaten, mitä uudempaan vessaan hyppää, niin sitä paremmin ne tuntuu toimivan, regenenit ja muut.

                    Ja se että ne maksas NELJÄÄ TONNIA, niin mitä vittua miehet ? Mihin miinaan ne niin paljon maksaa ?
                    http://www.cats2u.co.uk/Catalytic-Co...30d+3.0+Diesel tuolta nuorison suosimaan malliin alkaen 216 puntaa. Hehheijaa, ei se nyt oikeasti pitäs olla ostohinnasta kiinni.

                    Mutta pitää seurata aihetta, että mitä ne virkamiehet nyt oikein on keksineet.
                    Moneen japsiin ainakin maksaa helposti pelkkä orkkispönttö 2500e+ asennus. Samoja hintoja taisi olla volkkarissakin ja bemarissa? Noista tarvikepöntöistä olisi mukava tietää, että toimiiko ne vai onko ongelmia luvassa.
                    Last edited by Antsah; 03-12-2015, 18:19.

                    Comment

                    • ThemeJ
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 997
                      • Turku/Raahe

                      #70
                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Ot vielä, sivuvilkuista.

                      Jos katsastuskonttorille sattuisi tulemaan peräkkäin muuttoBMW ja tuontiBMW vuosimallia 1984, niin muuttoautoon ei tarvitse asentaa sivuvilkkuja mutta tuontiautoon pitää. Miksi.
                      Onko tästä muuten näyttää joku laki tai aken/trafin ohjeistus miksi muuttoautossa niitä vilkkuja ei pitäisi olla? Ei kyllä kuulu tähän topikkiin mutta samahan tämä juttu on käsitellä loppuun asti..
                      Bmw E30
                      Bmw 2000Touring Scrap
                      Ex. Bmw E30 316
                      Ex. Bmw E36

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #71
                        Originally posted by ThemeJ View Post
                        Onko tästä muuten näyttää joku laki tai aken/trafin ohjeistus miksi muuttoautossa niitä vilkkuja ei pitäisi olla? Ei kyllä kuulu tähän topikkiin mutta samahan tämä juttu on käsitellä loppuun asti..
                        Ajatusvihre:

                        Suuntavalaisimet ovat autossa pakolliset, ja nii- tä on oltava kaksi etusuuntavalaisinta, kaksi takasuuntavalaisinta. ja 1.1.1985 jälkeen

                        Comment

                        • Väiski
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 412
                          • Pirkanmaa

                          #72
                          Lienee vastaava homma kun jo vuodesta 2000 olivat vaatimassa moottoripyöriin etukilpeä sekä db mittausta.
                          Paskan marjat sanoisin.
                          "horsepower sells cars, torque wins races"
                          F10 M550dx 470/900

                          Comment

                          • Hakkapeliitta
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2014
                            • 552
                            • P-Sawo

                            #73
                            Joku OBD-juttu sen on melkein oltava, Trafin tietokanta kertoo hatarasti, onko autossa ollut joskus DPF vai ei. Itellä on, mutta Trafin tietokannan mukaan siinä on vain katti.

                            Sen verran oon tonkinu, että tuo dieselin pakokaasumittaus on melko hatara määritys moottorin päästöille. Nykyisellään se perustuu pakokaasun valonläpäisykykyyn. Oikeasti partikkelien määrä pakokaasussa kait määritellään jollain liuotusmenetelmällä, joka on laboratoriohommia. On niitä kannettaviakin testiasemia mutta kuinkahan helvetisti mahtavat maksaa.

                            annetaan BMW-osaa

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6169
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by Väiski View Post
                              Lienee vastaava homma kun jo vuodesta 2000 olivat vaatimassa moottoripyöriin etukilpeä sekä db mittausta.
                              Paskan marjat sanoisin.
                              Tätä ne on suunnitellut jo 2010 jälkeen melkein joka vuosi ja nyt kun se autoveroa kevennetään, eikä taida olla edes isoista summista yksityisen kohdalla autojen hinnoissa, niin tulee ne käyttövero pyöriin, moottoriveneisiin ja joihinkin muihin, mopoautot taisi jäädä pois, niin kuin mopot.....

                              Ja vielä eu lobataan, että pyörien katsastus olisi turvallisuuden puolesta tärkeää, kun vieläkään ei ole näytetty hyvää argumettia että se olisi turvallisuutta lisäävä asia, siis pyörien katsastus.
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                #75
                                Edelleen trafi...

                                "Eduskunnan hyväksymän lakiuudistuksen mukaan liikennekäytöstä poisto ja liikennekäyttöön otto laajenivat koskemaan kaikkia ajoneuvoja 16.11. alkaen. Siitä alkaen kaksipyöräiset ja muut ajoneuvot voi tarpeen vaatiessa ottaa pois tilapäisesti liikenteestä (kansankielellä vanha seisonta-aika), kuten autot on voinut.

                                Moottoripyöristä, mopoista tai muista ajoneuvoista ei enää tarvitse palauttaa kilpiä. Menettely yksinkertaistaa näiden liikennekäytöstä poistoa.

                                Tällaisesta mahdollisuudesta ei ole paljonkaan tiedotettu vakuutusyhtiöiden eikä Trafin toimesta.

                                Uudistus koskee varsinkin moottoripyörien, mopojen, kolmipyörien, kevyiden nelipyörien, nelipyörien sekä traktoreiden ja perävaunujen liikennekäytöstä poistoa, jota ei ole aiemmin voinut tehdä kuin erityisestä syystä ja rekisterikilvet on täytynyt palauttaa Trafin toimipisteeseen. Tällöin on täytynyt keksiä ”syy” kilpien palauttamiseen. Pelkkä vakuutuksen katkaisu ei ole ollut hyväksyttävä syy.

                                Varsinkin mopoihin ja niiden omistajiin uudistus vaikuttaa positiivisesti.

                                Moottoripyörillä on mahdollisuus vuodenaikahinnoitteluun ja tietyissä tapauksissa tämä on halvempaa. Mopoilla tällaista ei ole.

                                Liikennekäytöstä poisto on maksullinen ilmoitus. Trafin sähköinen ilmoitusmenettely maksaa poiston yhteydessä 8 euroa. Takaisinotto on maksuton. Eräs suuri vakuutusyhtiö olisi puhelimen välityksellä tehdystä poistosta maksattanut 20 euroa.

                                Vakuutusmaksut katkeavat tilapäisen liikenteestä poiston ajaksi, joten varsinkin mopon omistajat säästävät vakuutusmaksuissa, kun poisto on yhtäjaksoista esim. talvikuukaudet.

                                Rekisteröityjä mopon omistajia on noin 200 000, joten vakuutusyhtiöt ovat varmaan ”unohtaneet” ilmoittaa mopon omistajille tästä uudistuksesta."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎