Originally posted by Antsah
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Trafin muuttuva partikkelisuodatinlinjaus diesel-moottoreissa?
Collapse
X
-
Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
-
-
Originally posted by nullzwei View Post- tuontiautot tulee kalliisti katsastaa koska... (saksalainen katsastus ei täytä suomalaisia eu-kriteerejä vaikka se olisi tehty eilen.)
- tuontiautoista tulee ottaa siirtokilvet koska... (saksalaiset kilvet eivät vain toimi)
- tuontiautot ilman sivuvilkkuja eivät kelpaa Suomessa koska... (turisti voi ajaa mutta silloin se ei olekaan teknisesti vaarallista)
- Siirtokilvet: yleisesti ottaen pidetään kai tarpeellisena että liikenteessä menevän auton voi yksilöidä jotenkin, vaikka siitä siirtotarran numerosta.
- Sivuvilkut, punaiset takavilkut, DOT-valot, turvalasit jne. on kanssa yksi ikuisuusaihe ja rajanvetokysymys. Kuinka todennäköistä on että yhden auton sivuvilkuttomuus aiheuttaa onnettomuuden? Aika pienistä promilleista on kysymys. Eiköhän ne ole vaadittu aikanaan sillä perusteella että sivuvilkuillakin aikaansaadaan pienenpieni parannus auton näkyvyyteen. Kun kymmenet miljoonat autot vilkuttaa ympäri manteretta jokaisella hetkellä, niin aina silloin tällöin juuri tuollainen pikkuparannus saattaa estää vahingon sattumisen. Ymmärrän kyllä että vituttaa nysvätä tuollaisten yksityiskohtien kanssa, mutta voisi ainakin yrittää ymmärtää sen ison syyn sääntöjen taustalla. Täällä on tällainen liikenne, Intiassa saa sitten ajella millä tahansa valottomalla ja jarruttomalla hökötyksellä.
Tämä ei ollut tarkoitettu puolustuspuheeksi TraFille. Se lafka on kyllä kunnostautunut varsinaisena byroslavialaisena vitsinä. Näin puolisisäpiirintietona voin kyllä sanoa, että pienoisia merkkejä paremmasta tulevaisuudesta on näkynyt.
Topikin aiheeseen:
- Eikö dieseleistä mitata savun valonläpäisykyky (k-arvo) juuri siksi, että kemiallisen koostumuksen mittaaminen on paljon bensamoottoria vaikeampaa? > Mitään uutta hiukkasia mittaavaa tekniikkaa ei liene tulossa, maksaisi järjettömästi. Onhan se sanomattakin selvä että tuollainen mittaus on ihan keskiaikaista toimintaa jolla ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen auton suoltamien saasteiden kanssa. Jos joku pystyy kehittämään keinon miten pelkällä savutusmittauksella voi päätellä onko DPF kunnossa vai ei, niin tarjoan kyllä tuopin.
- Millaisella laitteella briteissä DPF:n olemassaoloa valvotaan? Jos diagnoosipistokkeen kautta jotain arvoja tutkitaan, niin samalla sinne luulisi hakkeroivan hyvät parametrit testerin luettavaksi, kun muutenkin koodaa ohjainlaitteen uudelleen.
- Haiskahtaa taas ihan höpöuutiselta koko juttu. Suoraan sanottuna väitän, että ihan riittävän hyvään pakokaasupäästöjen valvontaan päästäisiin jos OBD:lla varustettujen autojen päästötestit lopetettaisiin kokonaan. Jos katsastuksessa katottaisiin vain että moottorin merkkivalo syttyy ja sammuu normaalisti, niin pari hassua promillea viallisista autoista tulisi hyväksyttyä. Se on riittävä tarkkuus jos vaakakupissa autoilevat asiakkaat säästää päästötestien hinnan katsastuksessa - montakohan kymmentä miljoonaa vuodessa vapautuisi kansantaloutta hyödyttämään?
Muuten, mulla on DPF toiminut nyt reilut 240kkm ihan hyvin, että ei niitä luulisi joutuvan kovin montaa kertaa keskivertoauton elinaikana vaihtamaan.Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden
Comment
-
-
Originally posted by Justabanana View Post- Eihän tuontiautolle tarvi kuntotarkastusta tehdä, jos se on tehty eu-maassa sellaiseen aikaan että se vastaa Suomen katsastusaikaväliä. Rekisteröintikatsastus taas... no onhan tuollainen aika suolaisen hintainen toimenpide, varsinkin jos kaikki tyyppitiedot on saatavilla ja käytännössä tarvii vain lukea viivakoodi ja painella entteriä. Mutta jollain tavalla se auto pitää kirjojen ja kansien väliin saattaa jos nykyisen kaltaista rekisterijärjestelmää pidetään.
- Siirtokilvet: yleisesti ottaen pidetään kai tarpeellisena että liikenteessä menevän auton voi yksilöidä jotenkin, vaikka siitä siirtotarran numerosta.
- Sivuvilkut, punaiset takavilkut, DOT-valot, turvalasit jne. on kanssa yksi ikuisuusaihe ja rajanvetokysymys. Kuinka todennäköistä on että yhden auton sivuvilkuttomuus aiheuttaa onnettomuuden? Aika pienistä promilleista on kysymys. Eiköhän ne ole vaadittu aikanaan sillä perusteella että sivuvilkuillakin aikaansaadaan pienenpieni parannus auton näkyvyyteen. Kun kymmenet miljoonat autot vilkuttaa ympäri manteretta jokaisella hetkellä, niin aina silloin tällöin juuri tuollainen pikkuparannus saattaa estää vahingon sattumisen. Ymmärrän kyllä että vituttaa nysvätä tuollaisten yksityiskohtien kanssa, mutta voisi ainakin yrittää ymmärtää sen ison syyn sääntöjen taustalla. Täällä on tällainen liikenne, Intiassa saa sitten ajella millä tahansa valottomalla ja jarruttomalla hökötyksellä.
Tämä ei ollut tarkoitettu puolustuspuheeksi TraFille. Se lafka on kyllä kunnostautunut varsinaisena byroslavialaisena vitsinä. Näin puolisisäpiirintietona voin kyllä sanoa, että pienoisia merkkejä paremmasta tulevaisuudesta on näkynyt.
Topikin aiheeseen:
- Eikö dieseleistä mitata savun valonläpäisykyky (k-arvo) juuri siksi, että kemiallisen koostumuksen mittaaminen on paljon bensamoottoria vaikeampaa? > Mitään uutta hiukkasia mittaavaa tekniikkaa ei liene tulossa, maksaisi järjettömästi. Onhan se sanomattakin selvä että tuollainen mittaus on ihan keskiaikaista toimintaa jolla ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen auton suoltamien saasteiden kanssa. Jos joku pystyy kehittämään keinon miten pelkällä savutusmittauksella voi päätellä onko DPF kunnossa vai ei, niin tarjoan kyllä tuopin.
- Millaisella laitteella briteissä DPF:n olemassaoloa valvotaan? Jos diagnoosipistokkeen kautta jotain arvoja tutkitaan, niin samalla sinne luulisi hakkeroivan hyvät parametrit testerin luettavaksi, kun muutenkin koodaa ohjainlaitteen uudelleen.
- Haiskahtaa taas ihan höpöuutiselta koko juttu. Suoraan sanottuna väitän, että ihan riittävän hyvään pakokaasupäästöjen valvontaan päästäisiin jos OBD:lla varustettujen autojen päästötestit lopetettaisiin kokonaan. Jos katsastuksessa katottaisiin vain että moottorin merkkivalo syttyy ja sammuu normaalisti, niin pari hassua promillea viallisista autoista tulisi hyväksyttyä. Se on riittävä tarkkuus jos vaakakupissa autoilevat asiakkaat säästää päästötestien hinnan katsastuksessa - montakohan kymmentä miljoonaa vuodessa vapautuisi kansantaloutta hyödyttämään?
Muuten, mulla on DPF toiminut nyt reilut 240kkm ihan hyvin, että ei niitä luulisi joutuvan kovin montaa kertaa keskivertoauton elinaikana vaihtamaan.
Mitä siirtokilpiin tulee, niin siinä asiassahan on myös Saksan päässä kunnostauduttu byrokratiaan kun pakkomyydään kilpien mukana vakuutus, vaikka sellainen jo olisi sinun nimelläsi autossa ja todisteena näyttää Greencard. Saksalaisissa virastoissa kohautetaan vaan olkapäitä kun sellaista näyttää.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostI-ctdi on Hondan endimmäinen diesel, joka poistui 2009. sitten tuli i-dtec (Euro5) ja tuosta vielä green-malli, jossa siis ei ole dpf:ää 1.5 koossa.
Jos sulla on parempaa tietoa, että tuota konetta on Euroopassa myynnissä niin faktat tiskiin.Last edited by Antsah; 03-12-2015, 17:03.
Comment
-
-
Originally posted by jaykayarel View Post^Tää tuli itsellä kans ensimmäisenä mieleen.
Kun dpf-rempalle käy "onnibussit" ja hinnoista tippuu ilmat pois, alkaa tuo "4000€ remontti" olla huvittava muisto yliampuvasta mediastamme.
Mitenhän nuo tarvike dpf:t mahtaa toimia mitä alkaa olla saatavilla?
Comment
-
-
Kyllä 80-luvun loppupuolella, kun katteja alkoi ilmestymään autoihin, niin niitä muutamia silloin tällöin hajosi. Hajotessaan saattoi mennä tukkoon tai irtoava kenno tukki pakoputken tai vaimentimen. Yleensä syy hajoamiseen oli kuskissa, joka tankkasi lyijyllistä bensaa. Silloinkin aiheella peloteltiin muutenkin kusi sukassa ikeen alla eläviä ihmisiä, etta maksaa ja paljon.
Ehkä tilanne oli kuitenkin eri silloin kuin nyt.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Ot vielä, sivuvilkuista.
Jos katsastuskonttorille sattuisi tulemaan peräkkäin muuttoBMW ja tuontiBMW vuosimallia 1984, niin muuttoautoon ei tarvitse asentaa sivuvilkkuja mutta tuontiautoon pitää. Miksi.
Pyristely jatkuu vielä, väittelin tästä joitakin vuosia sitten sähköpostitse hyvin pitkään herra Kari Saaren kanssa, keskustelu päättyi ym kaltaiseen kysymykseeni.
Originally posted by pyroz View PostOff-topic jatkuu vielä.
Mitä siirtokilpiin tulee, niin siinä asiassahan on myös Saksan päässä kunnostauduttu byrokratiaan kun pakkomyydään kilpien mukana vakuutus, vaikka sellainen jo olisi sinun nimelläsi autossa ja todisteena näyttää Greencard. Saksalaisissa virastoissa kohautetaan vaan olkapäitä kun sellaista näyttää.
Myös tätä voi vilauttaa:
Huom. Rosas.Last edited by nullzwei; 03-12-2015, 18:18.
Comment
-
-
Originally posted by repsa View PostItseä tässä kiinnostaa se mitenkä tuo oikein oikeasti aiotaan toteuttaa.
Luetaan obd:sta laajennetun diagnostiikan läpi noita tilatietoja mitä aikaisemminkin on ehdotettu ?
Katsotaan onko liittimet kiinni antureissa ?
katsotaan ja paukutellaan vähän dpf kylkeä että siinä on jotain muutakin kuin hylsy putken ympärillä ?
Jaa-a.
Monilla on melko värittyneet mielipiteet alkuaikojen dpf:stä. Siis että eivät toimi ja muuta shittiä.
On totta että jollekin tietylle ajoprofiilille dpf on ihan täysin tuhoon tuomittu ajatus, mutta yleisesti ajatellen keskimääräisesti dieseleillä ajetaan vähän pidempää matkaa jolloin regenerointi toimiikin ok.
Samaten, mitä uudempaan vessaan hyppää, niin sitä paremmin ne tuntuu toimivan, regenenit ja muut.
Ja se että ne maksas NELJÄÄ TONNIA, niin mitä vittua miehet ? Mihin miinaan ne niin paljon maksaa ?
http://www.cats2u.co.uk/Catalytic-Co...30d+3.0+Diesel tuolta nuorison suosimaan malliin alkaen 216 puntaa. Hehheijaa, ei se nyt oikeasti pitäs olla ostohinnasta kiinni.
Mutta pitää seurata aihetta, että mitä ne virkamiehet nyt oikein on keksineet.Last edited by Antsah; 03-12-2015, 18:19.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostOt vielä, sivuvilkuista.
Jos katsastuskonttorille sattuisi tulemaan peräkkäin muuttoBMW ja tuontiBMW vuosimallia 1984, niin muuttoautoon ei tarvitse asentaa sivuvilkkuja mutta tuontiautoon pitää. Miksi.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostOnko tästä muuten näyttää joku laki tai aken/trafin ohjeistus miksi muuttoautossa niitä vilkkuja ei pitäisi olla? Ei kyllä kuulu tähän topikkiin mutta samahan tämä juttu on käsitellä loppuun asti..
Suuntavalaisimet ovat autossa pakolliset, ja nii- tä on oltava kaksi etusuuntavalaisinta, kaksi takasuuntavalaisinta. ja 1.1.1985 jälkeen
Comment
-
-
Joku OBD-juttu sen on melkein oltava, Trafin tietokanta kertoo hatarasti, onko autossa ollut joskus DPF vai ei. Itellä on, mutta Trafin tietokannan mukaan siinä on vain katti.
Sen verran oon tonkinu, että tuo dieselin pakokaasumittaus on melko hatara määritys moottorin päästöille. Nykyisellään se perustuu pakokaasun valonläpäisykykyyn. Oikeasti partikkelien määrä pakokaasussa kait määritellään jollain liuotusmenetelmällä, joka on laboratoriohommia. On niitä kannettaviakin testiasemia mutta kuinkahan helvetisti mahtavat maksaa.
Comment
-
-
Originally posted by Väiski View PostLienee vastaava homma kun jo vuodesta 2000 olivat vaatimassa moottoripyöriin etukilpeä sekä db mittausta.
Paskan marjat sanoisin.
Ja vielä eu lobataan, että pyörien katsastus olisi turvallisuuden puolesta tärkeää, kun vieläkään ei ole näytetty hyvää argumettia että se olisi turvallisuutta lisäävä asia, siis pyörien katsastus.Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Edelleen trafi...
"Eduskunnan hyväksymän lakiuudistuksen mukaan liikennekäytöstä poisto ja liikennekäyttöön otto laajenivat koskemaan kaikkia ajoneuvoja 16.11. alkaen. Siitä alkaen kaksipyöräiset ja muut ajoneuvot voi tarpeen vaatiessa ottaa pois tilapäisesti liikenteestä (kansankielellä vanha seisonta-aika), kuten autot on voinut.
Moottoripyöristä, mopoista tai muista ajoneuvoista ei enää tarvitse palauttaa kilpiä. Menettely yksinkertaistaa näiden liikennekäytöstä poistoa.
Tällaisesta mahdollisuudesta ei ole paljonkaan tiedotettu vakuutusyhtiöiden eikä Trafin toimesta.
Uudistus koskee varsinkin moottoripyörien, mopojen, kolmipyörien, kevyiden nelipyörien, nelipyörien sekä traktoreiden ja perävaunujen liikennekäytöstä poistoa, jota ei ole aiemmin voinut tehdä kuin erityisestä syystä ja rekisterikilvet on täytynyt palauttaa Trafin toimipisteeseen. Tällöin on täytynyt keksiä ”syy” kilpien palauttamiseen. Pelkkä vakuutuksen katkaisu ei ole ollut hyväksyttävä syy.
Varsinkin mopoihin ja niiden omistajiin uudistus vaikuttaa positiivisesti.
Moottoripyörillä on mahdollisuus vuodenaikahinnoitteluun ja tietyissä tapauksissa tämä on halvempaa. Mopoilla tällaista ei ole.
Liikennekäytöstä poisto on maksullinen ilmoitus. Trafin sähköinen ilmoitusmenettely maksaa poiston yhteydessä 8 euroa. Takaisinotto on maksuton. Eräs suuri vakuutusyhtiö olisi puhelimen välityksellä tehdystä poistosta maksattanut 20 euroa.
Vakuutusmaksut katkeavat tilapäisen liikenteestä poiston ajaksi, joten varsinkin mopon omistajat säästävät vakuutusmaksuissa, kun poisto on yhtäjaksoista esim. talvikuukaudet.
Rekisteröityjä mopon omistajia on noin 200 000, joten vakuutusyhtiöt ovat varmaan ”unohtaneet” ilmoittaa mopon omistajille tästä uudistuksesta."
Comment
-
Comment