Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17527
    • Turku

    Style M 193 ja 194

    Miksi otsikon vanteiden painoero on noin suuri, speksit ovat samat? Kuka tietää valmistajat vanteille?
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16463
      • Asikkala

      Originally posted by Laku View Post
      Miksi otsikon vanteiden painoero on noin suuri, speksit ovat samat? Kuka tietää valmistajat vanteille?
      Toinen on 17" ja toinen 18" eli ei olekkaan samat speksit ?

      Comment

      • MHT
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 48
        • Hämeenlinna

        Originally posted by bemmeri View Post
        Minkälainen vastus pitäisi laittaa sähköisen termostaatin lämmitysvastuksen tilalle?
        Lähinnä sen takia, ettei tulisi vikakoodia rikkinäisestä termostaatista.
        Mittailin kahdesta vanhasta sähköisestä termarista ja toisen navoissa oli 11,7ohm ja toisessa 12.7ohm vastus,
        Noilla arvoilla ottaa virtaa vajaan yhden ampeerin eli tehoa siis virta*jännite=~13W, vastuksen tehonkesto pitää olla vähintään tuon verran. Kannattaa kuitenkin tsekata vielä vastus kuumana,eli termari kiehuvaan veteen ja mittaa arvon silloin. Saattaa kasvaa lämpötilan mukaan ja tällöin virta pienenee. Itse laittaisin siis vastuksen kuuman pään mukaan ja tehonkeston isommaksi kuin tuo kylmän pään laskettu. Olen joskus itse ohittanut rikkinäisen takalambdan lämmityspiirin vastaavalla menettelyllä kun leima oli menossa vanhaksi ja uusi lambda ei ehtinyt saapua sitä ennen Toki hetken päästä ECU tuonkin tajusi mutta silloin olikin jo uusi lambda odottamassa asennusta

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17527
          • Turku

          Originally posted by jr66 View Post
          Toinen on 17" ja toinen 18" eli ei olekkaan samat speksit ?
          Niinpäs onkin hyvä huomio . Kiitos!
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Paininkupin pinnasta ajoitus

            Meneekö tuo ihan yksi yhteen venttiilinnousu ja paininkupin liike jos katson kellolla kupin pinnasta?
            Vai tartteeko huomioida jotain muuttujaa? Hydraulipainimet, niin välystä ei tarvia huomioida. :think
            Jos tuossa pitää jotain huomioida/kompensoida, niin kumpaan suuntaan se kannattaa, myöhemmälle vai aiemmalle?
            (eli jos vaikka kellossa olisi liike hieman eri kuin todellinen venttiilin nousu)



            Eli jos tähän tyyliin katson ajoituksen TDC:ssä, niin on varmaan ok ja voin nokkakortin mukaan ajoittaa? Kokeilin 1mm-1mm, niin samat asteet tuli kuin hiojan ilmoittamat (x2 siis kun nokka-asteita vaan katsoin).
            (teen vielä paremman "mittapään", että saan kunnolla asettumaan painimen pintaan ja mittakellon "suoraan" painimeen nähden.)



            Tuolla romukannella kokeilin ajoitusta, tai lähinnä nokkien lukkopaloja shimmailin kohdilleen. Hyvin käy kun pistää palat palat päinvastoin mitä vakioajoituksella (imunokan lukituspala paon paikalle ja pakonokan pala imulle) ja shimmaa kohdalleen. Tuo pora ja rakotulkki on vain kokeilussa, lopullisessa ajoituksessa käytän 10mm levyä ja 0.6mm levyä (tai paria ohuempaa, riippuu mitä töissä sattuu olemaan). Nuo G.A.S:n palat on ihan fiksut kun saa tuolteen hieman säädettyä, OEM-tyylisillä ei onnistuisi vaan joutuisi kellolla ajoittamaan.
            Last edited by bemmeri; 02-03-2017, 18:45.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              Onkos kukaan nähnyt tämmöistä jäähdytinjärjestelmässä. Eli N52 koneessa pientä hukkaa jäähdytinnesteestä, paikallistivat myyjäliikkeessä termostaatin koteloon, jonka kuulemma vaihtoivat ja samassa pyysin vaihtamaan täysin jäähdytinnesteet.

              Neste vaihdettu sinisestä punaiseen ja reilun tuhannen kilometrin ajon jälkeen näkyy hieman mähmää ja tuollaisia vihertäviä flakeja. Osaako joku päätellä mistä johtuu? Aikaisemmin tälläistä ei ole ollut.







              Nestettä ei lyhyen otannan perusteella ole vienyt. Mutta mietin etteivät vaan ole kaataneet sementtejä järjestelmään?
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17527
                • Turku

                Vaihto sinisestä punaiseen? Miksi? Pitäisikö järjestelmä huuhdella kunnolla, jos tällaisen vaihdon tekee?

                Tuossa muutamia kysymyksiä, joita tuli ensimmäisenä itselle mieleen.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • kihe
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 174
                  • Joensuu

                  Onkohan nesteissä ollut aiemmin mukana jotain fluorisoivaa tms. ainetta jolla koitettu paikallistaa vuotoa? Ja jos tämä mömmö ei oo nyt yhteensopiva? Normisti sininen, punainen ja vihreä neste on samaa perusainetta (etyleeniglykoli), ero lisäaineistuksissa.
                  Tuohon ois hyvä tehdä nyt kunnon vesihuuhtelu vaikka puhdistusaineen kanssa (forte tms.) ja nesteiden vaihto.

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    Originally posted by kihe View Post
                    Onkohan nesteissä ollut aiemmin mukana jotain fluorisoivaa tms. ainetta jolla koitettu paikallistaa vuotoa? Ja jos tämä mömmö ei oo nyt yhteensopiva? Normisti sininen, punainen ja vihreä neste on samaa perusainetta (etyleeniglykoli), ero lisäaineistuksissa.
                    Tuohon ois hyvä tehdä nyt kunnon vesihuuhtelu vaikka puhdistusaineen kanssa (forte tms.) ja nesteiden vaihto.
                    Voi muuten hyvin olla, sillä kuulemma vuoto oli vaikea löytää. En tiedä miksi vaihtoivat Laku erivärisen nesteen, lienee ollut tuota pistoolissa.

                    Pitää siis tehdä järjestelmän huuhtelu, kiitos!
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16463
                      • Asikkala

                      Originally posted by Carbonfiber View Post
                      Pitää siis tehdä järjestelmän huuhtelu, kiitos!
                      Siis tuo homman tehnyt liike tekee ?

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5226
                        • Hki 43

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Siis tuo homman tehnyt liike tekee ?
                        Toivotaan näin, Sveitsissä tosin kuluttajan oikeudet heikommat kuin Suomessa.
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • mulletti
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2587
                          • Jyväskylä - Bra | bar base beach

                          Onko tosiaan näin että kasaribemareihin ei saa enää oikeanlaista pesunestesäiliön korkkia? Tässä oon koittanut etsiä ja pönkiä niin ei :think
                          E28 - E30

                          HUNAJATA HUNAJATA

                          Comment

                          • TFV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 3080
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by mulletti View Post
                            Onko tosiaan näin että kasaribemareihin ei saa enää oikeanlaista pesunestesäiliön korkkia? Tässä oon koittanut etsiä ja pönkiä niin ei :think
                            Jalosen Vellu turusta voi ehkä auttaa.
                            Firma Oili Jalonen kuukkeliin
                            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15253
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by Laku View Post
                              Vaihto sinisestä punaiseen? Miksi? Pitäisikö järjestelmä huuhdella kunnolla, jos tällaisen vaihdon tekee?

                              Tuossa muutamia kysymyksiä, joita tuli ensimmäisenä itselle mieleen.
                              Sinistä ja vihreää voi kai miksata, punaiseen sitä ei sais vaihtaa, tai tosiaan ensin pitäisi saada kaikki vanha sininen pois sieltä.
                              Toivottavasti ei ole tukkinut paikkoja tai termaria tai mitään. Itse laittaisin tuollaisen liikkeen amatöörimokan kyllä aika tiukkaan syyniin.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Hebbu ///M3
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 1627
                                • Dallas

                                Originally posted by Carbonfiber View Post
                                tuollaisia vihertäviä flakeja. Osaako joku päätellä mistä johtuu? Aikaisemmin tälläistä ei ole ollut.

                                Nestettä ei lyhyen otannan perusteella ole vienyt. Mutta mietin etteivät vaan ole kaataneet sementtejä järjestelmään?
                                Tuommosia flakeja tuli ku kaadoin paikka-ainetta.
                                Sotkamo Connection

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎