Miksi otsikon vanteiden painoero on noin suuri, speksit ovat samat? Kuka tietää valmistajat vanteille?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Minkälainen vastus pitäisi laittaa sähköisen termostaatin lämmitysvastuksen tilalle?
Lähinnä sen takia, ettei tulisi vikakoodia rikkinäisestä termostaatista.
Mittailin kahdesta vanhasta sähköisestä termarista ja toisen navoissa oli 11,7ohm ja toisessa 12.7ohm vastus,
Noilla arvoilla ottaa virtaa vajaan yhden ampeerin eli tehoa siis virta*jännite=~13W, vastuksen tehonkesto pitää olla vähintään tuon verran. Kannattaa kuitenkin tsekata vielä vastus kuumana,eli termari kiehuvaan veteen ja mittaa arvon silloin. Saattaa kasvaa lämpötilan mukaan ja tällöin virta pienenee. Itse laittaisin siis vastuksen kuuman pään mukaan ja tehonkeston isommaksi kuin tuo kylmän pään laskettu. Olen joskus itse ohittanut rikkinäisen takalambdan lämmityspiirin vastaavalla menettelyllä kun leima oli menossa vanhaksi ja uusi lambda ei ehtinyt saapua sitä ennen Toki hetken päästä ECU tuonkin tajusi mutta silloin olikin jo uusi lambda odottamassa asennusta
Toinen on 17" ja toinen 18" eli ei olekkaan samat speksit ?
Niinpäs onkin hyvä huomio . Kiitos!
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Meneekö tuo ihan yksi yhteen venttiilinnousu ja paininkupin liike jos katson kellolla kupin pinnasta?
Vai tartteeko huomioida jotain muuttujaa? Hydraulipainimet, niin välystä ei tarvia huomioida. :think
Jos tuossa pitää jotain huomioida/kompensoida, niin kumpaan suuntaan se kannattaa, myöhemmälle vai aiemmalle?
(eli jos vaikka kellossa olisi liike hieman eri kuin todellinen venttiilin nousu)
Eli jos tähän tyyliin katson ajoituksen TDC:ssä, niin on varmaan ok ja voin nokkakortin mukaan ajoittaa? Kokeilin 1mm-1mm, niin samat asteet tuli kuin hiojan ilmoittamat (x2 siis kun nokka-asteita vaan katsoin).
(teen vielä paremman "mittapään", että saan kunnolla asettumaan painimen pintaan ja mittakellon "suoraan" painimeen nähden.)
Tuolla romukannella kokeilin ajoitusta, tai lähinnä nokkien lukkopaloja shimmailin kohdilleen. Hyvin käy kun pistää palat palat päinvastoin mitä vakioajoituksella (imunokan lukituspala paon paikalle ja pakonokan pala imulle) ja shimmaa kohdalleen. Tuo pora ja rakotulkki on vain kokeilussa, lopullisessa ajoituksessa käytän 10mm levyä ja 0.6mm levyä (tai paria ohuempaa, riippuu mitä töissä sattuu olemaan). Nuo G.A.S:n palat on ihan fiksut kun saa tuolteen hieman säädettyä, OEM-tyylisillä ei onnistuisi vaan joutuisi kellolla ajoittamaan.
Onkos kukaan nähnyt tämmöistä jäähdytinjärjestelmässä. Eli N52 koneessa pientä hukkaa jäähdytinnesteestä, paikallistivat myyjäliikkeessä termostaatin koteloon, jonka kuulemma vaihtoivat ja samassa pyysin vaihtamaan täysin jäähdytinnesteet.
Neste vaihdettu sinisestä punaiseen ja reilun tuhannen kilometrin ajon jälkeen näkyy hieman mähmää ja tuollaisia vihertäviä flakeja. Osaako joku päätellä mistä johtuu? Aikaisemmin tälläistä ei ole ollut.
Nestettä ei lyhyen otannan perusteella ole vienyt. Mutta mietin etteivät vaan ole kaataneet sementtejä järjestelmään?
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Vaihto sinisestä punaiseen? Miksi? Pitäisikö järjestelmä huuhdella kunnolla, jos tällaisen vaihdon tekee?
Tuossa muutamia kysymyksiä, joita tuli ensimmäisenä itselle mieleen.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Onkohan nesteissä ollut aiemmin mukana jotain fluorisoivaa tms. ainetta jolla koitettu paikallistaa vuotoa? Ja jos tämä mömmö ei oo nyt yhteensopiva? Normisti sininen, punainen ja vihreä neste on samaa perusainetta (etyleeniglykoli), ero lisäaineistuksissa.
Tuohon ois hyvä tehdä nyt kunnon vesihuuhtelu vaikka puhdistusaineen kanssa (forte tms.) ja nesteiden vaihto.
Onkohan nesteissä ollut aiemmin mukana jotain fluorisoivaa tms. ainetta jolla koitettu paikallistaa vuotoa? Ja jos tämä mömmö ei oo nyt yhteensopiva? Normisti sininen, punainen ja vihreä neste on samaa perusainetta (etyleeniglykoli), ero lisäaineistuksissa.
Tuohon ois hyvä tehdä nyt kunnon vesihuuhtelu vaikka puhdistusaineen kanssa (forte tms.) ja nesteiden vaihto.
Voi muuten hyvin olla, sillä kuulemma vuoto oli vaikea löytää. En tiedä miksi vaihtoivat Laku erivärisen nesteen, lienee ollut tuota pistoolissa.
Pitää siis tehdä järjestelmän huuhtelu, kiitos!
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Vaihto sinisestä punaiseen? Miksi? Pitäisikö järjestelmä huuhdella kunnolla, jos tällaisen vaihdon tekee?
Tuossa muutamia kysymyksiä, joita tuli ensimmäisenä itselle mieleen.
Sinistä ja vihreää voi kai miksata, punaiseen sitä ei sais vaihtaa, tai tosiaan ensin pitäisi saada kaikki vanha sininen pois sieltä.
Toivottavasti ei ole tukkinut paikkoja tai termaria tai mitään. Itse laittaisin tuollaisen liikkeen amatöörimokan kyllä aika tiukkaan syyniin.
Comment