Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3408
    • Kotka

    Minkäslaisia virtoja starttimoottorit ottaa? Riipaisin kiertoon menneestä nelikutosesta talteen 250 A päävirtasulakkeen ja mietin mahtaisko riittää M52 harrasteautoon päävirtakaapeliin. Nelikutosessa startille meni sulakkeesta huolimatta suora virta akulta ja sulakkeen kautta vain muut sähköt.

    Edit: Ilmeisesti ainakin M54 startin teho on 1,4 kW, jolla virraksi 12 voltilla tulisi 117 A, eli sulake riittäisi.
    Last edited by Skarpa; 06-05-2017, 23:01.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3167
      • 47200

      Mitenkä noi prosenttihommat nykyään nyt oikeesti menee. Ostin e30 cabrion mikä on korinvaihto ja prosentit 47.2. Moottorina jumal m20b20. Toiset sanoo että niillä vanhoilla ei enää ole virkaa ja olin jotain sellasta myös lukevinani jostain. Eilen katsuri kuitenkin oli aivan eri mieltä asiasta. Asialla ei sinänsä ole väliä vaikka pistäisinkin vaan tuon hyvään kuntoon ja ajais semmosenaan, tai sitten 2.3 stroukattuna ja pitää turpanasa kiinni. Nurkassa kuitenkin olis lähes kaikki tarpeellinen paitsi abs hilut m50 swappiin.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by pazq View Post
        Mitenkä noi prosenttihommat nykyään nyt oikeesti menee. Ostin e30 cabrion mikä on korinvaihto ja prosentit 47.2. Moottorina jumal m20b20. Toiset sanoo että niillä vanhoilla ei enää ole virkaa ja olin jotain sellasta myös lukevinani jostain. Eilen katsuri kuitenkin oli aivan eri mieltä asiasta. Asialla ei sinänsä ole väliä vaikka pistäisinkin vaan tuon hyvään kuntoon ja ajais semmosenaan, tai sitten 2.3 stroukattuna ja pitää turpanasa kiinni. Nurkassa kuitenkin olis lähes kaikki tarpeellinen paitsi abs hilut m50 swappiin.
        mun mielestä aika yksiselitteinen asia:

        Muutoskatsastusvelvollisuudesta säädetään ajoneuvolain (1090/2002) 60 §:ssä ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetun asetuksen (1244/2002) 25 §:ssä, jonka m-kohdan mukaan ajoneuvo on esitettävä muutoskatsastukseen, jos vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöönotetun ajoneuvon osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Tämän jälkeen ajoneuvo on muutoskatsastettava aina, kun vaihdettaan muita kuin kulutusosia.

        Eli jos vaihdat koneen, joudut muutoskatsastukseen ja prosentit heilahtaa yli 50% -> autovero maksuun tai auto paaliin.

        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • pazq
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 3167
          • 47200

          Joo luin äsken just tuon ajatuksella läpi. Tulin samaan tulokseen kun sinäkin. Tulis aika kallis rottelo tän päivän asetusten mukaan tehtynä. Taidan ajaa vaan tollasella koneella. No ei välii, riskit oli tiedossa eikä tollasella tartte 300km/h päästäkään. Kunhan mietin ääneen vähän nykyaikaisempaa tekniikkaa..

          Comment

          • ommiK
            Bimmer Rookie
            • May 2012
            • 147
            • Helsinki

            Ennen vanhaan ne prossat nollaantuivat tietyn ajan jälkeen (vai oliko että riippui katsastusmiehestäkin jotenkin) ja Esson baarissa varmaan vieläkin neuvotaan tätä mutta käytäntö muuttui lopullisesti ehkä n 10 v sitten.
            ex-E93

            -- I'll do the stupid thing first and then you shy people follow. --

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Originally posted by ommiK View Post
              Ennen vanhaan ne prossat nollaantuivat tietyn ajan jälkeen (vai oliko että riippui katsastusmiehestäkin jotenkin) ja Esson baarissa varmaan vieläkin neuvotaan tätä mutta käytäntö muuttui lopullisesti ehkä n 10 v sitten.
              Aika paljon aiemmin kuin 10 v sitten.

              Comment

              • -Markus-
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1463
                • Ihan Savossa

                Originally posted by pazq View Post
                Mitenkä noi prosenttihommat nykyään nyt oikeesti menee. Ostin e30 cabrion mikä on korinvaihto ja prosentit 47.2. Moottorina jumal m20b20. Toiset sanoo että niillä vanhoilla ei enää ole virkaa ja olin jotain sellasta myös lukevinani jostain. Eilen katsuri kuitenkin oli aivan eri mieltä asiasta. Asialla ei sinänsä ole väliä vaikka pistäisinkin vaan tuon hyvään kuntoon ja ajais semmosenaan, tai sitten 2.3 stroukattuna ja pitää turpanasa kiinni. Nurkassa kuitenkin olis lähes kaikki tarpeellinen paitsi abs hilut m50 swappiin.
                Originally posted by BeamR View Post
                mun mielestä aika yksiselitteinen asia:

                Muutoskatsastusvelvollisuudesta säädetään ajoneuvolain (1090/2002) 60 §:ssä ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetun asetuksen (1244/2002) 25 §:ssä, jonka m-kohdan mukaan ajoneuvo on esitettävä muutoskatsastukseen, jos vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöönotetun ajoneuvon osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Tämän jälkeen ajoneuvo on muutoskatsastettava aina, kun vaihdettaan muita kuin kulutusosia.

                Eli jos vaihdat koneen, joudut muutoskatsastukseen ja prosentit heilahtaa yli 50% -> autovero maksuun tai auto paaliin.

                https://www.trafi.fi/tieliikenne/ver...htamisen_takia
                Jos vaihdat esim koneen, prosentit heilahtaa yli ja autovero menee maksuun, sekä auto jääradalle, koska auto on "uusi" ja sulla ei ole siitä esittää esim päästötodistuksia juuri sillä kori/laatikko/perä kombinaatiolla, puhumattakaan kaikista muista vaatimuksista mitä uuden auton rekisteröinti vaatii.

                Eli vaikka sen n. 20-30 tonnin autoveron maksaisi, autoa et koskaan käytännössä Suomen kilpiin saisi.

                Ford Mondeo Mk3 STW
                VW E-Golf 2015
                BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Mikä lie tarkoitus kun imunokkia kääntää aikaisemmalle kylmällä koneella ja sitten pikkuhiljaa rupeaa niitä myöhäistämään?
                  Kattien lämmitys, vai joku kylmän moottorin kannalta olennainen asia?


                  Vittumainen kylmällä koneella lähteä ajamaan kun meno hieman rykivää, sitten jos hetken antaa käydä paikoillaan, niin paljon tasaisemmin kulkee osakaasulla. Pitää yrittää, jos noihin karttoihin saisi viilausta tämänkin osalta.

                  Kylmä kone käyntiin, ulkolämpö reilussa kymmenessä.

                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Tomppa80
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 2088
                    • Raahe

                    Tekisi mieli vaihtaa tuo rouvan käytössä oleva mk1 v70 t-5 Raahen autokulmassa olevaan s80-04 d5 volvoon, mutta kun rouvan autoa on laitettu viimesen vuoden aikana 1500e. osaa. Mitään ne ei tuosta hyvittäisi. S80 ajettu vain reilu 200tkm. Hintaa 7900e
                    Mercedes Benz E -07
                    BMW 523i -96
                    Volvo v70t5 -99
                    Harley Davidson Electra Glide -00
                    Solifer SM -75

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Mikä lie tarkoitus kun imunokkia kääntää aikaisemmalle kylmällä koneella ja sitten pikkuhiljaa rupeaa niitä myöhäistämään?
                      Kattien lämmitys, vai joku kylmän moottorin kannalta olennainen asia?


                      Vittumainen kylmällä koneella lähteä ajamaan kun meno hieman rykivää, sitten jos hetken antaa käydä paikoillaan, niin paljon tasaisemmin kulkee osakaasulla. Pitää yrittää, jos noihin karttoihin saisi viilausta tämänkin osalta.

                      Kylmä kone käyntiin, ulkolämpö reilussa kymmenessä.

                      No, kyllä sinne ainakin muodostuu korkeampi puristuspaine mitä aiemmin imuvena menee kiinni. Pienellä kuormalla/pienillä kierroksilla se käy ainakin paremmin.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10047
                        • KVLA

                        Originally posted by Tomppa80 View Post
                        Tekisi mieli vaihtaa tuo rouvan käytössä oleva mk1 v70 t-5 Raahen autokulmassa olevaan s80-04 d5 volvoon, mutta kun rouvan autoa on laitettu viimesen vuoden aikana 1500e. osaa. Mitään ne ei tuosta hyvittäisi. S80 ajettu vain reilu 200tkm. Hintaa 7900e
                        Jakopää tuohon Vulvaan oli muistaakseni aika kallis tehdä,joten kannattaa tsekata,ettei ole heti ensimmäisenä tehtävälistalla.

                        Comment

                        • JiiVee92
                          BTCF Member
                          • Mar 2017
                          • 931
                          • Kouvola/Myllykoski



                          Sopivaa lakkaa takavalojen lakkaamiseen kiilloittamisen jälkeen?
                          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                          NYT: E61 530xd -08 käyttis
                          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10047
                            • KVLA

                            Tänään kaverin Audia penkitellessä tuli tenkkapoo. Kun kierrokset saavutti 8000r/min niin auto buuttasi. Eli jostain syystä jännitteet tippui tuossa kohtaa aina n.10V:n seutuville ja kone puutui. Joka vedolla. Erikoispuolat ja kolme suurteho bensapumppua ottaa toki yllättävän paljon sähköä,mutta ei pitäisi laturin kuitenkaan kyykätä. Tehot oli tuossa kohdin vähän yli 1000hv,mutta todelliset jäi mittaamatta. Etukäteen laskennallisesti n. paria sataa jäi vaille.

                            Olisiko niin,että tuo Audin oma laturi ei toimi yli 8000r/min? Toista laturia,vai vaihtaako laturiin isomman hihnapyörän max.kierrosten pienentämiseksi? Onko kellään tullut vastaavaa eteen millään automerkillä viri-viri moottorilla?

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5271
                              • Pirkkala

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Tänään kaverin Audia penkitellessä tuli tenkkapoo. Kun kierrokset saavutti 8000r/min niin auto buuttasi. Eli jostain syystä jännitteet tippui tuossa kohtaa aina n.10V:n seutuville ja kone puutui. Joka vedolla. Erikoispuolat ja kolme suurteho bensapumppua ottaa toki yllättävän paljon sähköä,mutta ei pitäisi laturin kuitenkaan kyykätä. Tehot oli tuossa kohdin vähän yli 1000hv,mutta todelliset jäi mittaamatta. Etukäteen laskennallisesti n. paria sataa jäi vaille.

                              Olisiko niin,että tuo Audin oma laturi ei toimi yli 8000r/min? Toista laturia,vai vaihtaako laturiin isomman hihnapyörän max.kierrosten pienentämiseksi? Onko kellään tullut vastaavaa eteen millään automerkillä viri-viri moottorilla?
                              Laturihan pyörii tuossa kohtaa ainakin 15000rpm.

                              Tippuiko jännite katsottuna jostakin moottorinohjaimen lokista vai mitattuna akun navoilta?

                              Apukaapelit kiinni johonkin isoon akkuun ja koittaa että kyykkääkö samalla tavalla? Kai sen nyt täydellä akulla luulisi edes hetken antavan vähän enemmän kuin 10v. Vaikka kuormaa olis perässä kuinka.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10047
                                • KVLA

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Laturihan pyörii tuossa kohtaa ainakin 15000rpm.

                                Tippuiko jännite katsottuna jostakin moottorinohjaimen lokista vai mitattuna akun navoilta?

                                Apukaapelit kiinni johonkin isoon akkuun ja koittaa että kyykkääkö samalla tavalla? Kai sen nyt täydellä akulla luulisi edes hetken antavan vähän enemmän kuin 10v. Vaikka kuormaa olis perässä kuinka.
                                Jännite tuli tehopenkissä läppäritietona "jostain". Eli ei mittarilla mitattua akun täsmätietoa. Tuo apukaapeli/lisäakku testi on vaan hankala siinä mielessä tehdä,että pitäisi ajaa 140km siivu,että saa auton tehopenkkiin. Tien päällä tuollaista autoa ei voi testailla.

                                Tarvii noihin säköihin muutenkin perehtyä tarkemmin,ettei vikaa löydy jostain muualta. Ja vaihdella järeämpiä johdotuksia/releitä tuonne pa-syötön ohjauspuolelle. Laturi/hihnapyörä modi varmaan myös työn alle,niin saa tuonkin pois suljettua.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎