Originally posted by BeamR
View Post
![BigSmile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Juu kyllä se vääntö takarenkaille samalla vaihteella suurenee kun vaihdetaan lyhyempi perävälitys. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta siinä käy vastaavasti niin että se sama vaihde loppuu kiihdytyksessä aiemmin kesken ja joudutaan pykältään isompaa vaihdetta. Jolloinka käy niin että nyt lyhyemmällä perällä ja isommalla vaihteella takarenkaille tuleekin vähemmän vääntöä mitä pidemmällä perällä, koska silloin voidaan pitää vielä pienempi vaihde silmässä.
Mutta siis koko homman juju on sovittaa perän ja vaihdelaatikon välitykset toimimaan yhteen parhaalla mahdollisella tavalla moottorin tehoalueen kanssa.
Esimerkiksi otetaan suhteellisen alavääntöinen vakio moottori 6500 punarajalla jota sitten viritetään reiluhkosti. Tällöinhän varsinkin vaparivirittämisessä käy niin että tehoalue muuttuu kapeammaksi ja se siirtyy ylemmäksi. Jolloinka moottorin rajoitin nostetaan vaikkapa 8000 tuntumaan. Tällöin vakio perävälityksellä ykkönen on turhan pitkä ja liikkeelle lähdössä menee hetki ennenkuin moottori pääsee parhaalle tehoalueelle. Lisäksi voi käydä niinkin että erot vaihteiden välillä on niin isot että isommalla vaihtaessa kone tipahtaa pois tehoalueelta. Eli tässä tapauksessa lyhyempi perävälitys parantaa kiihtyvyyttä huomattavasti. Sillä vakiolla alhaalla vääntävällä moottorilla kone pysyy taas tehoalueella parhaiten ihan vakio välityksellä.
Sitten toki katuautoissa joutuu vielä ajattelemaan sitä itse perusajoakin. Voihan sen perävälityksen mitottaa niin että jollain radalla lyhyt perävälitys mätsää jsutiinsa kohdalleen,mutta jos sen seurauksena kierrokset on 4000 paikkeilla matka-ajossa, niin kuka sitä jaksaa kuunnella. Bensankulutuksesta puhumattakaan.
Comment