Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11125
    • Oulu

    Originally posted by BeamR View Post
    "Acceleration is equal to the engine torque times the total gearing divided by the weight of the vehicle. From the formula, increasing the total gear ratio has the same effect as increasing engine torque."

    ja tuo lainaus on täältä: http://www.zr1specialist.com/HAT%20W...celeration.pdf

    Ainakin loppukaneetin mukaan tuon kirjoittamisessa olisi ollut mukana joku GM:n Corvette-insinööri. jonkinlaisia kaavoiita kiihtyvyyden parantumiseen on myös esitetty erilaisilla perillä.

    Eli lyhyesti: tiuhempi perä vaikuttaa kuten väännön lisäys moottorissa.

    vähän yksityiskohtaisempi artikkeli täältä: http://www.hotrod.com/articles/how-gear-works/
    Heh tämä perävälitys homma on aina hauskaa luettavaa

    Juu kyllä se vääntö takarenkaille samalla vaihteella suurenee kun vaihdetaan lyhyempi perävälitys. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta siinä käy vastaavasti niin että se sama vaihde loppuu kiihdytyksessä aiemmin kesken ja joudutaan pykältään isompaa vaihdetta. Jolloinka käy niin että nyt lyhyemmällä perällä ja isommalla vaihteella takarenkaille tuleekin vähemmän vääntöä mitä pidemmällä perällä, koska silloin voidaan pitää vielä pienempi vaihde silmässä.

    Mutta siis koko homman juju on sovittaa perän ja vaihdelaatikon välitykset toimimaan yhteen parhaalla mahdollisella tavalla moottorin tehoalueen kanssa.

    Esimerkiksi otetaan suhteellisen alavääntöinen vakio moottori 6500 punarajalla jota sitten viritetään reiluhkosti. Tällöinhän varsinkin vaparivirittämisessä käy niin että tehoalue muuttuu kapeammaksi ja se siirtyy ylemmäksi. Jolloinka moottorin rajoitin nostetaan vaikkapa 8000 tuntumaan. Tällöin vakio perävälityksellä ykkönen on turhan pitkä ja liikkeelle lähdössä menee hetki ennenkuin moottori pääsee parhaalle tehoalueelle. Lisäksi voi käydä niinkin että erot vaihteiden välillä on niin isot että isommalla vaihtaessa kone tipahtaa pois tehoalueelta. Eli tässä tapauksessa lyhyempi perävälitys parantaa kiihtyvyyttä huomattavasti. Sillä vakiolla alhaalla vääntävällä moottorilla kone pysyy taas tehoalueella parhaiten ihan vakio välityksellä.

    Sitten toki katuautoissa joutuu vielä ajattelemaan sitä itse perusajoakin. Voihan sen perävälityksen mitottaa niin että jollain radalla lyhyt perävälitys mätsää jsutiinsa kohdalleen,mutta jos sen seurauksena kierrokset on 4000 paikkeilla matka-ajossa, niin kuka sitä jaksaa kuunnella. Bensankulutuksesta puhumattakaan.
    Last edited by Pazi88; 11-08-2017, 10:18.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      ^ samalla tavalla asiaa käsiteltiin noissa linkeissä.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • eekolmekyssine
        Bimmer Rookie
        • Nov 2014
        • 49
        • finland

        Moro, sellasta kysyisin että kun pojassa on noi lämpöpellit, niin onko siitä haittaa jos ne ottaa pois kun itellä ne on irti joka kohdasta ja rämisee todella ärsyttävästi. Auto siis e46 320d 1998.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          N52 kiertokangen laakereista kysymystä jos joku täällä olisi aiemmin saman asian kanssa paininut.
          BMW on alunperin käyttänyt eri laakeria ylä ja alapuolella. Yläpuolella oleva laakeri ollut kovempaa kamaa jotta kestää männän aiheuttaman kuormituksen paremmin.

          Sittemmin BMW muuttanut ohjeistustaan ja nyt käyttävät samaa laakeria ylä ja alapuolella.

          Nyt sitten tilasin uudet Kolbenschmidtin laakerit ja saamani sarja oli ilmeisesti tämän vanhan ohjeistuksen mukainen koska sarjassa on kahta eri laakeria.
          Laakerisarjan numero on 77967600 ja siihen kuuluu laakeri 72917600 sekä 72918600.
          Kolbenschmidtin katalogissa pitäisi olla merkitty selkeästi kumpi laakeri on ylempi ja kumpi alempi mutta nykyinen katalogi ei tunne lainkaan tätä laakerisarjaa vaan ainoastaan tuota uudempaa jossa sitten on sama laakeri ylä ja alapuolella.
          Vanhempaa katalogia en ole löytänyt mistä nuo tiedot löytyisi ja Kolbenschmidtin info sähköpostistakaan ei ole asiaan vastattu

          Ideoita mistä löytää tiedon kumpi laakeri tulee nyt ylä ja kumpi alapuolelle?

          Tämä nykyisen katalogin tarjoama sarja on numerolla 77945600 STD koossa.

          Last edited by Supa; 12-08-2017, 11:50.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            Originally posted by Supa View Post
            N52 kiertokangen laakereista kysymystä jos joku täällä olisi aiemmin saman asian kanssa paininut.
            BMW on alunperin käyttänyt eri laakeria ylä ja alapuolella. Yläpuolella oleva laakeri ollut kovempaa kamaa jotta kestää männän aiheuttaman kuormituksen paremmin.

            Sittemmin BMW muuttanut ohjeistustaan ja nyt käyttävät samaa laakeria ylä ja alapuolella.

            Nyt sitten tilasin uudet Kolbenschmidtin laakerit ja saamani sarja oli ilmeisesti tämän vanhan ohjeistuksen mukainen koska sarjassa on kahta eri laakeria.
            Laakerisarjan numero on 77967600 ja siihen kuuluu laakeri 72917600 sekä 72918600.
            Kolbenschmidtin katalogissa pitäisi olla merkitty selkeästi kumpi laakeri on ylempi ja kumpi alempi mutta nykyinen katalogi ei tunne lainkaan tätä laakerisarjaa vaan ainoastaan tuota uudempaa jossa sitten on sama laakeri ylä ja alapuolella.
            Vanhempaa katalogia en ole löytänyt mistä nuo tiedot löytyisi ja Kolbenschmidtin info sähköpostistakaan ei ole asiaan vastattu

            Ideoita mistä löytää tiedon kumpi laakeri tulee nyt ylä ja kumpi alapuolelle?

            Tämä nykyisen katalogin tarjoama sarja on numerolla 77945600 STD koossa.

            Kyllä ainakin viellä tälläkin viikolla tuli eri kovuudella olevat laakerit ylä ja alapuolelle n20seen.
            Oliko tarvikkeissa värimerkintöjä kuten alkuperäisissä?
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by suppari View Post
              Kyllä ainakin viellä tälläkin viikolla tuli eri kovuudella olevat laakerit ylä ja alapuolelle n20seen.
              Oliko tarvikkeissa värimerkintöjä kuten alkuperäisissä?
              Ei ollut mielestäni, etsin kyllä. Täytyy nyt vielä katsoa uusiksi.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by BeamR View Post
                "Acceleration is equal to the engine torque times the total gearing divided by the weight of the vehicle. From the formula, increasing the total gear ratio has the same effect as increasing engine torque."

                ja tuo lainaus on täältä: http://www.zr1specialist.com/HAT%20W...celeration.pdf

                Ainakin loppukaneetin mukaan tuon kirjoittamisessa olisi ollut mukana joku GM:n Corvette-insinööri. jonkinlaisia kaavoiita kiihtyvyyden parantumiseen on myös esitetty erilaisilla perillä.

                Eli lyhyesti: tiuhempi perä vaikuttaa kuten väännön lisäys moottorissa.

                vähän yksityiskohtaisempi artikkeli täältä: http://www.hotrod.com/articles/how-gear-works/
                No toi boldattu lause on yksinkertaisesti väärin. Oikeammin, se on vaillinainen. Ihan sama kuka sen on kirjoittanut. Vääntö/teho/välityssuhde ei ole mielipideasia, eikä sen hahmottamiseen tarvii autoalan koulutusta tai varsinkaan korkeakoulutusta. Yläasteen tason matematiikalla selviää.
                Toi boldattu lausekaan ei ota huomioon että kiihtyvyys on kääntäen verrannollinen nopeuteen josta kiihdytetään. Tiuhempi murikka tekee siitä vaihteesta pienemmän ja niin ollen sillä operoidaan pienemmällä nopeusvälillä joten se ei enää o vertailukelpoinen aiemman kanssa. Vääntö on Nm ja teho on Nm/s.
                Se mitä racing02 sanoi on totta. Normi salkussa isojen vaihteitten välillä kierrosten tiputus on pienempi kuin pikkunumeroitten välillä. Sen takia kokonaisvälityksen tihentämisestä SAA hyötyä mahdollisesti, mutta se liittyy taas suuremman keskitehon käyttämiseen.

                Ihan oikeesti toi homma aukee kaikkein parhaiten kun pyörittelee taskulaskimen ja kynän ja paperin kanssa ite tota juttua.
                Jos alkutilanteessa vaikka kolmosvaihde vie auton vaikka 80-120km/h välin ja tihennät perää, niin se kiihtyy kolmosella välinsä nopeemmin, mutta samaan loppunopeuteen 120km/h päästäksesi olet jo nelosella jonkunmatkaa. Ja se kiihtyvyys tipahtaa kun joudut laittamaan isompaa.
                Last edited by petrolhead; 13-08-2017, 13:35.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Niin, tuossahan puhuttiin KIIHTYVYYDESTÄ. KIIHTYMINEN on eri asia. Meneekö 0-120 tai 80-140 x-sec on yksi asia, mutta kiihtyvyys (g) kokonaan toinen. Ensimmäinen kuvaa aikaa jossa nopeus saavutetaan, jälkimmäinwn kiihtyvyyttä joka saavutetaan.

                  Ja kun on kyse perävälityksen muuttamisen mielekkyydestä, ensimmäinen on tärkeää. Kun kysytään, että miten perävälityksen muuttaminen vaikuttaa, niin jälkimmäinen tapahtuu.

                  Eli omassa viitekehyksessään tuo boldattu on täysin oikein (jonka ymmärtää myös lukemalla nuo linkit, aivan sama kuka ne on kirjoittanut).

                  Linkit lukemalla selviää myös, että perävälityksen muuttamisen mielekkyyttä arvioitaessa on tehtävä analyysi ensimmäisestäkin asiasta.

                  Eli haluttiinko täällä tietää mitä perävälityksen muuttaminen toimii, vai onko perävälityksen muuttaminen hyödyllistä eristetyssä tapauksessa?
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • protoni
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2008
                    • 1365
                    • Tampere

                    Vaihdoin mopoon tiuhempaa perää ja kiihtyvyys parani siinä määrin paljon että nyt nousee hytti kakkosellakin. Ei vaan kiihdy ihan niin pitkälle.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by protoni View Post
                      Vaihdoin mopoon tiuhempaa perää ja kiihtyvyys parani siinä määrin paljon että nyt nousee hytti kakkosellakin. Ei vaan kiihdy ihan niin pitkälle.
                      No tottakai kun kokonaisvälitys lyhenee.

                      Comment

                      • protoni
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2008
                        • 1365
                        • Tampere

                        Tokkiisa. Koitin vaan maustaa ja provota käynnissä olevaa vääntöä elävän elämän esimerkillä.

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          Potilas 540i e34 manuaali vm.94
                          Minkä pituinen on moniurahihna?
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            Originally posted by TFV View Post
                            Potilas 540i e34 manuaali vm.94
                            Minkä pituinen on moniurahihna?


                            1580?
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16361
                              • Leppävirta

                              Startti moottorin uusiminen käsillä ja monen hintaista näkyy olevan. Ei ole tarvinnut ostella noita mutta kannattaako noissa maksaa "Oem"laadusta vai toimiiko selkeästi halvempi tarvike osa yhtä hyvin?

                              Jos nyt jotain merkitystä asialla niin tuo sigun E36 kyseessä.
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Missä vaiheessa kannattaa tulppia vaihdella kylmempiin ja mitä haittaa on jos tulppa on liian kylmä, mutta toimisi kuitenkin normaalisti?

                                Eli varmaan pitäisi kysyä paremminkin, kuinka paljon tehon(lämpökuorman) pitää nousta vakiosta, että tulppia joutuu vaihtamaan tehtaan lämpöarvoltaan kylmempiin?



                                Edit. Bensalla tarkoitus ajella, jos ja kun asialla merkitystä.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎