Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • World L
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2011
    • 270
    • Kellokoski

    #16
    Yampista pitäisi kaasuläpät synkata ja ohjeessa suositellaan käyttämään digitaalista kierroslukumittaria apuna. Löytyisi eBayn halvin kiekkamittari, mistä lähtee yksi johto, joka pitäisi pyöritellä tulpanjohdon ympärille. Mutta sellaisiahan tässä ei ole, niin tuollaista mittaria ei ilmeisesti voi käyttää?

    Kellään hajua, millainen mittari tuossa pitäisi olla?
    E36 320i cabrio -96
    E46 330i sedan -00
    F31 318d -14

    Ex: 2x E36, 2x E39, 1x E61

    Comment

    • olli90~
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 123
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by World L View Post
      Yampista pitäisi kaasuläpät synkata ja ohjeessa suositellaan käyttämään digitaalista kierroslukumittaria apuna. Löytyisi eBayn halvin kiekkamittari, mistä lähtee yksi johto, joka pitäisi pyöritellä tulpanjohdon ympärille. Mutta sellaisiahan tässä ei ole, niin tuollaista mittaria ei ilmeisesti voi käyttää?

      Kellään hajua, millainen mittari tuossa pitäisi olla?
      Et sinä siihen kierroslukumittaria tartte.. tai no onhan siitäkin joskus apua, mutta ei ehkä tässä tapauksessa tarvetta! syncronointi tehdään tyhjäkäynnillä joka tuomoisessa nelimukisessa on ~1100rpm. Jos pahasti pielessä niin tyhjäkäyntiä joutuu ruuvaamaan välillä ennekun saa syncat kohdilleen. Jos ei ole tehty mitään outoa niin ruisku vehkeet pysyy kyllä hyvin säädöissään!

      Comment

      • World L
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2011
        • 270
        • Kellokoski

        #18
        Originally posted by olli90~ View Post
        Et sinä siihen kierroslukumittaria tartte.. tai no onhan siitäkin joskus apua, mutta ei ehkä tässä tapauksessa tarvetta! syncronointi tehdään tyhjäkäynnillä joka tuomoisessa nelimukisessa on ~1100rpm. Jos pahasti pielessä niin tyhjäkäyntiä joutuu ruuvaamaan välillä ennekun saa syncat kohdilleen. Jos ei ole tehty mitään outoa niin ruisku vehkeet pysyy kyllä hyvin säädöissään!
        Niin, onhan tuossa oma kiekkakello, josta sen näkee. Hifistelyä tässä lähinnä haettiin.

        ~85tkm ajettu peli kyseessä, tk tuntui viime kesänä hieman epätasaiselta, joten ajattelin tehdä talven aikana perustarkistuksen/huollon, mutta pyörä on edelleen levällään. Keväällä kerettiin venttiilivälykset tarkistamaan ja uudet öljyt laittamaan koneeseen. Ens viikon jälkeen kesäloma, niin ehkä sitten kerkeäisi syventyä kaasuläppiin.
        E36 320i cabrio -96
        E46 330i sedan -00
        F31 318d -14

        Ex: 2x E36, 2x E39, 1x E61

        Comment

        • S^X
          BTCF Member
          • Oct 2007
          • 933
          • Muurame

          #19
          Täältäkin löytyy niitä "2-luokan" motoristeja niin onkos kuinka moni ensi vklp suuntaamassa kohti Viroa ja Smashia?

          To-Su lähtee sawosta ainakin 10 hengen poppoo mestoille...
          W208
          W638
          E36

          Comment

          • Suh0
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2016
            • 530
            • Akaa

            #20
            Piti lähtee, mutta onnii paljo kaikkea nyt ettei tänäkään vuonna pääse
            Turbo GSX-R
            E36 Coupe
            E90 325i LCI

            Comment

            • S^X
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 933
              • Muurame

              #21
              Originally posted by Suh0 View Post
              Piti lähtee, mutta onnii paljo kaikkea nyt ettei tänäkään vuonna pääse
              Tätä mun pitikin kysyä jo sulta mutta enhän mä muistanu
              Ens vuonna sitten
              W208
              W638
              E36

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                #22
                Onkos täällä jollain kokemusta Aprilian 1000 RSV4 kyykystä? Miten vertautuu esim. Bemun 1000rr malliin?
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Turder
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 446
                  • Suomi

                  #23
                  Ostin uutena 2012 mallisen RSV4 R:n. On hyvä pyörä kaikin puolin ja erittäin hyvä ajettavuus, varsinkin mutkaan mentäessä. On se muutenkin huippu hyvä, mutta jotenkin tuo kääntyvyys ja keulan toiminta teki tunteen, että ei tällä pysty kaatumaan lowsidea. Lisäksi äänet on aivan uskomattoman hienot.

                  Bemariin vertaillessa riippuu minkä vuosimallin RSV4:sta mietit. Jos 2015-> eli RF tai RR malli, niin moottoritehot samoissa 200hv kieppeillä, ehkä nyt euro4-päästöjen myötä 2017-mallisissa on hieman enemmän tehoa kuin 2017 S1000RR:ssä. Aprilia sai pidettyä tehot samalla tasolla, Bemarissa ehkä tippui muutaman hevosen kun tekivät siitä euro4-normien mukaisen. 09-2014 asti RSV4 tehot oli sitä 180-185hv luokkaa. Joka tapauksessa koneessa kyllä riittää paukut, ihan molemmissa.

                  Minusta elektroniikka (luistonesto jne) on parempi Apriliassa, jotenkin pehmeämpi toiminta ja jo noissa ekoissa aPRC-malleissa se oli tosi hyvä. Minusta saman aikakauden S1000RR (eli ennen 2015) on aika karkea mm. keulimisen estoltaan. RSV4 ei aina edes huomaa, että tietokone puuttuu peliin.

                  En ole niin paljon ajanut S1000RR:llä että osaisin kommentoida tarkemmin mutta moni jotka on esim. kisailleet molemmilla niin ovat yhtä nopeita molemmilla mutta RSV4 on helpompi ajaa nopeasti ja Bemari ehkä fyysisesti vaativampi, ehkä koneen luonteen vuoksi.

                  RSV4:n huonoja puolia on se, että venttiilien säätö on kallis ja työläs ja kannattaa melkein tehdä useammin kuin 20tkm huolto-ohjelman mukaan on. Lisäksi ainakin noita alkuvuosien (2009-2012) koneita lähti tehtaalta väärillä shimmeillä jo valmiiksi, joten välykset oli pielessä uudesta asti. Itse moottori ja tekniikka muuten on ok ja maailmalla on yli 100tkm ajettujakin. Omassa pyörässä oli hieman nestevuotoa (tiputteli jäähdytysnesteletkujen klemmareista) sekä randomisti vaivasi ns. hot starting issue, eli kuumana ei startannut kun pysähtyi ajosta vaikka bensikselle. Piti odotella vartin verran että jäähtyi ja sitten starttasi. Takuuseen meni uusi startti. Tähänkin on DIY-kikkoja mm. paksummat johdot akulta startille.

                  Toinen huono puoli on markkinat Suomessa. Niitä on vähän käytettyinä tarjolla ja hankala myydä. Uusissa arvo tippuu jonkun verran tämän takia. Lisäksi porukka myy noita malleja miten sattuu, eli ole tarkkana vuosimallin suhteen. Ylivuotisia on myyty jonkin verran ja vuosimallit nettimotossa on pielessä lähes aina. En nyt tiedä minkä ikäistä meinasit hankkia ja mikä on budjetti mutta lyhyesti:

                  2009 ja 2010 mallit erottaa helpoiten kulmikkaasta äänenvaimentimesta jos vakio on paikoillaan tai tulee pyörän mukana. 2011-> vakio äänenvaimennin on pyöreämpi ja sulavalinjaisempi. Muita kikkoja esim. perusmallin (R-malli) tunnistamiseen on etuiskarit. 09-10 oli mustat (Showa vai Marzocchi?) ja 2011 alkaen kultaisen/kellertävän väriset Sachs-iskarit. Samoin aPRC:n tunnistaa siitä onko vanteissa nopeusanturit etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksille. Factory-malliin tuo etuiskarin väriero ei päde koska Öhlins, mutta siinäkin pakoputki ja nuo nopeussensorit heti kertoo kummasta on kyse.

                  2011 tuli aPRC-elektroniikka (shifteri, luiston- ja keulimisenesto, launch control)
                  2013 tuli lisäksi ABS-jarrut ja pari lisäheppaa ja uudet värit.
                  2015 tuli RF (entinen Factory) ja RR (entinen R) versiot, samalla konetehot nousi n. 200hv tasolle, elektroniikkaa kehitetty, uudet värit
                  2017 uusin päivitys mm. TFT-näyttö, aPRC taas uudistettu ja lisänä mm autoblibber, cruise control, pit limiter.

                  Ostaisin niin uuden kuin budjetti sallii koska joka vuosi on tullut pikkupäivityksiä eri puolelle vaikkei niistä ole paljoa puhuttu. Yleensä korjattu recall-juttuja ja muuta pientä.

                  Bemari on varmasti helpompi ostaa kun on tarjontaa ja paljon tietotaitoa huoltopaikoissa ja rataharrastajat sitä paljon suosii niin vertaistukea löytyy. Bemarissakin on omat murheensa, koneita mennyt joistain yksilöitä, clipareiden kytkimet ja sähkönapit tuppaa välillä hajoamaan veden ja lian vuoksi jne mutta uskaltaisin silti ostaa kumman vaan pyörän uutena ja käytettynä kunhan vaan katsoo että on oikea vuosimalli mitä haluaa ja huoltohistoria kunnossa sekä normit käytetyn tutkimiset.

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5857
                    • Joccis City

                    #24
                    Originally posted by Turder View Post
                    Ostin uutena 2012 mallisen RSV4 R:n. On hyvä pyörä kaikin puolin ja erittäin hyvä ajettavuus, varsinkin mutkaan mentäessä. On se muutenkin huippu hyvä, mutta jotenkin tuo kääntyvyys ja keulan toiminta teki tunteen, että ei tällä pysty kaatumaan lowsidea. Lisäksi äänet on aivan uskomattoman hienot.

                    Bemariin vertaillessa riippuu minkä vuosimallin RSV4:sta mietit. Jos 2015-> eli RF tai RR malli, niin moottoritehot samoissa 200hv kieppeillä, ehkä nyt euro4-päästöjen myötä 2017-mallisissa on hieman enemmän tehoa kuin 2017 S1000RR:ssä. Aprilia sai pidettyä tehot samalla tasolla, Bemarissa ehkä tippui muutaman hevosen kun tekivät siitä euro4-normien mukaisen. 09-2014 asti RSV4 tehot oli sitä 180-185hv luokkaa. Joka tapauksessa koneessa kyllä riittää paukut, ihan molemmissa.

                    Minusta elektroniikka (luistonesto jne) on parempi Apriliassa, jotenkin pehmeämpi toiminta ja jo noissa ekoissa aPRC-malleissa se oli tosi hyvä. Minusta saman aikakauden S1000RR (eli ennen 2015) on aika karkea mm. keulimisen estoltaan. RSV4 ei aina edes huomaa, että tietokone puuttuu peliin.

                    En ole niin paljon ajanut S1000RR:llä että osaisin kommentoida tarkemmin mutta moni jotka on esim. kisailleet molemmilla niin ovat yhtä nopeita molemmilla mutta RSV4 on helpompi ajaa nopeasti ja Bemari ehkä fyysisesti vaativampi, ehkä koneen luonteen vuoksi.

                    RSV4:n huonoja puolia on se, että venttiilien säätö on kallis ja työläs ja kannattaa melkein tehdä useammin kuin 20tkm huolto-ohjelman mukaan on. Lisäksi ainakin noita alkuvuosien (2009-2012) koneita lähti tehtaalta väärillä shimmeillä jo valmiiksi, joten välykset oli pielessä uudesta asti. Itse moottori ja tekniikka muuten on ok ja maailmalla on yli 100tkm ajettujakin. Omassa pyörässä oli hieman nestevuotoa (tiputteli jäähdytysnesteletkujen klemmareista) sekä randomisti vaivasi ns. hot starting issue, eli kuumana ei startannut kun pysähtyi ajosta vaikka bensikselle. Piti odotella vartin verran että jäähtyi ja sitten starttasi. Takuuseen meni uusi startti. Tähänkin on DIY-kikkoja mm. paksummat johdot akulta startille.

                    Toinen huono puoli on markkinat Suomessa. Niitä on vähän käytettyinä tarjolla ja hankala myydä. Uusissa arvo tippuu jonkun verran tämän takia. Lisäksi porukka myy noita malleja miten sattuu, eli ole tarkkana vuosimallin suhteen. Ylivuotisia on myyty jonkin verran ja vuosimallit nettimotossa on pielessä lähes aina. En nyt tiedä minkä ikäistä meinasit hankkia ja mikä on budjetti mutta lyhyesti:

                    2009 ja 2010 mallit erottaa helpoiten kulmikkaasta äänenvaimentimesta jos vakio on paikoillaan tai tulee pyörän mukana. 2011-> vakio äänenvaimennin on pyöreämpi ja sulavalinjaisempi. Muita kikkoja esim. perusmallin (R-malli) tunnistamiseen on etuiskarit. 09-10 oli mustat (Showa vai Marzocchi?) ja 2011 alkaen kultaisen/kellertävän väriset Sachs-iskarit. Samoin aPRC:n tunnistaa siitä onko vanteissa nopeusanturit etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksille. Factory-malliin tuo etuiskarin väriero ei päde koska Öhlins, mutta siinäkin pakoputki ja nuo nopeussensorit heti kertoo kummasta on kyse.

                    2011 tuli aPRC-elektroniikka (shifteri, luiston- ja keulimisenesto, launch control)
                    2013 tuli lisäksi ABS-jarrut ja pari lisäheppaa ja uudet värit.
                    2015 tuli RF (entinen Factory) ja RR (entinen R) versiot, samalla konetehot nousi n. 200hv tasolle, elektroniikkaa kehitetty, uudet värit
                    2017 uusin päivitys mm. TFT-näyttö, aPRC taas uudistettu ja lisänä mm autoblibber, cruise control, pit limiter.

                    Ostaisin niin uuden kuin budjetti sallii koska joka vuosi on tullut pikkupäivityksiä eri puolelle vaikkei niistä ole paljoa puhuttu. Yleensä korjattu recall-juttuja ja muuta pientä.

                    Bemari on varmasti helpompi ostaa kun on tarjontaa ja paljon tietotaitoa huoltopaikoissa ja rataharrastajat sitä paljon suosii niin vertaistukea löytyy. Bemarissakin on omat murheensa, koneita mennyt joistain yksilöitä, clipareiden kytkimet ja sähkönapit tuppaa välillä hajoamaan veden ja lian vuoksi jne mutta uskaltaisin silti ostaa kumman vaan pyörän uutena ja käytettynä kunhan vaan katsoo että on oikea vuosimalli mitä haluaa ja huoltohistoria kunnossa sekä normit käytetyn tutkimiset.
                    Kiitos kattavasta infosta.
                    Itsellä kiikarissa 2017 rf malli,( tft näyttö ja välikaasu alaspäin vaihdoissa) tosin vasta aikaisintaan ens kesänä. Saksasta ajattelin verotonta kun radalle pelkästään tulossa. Moottorin luonnetta on kehuttu paljon. Hyvä tietää toi vena säätöhomma.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Turder
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 446
                      • Suomi

                      #25
                      Joo no sitten voi aika rennolla mielellä ostaa. Siihen saa myös V4-MP tms kännykkäsysteemin jolla voi sitten dataa katsella, säätää radalle mutkakohtaiset asetukset jne. Aprilia on koko aika näitä hieronut paremmaksi ja tuntuu nuo uudet 2017 mallit niittävän testivoittojakin joka puolella. Varmasti talvella ja ensi vuoden alussa saa noita ylijäämä 2017 malleja halvemmalla kuin nyt, normaalisti aina jossain päin maailmaa ollut aika isot alennukset ajokauden jälkeen.

                      Jos pelkkää rata-ajoa ajat niin kannattaa huomioida huolloissa se, että Aprilialla on suositukset huolto-ohjelmalle erikseen ratakäytössä. Normaali 10tkm huoltoväli on vain katukäyttöön.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5857
                        • Joccis City

                        #26
                        Originally posted by Turder View Post
                        Joo no sitten voi aika rennolla mielellä ostaa. Siihen saa myös V4-MP tms kännykkäsysteemin jolla voi sitten dataa katsella, säätää radalle mutkakohtaiset asetukset jne. Aprilia on koko aika näitä hieronut paremmaksi ja tuntuu nuo uudet 2017 mallit niittävän testivoittojakin joka puolella. Varmasti talvella ja ensi vuoden alussa saa noita ylijäämä 2017 malleja halvemmalla kuin nyt, normaalisti aina jossain päin maailmaa ollut aika isot alennukset ajokauden jälkeen.

                        Jos pelkkää rata-ajoa ajat niin kannattaa huomioida huolloissa se, että Aprilialla on suositukset huolto-ohjelmalle erikseen ratakäytössä. Normaali 10tkm huoltoväli on vain katukäyttöön.
                        Noi 2017 mallin tiedonkeruu jutut just kiinnostaakin eniten.
                        RF malli vielä vanteiden ja alustan takia. 2018-2019 noita luulis löytyvän jo melko edukkaasti vähillä kilometreillä ja hyvällä tuurilla acran rännillä tai muulla vastaavalla. Tää on pitkän tähtäimen 45v (3v aikaa) lahja itelle jollon meinasin ajella, jos kyyti riittää niin muutaman kilpailunkin. 2008 ajanut vikaks 2-pyöräisellä
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Turder
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 446
                          • Suomi

                          #27
                          2017 RF:ssä on vielä oikeasti hyvät sisuskalut niissä alustan osissa. Joskushan alkuperäisosat on vähän niin ja näin vaikka olisi Öhlinsit. Osia tehdään valmistajan tilaamien speksien mukaan ja joskus esim. aftermarket-osana sama keula on täysin eri laadultaan kuin OEM-asenteinen keula, vaikka olisi saman mallinen keula kyseessä. Vähän niin kuin renkaissa. Ensiasennusrengas on usein ihan surkea ja kun laittaa kaupan hyllyltä samanmallisen alle niin aivan eri tuote kyseessä.

                          Mutta on se RR kanssa ihan soiva peli, ja käteen jäävillä euroilla (verollisessa hinnassa melkein 5k€) saa vanteet ja alustan kasattua jälkikäteenkin sopivaan tai parempaan speksiin jos on tarvetta. V4 MP on myös siihen saatavilla lisävarusteena.

                          En tiedä oletko miten tutustunut Aprilian systeemiin putkiston/äänenvaimentajan ja ecu-päivityksen kanssa. Kun laittaa orkkisputken pois niin kannattaa ecu-päivittää samalla ns. race-ecuksi. Jos ostaa alkuperäisen Akrapovicin Aprilialta niin sen mukana tulee koodi, jolla puretaan vakio-ecun lukitus ja huollossa lataavat siihen race-kartat. Tai jos ostaa Akrapovicin tai muun putken/äänenvaimentajan ilman tuota koodia, niin Aprilialta voi ostaa tyhjän, lukitsemattoman ecun, johon sitten ladataan race-kartat.

                          Ei ole paljoa vielä näitä uusia malleja ollut dynossa ja niillä, jotka pystyy itse ecun päivittämään, mutta näyttäisi, että euro4 on vienyt ecun säädöt aika limiitille ja vakiona koneet käy tosi kuumana ja laihana. Race-ecu näyttäisi auttavan nyt aika paljon kun ei tarvitse siinä niinkään optimoida moottorinohjausta päästöjen ja melun vuoksi vaan enemmän teho ja ajettavuus edellä.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5857
                            • Joccis City

                            #28
                            Toki RR on myös listalla, mutta Saksan hinnoissa erot todella pieniä ja niillä ei vielä alustaa ja vanteita hankita.

                            Ymmärsin että 2017 vuodella RF ja RR sisältää täysin samat sähköt ja ominaisuudet ohjelmistoissa.
                            Onko RR mallissa myös säädettävä ohjauskulma?
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • uusis
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2016
                              • 192
                              • finland

                              #29
                              Onkos kenelläkään kokemuksia bmw R1100S mallista?98-05 valmistettu pärrä.
                              Lähinnä kuinka tarkka tuo pyörä on venttiilien säätö ajankohdasta?ne pitäisi ohjeen mukaan säätää 10tkm välein:think
                              Ja mikä moottoriöljy tuohon olisi parasta pistää?
                              Ymmärsin niin että käy ihan kunnon synteettinen auton öljy myös

                              Comment

                              • baku
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 345
                                • Kausala

                                #30
                                Originally posted by uusis View Post
                                Onkos kenelläkään kokemuksia bmw R1100S mallista?98-05 valmistettu pärrä.
                                Lähinnä kuinka tarkka tuo pyörä on venttiilien säätö ajankohdasta?ne pitäisi ohjeen mukaan säätää 10tkm välein:think
                                Ja mikä moottoriöljy tuohon olisi parasta pistää?
                                Ymmärsin niin että käy ihan kunnon synteettinen auton öljy myös
                                Tuli tuollaisella kolme kesää päristeltyä. Venttiilien säätöä on turha pelätä, se kun on ihan ruuvisäätö ja venttiilikopatkin on kiinni vain neljällä ruuvilla. Aika pomminvarmoja nuo boxerit on ja kokolailla helppoja huoltaa. Suurin ongelma lienee "surging", siitä löytyy googlella tarinaa vaikka kuinka paljon.

                                Tekniikka on vähän niinkuin auton tekniikka kahdella pyörällä. Moottori omalla öljyllä, kuiva kytkin, vaihdeloota omilla öljyillä ja sitten vielä kardaani omalla öljyllä. Siinä mielessä voi käyttää samaa öljyä kuin autossakin, kun ei tarvitse välittää luistoaineista kytkimellä, mutta jäykkä mineraaliöljy on ollut monen mielestä se paras vaihtoehto. Joku 20W-50 on aika kohdallaan. Noita alkupään boxereita en muista, mutta ainakin viimeiset on ns. oilheadeja, eli kansi jäähtyy öljykierrolla ja itse sylinteri ilmalla. Tuosta seuraa se, että varsinkin paikallaan käydessä moottorin lämmöt nousee aika korkealle.
                                F20 116d
                                E63 645
                                E28 528
                                F30 320d x-drive
                                F31 335d x-drive

                                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                                KTM 1290 Super Adventure
                                K1200S
                                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎