Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3145
    • 47200

    On se 600kuutioinen 1-mukinen tai 1300 4-mukinen niin kaikissa on omat mukavat puolensa. Se vaan että mihin ja missä sitä käyttää? Smoto on kyläräppäilyssä ja kinttupoluilla erittäin hyvä ja mukava, mitä iso kyykky tai shopperi ei ole. Matkassa taas smoto on puuduttava tärinän takia. Kaverilla oli aprilian tuono 1000, ja siinä oli äänet ja ajettavuus erittäin kohdallaan! ulkonäkökin oli omaan silmään onnistunut. Hyvällä mutkapätkällä täysin kotonaan ja 5km jälkeen en enää nähnyt vilaustakaan vaan katosi jopa pitkien suorien päästä jo seuraavaan mutkaan

    Comment

    • AnttiJuhani
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 2056
      • Kittilä

      Originally posted by isolohko View Post
      Minulla on ollut Speed Triple 1050 vm 2008, ja todella hyvä peli! Vääntää laajalti, tehoa riittää ja mutkatiellä maukas. 188cm pitkänä mahtui kyllä, polvikulma napakka. Maantiellä tuuultahan se antaa, mutta kivempi suora virtaus, kuin katteen pyörteet.
      Eihän se matkapyörä ole tietenkään. Max 100km jos ajaa suuntaan maantietä pari kertaa kesään mutta enimmäkseen kaupassa käyntiin ja pieneen kylä kruisailuun itse pyörää hankkimassa olen. Avoauto tuli myytyä pienen pakon edessä tammikuussa pois kun käyttis oli saatava, niin joku kesärassi olis kiva. Ei ole juuri pahaa sanottavaa ollut kellään speed triplestä. Kyllä se on se seuraava pyörä. Tulis vain lisää tarjontaa.

      Comment

      • tereppa
        Bimmer Rookie
        • Aug 2013
        • 56
        • Ruokolahti

        Onkos täällä porukalla tietoutta miten paljon dp killeri vaikuttaa tuollaisessa kilosessa kikottimessa tehoihin ja vääntöön kun on katiton putki ja slipari?
        Vai onko ero pelkästään äänissä?

        Pitäisi käyädä säädättämässä powercommanderi, ja koittanut päättää säädättäisikö killerillä vai ilman. Tuohon commanderiin ei käsittääkseni saa useampaa karttaa kytkimien taakse.

        Mielenkiinnosta olisi kiva säädättää molemmilla setupeilla ja katsoa erot, mutta on vähän turhan kallista testailua pelkästä mielenkiinnosta.

        Comment

        • Shatter
          BTCF Member
          • Mar 2013
          • 866
          • Oulu

          Originally posted by tereppa View Post
          Onkos täällä porukalla tietoutta miten paljon dp killeri vaikuttaa tuollaisessa kilosessa kikottimessa tehoihin ja vääntöön kun on katiton putki ja slipari?
          Vai onko ero pelkästään äänissä?

          Pitäisi käyädä säädättämässä powercommanderi, ja koittanut päättää säädättäisikö killerillä vai ilman. Tuohon commanderiin ei käsittääkseni saa useampaa karttaa kytkimien taakse.

          Mielenkiinnosta olisi kiva säädättää molemmilla setupeilla ja katsoa erot, mutta on vähän turhan kallista testailua pelkästä mielenkiinnosta.
          Omassa tonnisessa on välillä ollut killerit paikallaan niin en ole ääni=teho yhtälöä havainnut. Pitkälti nimensä veroiset palikat eli vähentää melua hyväksytylle tasolle. Siitä en sitten tiedä miten db-killer vaikuttaa vastapaineeseen ja seoksiin, vakiona voi alkaa käymään laihalla ns. suoralla putkella ja jopa pudottaa tehoja?

          Olisi mielenkiintoista nähdä penkkilaput killereillä että ilman, sekä sama vakiona ja säädettynä.
          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

          E91 330dA xDrive M-Sport '09
          VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
          MB W108 250S '67

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5143
            • Pirkkala

            Ostaa korvatulpat ja pukkaa killerit luiskaan. Tulpat korvissa muutenkin mukavampi ajaa.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Ostaa korvatulpat ja pukkaa killerit luiskaan. Tulpat korvissa muutenkin mukavampi ajaa.

              Riittää kun pyörä tärisee.

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6118
                • Helsinki

                Mä säädättäisin pyörän ilman killeriä ja jos alkaa häiritsee ilman killeriä ajaminen, niin killerin laittaa paikalle. Ei se killeri välttämättä niin paljoa haittaa, vaikka pyörä on säädetty sille. En tiedä saako/miksi ei saisi, niin kuin crossipyörissä/motoissa/enduroissa saa ohjaus tankoon sellaisen napin missä on mahdollisuus valita kartta. Tuotakin voi kysellä sieltä mihin on viemässä pyörää penkitykseen.

                Mun pyörässä oma tekemät killerit "tappoi" noin 2 heppaa ja noin 2Nm vääntöä, kiersi noin 1000kierrosta vähemmän ja penkittäjä sanoi, ettei jatka penkitystä, koska pyörä on niin nuhainen jne. No killerit irti ja penkitys ilman niitä, sitten joskus kokeilin killereillä penkityksen jälkee. Ääni kyllä hiljeni ja tehoa ehkä vähemmän. Kyseessä 1-sylinterinen 530cc pyörä
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Ostaa korvatulpat ja pukkaa killerit luiskaan. Tulpat korvissa muutenkin mukavampi ajaa.
                  Minä en koskaan ole oppinut ajamaan tulpat korvissa, vaikka pyörässä enemmän melua olisi ollutkin. Tulpat korvissa liikenteessä on jotenkin toistaitoinen olo

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5143
                    • Pirkkala

                    Originally posted by Tojopa View Post
                    Minä en koskaan ole oppinut ajamaan tulpat korvissa, vaikka pyörässä enemmän melua olisi ollutkin. Tulpat korvissa liikenteessä on jotenkin toistaitoinen olo
                    Käytin itse välillä puolet lyhennettyjä tulppia. Minusta on tosi hyvä kun tuulensuhinat yms. Ei kuulu, ja moottorista kuuluu lähinnä pakoääni.
                    Mulla tosin oli 15cm vaimennin micron putkiston jatkona joten ei puhettakaan että ilman tulppia mihinkään...
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Turder
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 445
                      • Suomi

                      Noiden 1- ja 2-pyttyisten karkeaan kaasuvasteeseen vaikuttaa käytännössä muutama seikka riippuen merkistä ja mallista:
                      - ruiskun säätö. Jos käytetty pyörä niin hankala sanoa mistä johtuu kun niitä on säädetty päin mäntyä, vaihdettu osia säädön jälkeen tai joku muu juurisyy, jota yritetään paikata säädöllä (kts. seuraavat kohdat)
                      - läppärunkojen synkronointi. Joissain säädettävä jatkuvasti että toimii kunnolla esim. Apriliat, jotkut KTM:t ja Ducatit.
                      - nokkien ajoitus. Kun hieroo kohdilleen niin on ihan järkyttävä ero. Ennen jos twini ryskytti jostian 4000rpm kohdilla niin vetää nätisti jo alle 2500rpm kun on ajoitukset ja säädöt kohdillaan.
                      - uusissa ride-by-wire tuo vielä lisäharmia kun muuttujia on paljon enemmän. Ja kiristyneet päästömääräykset. Mutta toisaalta nykyään on paljon paremmat ecut ja moni malli on vakionakin tosi hyvä, toisissa vielä saastekohdan tuntee. Monissa on ecussa fuel cut moottorijarrulla ja sitten pieni kaasun avaus on hankala tehdä tasaisesti kun moottori saa bensaa off/on tyylillä.
                      - käyteyissä vielä osien kunto: tulpat, ruiskusuuttimet, onko imuvuotoja, ilmanputsarin kunto jne.
                      Last edited by Turder; 15-04-2019, 09:49.

                      Comment

                      • Juuzmo
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 339

                        Originally posted by jokes911 View Post
                        Jostain syystä en myös itse ole noista tykännyt vaikka V2 koneisella on tullutkin jokunen kymppitonni ajeltua. Supedukessa ei oikein ole tehoa ja se on aika lyhyellä alueella. Normi RC8 sama homma ja aika monessa on ollut koneen kanssa ongelmia. RC8 R:ssä oli sitten jo jotain mutta ne on sellaisissa hinnoissa että kilpailijoilta löytyy parempaa.

                        Tuo kulmikkuus esiintyy enemmänkin kaupunkiajossa, mutta mutkateillä V2 vääntö on kyllä aika maukasta. Suurelta osalta se on kyllä sellanen tunneasia. Uudehkoissa rivitonneissa on sen verran vääntöä että ihan samalla tavalla ne lähtee mutkista vaikka kierrokset ei ole ylärekisteristä. Ei vain tunnu siltä. Tosin sitten kun lähtee siitä kunnolla syöttämään niin nelarissa on 3-4 tuhatta kierrosta vielä jäljellä ja veto vain kiristyy kun V2 joutuu jo vaihtamaan.

                        Tänään taas jännän äärellä. Ties vaikka tulis Gixxerin omistaja uudestaan. Ja vieläpä samanlaisen.
                        R4 koneet varmasti pieksee V2 koneiset melkolailla kaikessa suorituskykyyn liittyvässä, mutta on niissä isoissa 1- tai 2-pyttyisissä ihan eri fiilis ja meininki! Äänet ja alavääntö tekee niistä jotenkin rajumman tuntuisia vaikka tosiasassa olisikin lussumpi. Makusasioita tietty, toiselle iskee enemmän ne korkeat kierrokset ja suuret huipputehot. Super Duke 990 on ehdottomasti hauskin pyörä mitä itsellä on ollut!

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11662
                          • Kouvola

                          Originally posted by Turder View Post
                          Noiden 1- ja 2-pyttyisten karkeaan kaasuvasteeseen vaikuttaa käytännössä muutama seikka riippuen merkistä ja mallista:
                          - ruiskun säätö. Jos käytetty pyörä niin hankala sanoa mistä johtuu kun niitä on säädetty päin mäntyä, vaihdettu osia säädön jälkeen tai joku muu juurisyy, jota yritetään paikata säädöllä (kts. seuraavat kohdat)
                          - läppärunkojen synkronointi. Joissain säädettävä jatkuvasti että toimii kunnolla esim. Apriliat, jotkut KTM:t ja Ducatit.
                          - nokkien ajoitus. Kun hieroo kohdilleen niin on ihan järkyttävä ero. Ennen jos twini ryskytti jostian 4000rpm kohdilla niin vetää nätisti jo alle 2500rpm kun on ajoitukset ja säädöt kohdillaan.
                          - uusissa ride-by-wire tuo vielä lisäharmia kun muuttujia on paljon enemmän. Ja kiristyneet päästömääräykset. Mutta toisaalta nykyään on paljon paremmat ecut ja moni malli on vakionakin tosi hyvä, toisissa vielä saastekohdan tuntee. Monissa on ecussa fuel cut moottorijarrulla ja sitten pieni kaasun avaus on hankala tehdä tasaisesti kun moottori saa bensaa off/on tyylillä.
                          - käyteyissä vielä osien kunto: tulpat, ruiskusuuttimet, onko imuvuotoja, ilmanputsarin kunto jne.
                          Itellä oli joskus Ducati 848 pari vuotta ja siinä oli ominaisuutena juurikin tuo tärinä matalilla kierroksilla. Käytännössä ei voinut ajaa alle 4000 kierroksilla. Rivinelosiin tottuneena oli vähän tottumista, että niissä nopeuksissa mitä rivikoneella saattoi jo ajaa vaikka kutosella, piti Ducatilla körötellä jollain 3-4:lla.

                          Toinen hauska peli mikä oli taloudessa joskus, kun täytti sen 18 oli Suzuki Savage 650. Isossa 1-pyttyisessä oli omalaatuinen soundi suoralla putkella ja vääntöä oli juuri sopivasti tommoiseen pikku kurvailuun.

                          Comment

                          • TON-III
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2018
                            • 480
                            • Turku

                            Originally posted by tereppa View Post
                            Onkos täällä porukalla tietoutta miten paljon dp killeri vaikuttaa tuollaisessa kilosessa kikottimessa tehoihin ja vääntöön kun on katiton putki ja slipari?
                            Vai onko ero pelkästään äänissä?
                            Omassa ex-twinissä tein huomion että oli killerin kanssa (sekä hiljaisempi ääneltään että) omasi paremman ala- ja keskirekisteriväännön. Eli ajelin killerien kera kun ajo oli 99% alle sadan vauhteja.
                            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5143
                              • Pirkkala

                              Originally posted by TON-III View Post
                              Omassa ex-twinissä tein huomion että oli killerin kanssa (sekä hiljaisempi ääneltään että) omasi paremman ala- ja keskirekisteriväännön. Eli ajelin killerien kera kun ajo oli 99% alle sadan vauhteja.
                              Säädöt pielessä tai persedyno kalubroitu huonosti
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • TON-III
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2018
                                • 480
                                • Turku

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Säädöt pielessä tai persedyno kalubroitu huonosti
                                Hyvin mahdollista, siis säätöjen pielessäoleminen, voi olla että oli vaan klikattu se cat free-ohjelma päälle.
                                F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎