Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by uusis View Post
    Onkos kenelläkään kokemuksia bmw R1100S mallista?98-05 valmistettu pärrä.
    Lähinnä kuinka tarkka tuo pyörä on venttiilien säätö ajankohdasta?ne pitäisi ohjeen mukaan säätää 10tkm välein:think
    Ja mikä moottoriöljy tuohon olisi parasta pistää?
    Ymmärsin niin että käy ihan kunnon synteettinen auton öljy myös
    Teboil Silver Classic GT-S 20W-50 toimii hyvin ainakin omassa R:ssä Suositus noihin on siis samanlainen mineraaliöljy kuin kuplavolkkariin.

    Comment

    • uusis
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2016
      • 192
      • finland

      #32
      Ok, pitää lukea katsoa mitä se surging tarkoittaa
      Mulla on nyt jotain mobile peak life 5w 50 kannu.edelliseltä omistajalta tuli pyörän mukana.se kuulemma käy tuohon..:think

      Pyörä menee ihan huoltoon ja kyselivät että mitä kaikkea on viimeksi huollettu jotta tietää mitä pitäisi nyt tehdä.12tkm sitten tehty viimeinen huolto missä tehty kaikki muu paitsi tulpat 15tkm sitten.joten oletan että venttiilien säätö,läppärunkojen synkkaus ja moottoriöljyn vaihto on nyt ajankohtainen, muuta ei tarvitse?pyörä ollut mulla viikon niin en tunne tuota boxeria tai huoltoja yhtään vielä.

      Comment

      • harriba
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 420
        • Espoo

        #33
        Originally posted by uusis View Post
        Ok, pitää lukea katsoa mitä se surging tarkoittaa
        Mulla on nyt jotain mobile peak life 5w 50 kannu.edelliseltä omistajalta tuli pyörän mukana.se kuulemma käy tuohon..:think

        Pyörä menee ihan huoltoon ja kyselivät että mitä kaikkea on viimeksi huollettu jotta tietää mitä pitäisi nyt tehdä.12tkm sitten tehty viimeinen huolto missä tehty kaikki muu paitsi tulpat 15tkm sitten.joten oletan että venttiilien säätö,läppärunkojen synkkaus ja moottoriöljyn vaihto on nyt ajankohtainen, muuta ei tarvitse?pyörä ollut mulla viikon niin en tunne tuota boxeria tai huoltoja yhtään vielä.
        moottoripyörä.orgin BMW-osiosta löytyy sotanorsun jälkeläisille FAQ jos toinenkin.

        Bokserin venttiilien säätö on helppoa. Läppärunkojen säätö vaatii jonkun himmelin jolla mitataan alipaineita, en ole jaksanut lähteä kokeilemaan. Jenkkiforumeilla kuulee jostain himmelistä jonka kanssa pulataan elohopean kanssa. Synkkauksen tarve väheni huomattavasti kun joskus ysärillä keksittiin laittaa kaasuvaijeriin T-haara ja molemmille rungoille yhtä pitkä kaapeli.

        Moniasteöljyn idea vehkeessä jolla ajetaan vain kesäisin menee hiukan hukkaan, ts. se "5W" voi olla lähinnä vain haitaksi. Itse kippasin bokseriin jotain 10W-40 mineraaliöljyä. Öljyn valintahan tehdään pelkästään rationaalisilla ja objektiivisillä perusteilla joten aiheesta ei ole webassa kuin puoli miljoonaa sivua erilaisia näkemyksiä

        Öljynsuodattimen vaihtaminen vaatii kuppimallisen avaimen, koska siihen ei pääse käsiksi sivulta. Suodatin pitäisi olla 14/74mm, mutta se ilmeisesti vaihtelee koska uusi suodatin oli jotakin muuta. Joten tsekkaa että sulla on avain sekä vanhaan että uuteen filsuun. Sama filtteri on mm. AX-sitikassa.

        Surging on ymmärtääkseni ilmiö, jossa tietyissä olosuhteissa polttoaineseos syttyy huonosti jommassa kummassa sylinterissä. Ilmiöön vaikuttaa saastemääräysten kiristyminen, jolloin antiikkista alkuperää olevan bokserin piti selvitä laihemmalla seoksella. Mulla (-98 R1100RT) tuo ilmeni siten, että kaupungissa 30km/h matelu oli hiukan kulmikasta, kierrokset vaeltelivat ja kaasu oli hyvin on/off-tyyppinen.

        Myöhemmin boksereihin ilmestyi tuplatulpat varmistamaan seoksen syttyminen. Ilmiö vaihtelee pyörästä toiseen, ja toki tulppien huono kunto, läppärunkojen puutteellinen synkkaus tai väärät venavälykset vaikuttavat asiaan myös. Yksi kikka on huijata tuloilman lämpötila-anturia kertomaan matalampia lukemia, jolloin kone käy tietyissä olosuhteissa (open loop) rikkaammalla. Itse pistin tuommoisen (€40) ja perstuntuman mukaan hitaasti ajo on selvästi vähemmän kulmikasta. Tosin läppärunkojen synkkaus on mulla tekemättä.

        Tuo surging on semmoinen "if it's not broken, don't fix it"-tyyppinen juttu.

        Kohta pitäisi ohjastaa sotanorsu jänkhälle jytisemään.
        Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
        X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

        Comment

        • uusis
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2016
          • 192
          • finland

          #34
          Piti ihan tarkistaa se öljy.eli mobil peak life 5w50 täyssyntikkaa on törppö.
          Edellinen omistaja antoi mukaan ja sanoi että se käy hyvin, kuulemma mikä vaan synteettinen moottoriöljy mikä hieman jäykempää kuin perus 10w 40.
          Tuosta mineraali öljystä hän ei oikein löytänyt ideaa kun synteettinen on parempaa kumminkin eikä tuo 4l paljoa maksa.

          Sain myös suodatin avaimen mukaan.

          Luin juttua siitä boxerin ominaisuudesta näissä ja minä en tunne ajossa sellaista olevan.tai sitten se on niin pientä etten huomaa.
          Siitä tulikin mieleen että kannattaako nyt huollossa säätää niitä venttiilejä ja läppärunkoja vaikka ajettu jo edellisestä säädöstä se 12tkm jos pyörä pelaa hyvin luin meinaan juttua että niillä venttiilien ja läppärunkojen säädöllä saattaa myös aiheuttaa sen ominaisuuden pyörään

          Ajattelin jos olisi nyt vaihtanut vaan öljyt + ilmansuodattimen ja seuraavassa huollossa sitten 10tkm päästä tehnyt ison huollon mihin kuuluisi sitten kaikki.
          Vai pitääkö näissä 10tkm välein tehdä ne vena ja läppien säätö vaikka pyörä toimisi hyvin?perä ja laatikko öljyt vaihdettu 10tkm sitten niin ne on vasta edessä sitten 10tkm päästä ja tulpat myös.

          Comment

          • Tojopa
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 1592
            • Kuopio

            #35
            Originally posted by uusis View Post
            Piti ihan tarkistaa se öljy.eli mobil peak life 5w50 täyssyntikkaa on törppö.
            Edellinen omistaja antoi mukaan ja sanoi että se käy hyvin, kuulemma mikä vaan synteettinen moottoriöljy mikä hieman jäykempää kuin perus 10w 40.
            Tuosta mineraali öljystä hän ei oikein löytänyt ideaa kun synteettinen on parempaa kumminkin eikä tuo 4l paljoa maksa.

            Sain myös suodatin avaimen mukaan.

            Luin juttua siitä boxerin ominaisuudesta näissä ja minä en tunne ajossa sellaista olevan.tai sitten se on niin pientä etten huomaa.
            Siitä tulikin mieleen että kannattaako nyt huollossa säätää niitä venttiilejä ja läppärunkoja vaikka ajettu jo edellisestä säädöstä se 12tkm jos pyörä pelaa hyvin luin meinaan juttua että niillä venttiilien ja läppärunkojen säädöllä saattaa myös aiheuttaa sen ominaisuuden pyörään

            Ajattelin jos olisi nyt vaihtanut vaan öljyt + ilmansuodattimen ja seuraavassa huollossa sitten 10tkm päästä tehnyt ison huollon mihin kuuluisi sitten kaikki.
            Vai pitääkö näissä 10tkm välein tehdä ne vena ja läppien säätö vaikka pyörä toimisi hyvin?perä ja laatikko öljyt vaihdettu 10tkm sitten niin ne on vasta edessä sitten 10tkm päästä ja tulpat myös.
            Hieman kun kahlaat bokserikoneiden maailmaa läpi, huomannet, että se 20w-50 mineraaliölppä voi olla ihan hyvä idea

            Comment

            • harriba
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 420
              • Espoo

              #36
              Originally posted by uusis View Post
              Piti ihan tarkistaa se öljy.eli mobil peak life 5w50 täyssyntikkaa on törppö.
              Edellinen omistaja antoi mukaan ja sanoi että se käy hyvin, kuulemma mikä vaan synteettinen moottoriöljy mikä hieman jäykempää kuin perus 10w 40.
              Tuosta mineraali öljystä hän ei oikein löytänyt ideaa kun synteettinen on parempaa kumminkin eikä tuo 4l paljoa maksa.

              Sain myös suodatin avaimen mukaan.

              Luin juttua siitä boxerin ominaisuudesta näissä ja minä en tunne ajossa sellaista olevan.tai sitten se on niin pientä etten huomaa.
              Siitä tulikin mieleen että kannattaako nyt huollossa säätää niitä venttiilejä ja läppärunkoja vaikka ajettu jo edellisestä säädöstä se 12tkm jos pyörä pelaa hyvin luin meinaan juttua että niillä venttiilien ja läppärunkojen säädöllä saattaa myös aiheuttaa sen ominaisuuden pyörään

              Ajattelin jos olisi nyt vaihtanut vaan öljyt + ilmansuodattimen ja seuraavassa huollossa sitten 10tkm päästä tehnyt ison huollon mihin kuuluisi sitten kaikki.
              Vai pitääkö näissä 10tkm välein tehdä ne vena ja läppien säätö vaikka pyörä toimisi hyvin?perä ja laatikko öljyt vaihdettu 10tkm sitten niin ne on vasta edessä sitten 10tkm päästä ja tulpat myös.
              Googlaa R1100S service interval, esim:

              https://www.motorcycleparts-hornig.com/BMW-R-1100-S/Maintenance-interval-service/


              toteaa että tarkistus on 10t km välein, säätö sit tarpeen mukaan.

              Toki ne ehjänä ollessaan toimii niinkuin pitääkin
              Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
              X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

              Comment

              • uusis
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2016
                • 192
                • finland

                #37
                Juu, kiitos taulukoista.siinä lukeekin että 15w 50 moottoriöljy.
                Se huolto sanoi mulle että pelkkä tiivistesarja maksaa 100€ kun ne venttiilin säädetään tai tarkistetaan..niin lähinnä sitä tässä mietin että mikä järki niitä on avata jos pyörä toimii ok eikä mitään tarvisisi tehdä mutta tivari sarja on aina vaihdettava uuteen mikä maksaa törkeesti mun mielestä..eihän se itse tarkistus tai säätö maksa tuota mitä se tiivistesarja

                Tuolla on nyt ajettu 82tkm ja 70tkn kohalla on viimeksi tehty säädöt niin venoihin kuin läppärunkoihin.ja vaihdettu muut öljyt.

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  #38
                  Bemarin boxerimyllyissä kannattaa säätää venttiilit huoltovälien mukaan - aina. Moottorin rakenne on sellainen että venttiilivälykset ajan saatossa pienenee, jolloin venttiilit jää pahimmoillaan "kantamaan".
                  Toki jos ja kun pyörä on ollut pitkään omistuksessa siihen säätöön ja sen tarpeeseen tulee tuntumaa, voi mennä muillakin säätöjaksoilla IMHO.
                  Öljyiksi aina niin mineraalia kun vaan löytyy.
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
                  Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 99%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • MRH
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 64
                    • Mäntsälä

                    #39
                    Myös läppärunkojen synkronointi on helppoa, netissä on useita videoita aiheesta. Itse ostin puuilosta ohutta muoviletkua johan kaadoin vähän punaista vaihteisto-öljyä. Sitten vain lenkki A-tikkaiden avulla ja säätölaite on valmis. Eikä maksa montaa euroa.

                    Öljyksi vain mineraalia, varoittelevat että synteettiset tulee tiivisteistä läpi.
                    Peräöljyjä olen vaihtanut tiheästi, ei mene kuin se pari desiä ja perähän näistä tahtoo joskus korkata.

                    Comment

                    • uusis
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2016
                      • 192
                      • finland

                      #40
                      Asia kunnossa
                      Pitää sitten säätää ne venttiilit ja läppärungot myös samalla jos on niin tarkka kilometrien suhteen.kymppi on nyt täynnä edellisestä.
                      Periaatteessa jos huolto ohjetta on uskominen että 2vuotta tai 20tkm vaihto väli perä ja vaihteisto öljyllä niin sekin on täynnä.koska edellisestä näyttää olevan jo neljä vuotta.mutta luulen että kannattaa ennemmin seurata kilometrejä kuin vuosia:think 12tkm sitten on viimeksi vaihdettu perä ja vaihteisto litkut.tulpat on vaihdettu 15tkm sitten.
                      Näillä näkymin täytyy tehdä kai ihan kaiken kattava huolto tuohon vaikka ensin ajattelin että riittää pelkkä öljyn ja suodattimien vaihdot

                      Comment

                      • uusis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2016
                        • 192
                        • finland

                        #41
                        Sitä piti kysyä vielä että tarviiko se tiiviste vaihtaa aina venttiilien vaihdon yhteydessä?huolto sanoi että se tivari maksaa 100€
                        Jotenkin tuntuisi hullulta että se kestäisi vaan säätö välin tai aukaisun

                        Comment

                        • olli90~
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 123
                          • Kuopio

                          #42
                          Originally posted by uusis View Post
                          Piti ihan tarkistaa se öljy.eli mobil peak life 5w50 täyssyntikkaa on törppö.
                          Edellinen omistaja antoi mukaan ja sanoi että se käy hyvin, kuulemma mikä vaan synteettinen moottoriöljy mikä hieman jäykempää kuin perus 10w 40.
                          Tuosta mineraali öljystä hän ei oikein löytänyt ideaa kun synteettinen on parempaa kumminkin eikä tuo 4l paljoa maksa.

                          Sain myös suodatin avaimen mukaan.

                          Luin juttua siitä boxerin ominaisuudesta näissä ja minä en tunne ajossa sellaista olevan.tai sitten se on niin pientä etten huomaa.
                          Siitä tulikin mieleen että kannattaako nyt huollossa säätää niitä venttiilejä ja läppärunkoja vaikka ajettu jo edellisestä säädöstä se 12tkm jos pyörä pelaa hyvin luin meinaan juttua että niillä venttiilien ja läppärunkojen säädöllä saattaa myös aiheuttaa sen ominaisuuden pyörään

                          Ajattelin jos olisi nyt vaihtanut vaan öljyt + ilmansuodattimen ja seuraavassa huollossa sitten 10tkm päästä tehnyt ison huollon mihin kuuluisi sitten kaikki.
                          Vai pitääkö näissä 10tkm välein tehdä ne vena ja läppien säätö vaikka pyörä toimisi hyvin?perä ja laatikko öljyt vaihdettu 10tkm sitten niin ne on vasta edessä sitten 10tkm päästä ja tulpat myös.

                          Huoltoja tehdään sen takia että vehkeet toimisi ongelmitta koko ajan! ei silloin kun se laite ei enää toimi, siinä vaiheessa jo korjataan.

                          Venttiilin välykset tarkastetaan sen takia ettei ne pääse kantaaan jostain syystä, jolloin tulee isoa tuhoa. tai jos välykset kasvaa nii alkaa pitämään mekkalaa. Läppärunkojen syncro vaikuttaa tyhjäkäynin tasaisuuteen, ja on helppo ja nopea tehdä muun huollon yhteydessä.

                          jos kopassa on kumitiiviste ei ole pakko vaihtaa, voi ruveta itkemään öljyä aukaisun takia jos on jo kovettunut. Jos paperi tiiviste niin vaihdetaan aina kun aukastaan..
                          Last edited by olli90~; 07-08-2017, 09:25.

                          Comment

                          • uusis
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2016
                            • 192
                            • finland

                            #43
                            Toki, mä nyt olisin vaan toiminut niin miten edellinen omistaja mua kehoitti ja antoi mulle ne synteettiset öljyt mukaan.ei mulla ole vielä mitään ammattitaitoa tai tietoa tarpeeksi tuosta bemmarin boxerista sen takia kysyn mikä olisi järkevää ja tarpeellista.
                            Mutta enköhän mä nyt sitten tee ihan kunnon ison huollon siihen ja vaihdan kaikki nesteet ja tulpat myös.ja laitan sitä mineraali öljyä jos se on parempa tuossa kun se synteettinen.

                            Viimeksi tuohon on huolto lappujen mukaan laitettu yamalube 4s fullsyth 10w 40.ja edellisissä castrol act evo gp 4t 20w 50 öljyä.ja aikaisemmin bel-ray exp 20w 50.
                            Varmaan mun pitää siirtyä takaisin tuohon 20w 50 öljyyn eikä laittaa noin lirua mitä viimeksi laitettu 10w 40?

                            Siitä venttiilikopan tiivisteestä en tiedä onko kumia vai heikompaa materiaalia.

                            Kiitos kaikille vastauksista ja opettamisesta tähän boxeriin

                            Comment

                            • MRH
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2007
                              • 64
                              • Mäntsälä

                              #44
                              Originally posted by uusis View Post

                              Siitä venttiilikopan tiivisteestä en tiedä onko kumia vai heikompaa materiaalia.
                              Kyllä se kumia on ja jos ei ole rispaantunut tai kovettuneen oloinen niin en vaihtaisi suorilla uuteen. Näiden osien hinnoissa ei ole kyllä mitään järkeä!

                              Comment

                              • harriba
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 420
                                • Espoo

                                #45
                                Originally posted by MRH View Post
                                Kyllä se kumia on ja jos ei ole rispaantunut tai kovettuneen oloinen niin en vaihtaisi suorilla uuteen. Näiden osien hinnoissa ei ole kyllä mitään järkeä!
                                Omastani en kumitiivisteitä vaihtanut. Tihkuminenhan näkyisi ihan suoraan.

                                Varaosat, renkaat ym. kannattaa tilata Saksasta. Netti ja youtube on pullollaan ohjeita siitä miten bokserin perushuollot tehdään.

                                EDIT: moottoripyora.orgin bemuosastolla muuan kaveri on järkännyt vuosittain boksereiden huoltokursseja pk-seudulla.
                                Last edited by harriba; 08-08-2017, 07:48. Reason: unohdimpa
                                Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                                X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎