Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by jokes911 View Post
    Toinen syy vaihtoon on monasti myös paino. Monet sliparit kun poistaa myös katin niin saa myös merkittävän painonpudotuksen.
    Epäilemättä. Ittellä on toi tekeminen sillä tasolla etten oo paljon mopon ominaisuuksia miettinyt. Siinä isompi syy miksi en harkitsisi pöntön vaihtoa. Ainoa löytyvä säätö on takavieteri ja sekin on vielä samassa asennossa kuin showroomissa seistessä. Ekan, toisen ja kolmannen ratakäynnin aikana kierrosajat on pudonneet paljon. Samanlaisella kalustolla menevät paljon kovempaa kuin minä. Keskityn kehittämään itseäni, siinä on varaa paljon enemmän kuin laitteessa .
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Puistis
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2013
      • 849
      • 09

      Originally posted by petrolhead View Post
      Ittellä ei riitä aivokapasiteetti analysoida ääniä kun yritän ajaa kovaa . Ja mopo antaa 2dB alle Apparan melurajan, joten saa olla vakio. Kaikkihan sen tuntuu kyllä vaihtavan aftermarket pönttöön.
      Oli kyllä älyttömän painava tuo vakiopönttö vaikka painon kevennyksellä ei omassa ajossa ole merkitystä. Pelkästään kadulla tulee fiilisteltyä, joten pyörän ominaisuudet jää hyödyntämättä Power commander lähti myös tilaukseen heräteostoksena ja se pitää talven aikana askarrella paikoilleen. Tosin se tulee valmissoftalla paikoilleen... Ei kannata vanhaan pyörään(-05) panostaa mahdottomasti.

      Comment

      • Tompsoni
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 51
        • ?

        Originally posted by Puistis View Post
        Yoshimuran slipari tuli laitettua vanhaan ZX-6R:ään, nyt kuulostaa siltä kuin moottoripyörän pitääkin Vielä pitäisi perää siistiä vilkkutelineen osalta.
        Ilmajäähdytteiseltä V2:lta?

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Puistis View Post
          Oli kyllä älyttömän painava tuo vakiopönttö vaikka painon kevennyksellä ei omassa ajossa ole merkitystä. Pelkästään kadulla tulee fiilisteltyä, joten pyörän ominaisuudet jää hyödyntämättä Power commander lähti myös tilaukseen heräteostoksena ja se pitää talven aikana askarrella paikoilleen. Tosin se tulee valmissoftalla paikoilleen... Ei kannata vanhaan pyörään(-05) panostaa mahdottomasti.
          Mä oon tehny niin paljon modauksia että tuntosarvet nappasin jalkatapeista pois kun alko raapia toisella ratakerralla. Jalkojen paikassa on ilmeisesti myös hiottavaa kun saappaan se pikkuvarpaan slider on jo aika syöty. Vivut säädin ergonomisempaan kulmaan ja sitten yritin stongia laskee alaspäin. No sehän ei onnistunut kun ovat jollain koukulla yläkolmiossa.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            Originally posted by Tompsoni View Post
            Ilmajäähdytteiseltä V2:lta?
            Puutarhajyrsimillä ajetaan kasvimaalla

            Comment

            • JarppiR
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2010
              • 277
              • Pori

              Originally posted by petrolhead View Post
              Mä oon tehny niin paljon modauksia että tuntosarvet nappasin jalkatapeista pois kun alko raapia toisella ratakerralla. Jalkojen paikassa on ilmeisesti myös hiottavaa kun saappaan se pikkuvarpaan slider on jo aika syöty. Vivut säädin ergonomisempaan kulmaan ja sitten yritin stongia laskee alaspäin. No sehän ei onnistunut kun ovat jollain koukulla yläkolmiossa.

              Sitten kun superbikella alkaa tapit raapia maata niin ollaan jo jonkinmoisissa kallistuskulmissa. Toki uudessa cebarissa tuntosarvet on aika julmetun kokoiset eli varaa on vielä. Onko painonsiirtoa mutkissa jo kokeiltu?

              Kannattaa tutustua rata-ajokoulutustarjontaan, esim. Mp-tuki Ry järjestää eritasoisia ajokoulutustapahtumia radalla. Itse kävin ekaa kertaa radalla 17-vuotiaana NSR:llä jolloin SMOK järjesti rataharjoittelua, siitä oli huimasti hyötyä. Toistaiseksi ei olla oltu kertaakaan nutullaan. Toki vauhtikin on edelleen maltillista
              BMW 325i E91 LCI "330i" -09
              BMW 530i E39 M-Sport -01
              Alfa Romeo GT 3.2 -05

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by JarppiR View Post
                Sitten kun superbikella alkaa tapit raapia maata niin ollaan jo jonkinmoisissa kallistuskulmissa. Toki uudessa cebarissa tuntosarvet on aika julmetun kokoiset eli varaa on vielä. Onko painonsiirtoa mutkissa jo kokeiltu?

                Kannattaa tutustua rata-ajokoulutustarjontaan, esim. Mp-tuki Ry järjestää eritasoisia ajokoulutustapahtumia radalla. Itse kävin ekaa kertaa radalla 17-vuotiaana NSR:llä jolloin SMOK järjesti rataharjoittelua, siitä oli huimasti hyötyä. Toistaiseksi ei olla oltu kertaakaan nutullaan. Toki vauhtikin on edelleen maltillista
                Juu niin onkin varaa. Kahdella ekalla kerralla ei osunu polvi maahan. Mulla oli nyt viimeksi kamera ihan perässä, tajusin ettei mulla ylävartalo ja pää mene kauheesti sisäkurvin puolelle vakka persee siirtyy. Joku ratakoulutusjuttu mitä kattoin vaikutti vähän jäykältä omaan makuun. Mulla ei ehkä hermo riittäisi ajaa kaheksaakymppiä/jarruttamatta rataa kokonaista päivää. Sitte kun ei enää edisty pitää arvioida uudelleen. Mitä tarkalleen tarkoitat painonsiirrolla mutkissa?
                Toistaiseksi oon pysynyt kaatumatta minäkin.
                Last edited by petrolhead; 06-08-2019, 22:28.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • JarppiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2010
                  • 277
                  • Pori

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Juu niin onkin varaa. Kahdella ekalla kerralla ei osunu polvi maahan. Mulla oli nyt viimeksi kamera ihan perässä, tajusin ettei mulla ylävartalo ja pää mene kauheesti sisäkurvin puolelle vakka persee siirtyy. Joku ratakoulutusjuttu mitä kattoin vaikutti vähän jäykältä omaan makuun. Mulla ei ehkä hermo riittäisi ajaa kaheksaakymppiä/jarruttamatta rataa kokonaista päivää. Sitte kun ei enää edisty pitää arvioida uudelleen. Mitä tarkalleen tarkoitat painonsiirrolla mutkissa?
                  Toistaiseksi oon pysynyt kaatumatta minäkin.

                  Eli juurikin tätä kropan siirtoa sisämutkan puolelle. Tuo on aika yleistä että pelkkä perse siirtyy ensin, itselläkin oli sama homma aluksi. Itsellä muistisääntönä toimii "pää peiliin", silloin yläkroppakin siirtyy mukana kun vie pollan sivupeilin kohdalle. Tuohon ajokengän hioutumiseen pitäisi auttaa kun siirtää päkiät/varpaat tapille. Paitsi Monsterissa on niin ahdas paikka putkiston puolella että väkisinkin kenkä hioutuu ratapäivillä.


                  Jos varsinaiset rata-ajoharjoittelupäivät ei innosta niin ainakin Ducati Clubin ratapäiville pääsee myös ei-jäsenet ja siellä kokeneemmat rataketut antaa vinkkejä ja ajolinja ym opastusta.
                  BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                  BMW 530i E39 M-Sport -01
                  Alfa Romeo GT 3.2 -05

                  Comment

                  • vleivo
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 708
                    • Zürich Switzerland

                    Originally posted by Tompsoni View Post
                    Ilmajäähdytteiseltä V2:lta?
                    Samaa mieltä....

                    1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                    1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                    1991 Ford Mustang GT 5.0
                    1994 BMW M5 3.8
                    2011 H-D Fatboy Special
                    2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by JarppiR View Post
                      Eli juurikin tätä kropan siirtoa sisämutkan puolelle. Tuo on aika yleistä että pelkkä perse siirtyy ensin, itselläkin oli sama homma aluksi. Itsellä muistisääntönä toimii "pää peiliin", silloin yläkroppakin siirtyy mukana kun vie pollan sivupeilin kohdalle. Tuohon ajokengän hioutumiseen pitäisi auttaa kun siirtää päkiät/varpaat tapille. Paitsi Monsterissa on niin ahdas paikka putkiston puolella että väkisinkin kenkä hioutuu ratapäivillä.


                      Jos varsinaiset rata-ajoharjoittelupäivät ei innosta niin ainakin Ducati Clubin ratapäiville pääsee myös ei-jäsenet ja siellä kokeneemmat rataketut antaa vinkkejä ja ajolinja ym opastusta.
                      Ekan kesän parhaaksi jäi 1:46 Ahvenistolla, 94 hp vakiovehkeellä ja ensiasennuskumeilla. Oon ite tyytyväinen siihen. Tuo kropan käyttö ilmeisesti kehittyy kerta kerralta. Säädin kertaalleen vaihdevivun ylemmäs ja oli OK, nyt sai ruuvata taas pirusti ylemmäs. Seisontatuen stoppari raapi taas kenttään vaikka kertaalleen viilasin sen matalaksi. Vähä hermostuttavaa.
                      Jonkunäkönen jalkatappien siirto pitäis duunata ja säädettävät kahvat hankkia. Vakiot saa laskettua alemmas mutta ne on liian vaakatasossa. Ja pehmeemmät kahvakumit.
                      Last edited by petrolhead; 29-09-2019, 08:26.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Ekan kesän parhaaksi jäi 1:46 Ahvenistolla
                        Apparalla ei sitten kannata niitä omia rajoja hakea kovinkaan hanakasti. Sen verran lähellä ne metalliaidat, että jo pienestä lipasta on niissä herkästi. Pari lippaa olen itse siellä nähnyt ja kummassakin aika paljon aineksia paljon pahempaan. Oikeilla moottoriradoilla ei ole samoja vaaroja kun turva-alueet on oikein mitoitettu.

                        Tämä ei oo mikään Apparan dissaus, vaan muistutus motoristeille että rata on vähän niinku suomen versio Macaon radasta jossa kisassakin ensikertalaisia ajatetaan kokeneempien perässä ennen aika-ajoja.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Saatan vetää joskus vielä pihalle ihan railakkaasti.. Tähän mennessä oon saanut handlattua kohtuu hyvin kun on ollu tilanteita&ylilyöntejä. Kaiteeseen en oo osunut ja oon saanu pidettyä pystyä kun on asvaltti loppunu kesken muutaman kerran.

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Apparalla ei sitten kannata niitä omia rajoja hakea kovinkaan hanakasti. Sen verran lähellä ne metalliaidat, että jo pienestä lipasta on niissä herkästi. Pari lippaa olen itse siellä nähnyt ja kummassakin aika paljon aineksia paljon pahempaan. Oikeilla moottoriradoilla ei ole samoja vaaroja kun turva-alueet on oikein mitoitettu.

                          Tämä ei oo mikään Apparan dissaus, vaan muistutus motoristeille että rata on vähän niinku suomen versio Macaon radasta jossa kisassakin ensikertalaisia ajatetaan kokeneempien perässä ennen aika-ajoja.
                          Ahvenisto on aika hasardi paikka niin autolla kuin mopollakin. Mutta, se on edelleen 17 kertaa turvallisempi kuin vetää mutkatiellä..
                          Mä oon tähdännyt siihen että vauhti paranisi hitaasti mutta varmasti, samalla kun pitää marginaalia maksimiin. Vaikee selittää mitä tarkoitan.
                          Last edited by petrolhead; 29-09-2019, 13:47.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5857
                            • Joccis City

                            Sitä ajon kehittämistä varten se datan kerääminen ja tutkiminen on todella tärkeää. Näkee heti miten jarruttaa/kiihdyttää. Oikeat ajolinjat toki tärkein perusta, mutta samalla viivalla teknisesti oikea jarrutus ja kiihdytys.
                            Prätkissä ihan sama ja yleisin virhe kuin autoissakin, eli liian hottina sisään mutkaan jonka johdosta sieltä ei sitten päästä ulos vaikka avataan kaasu rajusti.

                            Seurauksena vain hitosti kasvanut kaatumisriski.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              En oikein tiedä onko oma jarrutustapa tai jarrupaikat alueella. Oon huomannut että jarrutan vähä myöhemmin kuin jotkut edessä menevät. Toisaalta mulla on ABSät joten runttaan vaan kunnolla etujarrua. Tuntuu kuitenkin että pystyn luopumaan jarrusta riittävän aikasessa pisteessä. Oon koittanut harjoitella kovemmissa jarrutuksissa sitä että samaan aikaan kun kallistus alkaa lisääntyä niin jarrupaine vähenee. Kun sit taas toitotetaan sitä että etujarrulla kuormitettu etupää kääntyy paremmin sisään. Go figure.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5857
                                • Joccis City

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                En oikein tiedä onko oma jarrutustapa tai jarrupaikat alueella. Oon huomannut että jarrutan vähä myöhemmin kuin jotkut edessä menevät. Toisaalta mulla on ABSät joten runttaan vaan kunnolla etujarrua. Tuntuu kuitenkin että pystyn luopumaan jarrusta riittävän aikasessa pisteessä. Oon koittanut harjoitella kovemmissa jarrutuksissa sitä että samaan aikaan kun kallistus alkaa lisääntyä niin jarrupaine vähenee. Kun sit taas toitotetaan sitä että etujarrulla kuormitettu etupää kääntyy paremmin sisään. Go figure.
                                Ei sitä jarrua tarvitse mahdottomasti painaa kun keula edelleen pysyy alempana ja eturenkaalla on painoa. Ja kääntyy paremmin.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎