Jännityksellä saa jäädä odottamaan mitä seuraavaksi.
Tässäkin topikissa ja pitkin internettiä on ollut kommentteja, jolla voi kerätä hieman lisää rahaa järkevämmin.
Ilman mitään välistä vetäjiä ja yhtiöitä.
"Lisäksi väyläinvestointeja tehdään lyhytjänteisesti ja autokanta on vanha. Liikenteen päästöjen pitäisi puolittua vuoteen 2030 mennessä."
ja Autoalan keskusliiton toimarin jutusta iltalehden sivuilta:
"Suomalaiset saavat mahdollisuuden ostaa vuosi vuodelta puhtaampia autoja.
- Uudistustahti tosin on turhan hidas vuoden 2030 päästötavoitteita ajatellen."
Kiire taitaa tulla. Pakko on autoveron poistua sitten seuraavan hallituksen aikana, vai mitenkäs tää hoidetaan? Enempipäästöiset taitaa saada raippaa jo reippaasti sitä ennen, siinä vaiheessa moni autoveron poistamista vastustanut saattaa viimeistään muuttaa mielensä.
Juuri näin tullee käymään.
Autoveroa ei poisteta ja vanhoille romuille lätkäistään sellaiset maksut, että loppuu ajelut.
Tämän tehdään joko ajoneuvoveroa tai polttoaineveroa korottamalla, tai nostetaan molempia.
Päästöluvut parannetaan, ei helpottamalla uusien hankintaa, vaan poistamalla vanhat romut liikenteestä tekemällä niillä ajaminen taloudellisesti järjettömäksi.
Tämän takia olisi kannattanut olla muutama kuukausi hiljaa ja antaa poliitikkojen vääntää kompromissi, jonka kanssa kaikki pärjäävät jotenkin.
Pian ei pärjää vanhoilla ajavat, kun SOS-herrat "miettivät kaikessa rauhassa puhtaalta pöydältä," se on selvä.
Tämä tehdään vuoden aikana niin ehtii pöly laskeutua ennen 2019 eduskuntavaaleja.
Autoverouskovaisen horinaa tyypillisimmillään. "Kyllä mä teidän kanssa muuten olen samaa mieltä mutta neuvostoliitto ja autovero ovat koskemattomia."
Kermakakusta saa paskaa kaikki.
Selitäppäs mulle vielä kun jäi jotenkin epäselväksi.
Mun nykyisissä autoissa on autoveroa jäljellä 100-1000e. Uudella järjestelmällä talvimersun maksut olisivat nousseet 300-350e vuodessa. Kuinka minä olisin tästä hyötynyt?
Omat tavoitteet kun on: Ajaa edullisesti, mutta kuitenkin takavedolla ja jonkin asteinen ajomukavuus säilyttäen. Eli en ole ostamassa kauppakassia vaikka sellaisen mersun hinnalla saisinkin. Ne toki varmasti kuluttaisi vähemmän, mutta mielestäni etuveto on hengenvaarallinen talvella ja lisäksi uskoisin tuommoisessa 2010-luvun autossa olevan isommat huoltokulut. Vähintään saisi töpselin päässä roikkua koko ajan lukemassa koodia.
Jännityksellä saa jäädä odottamaan mitä seuraavaksi.
Tässäkin topikissa ja pitkin internettiä on ollut kommentteja, jolla voi kerätä hieman lisää rahaa järkevämmin.
Ilman mitään välistä vetäjiä ja yhtiöitä.
"Päätös valmistelun keskeyttämisestä syntyi pääministeri Juha Sipilän (kesk) ja autoalan yrittäjien sekä etujärjestöjen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen. Ajatus autoveron poistosta hyydytti heti autokaupan selvityksen tultua julki viime viikolla."
Autokauppiaat kippasi homman sen ainoan hyvän asian vuoksi?
"Päätös valmistelun keskeyttämisestä syntyi pääministeri Juha Sipilän (kesk) ja autoalan yrittäjien sekä etujärjestöjen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen. Ajatus autoveron poistosta hyydytti heti autokaupan selvityksen tultua julki viime viikolla."
Autokauppiaat kippasi homman sen ainoan hyvän asian vuoksi?
Niinhän nuo teki. Maakunnan porhot ja juipit sekä muut possuvarmarit käveli edunvalvontajärjestön nokkamiehen yli niin että lätinä läskipohjalipokkaista kuului.
Autoveron ainoista maksumiehistä ei ollut niin sitten yhtään mitään väliä.
Berneri yllättäen kusi homman totaalisesti. Ei autoveron poistosta voi ilmoittaa tammikuussa, jos se on tarkoitus vasta vuoden vaihteessa poistaa. Se nyt on selvä, että autokauppa pysähtyy heti kun veron poistosta aletaan vihjailemaan ja ihmiset jää odottamaan sen poistumista. Kulisseissa kun olisi sovittu jo tuo veronpoisto niin olisivat ilmoittaneet että vero poistuu esim. 1.4 ja sinä aikana autonsa ostaville hyvitetään autovero kun muutos astuu voimaan. Tänä aikana olisi leivottu se uusi maksumalli kasaan ja otettu se käyttöön vaikka vuoden vaihteessa. Toki juuri autonsa ostaneet olisivat siinä hävinneet, mutta joku tuon autoveron poistossa aina häviää. Valtiolla ei ole varaa pysäyttää autokauppaa 11kk ajaksi.
Nyt jätti berneri selvittämättä tarkalleen esityksensä sisällön muille hallituskumppaneille, niin homma kusi heti kun edesä hallituksessa ei oltu samaan mieltä. Autoveron poisto täytyy tehdä harkiten, eikä sen poistosta voi ohimennen vihjailla, Suomen talous ei vaan kestä autokaupan pysähtymisen aiheuttamaan menetystä.
Jos tässä nyt halutaan vaan uudempia autoja niin siihen ei tuota kilometri pohjaista seurantaa tarvita ja EU:n vaatima Ecall toiminnon käyttämistä kansalaisten jatkuvaan seurantaan aiotaan kieltää. Olisivat vaikka ilmoittaneet, että joka vuosi vanhalla isopäästöisellä autolla ajeminen kallistuu määrän x vuoteen 2030 asti. Nostaneet vanhojen paljon saastuttavien käyttömaksua vaikka 10% vuodessa ja polttoaineveroa jonkun verran. Autoveron poisto olisi laskenut uusien autojen hintaa, joten olisi ollut porkkana ostaa se uudempi vähä päästöisempi auto ja samalla olisi sitten kepillä hitaasti yritetty saada porukka paalaamaan ne isopäästöiset vanhat autot.
Nykyisinkin käytöstä maksetaan Trafi:lle, joten siihen väliin ei tarvita mitään Live Oy:tä eikä operaattoria. En edelläänkään näe mitä lisäarvoa se Live Oy pystyy tarjoamaan autoilijalle. Navigaattori tarjoaa ajo-ohjeet, tiedot ruuhkista jne. niitä haluaville.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Niinhän nuo teki. Maakunnan porhot ja juipit sekä muut possuvarmarit käveli edunvalvontajärjestön nokkamiehen yli niin että lätinä läskipohjalipokkaista kuului.
Autoveron ainoista maksumiehistä ei ollut niin sitten yhtään mitään väliä.
Itsellä tuli näköjään myös yliarvioitua Sipilän ja Bernerin poliittinen osaaminen, ja aliarviotua ammattipoliitikkojen äänestäjien pelko ja röyhkeys vetää pisteet kotiin torppaamalla mahdollisuus oikeisiin muutoksiin.
Nyt jätti berneri selvittämättä tarkalleen esityksensä sisällön muille hallituskumppaneille, niin homma kusi heti kun edesä hallituksessa ei oltu samaan mieltä. Autoveron poisto täytyy tehdä harkiten, eikä sen poistosta voi ohimennen vihjailla, Suomen talous ei vaan kestä autokaupan pysähtymisen aiheuttamaan menetystä.
Muut ministerit ei heränneet edes keskiviikon Ylen vuotoon, että autoveron poistoa esitetään? Viimeistään tuossa vaiheessa heillä oli puoli vuorokautta aikaa olla yhteydessä Berneriin ja vaatia toisenlaista tiedotusta. Tekikö he asialle jotain? Kukaan ei ole ainakaan julkisuudessa kertonut tästä.
Muut ministerit ei heränneet edes keskiviikon Ylen vuotoon, että autoveron poistoa esitetään? Viimeistään tuossa vaiheessa heillä oli puoli vuorokautta aikaa olla yhteydessä Berneriin ja vaatia toisenlaista tiedotusta. Tekikö he asialle jotain? Kukaan ei ole ainakaan julkisuudessa kertonut tästä.
Comment