Sitten autokaupasta.
Tunnen isäni kautta yhden BMW-myyjän ja tuossa kyselin miten on kauppaan vaikuttanut tämä liikenneverkkojulkistuskohu? Hän kertoi ettei uusia Bemarikauppoja ole yhtään peruttu 19.1 -22.1 heidän toimipisteessään, mutta seinän takana esim. Nissan-kauppoja on peruttu joitakin, vaikka niissä veron osuus on 2-4 teur suuruusluokassa/auto kun taas uusissa Bemareissa se on helposti 10-15 keur. Todella hiljaista on odotetusti kuitenkin ollut.
Kiitos, mielenkiintoista kuulla hieman autokauppiaskuulumisiakin; itsekin arvelin että ei välttämättä pelkällä pläjäyksen pois vetämisellä markkinoiden luottamista palauteta. Itse en ainakaan tänä vuonna tee merkittäviä investointeja autoveroon (=kilvitä mitään / osta autoveroa sisältäviä vehkeitä), kun ei ole pakottavaa tarvetta.
Jännä nähdä milloin hallituksella tulee löysät housuun autovero- ja alv-kertymän kanssa. Jos kanssani samoin reagoivia ihmisiä on useampia, niin veikkaan että tässä kun vaikka pari kuukautta kärvistellään merkittävästi pienemmällä autoverokertymätahdilla kuin se keskimääräinen 72M€/kk, voi alkaa jotain olla pakko tehdä viimeistään kunnallisvaalien jälkeen. Kuten totesin heti Bernerin esityksen jälkeen, on käsittämätöntä että malliin sisältyi "vuonna 2017 autoverokertymä 860M€", jos tammikuussa sanotaan että vero poistuu 2018 alussa. Hyvin vähäinen on ollut konsulttien ymmärrys kuluttajakäyttäytymisestä kun tällainen päästetään esitykseen mukaan.
Tunsitko piston sydämessäsi?
Mutta ihan asiaahan tuo oli tuosta populistisesta mölinästä
Aluksi joo Mutta hyvä video, siinä mielessä olen samaa mieltä muiden kanssa, kun ministeri tuo asiat julki, mutta herää vain kysymyksiä vaikka tuo olikin selvitys vasta, tässä asiassa olisi ollut varmasti vähän erinlainen asenne, jos olisi tehty nykyisestä parannettu versio, eikä kokonaan uutta..Mutta joo katsotaan mitä tulee kun tuo on kuopattu....jos on kuopattu, nyt folio hattua päähän
Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Tunsitko piston sydämessäsi?
Mutta ihan asiaahan tuo oli tuosta populistisesta mölinästä
Tere Sammallahdelta taas hyvä video. Olisin itsekin odottanut että BMW foorumilla olisi löydetty enemmän positiivista esityksestä, jossa autoveroa esitetään poistettavaksi ilman että käytön verotukseen tulee isoja korotuksia. Täällä on esitetty joidenkin taholta että tuo esitetty malli nostaisi kaikilta kuluja mutta ainakin omalta osaltani kilometrien mukaan verotus olisi laskenut vuosittaisia kuluja (ja tämä vielä siten että laskurissa auton arvoksi merkattu 0€).
Useimpien perheellisten ihmisten tavoite on varmasti kuljettaa perhettänsä mahdollisimman uudella, turvallisella ja pienikulutuksellisella autolla ja siihen tuo Bernerin esitys vastasi hyvin. Mutta varmasti se että sitä esitti tietty henkilö, tai puolue tai jotain, riitti syyksi haukkua se aivan paskaksi.
^ eipä siinä ollu positiivistä kuin veron poisto.. Vai oliko se vaa pienennys? Muista enää.. Mut itellä ois noussut 1700e/v kilometrien perusteella ja kiinteä hintakin olisi ollut 300/v enemmän laskurin mukaan pelkillä työmatkoilla ja auton arvo nollassa..
^ eipä siinä ollu positiivistä kuin veron poisto.. Vai oliko se vaa pienennys? Muista enää.. Mut itellä ois noussut 1700e/v kilometrien perusteella ja kiinteä hintakin olisi ollut 300/v enemmän laskurin mukaan pelkillä työmatkoilla ja auton arvo nollassa..
Useimpien perheellisten ihmisten tavoite on varmasti kuljettaa perhettänsä mahdollisimman uudella, turvallisella ja pienikulutuksellisella autolla ja siihen tuo Bernerin esitys vastasi hyvin.
Jaa-a, jotenkin tuntus että tuohon kategoriaan menevät autoilijat pyörivät enimmäkseen muiden merkkien foorumeilla, tai sitten http://www.bmwforum.fi/. Ainakaan itellä ole koskaan ollut tuollaiset kriteerit käytössä vaikka 15 vuotta olenkin ollut perheellinen.
Hiukan aihetta liipaten: eikös noissa uusissa online services tai jossain volvon on-call sydeemeissä ole myös auton paikkatieto selvillä siellä palvelukeskuksessa? Että voi joltain tätiltä kysyä, missä on lähin oopperatalo...
Eli että niitä joku yksityinen yritys seuraa nyt jo auton liikkeitä reaaliajassa? Ja ihmiset vielä maksaa noista palveluista.
Kiinnostaisi tietää tässä ylikulutuksen maailmassa että, kuinka paljon päästöjä aiheutuu uuden auton rakentamisesta? Kuitenkin auto sisältää tuhansia osia muovia, iso kasa metallia ja kaikkea muuta. Onko se sitten kestävää kehitystä jos vaihtaisimme joka toinen vuosi uudehkon auton uuteen. Vanha kärrätään paalattavaksi ja taas syntyy päästöjä paloittelusta ja kaikkea kun ei voi kierrättää niin siitä syntyy taas kaatopaikka/ongelmajätettä.
Aika suurella osalla ei ole varaa uuteen autoon, joten tätä myöten käytetään myöskin se vanha ns. loppuun. Tämä on minusta sitä parempaa kierrättämistä.
Onko aina pakko olla se uusin ja tekopyhästi vähäpäästöinen kehonliikutin?
Kaikki mikä tehdään muualla, jättää myöskin ne päästönsä sinne missä tehty? Ei. Yhtälailla pitäisi uuden auton ostajaa rankaista niistä päästöistä, jotka ovat syntyneet auton valmistuksessa.
Tässäpä vähän erilainen ajatustapa, joka ilmeni tänään eräässä keskustelussa ihan in real world.
Hyvä |foder| että toit tuon tähän keskusteluun, olen tuossa samaa mieltä myös. Eu:han haluaa pois tälläisen "kertakäyttö kulttuurin", kestävempiä tuotteita ja huolettavia..
Mä kyllä odotan sitä seuraavaa selvitystä..
Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Kiinnostaisi tietää tässä ylikulutuksen maailmassa että, kuinka paljon päästöjä aiheutuu uuden auton rakentamisesta? Kuitenkin auto sisältää tuhansia osia muovia, iso kasa metallia ja kaikkea muuta. Onko se sitten kestävää kehitystä jos vaihtaisimme joka toinen vuosi uudehkon auton uuteen. Vanha kärrätään paalattavaksi ja taas syntyy päästöjä paloittelusta ja kaikkea kun ei voi kierrättää niin siitä syntyy taas kaatopaikka/ongelmajätettä.
Aika suurella osalla ei ole varaa uuteen autoon, joten tätä myöten käytetään myöskin se vanha ns. loppuun. Tämä on minusta sitä parempaa kierrättämistä.
Onko aina pakko olla se uusin ja tekopyhästi vähäpäästöinen kehonliikutin?
Kaikki mikä tehdään muualla, jättää myöskin ne päästönsä sinne missä tehty? Ei. Yhtälailla pitäisi uuden auton ostajaa rankaista niistä päästöistä, jotka ovat syntyneet auton valmistuksessa.
Tässäpä vähän erilainen ajatustapa, joka ilmeni tänään eräässä keskustelussa ihan in real world.
Keksintö on ollut jo pitkään olemassa. Suomi on aika lähellä sitä, usein siihen verrattukin. In the Real World keksintö löytyy täältä
Comment