Täällä jätetty 24.4. eikä kiire kuhan kilvet sais heinäkuulle, jotta autoa voisi käyttää ulkomaillakin...
Toisaalta olis kiva nauttia verottomasta ajasta, mutta kyllä sen mieluusti heti maksais pois ja rekisteröintikatsastais+kilvittäis suomeen. Heti laitoin kaikki tarvittavat liitteet.
Kyllä mä kävin jo ulkomaillaki ruottin kilvet kiinni
G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic
1 x F20
3 x E30
2 x E36
5 x E46
3 x E9X
Toisaalta olis kiva nauttia verottomasta ajasta, mutta kyllä sen mieluusti heti maksais pois ja rekisteröintikatsastais+kilvittäis suomeen. Heti laitoin kaikki tarvittavat liitteet.
No ei saatana. Itellä ei kyllä varsinkaan dieselin kanssa olis kiire maksamaan käyttöveroja, mutta mikäs siinä jos on liikaa rahaa.
vm. 2006 4-motion VW Caravelle tuotu Ruotsista. Auto ollut alunperin 9 paikkanen, mutta jo ruotsissa siitä tehty 2 paikkainen pakettiauto eli vastaava kuin Transporter.
Verrataanko autoa suomessa myynnissä oleviin Caravelleihin joita auto ei varustukseltaan vastaa vai Transportereihin joita auto vastaa?
Caravellen pyyntihinnat 1.5x joten vaikutus veroihin aika merkittävä.
Tuohon kommenttiin voin sen verran kommentoida itse omasta kokemuksestani, että 1,5-2,5 vuotta kesti aikoinaan kahden (2) eri auton vero "valitus/vaatimus" käsittelyni....
Ai noinkin pian voi selvitä Mulla kesti E30 kanssa 9v ennenkuin vero oli korjattu.
vm. 2006 4-motion VW Caravelle tuotu Ruotsista. Auto ollut alunperin 9 paikkanen, mutta jo ruotsissa siitä tehty 2 paikkainen pakettiauto eli vastaava kuin Transporter.
Verrataanko autoa suomessa myynnissä oleviin Caravelleihin joita auto ei varustukseltaan vastaa vai Transportereihin joita auto vastaa?
Caravellen pyyntihinnat 1.5x joten vaikutus veroihin aika merkittävä.
Ei niitä kiinnosta kuin mikä on mallimerkintä ja sen mukaan mennään. Varsinkin jos kyseinen auto löytyy MAHTI -järjestelmästä, ei kukaan sen tarkemmin ala tutkimaan yksilöäsi tai sen papereita verotusta suorittaessa. Verottaja =/ katsastaja.
Edit: Voit toki yrittää lisätietokentään kirjoittaa jonkun kivan kesärunon, ei se mitään maksa, mutta kuten sanottu tuskin muuttaa tilannetta sillä papereissa olevan mallimerkinnän mukaan mennään.
Ai noinkin pian voi selvitä Mulla kesti E30 kanssa 9v ennenkuin vero oli korjattu.
Ei niitä kiinnosta kuin mikä on mallimerkintä ja sen mukaan mennään. Varsinkin jos kyseinen auto löytyy MAHTI -järjestelmästä, ei kukaan sen tarkemmin ala tutkimaan yksilöäsi tai sen papereita verotusta suorittaessa. Verottaja =/ katsastaja.
Edit: Voit toki yrittää lisätietokentään kirjoittaa jonkun kivan kesärunon, ei se mitään maksa, mutta kuten sanottu tuskin muuttaa tilannetta sillä papereissa olevan mallimerkinnän mukaan mennään.
Näin ajattelin itsekin. Kirjailin kuitenkin mukavan kesärunon, voihan sitä joskus tuurikin käydä.
Taas vaihteeksi verottajalta mielenkiintoinen tulkinta. Vuosi sitten tuodusta E39 Touringista pyydetty tausta-aineistoa jotta voidaan tarkistaa onko veroprosentti johdettu oikein. Lähinnä se onko sitä laskettaessa huomioitu lisävarusteiden vaikutus tutkimalla mitä varusteita prosentit perusteena olevissa autoissa on ollut. Verottaja kieltäytyy antamasta aineistoa koska se on salassa pidettävää.
Erityisen mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tasan sama tuoja on vuosia aiemmin yhden 2006 tuodun E39 sedanin osalta saanut veroprosentin tausta-aineiston eli useamman kymmenen uutena Suomeen tuodun auton VIN:t. Niiden perusteella tuoja selvitti ettei ensiverotuksessa käytetty prosentti ollut oikein. Tulli ei suostunut korjaamaan prosenttia vaikka sille esitettiin laskelmat mikä todisti tullin käyttämän numeron olevan liian suuri. Lopulta KHO päätti tuojan eduksi ja palautti asian tulliin joka alensi prosenttia ja palautti liikaa maksetut verot korkoineen.
Verottajan nykyisen kannan mukaan tuossa aiemmassa tapauksessa tulli on siis antanut ulos salassa pidettävää aineistoa. Onko silloin tehty viranomaisen toimesta rikos? Pitäisikö valittajan nyt tehdä asiasta rikosilmoitus kun verottaja on sitä mieltä, että aineisto on salassa pidettävää?
Kun aineistoa ei saa ulos niin miten tuoja voi tarkistaa veroprosentin olevan oikein määritetty? Aiempi sedan tapaus kun todistaa, että prosenttien määrittelytavassa on systemaattinen virhe joka johtaa liian suuriin veroihin. Eiköhän tästäkin saada vuosien vääntö aikaan ja valtiolle oikeudenkäyntikuluja enemmän kun vähintään kymmenen Touringia tuottaa autoverotuloja.
HE 271/2002 on mainittu: Myös vanhoja cif-hintoja koskevat tiedot tulevat asianosaisen käyttöön yleisen asianosaisjulkisuuden nojalla siltä osin kuin se on tarpeen hänen verotuskysymyksensä ratkaisemiseksi.
eoak ak 1664/2009 jonka perusteella annettu päätös Dnro 1664/4/09 19.8. 2011.
''''''''''''''''''''''''''
TIETOPYYNTÖNNE 22.8.2011
Verottamanne ajoneuvo on BMW 5d 325i Touring Aut 125kW joka on otettu käyttöön 1/1992.
Olette pyytänyt saada vuonna 1992 uusina ajoneuvoina verotettujen BMW 300-sarjan ajoneuvojen verotustiedot markkamääräisine arvoineen ajoneuvon tyypin sekä lisävarustelun tarkkuudella verovalituksen laatimista varten.
Tullihallituksella ei ole hallussaan pyydettyjä tietoja, joten niitä ei voida luovuttaa.
Päätöksen hakeminen
Muutoksenhakijalla on halutessaan oikeus saattaa asia viranomaisen ratkaistavaksi ja saada asiasta valituskelpoinen päätös, jos hän katsoo, että asiakirjapyyntöön ei ole kaikilta osin suostuttu. Valituskelpoisen päätöksen antaa Tullihallituksen oikeudelliset asiat -toiminto. Päätöstä pyydettäessä tulee yksilöidä, miltä osin asiakirjoja koskevaan pyyntöön ei muutoksenhakijan mielestä ole suostuttu.
TULLIHALLITUS
Autoverotusyksikkö
puolesta Juha Nurminen
Tulliylitarkastaja
On tämä autoverotus muuttunut kyllä mielenkiintoiseeksi sähköisen asioinnin ja verotoimiston mukaantulon myötä. Vertaan siis jonnekin 2010 vuoteen kun edellinen tuontiauto verotettiin tullin kautta paperein.
Nykyään verotus voi mennä halutessa hiton nopeasti - tai halvatun hitaasti. Miten vaan haluat.
Nopea tie on jättää veroilmoitus heti, kaikkine liitteineen, niin päätös pamahtaa samana päivänä, korkeintaan viikon sisään.
Hidas tie on jättää kaikki viimetippaan, toimittaa ilman liitteitä. Lisäillä liitteet sitten määräajan loppuun (yleensä 2 viikkoa). Jopa voi anoa armoa saada jatkoja... Katsastuksenkin voi jättää nykyjään kokemukseni mukaan aika pitkälle... Verottaja alkaa kysellä katsastusliitettä. Mennä vasta sitten leimalle. Ainakin itsellä onnistui näin. Sain jopa jälkitarkistukseen sen 30pv. Mutta prosessi meni nyt kuitenkin läpi reilussa kahdessa kuukaudessa, tai menee 21.6.2018 - kun vero erääntyy maksettavaksi
On tämä autoverotus muuttunut kyllä mielenkiintoiseeksi sähköisen asioinnin ja verotoimiston mukaantulon myötä. Vertaan siis jonnekin 2010 vuoteen kun edellinen tuontiauto verotettiin tullin kautta paperein.
Nykyään verotus voi mennä halutessa hiton nopeasti - tai halvatun hitaasti. Miten vaan haluat.
Nopea tie on jättää veroilmoitus heti, kaikkine liitteineen, niin päätös pamahtaa samana päivänä, korkeintaan viikon sisään.
Hidas tie on jättää kaikki viimetippaan, toimittaa ilman liitteitä. Lisäillä liitteet sitten määräajan loppuun (yleensä 2 viikkoa). Jopa voi anoa armoa saada jatkoja... Katsastuksenkin voi jättää nykyjään kokemukseni mukaan aika pitkälle... Verottaja alkaa kysellä katsastusliitettä. Mennä vasta sitten leimalle. Ainakin itsellä onnistui näin. Sain jopa jälkitarkistukseen sen 30pv. Mutta prosessi meni nyt kuitenkin läpi reilussa kahdessa kuukaudessa, tai menee 21.6.2018 - kun vero erääntyy maksettavaksi
Mä meen tuon hitaan tien kautta koska ei ole viellä saapunut kaikki liitteet.. Teen huomenna eli vikana ilmotuspäivänä.
Korostan vielä, että vaikka Tullihallituksen käsityksen mukaan vahvistettuja taulukoita ei toimivaltasäännöksen kumoamisen jälkeen enää voitu muuttaa tai hallintolain virheen korjaamista koskevat säännökset eivät sen mielestä soveltuneet, olisi verovelvollista tullut ohjata ja neuvoa hallintolain 8 §:n mukaisen neuvontavelvollisuuden nojalla taulukossa olevan virheen havaitsemiseen ja sen merkityksen ymmärtämiseen. Tämä olisi voitu tehdä esimerkiksi taulukkojen yhteydessä julkaistulla tiedotteella. Kun mitään edes yleisluontoista ilmoitusta virheistä ei saadun selvityksen mukaan ollut taulukoiden yhteyteen liitetty, on tullin menettely ollut omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoiminnan asianmukaisuuteen.
No onko verotaulukoiden yhteydessä vieläkään tuollaista tiedotetta? Saatanan tunarit.
Comment