Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    Originally posted by Zeta View Post
    Eikö kukaan muka ole jälkikäteen muuttanut käyttöveroperustetta painosta --> co2?
    Edit.
    Luin tuon aikasemman viestin.

    Kannattaisi kysyä konttorilta onnistuuko. Tuo on trafin juttuja, ei verottajan.

    Joskus aikoinaan muistan jossain tulleen ilmi että maahantuontiverotuksessa voi vanhemmillakin kuin 2001 käyttöö päästöjä veron perusteena, jos löytyy luotettava dogumentti, tms. lukeman tueksi.
    Last edited by bemmeri; 08-05-2018, 17:02.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      Ainakin omissa Japanin BMW tuoneissa on ollut uudemmissa autoissa laskennallinen tuo CO2 päästö ja se ollut aina korkeampi kuin BMW:n tehtaan ilmoittama. Mutta millä sitä sitten muuttaa muulla kuin VTT:n pussitestillä ja se olisi 3500€ eli tuo ei ainakaan ole kannattava kaava.

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7550
        • Kotona

        Originally posted by bemmeri View Post
        Kannattaisi kysyä konttorilta onnistuuko. Tuo on trafin juttuja, ei verottajan.
        Joo on jo Trafille yhteydenottopyyntö sisällä, ajattelin vain odotellessa kysyä jos joku on homman jo hoitanut. Kyseessä on siis -10 vuotinen auto.
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
        Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
        -

        Comment

        • MPV
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1193
          • Muhos

          Originally posted by Zeta View Post
          Eikö kukaan muka ole jälkikäteen muuttanut käyttöveroperustetta painosta --> co2?
          Millainen tapaus?

          Mä ostin muutama vuosi sitten vm.-02 E46:sen 320d touringin, ja kun ensimmäinen käyttövero tuli, niin ihmettelin kun lasku oli aika iso. Kävi ilmi, että veroa perittiin massan mukaan, vaikka co2:n mukaanhan se piti tietenkin periä. Rekisteriotteessa luki silti tieto co2 päästöistä.

          Aikamoisen puhelinrallin siinä sai käydä, kun ensin trafi pallotteli asiaa niin että verotus sanoi että on rekisteröinnin asia ja rekisteröinnissä väittivät tietysti toisinpäin. Sanoivat lopulta että mene katsastuskonttorille. Siellä viimein osasivat sanoa että tällä kertaa auton rekisteröintikatsastuksesa oli jotain tietoja jäänyt kirjaamatta johonkin kenttään ja korjaaminen kuuluu tietysti rekisteröinnin suorittaneelle... Sinne soittamalla kävi ilmi, että rekisteröinnin tehnyt henkilö olikin sitten jo eläkkeellä, mutta puhelimen päässä ollut henkilö kuitenkin suoritti tietojen korjaamisen.

          Comment

          • Zeta
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7550
            • Kotona

            Homma etenee kun sain vähän aikaiseksi selvitellä. Eli soitto Trafille on turha, siellä ei mitään osata kertoa. Ohjeistivat ottamaan yhteyttä katsastuskonttoriin. Sieltä tuli vastaus, näyttää vähän huonolta kun CO2 arvoja ei ole kirjattuna. Selvittelevät vielä mutta näyttää siltä, että ilman kallista mittausta ei veroluokka muutu massasta CO2 arvoon

            Vähän epäreilua kun samoja autoja tulee liikenteessä vastaan paljon pienemmillä veroilla
            -
            Käyttöautona: F20
            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
            Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
            -

            Comment

            • MPV
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1193
              • Muhos

              Originally posted by Zeta View Post
              Homma etenee kun sain vähän aikaiseksi selvitellä. Eli soitto Trafille on turha, siellä ei mitään osata kertoa. Ohjeistivat ottamaan yhteyttä katsastuskonttoriin. Sieltä tuli vastaus, näyttää vähän huonolta kun CO2 arvoja ei ole kirjattuna. Selvittelevät vielä mutta näyttää siltä, että ilman kallista mittausta ei veroluokka muutu massasta CO2 arvoon

              Vähän epäreilua kun samoja autoja tulee liikenteessä vastaan paljon pienemmillä veroilla
              Tuo vaikuttaa ihan samalta tapaukselta kuin omani. Katsurilla jäänyt vain joku kenttä täyttämättä tietoja koneelle näpytellessään.

              Comment

              • Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7550
                • Kotona

                Originally posted by MPV View Post
                Tuo vaikuttaa ihan samalta tapaukselta kuin omani. Katsurilla jäänyt vain joku kenttä täyttämättä tietoja koneelle näpytellessään.
                Vain sillä erotuksella, että mulla ei ole otteessa (nykyään sähköinen) mitään mainintaa CO2 arvoista.
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
                -

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Originally posted by Zeta View Post
                  Homma etenee kun sain vähän aikaiseksi selvitellä. Eli soitto Trafille on turha, siellä ei mitään osata kertoa. Ohjeistivat ottamaan yhteyttä katsastuskonttoriin. Sieltä tuli vastaus, näyttää vähän huonolta kun CO2 arvoja ei ole kirjattuna. Selvittelevät vielä mutta näyttää siltä, että ilman kallista mittausta ei veroluokka muutu massasta CO2 arvoon

                  Vähän epäreilua kun samoja autoja tulee liikenteessä vastaan paljon pienemmillä veroilla
                  Tämä on periaatteessa ihan yksinkertainen juttu. Jos auto on EY-tyyppihyväksytty, sille on olemassa virallinen CO2-arvo, jota käytetään. Jos auto ei ole EY-tyyppihyväkstty, CO2-arvon voi selvittää direktiivin mukaisella mittauksella tai sellaisen tutkimuslaitoksen todistuksella, joka on vastaavalle autolle ko. mittaukset tehnyt. CARB-hyväksytyissä autoissa voidaan käyttää direktiivissä määriteltyä laskukaavaa.

                  Varsin monessa tapauksessa painon mukaan menevä verotus on erinomaisen hyvä asia. Jos arvot on olemassa em. reunaehdot täyttävästi, sen kyllä saa kirjattua rekisteriin, jonka jälkeen se vaikuttaa myös auton verotukseen.

                  Comment

                  • Zeta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7550
                    • Kotona

                    Originally posted by nokonzok View Post
                    Tämä on periaatteessa ihan yksinkertainen juttu. Jos auto on EY-tyyppihyväksytty, sille on olemassa virallinen CO2-arvo, jota käytetään. Jos auto ei ole EY-tyyppihyväkstty, CO2-arvon voi selvittää direktiivin mukaisella mittauksella tai sellaisen tutkimuslaitoksen todistuksella, joka on vastaavalle autolle ko. mittaukset tehnyt. CARB-hyväksytyissä autoissa voidaan käyttää direktiivissä määriteltyä laskukaavaa
                    Ongelma tässä onkin se, että tuo mittaus maksaa niin paljon ettei ole järkeä teettää jossei meinaa pitää autoa seuraavaa 10v

                    edit: eikö Audilta voi pyytää alustanumerolla todistusta, että tässä mallissa on se ja se CO2 arvot? Kai ne kaikki on tehtaalta lähteneet samoilla päästöarvoilla vaikka ovat eripuolelle maapalloa ajautuneetkin myyntiin...
                    Last edited by Zeta; 18-05-2018, 23:44.
                    -
                    Käyttöautona: F20
                    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                    Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
                    -

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17847
                      • PKS

                      Originally posted by Zeta View Post
                      edit: eikö Audilta voi pyytää alustanumerolla todistusta, että tässä mallissa on se ja se CO2 arvot? Kai ne kaikki on tehtaalta lähteneet samoilla päästöarvoilla vaikka ovat eripuolelle maapalloa ajautuneetkin myyntiin...
                      Luulenpa että kaatuu juurikin byrokratiaan, eli kaksi ongelmaa:
                      1. Tyyppihyväksynnät on aina sen mukaan mikä on auton variantti. Eli vaikka sama auto, ei toista varianttia ole yksinkertaisesti virallisesti hyväksytty toiselle alueelle
                      2. Kuka tuollaisen lapun pystyisi kirjoittamaan. Ei kellään ole virallisia oikeuksia moiseen ilman täydellistä hyväksyntäprosessia.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Luulenpa että kaatuu juurikin byrokratiaan, eli kaksi ongelmaa:
                        1. Tyyppihyväksynnät on aina sen mukaan mikä on auton variantti. Eli vaikka sama auto, ei toista varianttia ole yksinkertaisesti virallisesti hyväksytty toiselle alueelle
                        2. Kuka tuollaisen lapun pystyisi kirjoittamaan. Ei kellään ole virallisia oikeuksia moiseen ilman täydellistä hyväksyntäprosessia.
                        En tunne audeja millään tasolla, mutta ainakin bemareissa LHD JPN versiot on samalla variantilla kuin euroversiotkin. Ovat siis täysin euroversioita, niistä vaan puuttuu tyyppikilpi. Miksi sitten ei saa niihin suoraan valmistajalta lappuja? no kun bemari... eivät vaan suostu. Sitten taas mersulla kirjoittavat prujut mihin tahansa meseen alta aikayksikön.

                        Point being: aina ei välttämättä ole kiinni virkamiehestä tai mallista, vaan valmistajan halusta.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • 599gtb
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 490
                          • Vantaa

                          Olisiko täällä kellään hyvää pohjaa autoveron oikaisu vaatimukseen?
                          ex bmw 540ia e34 1993
                          ex bmw e32 735i

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17847
                            • PKS

                            Originally posted by 599gtb View Post
                            Olisiko täällä kellään hyvää pohjaa autoveron oikaisu vaatimukseen?
                            Ei ole, mutta pohja riippuu paljon mikä on business case mistä lähdet valittamaan?

                            Milloin verotettu? Onko yli 10v auto? Onko verotusarvo saatu MAHTI vai MARVO? Onko verotettu CO2 vai painon mukaan? Mitään muuta mainittavaa mikä ei mielestäsi alkuperäisessä verotuksessa ole täsmännyt?
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                            ½
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • 599gtb
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 490
                              • Vantaa

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Ei ole, mutta pohja riippuu paljon mikä on business case mistä lähdet valittamaan?

                              Milloin verotettu? Onko yli 10v auto? Onko verotusarvo saatu MAHTI vai MARVO? Onko verotettu CO2 vai painon mukaan? Mitään muuta mainittavaa mikä ei mielestäsi alkuperäisessä verotuksessa ole täsmännyt?
                              verotus arvo pielessä jostain kumman syystä pudotettu kaksi nettiautoa pois vaikka olivat saman ikäisiä ja vähemmän ajettuja vielä
                              vertailu autona on käytetty ainoastaan kahta autoa ja ihan tuore päätös kyseessä ja yli 10 v auto on
                              ex bmw 540ia e34 1993
                              ex bmw e32 735i

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17847
                                • PKS

                                Originally posted by 599gtb View Post
                                verotus arvo pielessä jostain kumman syystä pudotettu kaksi nettiautoa pois vaikka olivat saman ikäisiä ja vähemmän ajettuja vielä
                                vertailu autona on käytetty ainoastaan kahta autoa ja ihan tuore päätös kyseessä ja yli 10 v auto on
                                Ei tälläiseen caseen mitään valmista pohjaa ole antaa kellään, no tuohon 10v ikäiseen joo, mutta faktahan on että veroa et saa autosta kokonaan pois ellet vie asiaa pidemmälle ylempiin oikeusasteisiin - toistaiseksi sekään ei ole onnistunut vielä. Ja siitä valittamisesta ei taida muutenkaan olla kyse, vaan saadun veron kohtuullisestamisesta?

                                Eli kyseessä on MARVO case, ihan hyvät lähtökohdat on valittaa mikäli vaan faktaa on esittää, eli on olemassa printit näistä kahdesta vertailuyksilöstä mitkä eivät ole mahtuneet mukaan, sekä jotain faktaa että ne todella ovat vastaavia autoja. Huomaathan, että pienetkin erot esim eri vaihdelaatikko voidaan tulkita siten, että kyseessä on eri ajoneuvo joten jää hieman tulkinnanvaraiseksi onko sellaista tarvetta käyttää verotuksessa. Vastaavasti mikäli markkinoilla on paremmin oman verotettavan autosi kannalta vertailukelpoisia yksilöitä (hyvin sama vm / hyvin sama ajomäärä), ja niitä on tarpeeksi, ei verokkiyksilöinä ole tarpeen käyttää selkeästi tästä poikkeavia.

                                Paljon mutua mutta antamillasi tiedoilla ei vielä ihan saa irti mitä kannattaisi tehdä kun ei tiedä enempää verotettavasta autosta.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎