Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by E39Fin View Post
    Samaa mieltä siitä, että downsizing yms päästötalkoot johtavat joka alalla tavaran käyttöiän lyhenemiseen ja täten kulutuksen kasvamiseen. Ei mielestäni kovin ekologista, mutta hyvää bisnestä toki.
    Tämä on kyllä niin totta! Pienet päästöt ja kulutukset ulosmitataan kalliina remppoina heti kohta takuuajan jälkeen..

    Harmi, kun nykyään joutuu oikein välttelemään noita Bemun tekemiä koneita. Miettikääs, jos kahdeksankytluvulla ois saanu pösöjä tehdasasenteisella bemun koneella, niin se olisi ollut kovastikin arvoa nostattava asia. Nyt tieto Bemun valvetronicihmeestä pösön konepellin alla saa niskakarvat pystyyn.. "oispa ollu edes pösön omalla koneella"

    Comment

    • j-a
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 1522
      • PohojosPohojammaa

      #32
      Originally posted by Macke View Post
      Pirkka konsernin vehkeet on taas vielä monivammaisempia kuin Bemarin, että sellasen ostohan jo lähentelee hulluutta.

      Fordin tiettyihin uudempiin koneisiin ei saa edes kampuran laakereita, että ne on aikalailla haasteellisia kun kilsat tulee täyteen. Ehkä tämä on jo (toivottavasti) muuttunut, liittyi muistaakseni EU:n viisauteen kieltää lyijy laakereissa.

      Kertakäyttöpaskaa työnnetään joka tuutista ja sitten kuitenkin vouhotetaan jostain planeetan pelastamisesta. Ei oikein mene jakoon meikäläiselle tämä nykypäivän touhu.
      Mua ihmetyttää eniten se, että tietyllä merkillä on tietyt ongelmat sukupolvesta toiseen. Mikä estää BMW:n insinöörejä oppimasta esimerkiksi tehokkaamman koneen suunnittelua niin että laakerit kestäisivät? Mikä esti (vai estääkö edelleen, ei ole tietoa/kokemusta uudemmista) Mersun insinöörejä tekemästä V-koneen jossa venttiilikoppien (tai muutkaan öljyn kanssa tekemisissä olevat V6-koneissa) tiivisteet ei vuoda öljyä?

      Olisiko BMW:n ja Mercedeksen yhteistyönä voinut syntyä viime vuosikymmenellä M/AMG-moottori jossa laakerit kestää eikä valuttele öljyä? Näin maallikkona tuntuu että pitäisi voida, mutta voihan siellä olla jotain tekijöitä niin syvällä että muuttaisi koko moottorikonseptin jos jonkun tietyn oireen haluaisi korjata...
      Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

      Ylimääräisenä tarjolla:

      E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

      F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3509
        • Raisio

        #33
        Originally posted by Tojopa View Post
        Onko kellään kokemuksia näistä BMW/PSA-yhteistyöhedelmistä, eli Prince-moottoreista. Onko kuinka murheellisia ja vikaherkkiä koneita? Valvetronic noista ainakin löytyy.. Ja kyseisiä koneita löytyy mm. Minien ja Peugeottien nokalta vuodesta 2006/-07 alkaen.
        THP 156 valitettavasti ongelmallinen, uudempaan THP 165 tehty useita päivityksiä ja parannuksia, vaikkei vieläkään ikiliikkuja. 200 heppaiset ja tehokkaammat THP versiot kestää paremmin. Hurjin 1,6L THP 270 heppaisena jo varsin hauska pannu.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3509
          • Raisio

          #34
          Originally posted by E39Fin View Post
          Samaa mieltä siitä, että downsizing yms päästötalkoot johtavat joka alalla tavaran käyttöiän lyhenemiseen ja täten kulutuksen kasvamiseen. Ei mielestäni kovin ekologista, mutta hyvää bisnestä toki.
          Se että esim konetta pienennetään 1,6 litraisesta vaikkapa 1,2 litraiseen ei varsinaisesti lyhennä koneen ikää. Se että isku ja/tai poraus pienevät muutaman millin, ei heikennä konetta mitenkään.

          Isoimmat erot tulee koneen perussuunnitteluun puolelta ja samalla kun tehty pieni kone, menty ehkä paikoin liiankin heppoisin mitoituksin. Mutta tuntuu että monia isompiakin koneita koskee samat ongelmat jos kone itsessään ns viimeisintä suunnittelua, näin yleisotannalla katsoen.

          Suomen alhaisilla nopeuksilla eivät edes pienimmät kolmipyttyiset joudu koville... suurin osa ajasta körötellään sitä 80-100km/h vauhtia ja noissa nopeuksissa ei turbot pyöri punaisena.

          Voitelu ja jäähdytysjärjestelmät pelaa näissä 1-1,4L litraisessa ihan samanlailla kuin esim 2 litraisessa, joten mikä aiheuttaisi sen laakerivian taikka ylikuumenemisesta johtuvan vaurion.

          Lisäksi jos noilla pikkuturboilla malttaa ajaa nätisti ja jäykällä kaasunilkalla siellä jonon sisällä eikä kärjessä, yllättävän pienellä menevät.

          Kestääkö se pieni kone vai iso, isoin ero tulee kyllä siitä miten kone suunniteltu ja onko konekonstruktioon jäänyt heikkoa lenkkiä joka vuosien viiveellä paljastuu.
          Last edited by ritariässä; 21-03-2018, 23:54.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            #35
            Teknologiat, matskut sekä työkalut löytyy tänä päivänä tehdä kestävää kamaa oli sitten kyseessä perseensuristin tai perämoottori. Se taas on mun mielestä rikollista että nämä uudet kärryt kokee aivan katastrofaalisia hajoamisia jo reilusti ennen satkun ajosuoritetta, ja hyvällä munkilla päästään sinne karvan yli 100tkm ajosuoritteisiin. Silti jengi vaan ostaa sitä paskaa, mutta ei kai tässä vaihtoehtojakaan ole.

            3-litrasten jakopäiden laukeaminen alkoi jo M57N2 generaatiossa, sen osaa kertoa jo moottorikoneistajatkin. Ja sekin on minun mielestä absurdia että pitäisi vaan hyväksyä se että ne kilahtelee ennen aikojaan koska ne ovat kuluvia osia. Kuluvia ne on aina olleet, mutta ei tollasta tinapaskaa mitä nykyään. Sitten voidaan vetää tämä perinteinen "vain ne kenellä on ongelmia kirjoittelee" kortti tiskiin. Vaikka osaksi onkin noin, niin sitten voidaan taas peilata asiaa autojen kokonaismäärään Suomessa -> ei niitä niin jumalattomasti ole liikenteessä että kyllähän tässä oikeasti on kyse muustakin kuin satunnaisista maanantaikappaleista. Ja kirjotellaan niistä maailmallakin, ei hyvä.

            BMW:t on helvetin hienoja vehkeitä silloin kun ne toimii. Alkaa vaan olla todella vaikeaa perustella itselleen yhdenkään tuoreamman mallin hankintaa koska onhan niiden kestävyys aivan hanurista. Vaikka asiaa tarkastelee kuinka BMW väristen lasien läpi, niin näin se nyt vaan on. Sen kärryn pitäisi olla sitten ihan uusi ja takuunalainen laite, ja se pitää laittaa kiertoon heti kun siitä takuut loppuu. Siinäpä sustainabilityä duunarin lompakolle, not

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              #36
              Useempi yli 400tkm ajettu M57N2 ollut lähipiirissä ja yhteenkään ei ole ketjulle tehty mitään. Toki niitä on kilahtanut, mutta nukun kyllä yöni jatkossakin hyvin vaikka mentykin koko auton elinikä 30tkm huoltoväleillä. Mulla toki ketju vaihdettuna 200tkm kohdalla taksikäytössä varotoimenpiteenä, mutta on senkin jälkeen tultu 470tkm jo

              Olen samaa mieltä, että surullista, että 100tkm suoritteeseen mennessä pahimmillaan joudutaan tekemään isojakin remppoja nykyautoissa. Siitä syystä meillä vaihtui uusi volvo käytettyyn bemariin kun volvoon sai aina olla varaamassa uutta aikaa takuukorjaukseen.
              Last edited by E39Fin; 22-03-2018, 11:30.
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by Macke View Post

                BMW:t on helvetin hienoja vehkeitä silloin kun ne toimii. Alkaa vaan olla todella vaikeaa perustella itselleen yhdenkään tuoreamman mallin hankintaa koska onhan niiden kestävyys aivan hanurista. Vaikka asiaa tarkastelee kuinka BMW väristen lasien läpi, niin näin se nyt vaan on. Sen kärryn pitäisi olla sitten ihan uusi ja takuunalainen laite, ja se pitää laittaa kiertoon heti kun siitä takuut loppuu. Siinäpä sustainabilityä duunarin lompakolle, not
                Tässä aika hyvin kiteytetty omiakin ajatuksia

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  #38
                  Originally posted by E39Fin View Post
                  Siitä syystä meillä vaihtui uusi volvo käytettyyn bemariin kun volvoon sai aina olla varaamassa uutta aikaa takuukorjaukseen.
                  Eli "Volvot on varmoja autoja" on ihan väärä mielikuva, koska sellanen mulla oli ainakin noista vuosikymmenen alun vehkeistä vielä? Samaa paskaa siis kuin muutkin?

                  Saakeli kun Japsitkin laukeilee nykypäivänä, ainakin jos tojolootaa tarkastellaan. Mazdoissa ja Subaruissakin ollut tutuilla ongelmia että olisko nyt sit vaikka Suitsuki ja Mitsu vielä toimivia? Pellithän niistä perinteisesti häviää ekan sadekelin aikana, mutta mutta...

                  Comment

                  • Tojopa
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 1592
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by E39Fin View Post

                    Olen samaa mieltä, että surullista, että 100tkm suoritteeseen mennessä pahimmillaan joudutaan tekemään isojakin remppoja nykyautoissa. Siitä syystä meillä vaihtui uusi volvo käytettyyn bemariin kun volvoon sai aina olla varaamassa uutta aikaa takuukorjaukseen.
                    Mikä Volvo ja minkä ikäinen?

                    Lähipiirissä vuoden 2003 S80 5-pyttynen bensaturbo ja vuoden 2010 V70 niin ikään Volvon oma bensaturbo ja pelanneet hienosti. Jälkimmäisellä menty väli 150tkm-310tkm perushuolloilla.
                    Last edited by Tojopa; 22-03-2018, 15:13.

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #40
                      Originally posted by Macke View Post
                      Eli "Volvot on varmoja autoja" on ihan väärä mielikuva, koska sellanen mulla oli ainakin noista vuosikymmenen alun vehkeistä vielä? Samaa paskaa siis kuin muutkin?

                      .
                      Systerille tuli viime kesäkuussa uusi V60 työsuhdeautoksi. Se ehti ajaa kirjaimellisesti 9km luovutuksen jälkeen, kun auto vaati huoltoon pääsyä ja joku kulmatasonvähenemisenennin oli paskana.ei siis ehtinyt diileriltä edes kotiin. Eikä muuten tullut kuntoon ekalla käynnillä....

                      Mulla oli 12 vuotta sitten jo aivan vastaava kokemus volvoista, kun 10tkm ajettu auto haamuilee takamatkustajista, ikkunatiivisteet ei pysy paikoillaan, ja mm ohjaustehostin työnsi öljyt ladulle 18tkm kohdalla.
                      2kk ajanjaksolla kävin 8 kertaa huollossa, ja auto oli vuoden vanha. Milloin vaihdettiin jarruosia ja milloin päiviteltiin tietokoneita.

                      Aivan paskoja autoja. En ymmärrä, miksi sisko otti sen V60:n, kun sen edellinen V40 oli ihan samanlainen paskakasa: koko ajan huollossa.

                      Mä en ihan ykkösellä ottaisi volvoa, jos ei oliai pakko.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • AnttiJuhani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 2056
                        • Kittilä

                        #41
                        Kolme käytettyä volvoa ollut itsellä ja isännällä yksi. Ei ole ollut mitään vakavaa koskaan näissä autoissa. Toki ne on tänä päivänä jo 10v vanhoja autoja. Ikävä lukea että laatu tullut alaspäin. Suurta vitutusta kun uuden auton kanssa pitää korjaamolla kulkea.

                        Mulla kiinnostais alfan 159 nelivetona ja 3.2 koneella. Kokemuksia? Ulkonäkö on kyllä ajaton ja varusteet reilassa.

                        Comment

                        • Tojopa
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 1592
                          • Kuopio

                          #42
                          Originally posted by AnttiJuhani View Post
                          Kolme käytettyä volvoa ollut itsellä ja isännällä yksi. Ei ole ollut mitään vakavaa koskaan näissä autoissa. Toki ne on tänä päivänä jo 10v vanhoja autoja. Ikävä lukea että laatu tullut alaspäin. Suurta vitutusta kun uuden auton kanssa pitää korjaamolla kulkea.

                          Mulla kiinnostais alfan 159 nelivetona ja 3.2 koneella. Kokemuksia? Ulkonäkö on kyllä ajaton ja varusteet reilassa.
                          Joskus Alfaa pidettiin epävarmana kulkineena, mutta tuon ikäluokan Alfa on nykyisiin uusiin autoihin verrattuna ikiliikkuja Ulkonäkö on ainakin kohdallaan, samoin äänimaailma tuolla koneella

                          Comment

                          • E39Fin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2013
                            • 1761
                            • HKI/Orimattila

                            #43
                            Meillä perheessä pitkä volvoura takana. Isäukko ajeli 30 vuotta pelkästään niillä. 670tkm ajettuna lähtenyt 2003 xc70 d5 oli perhanan vähävikainen auto.

                            Auto jonka vaikeuksista kirjoitin oli 2017 V90 Cross Country Pro D4 AWD. Kolina keulassa alkoi 7tkm kohdalla ja huollossa haluttiin ekalla käyntikerralla välttämättä vaihtaa pelkkä ajovalojen tasonsäätöön liikkuva tanko. Seuraavalla kerralla vaihdettiin alatukivarret ilmab vaikutusta. Siitä seuraavalla kerralla meni etuiskarit uusiksi ja sillä häipyi kolinat. Vikojen selvittelyn välillä autolla kerettiinkin ajamaan 15tkm kunnes kolinat lakkasi. Sitten hetken meni hyvin ja alkoi vuotamaan öljyä jostain konehuoneesta ja olikohan toisella käyntikerralla huollossa kun tuli kuntoon.

                            Ei tehnyt uuden auton osto autuutta niin vaihto F15 X5 tuli tehtyä. Huvittihan se kun isäukko oli ihmeissään kun auto ei kolise mistään vaikka kilsoja oli 150tkm jo pohjalla. Volvosta kuului aina joku sivuääni. Lisäksi 30d:n kulutus on hänen ajossaan 70% matkaa, 30%helsingissä pyörittelyä ainoastaan 2desiä volvon mopokonetta enemmän. Nyt bemarilla jo yli 10tkm takana ilman mitään ongelmia.

                            Varmasti noissa S90/V90 on uuden mallin vikoja vielä. Yksi S90 on myös suvussa eikä ole ensimmäisen 15tkm aikana ainakaan tarvinnut tehdä mitään. Hienoja autoja ne on, mutta kummasti bemarin tekniikka ja vaihdelaatikko hymyilyttää auton omistajaa enemmän
                            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                            E39 523iA Oxfordgreen

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2533
                              • .

                              #44
                              Originally posted by AnttiJuhani View Post
                              Mulla kiinnostais alfan 159 nelivetona ja 3.2 koneella. Kokemuksia? Ulkonäkö on kyllä ajaton ja varusteet reilassa.
                              Originally posted by Tojopa View Post
                              Joskus Alfaa pidettiin epävarmana kulkineena, mutta tuon ikäluokan Alfa on nykyisiin uusiin autoihin verrattuna ikiliikkuja Ulkonäkö on ainakin kohdallaan, samoin äänimaailma tuolla koneella
                              Niinhän sitä äkkiseltään luulisi. 159:n v6 moottori ei ole enään mahtava Busso, vaan GM:n maailman moottori. Siis se sama paska, joka löytyy mm. Opeleiden ja Saabien nokalta sekä monesta amerikkalaisesta kanakopista. Siis se sama paska, josta jakoketjut venyy. Siis samaa paskaa kuin nelisylinteriset sisaruksensa. Sorppa, ei voittoa tällä kertaa.

                              Autona muuten kyllä mahtava. Ajotuntumassa paljon samaa kuin Bemareissa. V6 koneisessa kulutus vaan aika kova. Äänistä en sano mitään kun en ole livenä Alfaa kuullut, mutta Vectran v6 ei yhtään säväyttänyt.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • Juhaska
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 3979
                                • Suomi

                                #45
                                Originally posted by AnttiJuhani View Post
                                Kolme käytettyä volvoa ollut itsellä ja isännällä yksi. Ei ole ollut mitään vakavaa koskaan näissä autoissa. Toki ne on tänä päivänä jo 10v vanhoja autoja. Ikävä lukea että laatu tullut alaspäin. Suurta vitutusta kun uuden auton kanssa pitää korjaamolla kulkea.

                                Mulla kiinnostais alfan 159 nelivetona ja 3.2 koneella. Kokemuksia? Ulkonäkö on kyllä ajaton ja varusteet reilassa.
                                Yhtä huonosti pidettyä yksilöä päässyt liikkeessä testaamaan, mutta jopa siitäkin jäi sellainen fiilis, että tälläinen on joskus pakko omistaa.

                                Toki tarjonta on Suomessa melko rajallista tuolle kutoskoneiselle 159 Alfalle.

                                Edit: Toistaiseksin mennään jenkkilän tuotteella, mutta ehkä vielä joku päivä, kun tulee sopiva yksilö kohdalle...
                                ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎