Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 514
    • Oulu

    VTI ja THP156 moottorit ovat periaatteessa samaa konstruktiota, mutta VTI on epäsuoralla ruiskutuksella ja THP suoralla ruiskutuksella, joten niissä täytyy olla eri kannet. Moottorit ovat PSA/BMW yhteistyötä ja molemmissa on Bemarin Valvetronic ja Vanos.

    Bemarin/Minin vastaavat moottorit ovat N12, N13, N14, N16 ja N18, että noistahan sitä voi lähteä miettimään ongelmia.
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • protoni
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2008
      • 1361
      • Tampere

      Tonnin ketjun vaihto ei kuullosta pahalta. Toisiin maksaa kuminauhankin vaihto saman verran. Kannattaa tuo silti budjetissa huomioida.

      Comment

      • Juhaska
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 3979
        • Suomi

        Originally posted by protoni View Post
        Tonnin ketjun vaihto ei kuullosta pahalta. Toisiin maksaa kuminauhankin vaihto saman verran. Kannattaa tuo silti budjetissa huomioida.
        Itsekkin tuumailin juuri samaa, että ei kyllä ole ketjurempasta paha hinta, vaikka joutuisi tekemään sitten tiuhempaankin, kuin yleensä. :think
        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

        Comment

        • kimmon
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1461
          • Tuusulantien päässä...

          Originally posted by Juhaska View Post
          Itsekkin tuumailin juuri samaa, että ei kyllä ole ketjurempasta paha hinta, vaikka joutuisi tekemään sitten tiuhempaankin, kuin yleensä. :think
          Vaihteluväli tälle hommalle pk-seudulla oli noin 1000-2000€, halvin oli tällä kertaa Mekonomen Airport.
          Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

          Comment

          • Zeta
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7508
            • Kotona

            Lyhyt pätkä takana Audi A4 B8 2.0t. Ainakin toistaiseksi täytyy olla tyytyväinen hankintaan. Jos vertailupohjaksi laitetaan vaikka bemarin e90 325/330 lci niin vastaavilla varusteilla ja kilsoilla hinta pomppaisi varmaan parin kympin luokkaan ja tämä kuitenkin jonnin verran edullisempi. Ainoat "miinukset" itselle ovat automaatti ja auto on pikkaisen liian massiivinen omaan käyttöön. Plussaa taas on väri (ulko+nahat), hyvät varusteet (puuttuu itselle olennaisista vain quattro ) ja kohtuullinen kulutus matka-ajossa (cvt-laatikko).

            RC Pösöön verrattuna tämä on kyllä pappamallisesti herrasmiesauto, tässä pystyy/joutuu jopa keskustelemaan repsikan kanssa ajonaikana!
            Last edited by Zeta; 02-07-2018, 16:35.
            -
            Käyttöautona: F20
            Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
            Myydään: HP 14" kannettava **90e**
            -

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              Noin 30km takana manuaali Boosterjet Vitaralla pikkuteitä kurvaillen, ja positiivinen yllätys. Onhan se muovinen ja ratin keskitys ei ole häävi jos hitaasta ohjausliikkeestä päästää handut irti ruorista, mutta silti paljon hauskempi laite mitä oletin. Jämy peli ajaa noin kevyeksi kotteroksi ja askikin toimi kuin ajatus vaikka on vielä uudenkarhea. Ihan pirteäkin on vaikkei nyt tietty mikään urheiluauto ole, mutta vaivattoman liukkaasti liikkuu. Ei räminöitä tai kilinöitä, katotaan myöhemmin mitä talvi ja pakkaset tuo tullessaan.

              Sitten toivotaan vielä että toimii ilman ylimääräisiä oireita, josko olis oikein huoletonta käyttöautoilua

              Comment

              • Thmas
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 531
                • HEL

                Kokemuksia uusimman korimallin Audi TT:stä? 2.0 TFSI 230 hv S-tronic quattro kiikarissa, tehdastakuun alainen auto joten vikapotentiaalit ei sillä tavalla jännitä, mutta kokemukset käyttöautona kiinnostaa. Tilallekaan ei ole suuremmin tarvetta kun yksin tai kaksin ajellaan.

                Yllättävän pirteä ja taloudellinen ainakin lukujen perusteella, 0-100 km/h 5,3 sek ja keskikulutus 6,6 l/100km.
                Audi e-tron 55

                Exiä:
                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                Comment

                • Kanerv4
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 976
                  • Tampere

                  Originally posted by Thmas View Post
                  Kokemuksia uusimman korimallin Audi TT:stä? 2.0 TFSI 230 hv S-tronic quattro kiikarissa, tehdastakuun alainen auto joten vikapotentiaalit ei sillä tavalla jännitä, mutta kokemukset käyttöautona kiinnostaa. Tilallekaan ei ole suuremmin tarvetta kun yksin tai kaksin ajellaan.

                  Yllättävän pirteä ja taloudellinen ainakin lukujen perusteella, 0-100 km/h 5,3 sek ja keskikulutus 6,6 l/100km.

                  Mää oon tuonu viime vuonna yhden tuollaisen ja itse tykkäsin, sopi kyllä käteen kun nakutettu ja hyvin kyllä kulki vaikka oli vakio 230hv. S-line pakollinen sekä virtuaalimittaristo. Iso plussa täältä, harminpaikka kun RS malliin tulee niin mojovat verot, muuten ostaisin semmoisen Ja se on oikeestikin jo nopea

                  Comment

                  • Thmas
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2008
                    • 531
                    • HEL

                    Originally posted by Kanerv4 View Post
                    Mää oon tuonu viime vuonna yhden tuollaisen ja itse tykkäsin, sopi kyllä käteen kun nakutettu ja hyvin kyllä kulki vaikka oli vakio 230hv. S-line pakollinen sekä virtuaalimittaristo. Iso plussa täältä, harminpaikka kun RS malliin tulee niin mojovat verot, muuten ostaisin semmoisen Ja se on oikeestikin jo nopea
                    Menikö helposti kaupaksikin? Täytynee tehdä kaupat.

                    Edit: kaupat sovittu.
                    Last edited by Thmas; 02-07-2018, 18:22.
                    Audi e-tron 55

                    Exiä:
                    1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                    Comment

                    • Thmas
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 531
                      • HEL

                      Onko muuten tietoa MB W204 Comand näytön korjauspaikoista Etelä- tai Varsinais-Suomen alueella? Näyttö nousee esiin ja musiikki soi, mutta näyttö on pimeä.
                      Audi e-tron 55

                      Exiä:
                      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5252
                        • Pirkkala

                        Originally posted by Thmas View Post
                        Onko muuten tietoa MB W204 Comand näytön korjauspaikoista Etelä- tai Varsinais-Suomen alueella? Näyttö nousee esiin ja musiikki soi, mutta näyttö on pimeä.

                        Posti kulkenee, ja Elehuollosta kannattaa kysyä. Paikka on siis Raahen kupeessa.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • harriba
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 420
                          • Espoo

                          Lomareissulle varattu "BMW 3-series or similar" konvertoitui Olympiavolkkariksi mallimerkinnällä Q3 TFSI 2.0 Quattro. Loota on 7-vaihteinen kaksoiskytkinvimpain, jota jostain syystä eivät halua enää kutsua DSG:ksi.



                          Plussia:


                          - Järkevän kokoinen, tilavahko
                          - Autossa on jousitus



                          Miinuksia:


                          - Etupyörät eivät käänny. Ehkä kääntyvät etupyörät jäivät ruksimatta lisävarustelistalta? Jotenkin hoopoa vekslailla koirankopin pituisella autolla.
                          - Navigaattori (todnäk hinnat alkaen-malli) on susipa*ka. Osoitteet pitää ruuvata nupilla. Näytön tarkkuus ei riitä mihinkään. Kahdesti kokeilin, ekalla kerralla ohjasi kadun toiseen päähän ja toisella ei tiennyt ison ostarin katua.
                          - Lootan toiminta ei ole niin kehnoa kuin edellisessö DSG-kokemuksessa (pari vuotta vanhempi Turaani), mutta silti heikko esitys hitaissa nopeuksissa. Motarilla se sentään toimii nykimättä.
                          - Luulin aluksi että kone oli 2.0 TDI eikä TFSI. Se kertookin oikeastaan kaiken olennaisen, hyvässä ja pahassa.

                          - Keskikonsolin 12V töpseli oli suunniteltu siten, että USB-töpselin miinusnasta ei saa kontaktia. Jonkinlainen Red Dot award varmaankin tästä featuresta on luvassa.

                          - Keskikulutus näytti olevan karvan verran alle 8l/100km, suurin osa matka-ajoa. Toisin sanoen kaikkein mahdollisten TFSI DSG vimpaimien ja vipstaakien avulla saavutettu ero kulutuksessa verrattuna 20 vuotiaaseen ässämersuun on noin 1.5-2 l/100km. No ok, pelkässä kaupunkiajossa tilanne olisi hieman toinen



                          Johtopäätös:


                          - Ei jatkoon


                          ***


                          Oikeastaan kaikki mistä en autosta pitänyt liittyvät moottorin ja voimansiirron kulmikkaaseen käytökseen. Molemmissa on kyse miljardi-investointien tuloksista. Väkisin tulee mieleen että sähköisen voimansiirron vähänkin vielä halventuessa kyseinen investointi lentää silmänräpäyksessä teknisen historian romukoppaan, sinne Corliss ja Allen -höyrykoneiden joukkoon.
                          Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                          X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by harriba View Post
                            Lomareissulle varattu "BMW 3-series or similar" konvertoitui Olympiavolkkariksi mallimerkinnällä Q3 TFSI 2.0 Quattro. Loota on 7-vaihteinen kaksoiskytkinvimpain, jota jostain syystä eivät halua enää kutsua DSG:ksi.
                            .
                            Eikös se ole Audilla aina ollut S-tronic nimeltään tuo laatikko? Porsche kutsuu sitä taasen PDK:ksi. Samalla tavalla toimiva laatikko kyllä mutta kai se on jotain brändiin liittyvää erottautumista.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • E39Fin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2013
                              • 1761
                              • HKI/Orimattila

                              Lomareissulle varattiin E-mersu farkku (tai vastaava). Tuli sitten uusi XC60 T5 AWD.

                              Alkuinnostus hyytyi pian..

                              Plussat:
                              Varusteiu
                              Kääntösäde suhteellisen pieni
                              Mahtui yhden vuokrakämpän pihaan mihin E-mersu olis ollut 5-10cm pitkä
                              Maavara muutamissa paikoissa osoittautui hyödylliseksi
                              Hiljaisuus eurooppalaisella tiestöllä kitkarenkain

                              Miinukset:
                              -Penkki entisille volvoihmisille kelvottoman huono.
                              -pelkällä kosketusnäytöllä hallinnoitava navi. Pompun kohdalla sormi menee huti ja vaatii liikaa huomion keskittämistä muutenkin näytölle kun esimerkiksi ruuhkien väritykset ei tullut kuin zoomaamalla lähemmäs kohdetta. Auton tietämät reitillä olevat esteet eivät auenneet ilmoituksesta lainkaan, vaan ne piti itse etsiä kartalta. Plussaa siitä, että auton mittaristoon tuli ohjeet ja miinukset taas siitä, ettei auto kerro minkä nimisiä kohteita kohti suunnataan, ainoastaan mitä kaistaa mihin suuntaan. Tietyöalueella vois olla plussa tietää minkä tien ja minkä kaupungin suuntaan täytyy lähteä.
                              -Takajousitus 5 ihmistä kyydissä ei asettunut oikein aloilleen lainkaan, koko ajan heijasi matkavauhdissa
                              -Bensakone oli väännöttömän ja tehottoman oloinen ollakseen 254hp speksien mukaan. Bensakoneen luonne aiheutti sen, että jokaisella hiemankaan isommalla kaasunpainalluksella laatikko tiputti vaihteita alas pikkuhiljaa ja saman tien keventäessä takaisin liian isolle vaihteelle moottorin vääntöön nähden.
                              Eurooppalaissessa matka ja moottoritieajossa melko ärsyttävää. Ylämäet yritti jyrätä ihan liian isolla vaikka olisi valittu ajoasetukseksi dynamic. Tämä tietenkin johti siihen, että vaihdettiin pienemmälle pienen nykäisyn kanssa, koska vääntö loppui kesken ja jyrkkään ylämäkeen pienikin vedon katkeaminen johtaa aina epätoivottuuun nykäyksiin.

                              -Seuraava valituksen aihe täytyy varmastikin olla kulutus. Usko downsizingiin on hieman koetuksella kun perus motarivauhdissa 130km/h kulutus asettui 12litran paikkeille. Koko reissun keskikulutus, johon kuului esim sveitsin läpi köröttely ja pieni kaupunkilenkki milanossa oli 10,2litraa satkulle ja keskikulutus 150-180km/h vauhdissa baanalla (kovempaa ei uskaltanut tuolla jousituksella mennä) oli auton mukaan 20litraa sadalle, tosin ajotietokone ei sen suurempaan lukemaan edes suostu. Nätillä kulutuksella meni 70-80km/h vauhdissa. Silloin pääsi hetkittäin alle 7litran.

                              Isäukkoa lähinnä huvitti kun hänen viimeisimmällä saksan reissulla 520xdA oli menty niin kovaa kuin liikenne periksi antoi Berliinistä Muncheniin ja takaisin kulutuksella 7,3litraa sadalle.

                              Autoa ei voi oikein suositella perheen reissuautoksi tuon jousituksen takia ja moottoriksi tuohon kannattaa kyllä tilata D5 niin laatikkokin on jotenkin kartalla että missä mennään. :think
                              Tähän käyttöön suosittelen ennemmin perhepiirissäkin ollutta V90 cross countrya. Kaikkia volvon heikkouksia sekään ei poista, mutta paljon parempi ajaa täydellä kuormalla.
                              Last edited by E39Fin; 09-07-2018, 10:08.
                              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                              E39 523iA Oxfordgreen

                              Comment

                              • j-a
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2005
                                • 1522
                                • PohojosPohojammaa

                                Originally posted by E39Fin View Post
                                -pelkällä kosketusnäytöllä hallinnoitava navi. Pompun kohdalla sormi menee huti ja vaatii liikaa huomion keskittämistä muutenkin näytölle kun esimerkiksi ruuhkien väritykset ei tullut kuin zoomaamalla lähemmäs kohdetta. Auton tietämät reitillä olevat esteet eivät auenneet ilmoituksesta lainkaan, vaan ne piti itse etsiä kartalta. Plussaa siitä, että auton mittaristoon tuli ohjeet ja miinukset taas siitä, ettei auto kerro minkä nimisiä kohteita kohti suunnataan, ainoastaan mitä kaistaa mihin suuntaan. Tietyöalueella vois olla plussa tietää minkä tien ja minkä kaupungin suuntaan täytyy lähteä.
                                Omaan makuun myös tuo Volvon nykyinen "HMI" pelkällä kosketusnäytöllä on kyllä täysin perseestä. Talvella ajelin viikon uudella S90 D4:llä, niin siinä ehti alkaa jo tosissaan vituttamaan penkinlämmittimien säätö. Siinä systeemissä kun on vielä semmoinen vittumainen viive, että ei voi olla ihan varma että rekisteröikö se nyt sen painalluksen vaiko eikö... Ulkoapäin kyllä varsinkin XC90 miellyttää omaa silmääni kovasti, mutta tuo Volvon HMI-konsepti on kyllä niin perseestä että tiputtaa sijoitusta omassa listassa pari pykälää jo ihan sen vuoksi.

                                Penkeissäkään ei S90:ssä ollut minusta valittamista. Adaptiivisessa kruisessa sen sijaan oli, G30 vitosessa toimii ainakin autobaana-ajossa paljon fiksummin ilman jatkuvaa jarrutteluhumppaa mitä Volvo teki jos viereisellä kaistalla oli auto.
                                Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                                Ylimääräisenä tarjolla:

                                E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                                F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎