Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhaska
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 3983
    • Suomi

    #16
    Kokemuksia Cadillac Deville -02 part:3 (vissiin)

    Pitääpä tässä taas näpytellä kuulumisia ja kokemuksia, kun pääsi flunssa iskemään täydellä teholla, enkä enää tänään päässyt lähtemään töihin.

    Mutta asiaan!
    Tuli tosiaan siirryttyä tuollaiseen senioreiden ison veden takana suosimaan jenkkilaitteeseen viime syksynä ja tullut siitä jo jaettua kokemuksia, muistaakseni pari kertaa aikaisemminkin. :think

    Mukava autoa on ollut viedä pitkin kylmiä ja lumisia pohjolan teitä.
    Ovet ja luukut pelaa, kuten pitääkin ja lämmintä kabiinissa riittää ja auto tosiaankin lämpenee nopeaan, jopa -30c pakkasissa.

    Ainoa pakkasen tuoma oire oikeastaan tähän asti on ollut, kun varashälytin on vaatinut huoltoa, kun lähdin yhtenä kovana pakkaspäivänä ajelulle, mutta tämä on käynyt vain yhden kerran ja sama juttu/oire on tullut tutuksi jo ex- 9-5 Aero saabissa, joka myös oli GM-tuote.

    Mutta sitten se kaikkein huvittavin, joka jossain mielessä on insinööri työn kukkanen tai sitten vain jonkun todella fiksun näkemys, että miten autoa huolletaan.

    Eli yhtenä aamuna hiuksen hieno öljyläikkä näkyi auton parkkipaikan kohdalla, kun putsasin siitä lumia ja tämä ei toki tullut yllätyksenä, että näin voisi käydä, onhan autolla jo ikää n.16v.

    Tulli sitten värkättyä autoon rockautosta täydelliset ylä- ja alakerran tiivistesarjat sillä periaatteella, että kaikki matkalla vastaan tulevat uusiksi, kun varsinainen paikka lopulta löytyy, jos kovin joutuu purkamaan.

    No eihän sielä lopulta ollut muuta, kuin venttiilikopan tiiviste, joka oli aavistuksen kyynelehtinyt öljyä ja vähän omaa parkkipaikkaa sillä merkinnyt.

    Eli monessakin autossa hyvin näppärä ja nopea vaihdettava, toki kun kyseessä on poikittain keulalla lepäävä V8 northstar, ei homma olekkaan ihan parin asennuskaljan juttu.

    Nimittäin takinmainen venttiilikoppa ei mahdu tulemaan pois kolostaan ilman, että apurunkoa ja moottoria laskee alemmas, kun on tehnyt ensin "vähän" purkua ja irroittelua noin muuten...

    Eli varmasti monen mielestä (osittain jopa minunkin) aivan helvetin typerä ratkaisu, mutta vaikuttaa hyvinkin pitkälle siltä, että ajatuksena onkin ottaa koko möykky alakautta pois, kun auton moottoria tai vaihteistoa aletaan huoltamaan enemmän.

    Asiaan sopivilla laitteillahan tuo ei ole juttu eikä mikään, mutta itsellähän tuohon ei ole resursseja eikä monella korjaamollakaan, eli pari paikkaa pitää vielä soittaa läpi, että onnistuuko remppa heillä, kun tuo möhkäle on vähän eri kaliberia, kuin joku corollan 1.6l moottori.

    Toki vuoto on niin minimaalinen, että ei tällä rempalla hengenhätää ole, mutta kyllä se kuntoon tullaan laittamaan. :think

    Niin ja paikalla oleva Defan säteilylämppäri lähtee syksyllä mäkeen ja tilalle tulee letkulämppäri pumpulla ja 1kW tehoisena, että ei tunnu niin pahalta lyödä auto käyntiin, kun pakkanen laskee alle -20c.

    Mutta näillä mennään taas vähän aikaa.
    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

    Comment

    • #BaierWaier#
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 212
      • Kempele

      #17
      Originally posted by #BaierWaier# View Post
      Oheista SLK mersua tarjottiin vaihdossa


      Itsellä ei mitään kokemusta mersun bensakutosista. Aika vähän näyttäisi olevan tarjolla tuolla motilla.
      Mikä tuon realistinen myyntihinta olisi että lähtisi pihasta?
      Nyt on ensimmäinen Mersu meidän taloudessa ikinä ja täytyy myöntää että hauskin auto mitä ikinä omistanut. Kyseessä siis - 01 SLK 320.

      Ensimmäinen ajatus kun tuota ärrä Volvoon vaihdossa tarjottiin oli että ei perhana enkait minä 190 senttisenä edes mahdu tuollaiseen parturi-kampaajan autoon... No välirahasta päästiin sopuun ja ärrä uudelle omistajalle ja minulle nippu euroja sekä merssu.

      Ero oli tietenkin huomattava kun mukavuuspainotteisen ärrän ratista hyppäsi tuollaisen pikkuisen roadsterin ohjaamoon. Kyyti on kovempaa ja Volvon sohvamainen jakkara vaihtui sinänsä hyvin muotoiltuun mutta ensi tuntumalta kovempaan penkkiin. Mielessä kävi että kuinkahan tuo kankku puutu kotimatkalla. Niin se vaan ihmisperse tottui ja SLK onnistuneesti kotitalliin.

      Vaikka kyseessä lähes kaksikymmentä vuotta vanha auto niin kunto asiallinen ja laatuvaikutelma hyvä. Kyllähän Mersun laatua on kehuttukin. Jos auto olis ollut jotain muuta kuin V6 moottorilla varustettu niin en siitä olisi ollut kiinnostunut. Ja täytyy myöntää että tuo 3.2 litranen mylly jaksaa ihan kivasti tuon kokosta kippoa liikuttaakin ja ne äänet! Uskon että kesällä kattoauki ajellessa fiilis on aika jees. Täysin sähkökäyttöinen kovakattomekanismi vaikuttaa laadukkaalta ja tekee sen että auto toimii myös talvellakin tarvittaessa kehon liikuttimena.

      Aluksi ajattelin että myyntiin menee mutta tämähän saattaa jäädä jopa itselle. Varusteitakin löytyy ihan Ok, eli xenonit, vakkari, sähköpenkit, persegrillit ja ilmastointi.
      Last edited by #BaierWaier#; 19-04-2019, 08:20.

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        #18
        Kävinpäs kiiruusti kurkkaamassa tollasta uutta Vitaraa. Kyllähän varsinkin ovipaneelit on _todella_ muoviset, mutta eipä se auto tietysti väitä mitään premiumia olevansakaan. Pannuhuoneen puolella ihailtavasti tilaa, ei tartte olla mikään kätilö esmes ajovalojen polttimoita vaihtaessa. Olikin jo unohtunu että auton voi tehdä sellaiseksikin Muutenkin ihan järkevät tilat tollaseksi pieneksi kitumaasturiksi ja päällepäin se on varsin siisti peli.

        Suzukin muotoilijatkaan eivät ilmeisesti ole vetäneet yhtä paljon huumeita kuin noiden muiden nipponien muotoilijat. On kyllä lähtökohtaisesti sellaista oksennus-pikachua nousevan auringon maasta pukannu viimeset vuodet, että oksat pois.

        Tarttee vielä paremmalla ajalla käydä koeajamassa tollaista boosterjetti versiota tomaattiaskilla. Ensi vilasulla oiva peli kaupunkirassaukseen paskemmallakin kelillä, ja sai toi sen 5 tähteä euro ncap testeissäkin että jos se vaikka olis aygoa turvallisempikin...

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9990
          • KVLA

          #19
          Originally posted by Macke View Post
          Tarttee vielä paremmalla ajalla käydä koeajamassa tollaista boosterjetti versiota tomaattiaskilla. Ensi vilasulla oiva peli kaupunkirassaukseen paskemmallakin kelillä, ja sai toi sen 5 tähteä euro ncap testeissäkin että jos se vaikka olis aygoa turvallisempikin...
          Onko tuossa ns. "normi automaatti"? Vai CVT?

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            #20
            Siellä on ihan oikea momentinmuuntimella varustettu 6-lovinen tomaatti, ei mitään kuminauhalootaa. Ainakaan noin lähtökohtaisesti, koeajossahan se selviää millainen sitten oikeasti on. Kun ei pidä odotuksia liian korkealla niin saattaa jopa yllättyä positiivisesti

            Edittinä vielä sellaista että normi huollot maksaa jälleenmyyjän mukaan 1xx euroa, että nekin on aika persaukisystävällisesti hinnoiteltuja jos meinaa uudempaa takuunalaista laitetta huollattaa. Ketjukone ja poikkeukselliset 15tkm vaihtovälit (ainakin ymmärtääkseni) että se mopon moottorihan saattaa jopa pysyä nipussakin noilla huoltoväleillä toisin kuin saksalaisilla laatuautoilla.
            Last edited by Macke; 17-03-2018, 08:52.

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              #21
              Onko kellään kokemuksia näistä BMW/PSA-yhteistyöhedelmistä, eli Prince-moottoreista. Onko kuinka murheellisia ja vikaherkkiä koneita? Valvetronic noista ainakin löytyy.. Ja kyseisiä koneita löytyy mm. Minien ja Peugeottien nokalta vuodesta 2006/-07 alkaen.

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                #22
                Just tossa yks heppu kirosi -15 mallisen mininsä huonoimmaksi ikinä omistamakseen autoksi. Kaikenmaailman feelua josta isoin lienee jakopään leviäminen 55tkm ajosuoritteella. Että se oli vielä 50tkm heikompi esitys kuin "oikealla BMW moottorilla" noin äkkiseltään.
                Last edited by Macke; 21-03-2018, 12:03.

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1761
                  • HKI/Orimattila

                  #23
                  Onko näiden koneiden nimitys psa-käytössä thp? Ainakin thp 156 lienee aika heikon kirjoissa. :think
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Onko nykyään ylipäätään hyviä koneita? Mersun ahtamattomat dieselit oli joskus. Paskoja nykyään nekin fööneineen.
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      #25
                      Ei näissä eurooppalaisissa merkkivehkeissä ainakaan tuntuis löytyvän enää mitään toimintavarmaa mistään kokoluokasta.

                      Mites Volvot nykyään, onko kiinalaiset ajaneet niistä luotettavuuden pihalle?

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16419
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by TFV View Post
                        Onko nykyään ylipäätään hyviä koneita? Mersun ahtamattomat dieselit oli joskus. Paskoja nykyään nekin fööneineen.
                        Nykyään ? Toyotan 4A-FE 1.6 16 valve, peltisarja vakiona. Tosin 90-luvun alussa tullut käyttöön, Corollan ja Carina E:n kone, 114 hv.

                        Comment

                        • kimmon
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1461
                          • Tuusulantien päässä...

                          #27
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Nykyään ? Toyotan 4A-FE 1.6 16 valve, peltisarja vakiona. Tosin 90-luvun alussa tullut käyttöön, Corollan ja Carina E:n kone, 114 hv.
                          Ai nykypäivän moottori? Salli mun nauraa
                          Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                          Comment

                          • j-a
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 1522
                            • PohojosPohojammaa

                            #28
                            Originally posted by Macke View Post
                            Ei näissä eurooppalaisissa merkkivehkeissä ainakaan tuntuis löytyvän enää mitään toimintavarmaa mistään kokoluokasta.

                            Mites Volvot nykyään, onko kiinalaiset ajaneet niistä luotettavuuden pihalle?
                            Lienenkö tuudittautunut valheelliseen hyvänolontunteeseen, mutta ymmärtääkseni tuossa sigun 3-litrainen diesel + ZF 8HP -yhdistelmässä ei ole mitään merkittävää perusongelmaa? Ainoa kestävyydeltään haasteellinen noissa käsittääkseni on xdriven jakolaatikko, joka sekään ei ole ongelma jos takavetoinen riittää?

                            Muista nykymoottoreista ei niin hirveästi ole omakohtaista kokemusta, jos siis nykymoottoreina pidetään vaikka tätä vuosikymmentä. Sen mitä olen lueskellut niin 2014 eteenpäin VAG:in 1.2TSI:t on luotettavuudeltaan jo aiempaa parempia (ja sitä myötä OK?) ja Fordin 1.0 Ecoboostitkin kohtuullisen lujia peruskonstruktioltaan. Vai johtuneeko vain siitä ettei niillä pääosin ole ehditty ajaa vielä niin montaa sataa tuhatta...
                            Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                            Ylimääräisenä tarjolla:

                            E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                            F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              #29
                              F25 X3 paukkuvat etuperät, ohjausvaihteet sun muut "minor" ongelmat saa ainakin minut kiertämään kyseiset vehkeet todella kaukaa.

                              Ketjuvammainen se on tuokin kiulu noilla +30tkm öljynvaihtoväleillä että ei muuta ku paukahdusta odotellessa. Sama koskee edellisen generaation 3-litraista nokipannua, ja itse tässä sitten sydän syrjällään odotteleekin että koska toi X5 noilta osin paskoo allensa.

                              Pirkka konsernin vehkeet on taas vielä monivammaisempia kuin Bemarin, että sellasen ostohan jo lähentelee hulluutta.

                              Fordin tiettyihin uudempiin koneisiin ei saa edes kampuran laakereita, että ne on aikalailla haasteellisia kun kilsat tulee täyteen. Ehkä tämä on jo (toivottavasti) muuttunut, liittyi muistaakseni EU:n viisauteen kieltää lyijy laakereissa.

                              Kertakäyttöpaskaa työnnetään joka tuutista ja sitten kuitenkin vouhotetaan jostain planeetan pelastamisesta. Ei oikein mene jakoon meikäläiselle tämä nykypäivän touhu.

                              Comment

                              • E39Fin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2013
                                • 1761
                                • HKI/Orimattila

                                #30
                                Nooh, en noista ketjupäistä kolmelitraisissa hirveesti vöyhöttäis kun tuntuu pääasiassa kestävän etenkin M57-sarjalaisissa kestävän sen puoli miljoonaa. Ja vaikka kestäis sen 300tkm kerrallaan niin en sitä oikeana ongelmana näkisi, muuallahan noilla kilsoilla kärrätään auto jo kierrätykseen. N57-sarjasta en tiedä sanoa, mutta on nyt isäukolla testissä miten kestää.

                                Kun lähtee siitä ajatuksesta että jakopää ei voi olla ikinä ikuinen, ei varmastikaan paljoa pääse pettymään

                                Samaa mieltä siitä, että downsizing yms päästötalkoot johtavat joka alalla tavaran käyttöiän lyhenemiseen ja täten kulutuksen kasvamiseen. Ei mielestäni kovin ekologista, mutta hyvää bisnestä toki.
                                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                                E39 523iA Oxfordgreen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎