Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa IV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6768
    • PK-seutu

    Originally posted by Danukos View Post
    Kävinpä 9xx-garagella sekä Konalassa että Espoossa kattelemassa näitä possuja. En tietenkään koeajanut mitään mutta noita rivissä seisovia 996 tuli koeistuttua ja tutkittua lähietäisyydeltä.
    Siinä auttamatta tuli sellainen fiilis, että ei ihan heti houkuttaisi maksaa 32-35k pyyntiä niinkin kuluneen oloisesta autosta. Kilsoja näissä 160-190tkm ja aika nuhjuisia niin sisältä kuin ulkoa.
    Kun on tottunut, että omat harrasteet on kohtuullisen siistejä yksiöitä niin "rimakin" on aika korkealla ja (harraste)autoja tulee usein katseltua suhteellisen kriittisin silmin..

    Paikalla olleen myyjän kanssa oli kiva jutella ja kysellä asioita kun oma tietopohja 911-sarjasta on aika hatara
    Tuli puheeksi tämä sylinterien naarmuuntuminen ja se ei kyllä varsinaisesti herätä kovaa luottamusta tälläisen hankinnassa . Kuulemma 70% yksilöistä vaivaa tämä tyyppivika/ominaisuus.
    Kyselin myyjältä mitä heillä maksaisi "maanantai-yksilön" moottorin uudelleen putkitus ja samalla IMS-laakerin, kytkimien yms. vaihtaminen niin puhutaan 10-15K€ laskusta riippuen vaurioituneiden sylinterien määrästä

    Tulin aika nopeasti sellaiseen lopputulokseen, että ottaen huomioon omat ns. pakolliset speksit:
    -996.2
    -C4S
    -manuaali
    - ajettu max. 150tkm
    - IMS-laakeri tehty, moottori rempattu tai vähintään jokainen sylinteri kuvattuna ja ehjiksi todettuna

    niin sopivan yksilön

    a) löytäminen on varmaan lähes mahdotonta
    b) "sen" yksilön löydyttyä hintalappu on varmasti 45-50k€ niin menee kyllä jo vähän yli budjetin.

    Turbot voi kyllä unohtaa saman tien, niissä hinnat on +65k€-> ilman "ylärajaa". Esim. samassa liikkeessä on myynnissä 993 turbo, ajettu 150k ja hintalappu 170k€.
    996 turbojen hinnat ei kyllä välttämättä koskaan nouse ihan noihin svääreihin, kun käsittääkseni porsse piireissä ilmajäähyt on ns. "the shit".

    Noh, jos budjetti olisi vaikka tuo 50k€ niin siinä hintaluokassa alkaakin jo löytymään aika hyviä yksilöitä E9x M3 rintamalta, niin sekin pistää kyllä miettimään :think
    Ja siinähän ollaan jo samalla hehtaarilla 997-koristen kanssa niin sama se on katse siirtää jo suoraan siihen malliin

    Ehkä oli ihan hyvä käydä kattomassa näitä autoja niin tällä kertaa kävikin niin päin että sai kuumetta hieman laskemaan toisin kuin yleensä tuppaa käymään
    Suosittelen tutustumaan E9x M3. Ja luonnollisesti nimenomaan DCT askilla. Siinä on meininkiä
    S65, S85, H1, N63TU, IB1

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 7094
      • Forssa

      Yhtään possua en ole ajanut mutta niistä muutamankin kanssa jutellut sekä koeistunut. Mielestäni yliarvostettu merkki siihen nähden mitä saa rahalle vastinetta. Tai sit en ymmärrä jotain.
      Väitän että samaan rahaan saa enemmän vastinetta muilta merkeiltä.
      Nyt:
      E82 135i -11

      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • isolohko
        BTCF Member
        • May 2004
        • 902
        • Kymenlaakso

        Hyvä katsaus 996 aiheesta, auto on ollut tutkassa pitkään mielenkiintoisena harrasteautoehdokkaana, jonka haluaisi kestävän ratapäiviä enemmänkin, kuin parin vedon verran vakiokuntoisena.

        9xx autojakin netistä katsellut ja niinhän tosi on, että auto kertoo itsestään kunnolla vasta paikan päällä. Vuosien saatossa kerääntynyttä informaatiota teoriatasolla liikaakin, joten yleistäväksi mutuiluksi menee: Possut on tehty kovaa ajoa varten ja ne kestää sen. Aika vähän noita e9x M3:sia näkyy kotimaan ratapäivillä, olisiko niin, että omistajat ei raaski ja ne, ketkä etsii tuon hintaluokan laitteita kovaan ajoon, ei niitä kelpuuta, vaan laitaa rahansa muihin merkkeihin/malleihin?

        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

        Comment

        • |foder|
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 7094
          • Forssa

          Kyllä ämmykkäkin kestää ratakurmuutusta.

          Ja kyllä niitä possuja näkee enemmän pihalla status symbolina kuin siihen tarkoitukseen ostettuna, mihin ne on tehty.

          Tietty käyt bmw ratapäivillä, näet bemareita. Audin ja porsseklubin ratapäivillä näkyy possuja.

          Olen suht paljon kierrelly katselemassa random ratapäiviä affella ja alastarossa ja suuremmalla todennäköisyydellä näkee bemarin (vieläpä ämmäläisen) kuin possun.
          Toki bemaria myyty runsaasti enemmän vrt possu.
          Nyt:
          E82 135i -11

          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

          Comment

          • Samu81
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 148
            • Espoo

            Originally posted by Danukos View Post
            Kävinpä 9xx-garagella sekä Konalassa että Espoossa kattelemassa näitä possuja. En tietenkään koeajanut mitään mutta noita rivissä seisovia 996 tuli koeistuttua ja tutkittua lähietäisyydeltä.
            Siinä auttamatta tuli sellainen fiilis, että ei ihan heti houkuttaisi maksaa 32-35k pyyntiä niinkin kuluneen oloisesta autosta. Kilsoja näissä 160-190tkm ja aika nuhjuisia niin sisältä kuin ulkoa.
            Kun on tottunut, että omat harrasteet on kohtuullisen siistejä yksiöitä niin "rimakin" on aika korkealla ja (harraste)autoja tulee usein katseltua suhteellisen kriittisin silmin..

            Paikalla olleen myyjän kanssa oli kiva jutella ja kysellä asioita kun oma tietopohja 911-sarjasta on aika hatara
            Tuli puheeksi tämä sylinterien naarmuuntuminen ja se ei kyllä varsinaisesti herätä kovaa luottamusta tälläisen hankinnassa . Kuulemma 70% yksilöistä vaivaa tämä tyyppivika/ominaisuus.
            Kyselin myyjältä mitä heillä maksaisi "maanantai-yksilön" moottorin uudelleen putkitus ja samalla IMS-laakerin, kytkimien yms. vaihtaminen niin puhutaan 10-15K€ laskusta riippuen vaurioituneiden sylinterien määrästä

            Tulin aika nopeasti sellaiseen lopputulokseen, että ottaen huomioon omat ns. pakolliset speksit:
            -996.2
            -C4S
            -manuaali
            - ajettu max. 150tkm
            - IMS-laakeri tehty, moottori rempattu tai vähintään jokainen sylinteri kuvattuna ja ehjiksi todettuna

            niin sopivan yksilön

            a) löytäminen on varmaan lähes mahdotonta
            b) "sen" yksilön löydyttyä hintalappu on varmasti 45-50k€ niin menee kyllä jo vähän yli budjetin.

            Turbot voi kyllä unohtaa saman tien, niissä hinnat on +65k€-> ilman "ylärajaa". Esim. samassa liikkeessä on myynnissä 993 turbo, ajettu 150k ja hintalappu 170k€.
            996 turbojen hinnat ei kyllä välttämättä koskaan nouse ihan noihin svääreihin, kun käsittääkseni porsse piireissä ilmajäähyt on ns. "the shit".

            Noh, jos budjetti olisi vaikka tuo 50k€ niin siinä hintaluokassa alkaakin jo löytymään aika hyviä yksilöitä E9x M3 rintamalta, niin sekin pistää kyllä miettimään :think
            Ja siinähän ollaan jo samalla hehtaarilla 997-koristen kanssa niin sama se on katse siirtää jo suoraan siihen malliin

            Ehkä oli ihan hyvä käydä kattomassa näitä autoja niin tällä kertaa kävikin niin päin että sai kuumetta hieman laskemaan toisin kuin yleensä tuppaa käymään
            996 on Porschen lokaisin "moderni" malli, menee 1:1 -teen 1st gen Boxterin kanssa. Sisusta on aitoa, halpuutettua, kovaa ämpärimuovia jonka rinnalla 90-luvun lopun Japanilaisetkin autot tuntuu laadukkalta. Kaikki käyttökytkimet ja muut ovat suoraan kuin japskeista. Ei todellakaan luo mielikuvia saksalaisesta urheiluautosta. Lisäksi automallin ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä.

            996 -> 997 harppaus on ehkäpä Porschen 911 -mallin historian suurin harppaus, ihan jokasuhteessa.

            Itse omistin aikanaan 997 -generaation 4S -mallin eli käytännössä neliveto sekä turbon mallinen, leveä kori ja muuta mukavaa. Ei tullut hetkeäkään mieleen säästää kymppi ja hankkia 996:sta, eikä tulisi vieläkään. Toi 997 on aivan eri luokan auto.

            Ja mitä tulee Porscheen noin muuten niin urheiluauto on aina urheiluauto, ihan eri asia kuin tehokas sedan. Aivan se ja sama miten paljon siinä liikennevalojen viereisen kaistan tunaroidussa bemarissa on tehoa, se ei ole urheiluauto. Tietäjät tietää ja urheiluauton omistaminen kummasti antaa ihan omaa perstuntumaa asiaan, ei internetin, koeajon tai kaverin kaiman jorinoita
            i8 '14

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              Originally posted by |foder| View Post
              Yhtään possua en ole ajanut mutta niistä muutamankin kanssa jutellut sekä koeistunut. Mielestäni yliarvostettu merkki siihen nähden mitä saa rahalle vastinetta. Tai sit en ymmärrä jotain.
              Väitän että samaan rahaan saa enemmän vastinetta muilta merkeiltä.
              Siinä vaan on semmoinen juttu että jos nyt ostaa 50k€ Possun tai 50 k€ ämmän iin 10 vuoden päästä toinen maksaa puolet ja toinen liki samat...

              Nimimerkillä useamman Ämmän ja Possun omistaneena, tosin en 10 vuotta
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                Jos arvioidaan Porsche 996 perusmalleja, ts. poislukien: 4S, GT3, Turbo, niin mitkä ovat arvostetuimpia? Manuaali parempi kuin autom? Taka- vai neliveto? 3.4 vai 3.6 litrainen? Avo vai coupe? Jotain lisävarusteita, jotka merkittävästi haluttavuutta nostaa?

                Aattelisin, että -98 tai -99 kaasuvaijerilla, siis 3.4 ja takaveto kattoluukuton manuaali coupe olisi se urheilullisin ja omalla tavallaan halutuin pelkistetty 996.
                Last edited by isolohko; 17-11-2022, 06:48. Reason: lisätty oma ajatus

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1851
                  • Karjaa

                  Originally posted by isolohko View Post
                  Aattelisin, että -98 tai -99 kaasuvaijerilla, siis 3.4 ja takaveto kattoluukuton manuaali coupe olisi se urheilullisin ja omalla tavallaan halutuin pelkistetty 996.

                  Kutakuinkin noin, paitsi että kaiketi 3.6 kone on sinänsä 3.4:sta halutumpi. Myös 4S:n leveämpi bodykit on haluttu, mutta toki siinä sitten sattuneesta syystä lähes aina mukana tulee neliveto, joka ainakaan itselleni ei ole niin mielenkiintoinen vaihtoehto kuin takaveto.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • Samu81
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 148
                    • Espoo

                    Originally posted by Wespa View Post
                    Kutakuinkin noin, paitsi että kaiketi 3.6 kone on sinänsä 3.4:sta halutumpi. Myös 4S:n leveämpi bodykit on haluttu, mutta toki siinä sitten sattuneesta syystä lähes aina mukana tulee neliveto, joka ainakaan itselleni ei ole niin mielenkiintoinen vaihtoehto kuin takaveto.
                    Nelivedon disablointi on keskiverrolle DIY-jampalle ehkä puolen päivän homma:

                    996 Forum - How To: Convert your AWD 996 to RWD - I've seen the topic come up several times around here, so I figured I should make a How-To thread for everyone. :thumbup: AWD removal is really easy. It literally can be done in your driveway in a few hours with just hand tools. Having the car on a lift is helpful, but...


                    996/997 -mallisarjoissa siis.
                    i8 '14

                    Comment

                    • isolohko
                      BTCF Member
                      • May 2004
                      • 902
                      • Kymenlaakso

                      Originally posted by Samu81 View Post
                      Nelivedon disablointi on keskiverrolle DIY-jampalle ehkä puolen päivän homma:

                      996 Forum - How To: Convert your AWD 996 to RWD - I've seen the topic come up several times around here, so I figured I should make a How-To thread for everyone. :thumbup: AWD removal is really easy. It literally can be done in your driveway in a few hours with just hand tools. Having the car on a lift is helpful, but...


                      996/997 -mallisarjoissa siis.
                      Pahoittelut, etten lukenut, mutta onko 4wd disa myös kaikkien 4wd osien poisto ja korvaaminen 2wd alustalla/osilla kaikin puolin vai jääkö sinne 4wd retaleita? Omaan käyttöön ajateltuna toki vaihtoehto, jos noin, ja 4wd saatavuus/hinta perustelee 2wd:n sijaan hankintaa. Arvostukseen mahtanee vaikuttaa negatiivisesti jatkoa ajatellen?

                      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                      Comment

                      • niiksu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2014
                        • 961
                        • KPO/HKI

                        Manuaalibensa E36 pitäisi äkkiä saada jäälle vaan nettiauton tarjonta on aivan järjettömissä hinnoissa jopa pikkukoneisissa
                        BMW E30 325i 1988 Delphin Metallic
                        BMW E34 5XXi 1990 Delphin Metallic
                        Honda Civic EF 1989 Auringonpolttama Punainen

                        Comment

                        • ///MJ
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 1869
                          • Joensuu

                          Originally posted by niiksu View Post
                          Manuaalibensa E36 pitäisi äkkiä saada jäälle vaan nettiauton tarjonta on aivan järjettömissä hinnoissa jopa pikkukoneisissa
                          Oliko eilen vasta facessa joku pikkukone E36 vompatti 500€
                          F36 428iA GC M-Sport
                          Z3 2.8i Roadster Myytävänä

                          M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

                          M: E36 328i osia

                          M: E39 business cd ja info display

                          M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

                          Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

                          Comment

                          • niiksu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2014
                            • 961
                            • KPO/HKI

                            Originally posted by ///MJ View Post
                            Oliko eilen vasta facessa joku pikkukone E36 vompatti 500€
                            Joo, toi on harmi kun ei ite ole siellä niin menee kaikki tollaset ohi
                            BMW E30 325i 1988 Delphin Metallic
                            BMW E34 5XXi 1990 Delphin Metallic
                            Honda Civic EF 1989 Auringonpolttama Punainen

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7531
                              • Jyväshyvä

                              Originally posted by isolohko View Post
                              Jos arvioidaan Porsche 996 perusmalleja, ts. poislukien: 4S, GT3, Turbo, niin mitkä ovat arvostetuimpia? Manuaali parempi kuin autom? Taka- vai neliveto? 3.4 vai 3.6 litrainen? Avo vai coupe? Jotain lisävarusteita, jotka merkittävästi haluttavuutta nostaa?

                              Aattelisin, että -98 tai -99 kaasuvaijerilla, siis 3.4 ja takaveto kattoluukuton manuaali coupe olisi se urheilullisin ja omalla tavallaan halutuin pelkistetty 996.

                              Manuaali on arvokkaampi. Noissa vaan taitaa olla paskat koneet...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • jori
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1011
                                • Vantaa

                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Manuaali on arvokkaampi. Noissa vaan taitaa olla paskat koneet...
                                IMS laakeri ja sylintereiden naarmuuntumiset vikoja.
                                Turboissa ei tuota ongelmaa.
                                Suomessa tällä liikkeellä https://9xx-auto.com/ osaamista ja tietoa.
                                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎