Kävinpä 9xx-garagella sekä Konalassa että Espoossa kattelemassa näitä possuja. En tietenkään koeajanut mitään mutta noita rivissä seisovia 996 tuli koeistuttua ja tutkittua lähietäisyydeltä.
Siinä auttamatta tuli sellainen fiilis, että ei ihan heti houkuttaisi maksaa 32-35k pyyntiä niinkin kuluneen oloisesta autosta. Kilsoja näissä 160-190tkm ja aika nuhjuisia niin sisältä kuin ulkoa.
Kun on tottunut, että omat harrasteet on kohtuullisen siistejä yksiöitä niin "rimakin" on aika korkealla ja (harraste)autoja tulee usein katseltua suhteellisen kriittisin silmin..
Paikalla olleen myyjän kanssa oli kiva jutella ja kysellä asioita kun oma tietopohja 911-sarjasta on aika hatara
Tuli puheeksi tämä sylinterien naarmuuntuminen ja se ei kyllä varsinaisesti herätä kovaa luottamusta tälläisen hankinnassa . Kuulemma 70% yksilöistä vaivaa tämä tyyppivika/ominaisuus.
Kyselin myyjältä mitä heillä maksaisi "maanantai-yksilön" moottorin uudelleen putkitus ja samalla IMS-laakerin, kytkimien yms. vaihtaminen niin puhutaan 10-15K€ laskusta riippuen vaurioituneiden sylinterien määrästä
Tulin aika nopeasti sellaiseen lopputulokseen, että ottaen huomioon omat ns. pakolliset speksit:
-996.2
-C4S
-manuaali
- ajettu max. 150tkm
- IMS-laakeri tehty, moottori rempattu tai vähintään jokainen sylinteri kuvattuna ja ehjiksi todettuna
niin sopivan yksilön
a) löytäminen on varmaan lähes mahdotonta
b) "sen" yksilön löydyttyä hintalappu on varmasti 45-50k€ niin menee kyllä jo vähän yli budjetin.
Turbot voi kyllä unohtaa saman tien, niissä hinnat on +65k€-> ilman "ylärajaa". Esim. samassa liikkeessä on myynnissä 993 turbo, ajettu 150k ja hintalappu 170k€.
996 turbojen hinnat ei kyllä välttämättä koskaan nouse ihan noihin svääreihin, kun käsittääkseni porsse piireissä ilmajäähyt on ns. "the shit".
Noh, jos budjetti olisi vaikka tuo 50k€ niin siinä hintaluokassa alkaakin jo löytymään aika hyviä yksilöitä E9x M3 rintamalta, niin sekin pistää kyllä miettimään :think
Ja siinähän ollaan jo samalla hehtaarilla 997-koristen kanssa niin sama se on katse siirtää jo suoraan siihen malliin
Ehkä oli ihan hyvä käydä kattomassa näitä autoja niin tällä kertaa kävikin niin päin että sai kuumetta hieman laskemaan toisin kuin yleensä tuppaa käymään
Suosittelen tutustumaan E9x M3. Ja luonnollisesti nimenomaan DCT askilla. Siinä on meininkiä
Yhtään possua en ole ajanut mutta niistä muutamankin kanssa jutellut sekä koeistunut. Mielestäni yliarvostettu merkki siihen nähden mitä saa rahalle vastinetta. Tai sit en ymmärrä jotain.
Väitän että samaan rahaan saa enemmän vastinetta muilta merkeiltä.
Hyvä katsaus 996 aiheesta, auto on ollut tutkassa pitkään mielenkiintoisena harrasteautoehdokkaana, jonka haluaisi kestävän ratapäiviä enemmänkin, kuin parin vedon verran vakiokuntoisena.
9xx autojakin netistä katsellut ja niinhän tosi on, että auto kertoo itsestään kunnolla vasta paikan päällä. Vuosien saatossa kerääntynyttä informaatiota teoriatasolla liikaakin, joten yleistäväksi mutuiluksi menee: Possut on tehty kovaa ajoa varten ja ne kestää sen. Aika vähän noita e9x M3:sia näkyy kotimaan ratapäivillä, olisiko niin, että omistajat ei raaski ja ne, ketkä etsii tuon hintaluokan laitteita kovaan ajoon, ei niitä kelpuuta, vaan laitaa rahansa muihin merkkeihin/malleihin?
Ja kyllä niitä possuja näkee enemmän pihalla status symbolina kuin siihen tarkoitukseen ostettuna, mihin ne on tehty.
Tietty käyt bmw ratapäivillä, näet bemareita. Audin ja porsseklubin ratapäivillä näkyy possuja.
Olen suht paljon kierrelly katselemassa random ratapäiviä affella ja alastarossa ja suuremmalla todennäköisyydellä näkee bemarin (vieläpä ämmäläisen) kuin possun.
Toki bemaria myyty runsaasti enemmän vrt possu.
Kävinpä 9xx-garagella sekä Konalassa että Espoossa kattelemassa näitä possuja. En tietenkään koeajanut mitään mutta noita rivissä seisovia 996 tuli koeistuttua ja tutkittua lähietäisyydeltä.
Siinä auttamatta tuli sellainen fiilis, että ei ihan heti houkuttaisi maksaa 32-35k pyyntiä niinkin kuluneen oloisesta autosta. Kilsoja näissä 160-190tkm ja aika nuhjuisia niin sisältä kuin ulkoa.
Kun on tottunut, että omat harrasteet on kohtuullisen siistejä yksiöitä niin "rimakin" on aika korkealla ja (harraste)autoja tulee usein katseltua suhteellisen kriittisin silmin..
Paikalla olleen myyjän kanssa oli kiva jutella ja kysellä asioita kun oma tietopohja 911-sarjasta on aika hatara
Tuli puheeksi tämä sylinterien naarmuuntuminen ja se ei kyllä varsinaisesti herätä kovaa luottamusta tälläisen hankinnassa . Kuulemma 70% yksilöistä vaivaa tämä tyyppivika/ominaisuus.
Kyselin myyjältä mitä heillä maksaisi "maanantai-yksilön" moottorin uudelleen putkitus ja samalla IMS-laakerin, kytkimien yms. vaihtaminen niin puhutaan 10-15K€ laskusta riippuen vaurioituneiden sylinterien määrästä
Tulin aika nopeasti sellaiseen lopputulokseen, että ottaen huomioon omat ns. pakolliset speksit:
-996.2
-C4S
-manuaali
- ajettu max. 150tkm
- IMS-laakeri tehty, moottori rempattu tai vähintään jokainen sylinteri kuvattuna ja ehjiksi todettuna
niin sopivan yksilön
a) löytäminen on varmaan lähes mahdotonta
b) "sen" yksilön löydyttyä hintalappu on varmasti 45-50k€ niin menee kyllä jo vähän yli budjetin.
Turbot voi kyllä unohtaa saman tien, niissä hinnat on +65k€-> ilman "ylärajaa". Esim. samassa liikkeessä on myynnissä 993 turbo, ajettu 150k ja hintalappu 170k€.
996 turbojen hinnat ei kyllä välttämättä koskaan nouse ihan noihin svääreihin, kun käsittääkseni porsse piireissä ilmajäähyt on ns. "the shit".
Noh, jos budjetti olisi vaikka tuo 50k€ niin siinä hintaluokassa alkaakin jo löytymään aika hyviä yksilöitä E9x M3 rintamalta, niin sekin pistää kyllä miettimään :think
Ja siinähän ollaan jo samalla hehtaarilla 997-koristen kanssa niin sama se on katse siirtää jo suoraan siihen malliin
Ehkä oli ihan hyvä käydä kattomassa näitä autoja niin tällä kertaa kävikin niin päin että sai kuumetta hieman laskemaan toisin kuin yleensä tuppaa käymään
996 on Porschen lokaisin "moderni" malli, menee 1:1 -teen 1st gen Boxterin kanssa. Sisusta on aitoa, halpuutettua, kovaa ämpärimuovia jonka rinnalla 90-luvun lopun Japanilaisetkin autot tuntuu laadukkalta. Kaikki käyttökytkimet ja muut ovat suoraan kuin japskeista. Ei todellakaan luo mielikuvia saksalaisesta urheiluautosta. Lisäksi automallin ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä.
996 -> 997 harppaus on ehkäpä Porschen 911 -mallin historian suurin harppaus, ihan jokasuhteessa.
Itse omistin aikanaan 997 -generaation 4S -mallin eli käytännössä neliveto sekä turbon mallinen, leveä kori ja muuta mukavaa. Ei tullut hetkeäkään mieleen säästää kymppi ja hankkia 996:sta, eikä tulisi vieläkään. Toi 997 on aivan eri luokan auto.
Ja mitä tulee Porscheen noin muuten niin urheiluauto on aina urheiluauto, ihan eri asia kuin tehokas sedan. Aivan se ja sama miten paljon siinä liikennevalojen viereisen kaistan tunaroidussa bemarissa on tehoa, se ei ole urheiluauto. Tietäjät tietää ja urheiluauton omistaminen kummasti antaa ihan omaa perstuntumaa asiaan, ei internetin, koeajon tai kaverin kaiman jorinoita
Yhtään possua en ole ajanut mutta niistä muutamankin kanssa jutellut sekä koeistunut. Mielestäni yliarvostettu merkki siihen nähden mitä saa rahalle vastinetta. Tai sit en ymmärrä jotain.
Väitän että samaan rahaan saa enemmän vastinetta muilta merkeiltä.
Siinä vaan on semmoinen juttu että jos nyt ostaa 50k€ Possun tai 50 k€ ämmän iin 10 vuoden päästä toinen maksaa puolet ja toinen liki samat...
Nimimerkillä useamman Ämmän ja Possun omistaneena, tosin en 10 vuotta
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Jos arvioidaan Porsche 996 perusmalleja, ts. poislukien: 4S, GT3, Turbo, niin mitkä ovat arvostetuimpia? Manuaali parempi kuin autom? Taka- vai neliveto? 3.4 vai 3.6 litrainen? Avo vai coupe? Jotain lisävarusteita, jotka merkittävästi haluttavuutta nostaa?
Aattelisin, että -98 tai -99 kaasuvaijerilla, siis 3.4 ja takaveto kattoluukuton manuaali coupe olisi se urheilullisin ja omalla tavallaan halutuin pelkistetty 996.
Last edited by isolohko; 17-11-2022, 06:48.
Reason: lisätty oma ajatus
Aattelisin, että -98 tai -99 kaasuvaijerilla, siis 3.4 ja takaveto kattoluukuton manuaali coupe olisi se urheilullisin ja omalla tavallaan halutuin pelkistetty 996.
Kutakuinkin noin, paitsi että kaiketi 3.6 kone on sinänsä 3.4:sta halutumpi. Myös 4S:n leveämpi bodykit on haluttu, mutta toki siinä sitten sattuneesta syystä lähes aina mukana tulee neliveto, joka ainakaan itselleni ei ole niin mielenkiintoinen vaihtoehto kuin takaveto.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP) Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Kutakuinkin noin, paitsi että kaiketi 3.6 kone on sinänsä 3.4:sta halutumpi. Myös 4S:n leveämpi bodykit on haluttu, mutta toki siinä sitten sattuneesta syystä lähes aina mukana tulee neliveto, joka ainakaan itselleni ei ole niin mielenkiintoinen vaihtoehto kuin takaveto.
Nelivedon disablointi on keskiverrolle DIY-jampalle ehkä puolen päivän homma:
996 Forum - How To: Convert your AWD 996 to RWD - I've seen the topic come up several times around here, so I figured I should make a How-To thread for everyone. :thumbup: AWD removal is really easy. It literally can be done in your driveway in a few hours with just hand tools. Having the car on a lift is helpful, but...
996 Forum - How To: Convert your AWD 996 to RWD - I've seen the topic come up several times around here, so I figured I should make a How-To thread for everyone. :thumbup: AWD removal is really easy. It literally can be done in your driveway in a few hours with just hand tools. Having the car on a lift is helpful, but...
996/997 -mallisarjoissa siis.
Pahoittelut, etten lukenut, mutta onko 4wd disa myös kaikkien 4wd osien poisto ja korvaaminen 2wd alustalla/osilla kaikin puolin vai jääkö sinne 4wd retaleita? Omaan käyttöön ajateltuna toki vaihtoehto, jos noin, ja 4wd saatavuus/hinta perustelee 2wd:n sijaan hankintaa. Arvostukseen mahtanee vaikuttaa negatiivisesti jatkoa ajatellen?
Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!
Jos arvioidaan Porsche 996 perusmalleja, ts. poislukien: 4S, GT3, Turbo, niin mitkä ovat arvostetuimpia? Manuaali parempi kuin autom? Taka- vai neliveto? 3.4 vai 3.6 litrainen? Avo vai coupe? Jotain lisävarusteita, jotka merkittävästi haluttavuutta nostaa?
Aattelisin, että -98 tai -99 kaasuvaijerilla, siis 3.4 ja takaveto kattoluukuton manuaali coupe olisi se urheilullisin ja omalla tavallaan halutuin pelkistetty 996.
Manuaali on arvokkaampi. Noissa vaan taitaa olla paskat koneet...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment