Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyvät autopukit ja tunkki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

    #91
    Originally posted by Janzki View Post
    Tämä on muuten hauska..Hyvin monesti näkee harrastajia ja komeita autoja - mutta tunkit, pukit ja monet työkalut on sitä halvinta mitä myy Biltema, Motonet, Tokmanni jne. Sitten vielä suututaan jos kritisoi hiukan miks ei voi satsata hiukan enemmän.

    Kerran kun satsaa niihin kunnon tykötarpeisiin, pärjää niillä kikkailematta vuosia. Itsellä on nuorempana pimpelipompeli tunkki pettänyt E39 nostaessa, samassa auton tullessa alaspäin antoi samanmoinen pukki periksi..Sanotaanko että zippeily niiden kanssa loppui siihen.

    Tuohon "nämä on paksua tavaraa" en edes sen kummemmin puutu kuin sanomalla onhan 8mm pulttejakin 4.8, 8.8, jne vahvuuksia, vaikka kaikki ovat yhtä "paksua tavaraa"
    Harrastajilla on komeita autoja siksi, kun he ovat säästäneet rahaa ostamalla tarvikkeet ja työkalut Biltemasta, Motonetista, Tokmannilta jne.

    Dualin linkkaamalla videolla oli kyllä 5t pukki, mutta jos 3t pukki on samaa tekoa, niin sen voisi olettaa kestävän 15t_per_yksi_pukki. Tarkoittaa siis, että neljä pukki kestää noin 60t, siis kuusikymmentä tuhatta kiloa. Neljä tuommoista kolmen tonnin Bilteman pukkia kestää, vaikka kasais niiden päälle kaikki sun sigussa olevat autot ja menisit itse vielä hyppimään kasan päälle.

    "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" sanoin Giganttikin tähän, mutta kukin saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Sitä paitsi osa meistä tykkää "asua reunalla".
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15257
      • Ajamisen Iloa

      #92
      Originally posted by Dualfun View Post
      Tämä kertaa tuhat.
      Näkeehän tuon paljaalla silmälläkin että koko tuote on mitä heiveröisintä sekoitemetallia mikä on vielä ennemmin juotettu sinne tänne roiskien kasaan kuin edes hitsattu. Kuten kaikki muukin Biltemassa.

      Kukaan hullukaan ei arvosta elämää niin vähän että käyttäisi tuommoisia. Itse ostin Bahcon 50€ pukit ja myin ekan kerran jälkeen pois koska laatu ei miellyttänyt. Tuntuu olevan mahdotonta että tekisi vaikka 4mm rosterilevystä ja roboottihitsaisi kunnolla kasaan nuo, pakko olla aina huonointa mahdollista prässättyä lerppua mikä tsägällä voi kestää.

      Tää maailma täyttyy keskinkertaisesta ja ala-arvoisesta paskasta muutenkin. Eikö ole fiksumpaa että ostaa yhden parhaan mahdollisen tinkimättömällä laadulla tehdyn kymmenen huonon sijasta jonka omistamisesta saa iloa ja voi olla ylpeä ettei laittanut kättänsä paskaan. Ja sitten semmoinen kestää myöskin lopun elämää ja säilyttää arvonsa. Koskee minusta kaikkia elämän aloja mutta ainakin niitä missä laittaa henkensä sen tuotteen varaan.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16467
        • Asikkala

        #93
        Videolla 5t pukki petti 25t kuormalla, mikä on ongelma ?

        Comment

        • ///Joonas
          Bimmer Rookie
          • Feb 2013
          • 187
          • Göteborg

          #94
          Originally posted by Freak View Post
          "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" sanoin Giganttikin tähän, mutta kukin saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Sitä paitsi osa meistä tykkää "asua reunalla".
          tää oli kyl hyvä

          Originally posted by Janzki View Post
          Tämä on muuten hauska..Hyvin monesti näkee harrastajia ja komeita autoja - mutta tunkit, pukit ja monet työkalut on sitä halvinta mitä myy Biltema, Motonet, Tokmanni jne. Sitten vielä suututaan jos kritisoi hiukan miks ei voi satsata hiukan enemmän.

          Kerran kun satsaa niihin kunnon tykötarpeisiin, pärjää niillä kikkailematta vuosia. Itsellä on nuorempana pimpelipompeli tunkki pettänyt E39 nostaessa, samassa auton tullessa alaspäin antoi samanmoinen pukki periksi..Sanotaanko että zippeily niiden kanssa loppui siihen.

          Tuohon "nämä on paksua tavaraa" en edes sen kummemmin puutu kuin sanomalla onhan 8mm pulttejakin 4.8, 8.8, jne vahvuuksia, vaikka kaikki ovat yhtä "paksua tavaraa"
          Hyvin kiteytetty asia ja olen täysin samaa mieltä
          .

          Comment

          • Miikala
            BTCF Member
            • Nov 2018
            • 135
            • Rovaniemi

            #95
            Originally posted by jr66 View Post
            Videolla 5t pukki petti 25t kuormalla, mikä on ongelma ?
            Meinasin itsekkin osallistua tähän keskusteluun jo eilen ja tarttua juurikin tähän samaan. Paljonko niiden pukkien olisi pitänyt kestää ja olisiko tilanne eri jos pukissa olisikin lukenut sealey, olisiko sitten tuo 5x kuorman alla pettäminen ollutkin ok?

            Comment

            • _Bäri_
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2014
              • 934
              • Turku

              #96
              Mun silmää tuo pukki kesti aika hyvin?
              Itellä on motonetin halvimmat pukit pikalukolla. Ja enenmän mua jännittää lukkojen pitäminen kun itse pukin kesto.
              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

              Ex:
              E61 535dA -05
              E91 320dA -06
              E53 X5 3.0dA - 03
              E39 535iA -01
              E39 520i -97
              E39 530dA - 00

              Comment

              • inno.o
                BTCF Member
                • Apr 2014
                • 293
                • Salo

                #97
                Originally posted by jr66 View Post
                Videolla 5t pukki petti 25t kuormalla, mikä on ongelma ?
                Ihmettelen ihan samaa itse menen edelleenkin bilteman pukkien alle.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17532
                  • Turku

                  #98
                  Originally posted by Remotion View Post
                  T Kuten kaikki muukin Biltemassa.
                  Tästä olen eri mieltä, vaikka nykyään kuulun itsekin tähän espoolaisten kermaperseiden kerhoon .
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3408
                    • Kotka

                    #99
                    C
                    Originally posted by Remotion View Post
                    Tämä kertaa tuhat.
                    Näkeehän tuon paljaalla silmälläkin että koko tuote on mitä heiveröisintä sekoitemetallia mikä on vielä ennemmin juotettu sinne tänne roiskien kasaan kuin edes hitsattu. Kuten kaikki muukin Biltemassa. Kukaan hullukaan ei arvosta elämää niin vähän että käyttäisi tuommoisia. Itse ostin Bahcon 50€ pukit ja myin ekan kerran jälkeen pois koska laatu ei miellyttänyt. Tuntuu olevan mahdotonta että tekisi vaikka 4mm rosterilevystä ja roboottihitsaisi kunnolla kasaan nuo, pakko olla aina huonointa mahdollista prässättyä lerppua mikä tsägällä voi kestää.

                    Tää maailma täyttyy keskinkertaisesta ja ala-arvoisesta paskasta muutenkin. Eikö ole fiksumpaa että ostaa yhden parhaan mahdollisen tinkimättömällä laadulla tehdyn kymmenen huonon sijasta jonka omistamisesta saa iloa ja voi olla ylpeä ettei laittanut kättänsä paskaan. Ja sitten semmoinen kestää myöskin lopun elämää ja säilyttää arvonsa. Koskee minusta kaikkia elämän aloja mutta ainakin niitä missä laittaa henkensä sen tuotteen varaan.
                    Nyt pitää vähän tarttua tähän. Teräs on aina "sekoitemetallia", eli seostettua rautaa. Pukki on selkeästi hitsattu kasaan. Juotossaumaan ei yleensä jää palkoa. Kuinka edes juotetaan roiskimalla? Kuten moneen kertaan on todettu, videolla viiden tonnin pukki (joka muuten ei ole bilteman mallli, vaan joku muu) pettää 25 tonnin kuormalla. Ei kuulosta pahalta. Nostovälineissä käytetään tyypillisesti varmuuskerrointa 4. En meinaa, että kaikki halpistuotteet on hyviä ja esimerkiksi videolla olevat tunkit eivät juuri vakuuta. Ostan myös mielelläni itse laadukkaita työkaluja ja nautin hyvin tehdyistä asioista ihan itsessäänkin. Silti on typeryyttä väittää, että kaikki muu paitsi markkinoiden paras ja kallein olisi täyttä paskaa ja mollata sitä tuulesta temmatuilla argumenteilla. Useimmilla meistä budjetti on rajallinen, jolloin jokainen hankinta on valinta ja kompromissi. Terästuotteissa hitsauksen laatua ja ja materiaalivahvuutta pystyy suhteellisen hyvin arvioimaan päältä päin. Tietysti on hyvä tiedostaa, että teräslaatujen välillä on eroja.

                    Nuo bilteman pukit ovat käytettyjä ja koeteltuja, mutta jokainen saa vapaasti valita pukit, jotka itseä miellyttävät. Tässä pari varmasti riittävän lujaa vaihtoehtoa:





                    Valitettavasti eivät ole ruostumatonta terästä. Sitä ei yleensä käytetä muuten kuin jatkuvassa kosteusrasituksessa oleviin rakenteisin, koska se on kalliimpaa ja vähemmän lujaa, mutta lähin metallipaja varmasti tekee kyllä tilauksen mukaan rosteripukit. Sanottuani, että jokainen tekee oman valintansa, niin välttäisin kuitenkin niitä pukkeja, joissa on valettu varsi ja pikalukollinen jalusta, koska pikalukon rakenne on piilossa ja lähtökohtaisesti epäedullinen ja valuosissa voi olla huokosia ja halkeamia, joita on mahdotonta havaita silmällä. Hajotessaan valuosa myös yleensä menee hetkessä ilman ennakkovaroitusta siinä missä teräsoasa tyypillisesti murtuu hieman hitaammin taipumalla. Toinen vältettävä rakenne on se, kasaanmenevä, jossa jalat ovat saranoidut linkut. Se sietää erittäin huonosti yhtään epätasaisempaa alustaa, tai sivusuuntaista kuormaa.
                    Last edited by Skarpa; 21-12-2018, 16:29.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • Pantse
                      BTCF Member
                      • Jun 2005
                      • 151
                      • Oulu

                      Originally posted by Skarpa View Post
                      Toinen vältettävä rakenne on se, kasaanmenevä, jossa jalat ovat saranoidut linkut. Se sietää erittäin huonosti yhtään epätasaisempaa alustaa, tai sivusuuntaista kuormaa.
                      Tästä ajattelin itsekin mainita. Kaverilla oli pettänyt juurikin tällainen kasaanmenevä "niittiliitoksilla" oleva pukki. Onneksi oli ollut vain sormet renkaan ja kaaren välissä .
                      Nykyiset : BMW X1 e84, BMW 125i m-sport, BMW K1200S
                      Ex: BMW 325i turbo e30, BMW M3 e92 dkg, BMW 330i e90, BMW 320Cia e46, BMW 320i e36, BMW 325i "Hartge" e30, BMW 316 e30

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Tämä kertaa tuhat.
                        Näkeehän tuon paljaalla silmälläkin että koko tuote on mitä heiveröisintä sekoitemetallia mikä on vielä ennemmin juotettu sinne tänne roiskien kasaan kuin edes hitsattu. Kuten kaikki muukin Biltemassa.

                        Kukaan hullukaan ei arvosta elämää niin vähän että käyttäisi tuommoisia. Itse ostin Bahcon 50€ pukit ja myin ekan kerran jälkeen pois koska laatu ei miellyttänyt. Tuntuu olevan mahdotonta että tekisi vaikka 4mm rosterilevystä ja roboottihitsaisi kunnolla kasaan nuo, pakko olla aina huonointa mahdollista prässättyä lerppua mikä tsägällä voi kestää.

                        Tää maailma täyttyy keskinkertaisesta ja ala-arvoisesta paskasta muutenkin. Eikö ole fiksumpaa että ostaa yhden parhaan mahdollisen tinkimättömällä laadulla tehdyn kymmenen huonon sijasta jonka omistamisesta saa iloa ja voi olla ylpeä ettei laittanut kättänsä paskaan. Ja sitten semmoinen kestää myöskin lopun elämää ja säilyttää arvonsa. Koskee minusta kaikkia elämän aloja mutta ainakin niitä missä laittaa henkensä sen tuotteen varaan.
                        Joo 25tn/pukki ei riitä normaali auton alle (5tn pukki petti 25tn kohdalla). Kaikkien muidenkin valmistajien pukit hajoaa kun käytössä on tuollainen prässi, vai meinasitko ettei henkilöautolle tarkoitettu pukki tuolla hajoa, oli ne kuinka hyvin vaan tehty?
                        Last edited by HTK12; 22-12-2018, 00:00.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          Originally posted by Freak View Post
                          Harrastajilla on komeita autoja siksi, kun he ovat säästäneet rahaa ostamalla tarvikkeet ja työkalut Biltemasta, Motonetista, Tokmannilta jne.

                          Dualin linkkaamalla videolla oli kyllä 5t pukki, mutta jos 3t pukki on samaa tekoa, niin sen voisi olettaa kestävän 15t_per_yksi_pukki. Tarkoittaa siis, että neljä pukki kestää noin 60t, siis kuusikymmentä tuhatta kiloa. Neljä tuommoista kolmen tonnin Bilteman pukkia kestää, vaikka kasais niiden päälle kaikki sun sigussa olevat autot ja menisit itse vielä hyppimään kasan päälle.

                          "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" sanoin Giganttikin tähän, mutta kukin saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Sitä paitsi osa meistä tykkää "asua reunalla".
                          Heh..Tuohonkin voi olla monta mieltä

                          Noh noh..Otetaanpa nyt huomioon että tuossa painetaan suoraan alaspäin, ilman muuttujia kuten vahingossa tönäiset autoa tms. Vinottain tulevat voimat korostuvat kun materiaalin vahvuus on kaikkea muuta kuin riittävä.
                          Eikä varmasti kestä(sigujen kippoja), sen verran matematiikka hallussa että höpöhöpö nyt ihan oikeasti, vähän kirjaa käteen siellä jos ei muuten aukea.

                          Leikkikköön kuka vaan henkikullallaan kuinka paljon haluaa, itselle riittää noiden autojen sekä prätkien voiman tuoma kevennys. Se jos ostaa yli 5ke auton ja ei ole vara ostaa kunnollista tunkkia ~300e sekä pukkeja 100e / 2kpl on turha valittaa kun haveri käy, täysin omaa tyhmyyttä.

                          Kuten sanoin, harvemmin kestää harrastajat kritiikkiä näistä.

                          Edit: Ihan oikeasti, porukka tajuaa että Kiinalaisesta vahvistimesta 1500W on hattiwatteja - Mutta 5tonnisesta Kiinan pukista/tunkista asia on selvä kuin pläkki.
                          Last edited by Janzki; 22-12-2018, 00:50.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • MikkoÄr
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 170
                            • Nokia

                            Ja hei, kun niiden panssarivaunujenne alla makaatte pomminvarmojen pukkien kanssa, varmistakaa myös lattiavalun kestävyys...paino kun jakautuu kuitenkin kovin pienelle alalle siellä tassujen alla.
                            2ZR-FXE

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by Janzki View Post
                              Heh..Tuohonkin voi olla monta mieltä

                              Noh noh..Otetaanpa nyt huomioon että tuossa painetaan suoraan alaspäin, ilman muuttujia kuten vahingossa tönäiset autoa tms. Vinottain tulevat voimat korostuvat kun materiaalin vahvuus on kaikkea muuta kuin riittävä.
                              Eikä varmasti kestä(sigujen kippoja), sen verran matematiikka hallussa että höpöhöpö nyt ihan oikeasti, vähän kirjaa käteen siellä jos ei muuten aukea.
                              Kerrohan miksi ei kestäisi neljä pukkia noita sun kaikkia autoja? Nuo autot painaa yhteensä jotain ~20tn. Jos ne 3tn pukit kestää 5 krt ilmoitetun painon eli 15tn*4=60tn, niin kestää. Ei nyt tässä takerretua epäolennaisiin, eli siihen ettei niitä nyt saisi mitenkään pinottua päällekkäin jne. Tuollainen kolmen varmuuskerroin olisi vielä ihan hyvä.

                              En kyllä ymmärrä miten pukki joka kesti testissä 25tn (tuo testissä ollut 5tn pukki), ei muka olisi riittävän kestävä? Ei sen yhden pukin päälle saa auton painosta kuin noin puolet, jos koko auton nostat pukeille, niin sitten alla on se neljä pukkia, jolloin yhteen pukkiin kohdistuu ~500kg. Harva normi henkilöauto painaa yli 2tn tyhjänä. Neljä tuollaista 2tn painavan auton alla ja varmuuskerroin on 50. Ellei tuo riitä, niin ei lie kannata ikinä mennä yhdenkään autonosturin alle, ei ole varmuuskertoimet edes samalla hehtaarilla..

                              Enemmän olisin huolissani siitä alustasta millä sitä autoa nostellaan. Auto voi tipahtaa aika helpostikkin pukkien päältä tai pukit kaatuu, jos sitä autoa sopivasti tönäistään. Varsinkin jos alustana on mikään muu kuin täysin vaaterissa oleva lattiavalu.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Huvittaa seurata speksailua pukkien kestävyydestä.
                                Näyttäkää yksikin tapaus jossa pukki on pettänyt henkilöauton alla, ilman että sitä on käytetty väärin?

                                Pukkia ja tunkkia voi käyttää monella tavalla väärin, mutta tuolleen niitä ei rikki saa henkilöauton tuennoissa kuten tuossa videolla.

                                Ennemmin kiinnittäisin huomiota tunkin sivuttaiseen tukevuuteen ja suorassa pysymiseen, kuin siihen paljonko vaaditaan voimaa että menee rikki. Joskus, esim. noissa alustahommissa joutuu aika lailla riuhtomaan ja nitkuttamaan, yms., niin semmoinen pukki on hyvä mikä seisoo tukevasti(jalat leveällä ja ei suurempia välyksiä suuntaan tai toiseen).



                                Edit. Joskus vuosia sitten erehdyksissä tuon malliset pukit ostin ja nyt jättäisin väliin. Tuommoinen malli on paljon huonompi pysymään pystyssä, kuin vaikkapa perinteinen kolmijalka. Ainakin nuo omat on niin kapealla alaosalla ja väljillä osilla että joutuu olemaan tarkkana noiden kanssa. On mulla perinteinen kolmijalkamallikin, mutta käytettävyys, esim. yhdellä kädellä noissa rimpuloissa on parempi.
                                Last edited by bemmeri; 22-12-2018, 08:19.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎