Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyvät autopukit ja tunkki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3602
    • Raisio

    Originally posted by jr66 View Post
    Videolla 5t pukki petti 25t kuormalla, mikä on ongelma ?
    Juu. Keskustelu lähtenyt täysin lapasesta eikä hahmoteta mitä noi esim bilteman pukit oikeesti kestää

    Vaikka biltema monelle halpisputiikki, on sillä kuitenkin sen verran nimeä näkyvyyttä ja liikevaihtoa ettei halua iltapäivälehtien kansiin kun ruosteinen e39 helma painanut pukin kasaan ja alla puslanvsihtaja....
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • _Bäri_
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2014
      • 934
      • Turku

      Originally posted by bemmeri View Post

      Ennemmin kiinnittäisin huomiota tunkin sivuttaiseen tukevuuteen ja suorassa pysymiseen, kuin siihen paljonko vaaditaan voimaa että menee rikki. Joskus, esim. noissa alustahommissa joutuu aika lailla riuhtomaan ja nitkuttamaan, yms., niin semmoinen pukki on hyvä mikä seisoo tukevasti(jalat leveällä ja ei suurempia välyksiä suuntaan tai toiseen).



      Edit. Joskus vuosia sitten erehdyksissä tuon malliset pukit ostin ja nyt jättäisin väliin. Tuommoinen malli on paljon huonompi pysymään pystyssä, kuin vaikkapa perinteinen kolmijalka. Ainakin nuo omat on niin kapealla alaosalla ja väljillä osilla että joutuu olemaan tarkkana noiden kanssa. On mulla perinteinen kolmijalkamallikin, mutta käytettävyys, esim. yhdellä kädellä noissa rimpuloissa on parempi.
      Tollanen pukki mulla on ja noissa lukot aukeaa itsestään mikäli riuhtoo auton alla liian lujaa. Aukeaa sivuttais liikkeestä. Sellanen missä lukitus on pultilla on paljon turvallisempi.
      G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

      Ex:
      E61 535dA -05
      E91 320dA -06
      E53 X5 3.0dA - 03
      E39 535iA -01
      E39 520i -97
      E39 530dA - 00

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        Originally posted by _Bäri_ View Post
        Tollanen pukki mulla on ja noissa lukot aukeaa itsestään mikäli riuhtoo auton alla liian lujaa. Aukeaa sivuttais liikkeestä. Sellanen missä lukitus on pultilla on paljon turvallisempi.
        Mitä, ei mahdollista, ei taida olla Biltemasta :think
        Originally posted by bemmeri View Post
        Huvittaa seurata speksailua pukkien kestävyydestä.
        Näyttäkää yksikin tapaus jossa pukki on pettänyt henkilöauton alla, ilman että sitä on käytetty väärin?

        Pukkia ja tunkkia voi käyttää monella tavalla väärin, mutta tuolleen niitä ei rikki saa henkilöauton tuennoissa kuten tuossa videolla.

        Ennemmin kiinnittäisin huomiota tunkin sivuttaiseen tukevuuteen ja suorassa pysymiseen, kuin siihen paljonko vaaditaan voimaa että menee rikki. Joskus, esim. noissa alustahommissa joutuu aika lailla riuhtomaan ja nitkuttamaan, yms., niin semmoinen pukki on hyvä mikä seisoo tukevasti(jalat leveällä ja ei suurempia välyksiä suuntaan tai toiseen).



        Edit. Joskus vuosia sitten erehdyksissä tuon malliset pukit ostin ja nyt jättäisin väliin. Tuommoinen malli on paljon huonompi pysymään pystyssä, kuin vaikkapa perinteinen kolmijalka. Ainakin nuo omat on niin kapealla alaosalla ja väljillä osilla että joutuu olemaan tarkkana noiden kanssa. On mulla perinteinen kolmijalkamallikin, mutta käytettävyys, esim. yhdellä kädellä noissa rimpuloissa on parempi.
        Ei tullut otettua videota kun auto ryminällä alas tuli. Ota nyt ihmeessä huomioon että ei se auto istu vaaterissa ihan noin vain. Pitää ottaa huomioon niiden saumojen vahvuus jne. kun se auto tuppaa liikkumaan myös sivuttain kun se pukkien päällä makaa.
        Originally posted by HTK12 View Post
        Kerrohan miksi ei kestäisi neljä pukkia noita sun kaikkia autoja? Nuo autot painaa yhteensä jotain ~20tn. Jos ne 3tn pukit kestää 5 krt ilmoitetun painon eli 15tn*4=60tn, niin kestää. Ei nyt tässä takerretua epäolennaisiin, eli siihen ettei niitä nyt saisi mitenkään pinottua päällekkäin jne. Tuollainen kolmen varmuuskerroin olisi vielä ihan hyvä.

        En kyllä ymmärrä miten pukki joka kesti testissä 25tn (tuo testissä ollut 5tn pukki), ei muka olisi riittävän kestävä? Ei sen yhden pukin päälle saa auton painosta kuin noin puolet, jos koko auton nostat pukeille, niin sitten alla on se neljä pukkia, jolloin yhteen pukkiin kohdistuu ~500kg. Harva normi henkilöauto painaa yli 2tn tyhjänä. Neljä tuollaista 2tn painavan auton alla ja varmuuskerroin on 50. Ellei tuo riitä, niin ei lie kannata ikinä mennä yhdenkään autonosturin alle, ei ole varmuuskertoimet edes samalla hehtaarilla..

        Enemmän olisin huolissani siitä alustasta millä sitä autoa nostellaan. Auto voi tipahtaa aika helpostikkin pukkien päältä tai pukit kaatuu, jos sitä autoa sopivasti tönäistään. Varsinkin jos alustana on mikään muu kuin täysin vaaterissa oleva lattiavalu.
        Jos pitää oikein yksinkertaisesti asia selittää, niin otat perus 0,33 tölkki, paina sitä polvella alaspäin..Kestää painosi suurella todennäköisyydellä..Tuuppaappa sitä hiukan sivuttain..Takaan että tulet kohisten alas.

        En tiedä millaisissa laboratorioissa porukka autojaan laittelee jos sivuttaisia voimia ei tule ollenkaan, mutta kuten sanoin itse olen tuon kantapään kautta todennut enkä viitsi tuollaisilla asioilla leikkiä.

        Eikä kukaan autoa tarkoituksella varmasti tönäise, mutta entäs jos itse esim. horjahtaa, sitä tulee ottaneeksi tukea mistä kiinni saa..Oikeasti kun päivittäin näitä asioita miettii, siinä tulee useampi skenaario helposti mieleen ja on ideana minimoida moiset.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          Otatteko te sen tunkin pois kokonaan kun laitatte ne pukit tai pukin sinne alle?

          Jos mää könyän auton alle kun olen sen nostanu ylös hallitunkilla niin laitan pukin tai pölkyn kaveriksi ja lasken tunkkia sen verran että pukkiin tai pölkkyyn kohdistuu arviolta puolet painosta. Kun 1500 kilon auto on yhdestä nurkasta 1500 kiloa kestävän tunkin ja pukin tai pölkyn päällä niin pitää melko huono tuuri olla että ne molemmat menevät ruttuun
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • nappe74
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 2846
            • South Carelia

            Originally posted by GOOFY View Post
            Otatteko te sen tunkin pois kokonaan kun laitatte ne pukit tai pukin sinne alle?

            Jos mää könyän auton alle kun olen sen nostanu ylös hallitunkilla niin laitan pukin tai pölkyn kaveriksi ja lasken tunkkia sen verran että pukkiin tai pölkkyyn kohdistuu arviolta puolet painosta. Kun 1500 kilon auto on yhdestä nurkasta 1500 kiloa kestävän tunkin ja pukin tai pölkyn päällä niin pitää melko huono tuuri olla että ne molemmat menevät ruttuun
            Tämä !!
            G30 530e xDrive A M-Sport -20

            ex-Bimmerit:
            F10 525dA xDrive M-Sport -13
            E21 316 -80
            E91 330xdA M-Sport -06
            E53 X5 3.0iA Sport -04
            E91 335xiA M-Sport -08
            E60 530iA M-Sport -06
            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
            E91 320d -06
            E39 530iAT M-Sport -01
            E36 328iA -96
            E39 528iA -96
            E36 325i -92

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Bilteman 3tn pukit itsellä käytössä ja hyvät ovat. Niistä tosin piti sivaltaa pätkä pois, että sai tarvittaessa korkeutta matalemmaksi, mutta se nyt ei niiden kestävyyyteen vaikuta. On myös yllä olevan kaltaiset Bahcot, jotka ovat semi ok. Selkeästi bilteman pukkeja kiikkerämmät, mutta kyllä nekin asiansa ajaa.

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 958
                • Salo

                Itsellä molempia kuvissa olleita malleja, lisäksi pari rakennustelineen säätöjalasta tehtyä.

                Se mitä käytän, riippuu tilanteesta. Jos vain yksi kulma ylhäällä, eikä alle mennä, joku noista.

                Mutta jos toinen pää, tai koko auto on nostettuna, alle aina puuta. Kakkosnelosesta (98*48) tehty 10 cm palikoita, neljänelkusta 20 cm, lisäksi irtopalikkaa. Nämä siten että lappeellaan, ei siis kuormitusta syiden suuntaan.

                On hieman työläämpää, mutta eipä tartte niin tarkkaan katsoa minkä kohdan autosta tuollaisen päälle laskee. Toki noitten valmispukkienkin ja auton välissä on aina puuta/tunkin pad/jääkiekko, tasaa kuormitusta.
                Last edited by kalevik; 22-12-2018, 20:51. Reason: tarkennus
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15257
                  • Ajamisen Iloa

                  Originally posted by Laku View Post
                  Tästä olen eri mieltä, vaikka nykyään kuulun itsekin tähän espoolaisten kermaperseiden kerhoon .
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15257
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Joo 25tn/pukki ei riitä normaali auton alle (5tn pukki petti 25tn kohdalla). Kaikkien muidenkin valmistajien pukit hajoaa kun käytössä on tuollainen prässi, vai meinasitko ettei henkilöautolle tarkoitettu pukki tuolla hajoa, oli ne kuinka hyvin vaan tehty?
                    Tuotteen laatu ja käytetyt ratkaisut ja materiaalit merkkaa mulle, saan silloin omistamisesta iloa. Jos tuotteesta näkyy että joka ikinen mutka mikä on ollut olemassa on oiottu viimeisenkin sentin säästämiseksi ja sekä levytavara että saumat että liitostapit yms ovat kaikki ala-arvoisia edes amatöörin tuotokseksi niin silloin sellaista ei osteta edes periaatteellisista syistä, ellei ole äärimmäinen hätä. Tää on mun filosofia ja tiedän ettei suurinta osaa kiinnosta.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3602
                      • Raisio

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Tuotteen laatu ja käytetyt ratkaisut ja materiaalit merkkaa mulle, saan silloin omistamisesta iloa. Jos tuotteesta näkyy että joka ikinen mutka mikä on ollut olemassa on oiottu viimeisenkin sentin säästämiseksi ja sekä levytavara että saumat että liitostapit yms ovat kaikki ala-arvoisia edes amatöörin tuotokseksi niin silloin sellaista ei osteta edes periaatteellisista syistä, ellei ole äärimmäinen hätä. Tää on mun filosofia ja tiedän ettei suurinta osaa kiinnosta.

                      Näinhän se menee. Tuotteeseen kun laitetaan esim pro tarra tai kestoon merkityksetön osa vaihdetaan erinäköiseen ja kauppa käy 3x hinnalla
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15257
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Näinhän se menee. Tuotteeseen kun laitetaan esim pro tarra tai kestoon merkityksetön osa vaihdetaan erinäköiseen ja kauppa käy 3x hinnalla
                        Ehkä sellaiselle mikä ei ymmärrä mistään mitään.
                        Esim. itse tällä viikolla juuri vaihdoin pari kameran objektiivia halvempiin koska lukuisat testit osoittivat että ne halvemmat ovat teknisesti paremmat. Ja hinta erot eivät olleet pieniä, mm. 1200€ Zeiss vaihtui 300€ Sigmaan.
                        Last edited by Remotion; 22-12-2018, 22:56.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by Janzki View Post
                          Jos pitää oikein yksinkertaisesti asia selittää, niin otat perus 0,33 tölkki, paina sitä polvella alaspäin..Kestää painosi suurella todennäköisyydellä..Tuuppaappa sitä hiukan sivuttain..Takaan että tulet kohisten alas.

                          En tiedä millaisissa laboratorioissa porukka autojaan laittelee jos sivuttaisia voimia ei tule ollenkaan, mutta kuten sanoin itse olen tuon kantapään kautta todennut enkä viitsi tuollaisilla asioilla leikkiä.

                          Eikä kukaan autoa tarkoituksella varmasti tönäise, mutta entäs jos itse esim. horjahtaa, sitä tulee ottaneeksi tukea mistä kiinni saa..Oikeasti kun päivittäin näitä asioita miettii, siinä tulee useampi skenaario helposti mieleen ja on ideana minimoida moiset.

                          Varmasti tulee sivuttaisia voimia jonkun verran, mutta jos tuollainen 5tn pukki pukki kestää 25tn ja autosta saat maksimissaan sen 1tn verran painoa päälle, niin varmuuskerron on 25. Nostureissa taitaa olla varmuuskerroin 4 monilla valmistajilla. Ihan samoin se auto voi tippua siltä 200€/kpl maksavalta pukilta, jos sitä pukki huitaiset vahingossa vaikka lekalla remppaa tehdessä. Tai kaveri kaveri horjattaa sopivasti ja tönäisee autoa kun olet siellä auton alla. En näe miten noissa tilanteissa se kalliimpi pukki auttaa? En kyllä usko tuollaisen 5tn pukit pettävän normi 2tn auton alla, jos sitä käytetään järkevästi. Pukki voi toki kaatua, jos ja kun alusta ei ole usein läheskään aina se vaaterissa oleva lattiavalu. Ja varmasti kaatuu silläkin kun riitävän kova sivuttaisvoima tulee pukkiin/autoon. Jos oikeasti haluaa turvallisen, niin riittävän järeää puutavaraa alle. Ei kaadu eikä auto pääse liukumaan siitä puun päältä mihintään. Itse jätän aina vielä tunkin, jos menen auton alle.

                          Nuo pikalukoilla olevat on sitten ihan asia erikseen, ne tuntuvat vapauttavan kun sitä vipua vähän huitaiset. Näistä löytyy youtube videoita..


                          Originally posted by Remotion View Post
                          Tuotteen laatu ja käytetyt ratkaisut ja materiaalit merkkaa mulle, saan silloin omistamisesta iloa. Jos tuotteesta näkyy että joka ikinen mutka mikä on ollut olemassa on oiottu viimeisenkin sentin säästämiseksi ja sekä levytavara että saumat että liitostapit yms ovat kaikki ala-arvoisia edes amatöörin tuotokseksi niin silloin sellaista ei osteta edes periaatteellisista syistä, ellei ole äärimmäinen hätä. Tää on mun filosofia ja tiedän ettei suurinta osaa kiinnosta.
                          Miten toteat kaupassa esim. pukissa käytetyn teräksen laadun? Sitä kun ei ihan silmällä pysty sanomaan. Samoin saumojen luujuuksia on aika hankala arvioida silmällä. Ehkä se viimeistely on parempi siinä kalliissa pukissa, mutta onko se yhtään se kestävämpi? Jokainen toki ostaa mitä itse haluaa, mutta kun todistetusti tuo pukki hajosi 25tn, niin en pitäisi ihan huonona suorituksena 5tn pukille.
                          Last edited by HTK12; 22-12-2018, 23:20.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17532
                            • Turku

                            Originally posted by MikkoÄr View Post
                            Ja hei, kun niiden panssarivaunujenne alla makaatte pomminvarmojen pukkien kanssa, varmistakaa myös lattiavalun kestävyys...paino kun jakautuu kuitenkin kovin pienelle alalle siellä tassujen alla.
                            Tämä, kun keskustelu on taas lähtenyt ihan järjettömille raiteille.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Ccccc
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2015
                              • 112
                              • Valkeakoski

                              Tuli haettua tommonen compac 2t-c tunkki kun on motonetissä -30%. Niitä on vielä muutamassa pisteessä jäljellä. Siihen kun käyttää vielä 10e kantis edun niin hintaa jää ~240ekua. Ei ole enää paha raha laadukkaasta tunkista.
                              Töissä on tullut käytettyä saman sarjan 3t versioita ja on hyvän olonen tunkki. Painaviahan nuo ovat, mutta pienempi kiinalainen palvelee edelleen "nopeissa" nostoissa.
                              Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                              INPA ISTA

                              Comment

                              • welderi
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2006
                                • 32

                                Parhaimmat autopukit saa kun tekee itse, parasta hinta / laatua.

                                En ole pukkeja koskaan kaupasta ostellut. 4 kpl kierrepukkeja ja muutama toisenlainen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎