memebuy23buy

Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    Originally posted by JaniLap View Post
    Ymmärrän hyvin, että useimmat ajattelevat tässäkin lähinnä omaa napaansa.

    Silloin kun auto palaa ns. "turvallisesti" ja kaikki vaarassa olevat ihmiset ja eläimet on saatu nopeasti ja hallitusti riittävän kauas paloalueelta, on perusteltua odottaa ammattilaiset paikalle hoitamaan sammutustehtävä. Autopalo on kuitenkin vaativa palotapahtuma, jossa palo voi levitä ja voimistua räjähdysmäisesti.

    Suomessa kuitenkin tapahtuu vuosittain vajaa 3000 ajoneuvopaloa, joista osassa kuolee myös ihmisiä ja lemmikkieläimiä. On tilanteita, joissa alkusammutuksen ansiosta on voitu pelastaa autossa olevien henki. Toinen tärkeä merkitys alkusammutuksella on ehkäistä palon leviäminen laajemmalle. Osa ajoneuvopaloista tapahtuu suljetuissa tiloissa, jolloin alkusammutus voi hidastaa palon leviämistä esim. rakennukseen tai vieressä oleviin autoihin.
    Itse tarkoitin nyt näitä tässä keskusteltuja EGR-paloja. No kyllähän tässä ajatellaan myös sitä auton seuraavaakin omistajaa. Yhtään palanutta autoa ei pitäisi enää korjata takaisin liikenteeseen. Toki se palokunta soitetaan sammuttamaan, mutta se nyt ei todellakaan ole mikään ensimmäinen prioriteetti. Nämä kun syttyy ajossa, niin ensin sieltä otetaan ihmiset & lemmikit ulos, sen jälkeen arvokas omaisuus. Sitten aletaan sitä palokuntaa soittamaan. Sitten pitäisi sitä sammuttamista kokeilla. Työnnätkö sinä ne sormesi sinne pellin alle avaamaan sen konepellin kun sieltä tulee savua ja mahdollisesti liekkejä? Itse en kyllä sinne sormiani yhden auton takia riskeeraa. Kannattaa myös muistaa, että sen konepellin kun avaat niin palo saa käytännössä rajattomasti happea -> voi lyödä melkoiset liekit silmille.

    Suljetuissa tiloissa, joissa säilytetään autoja kannattaa pitää erillistä isoa sammutinta/sammuttimia. Se autossa oleva 1 tai 2kg sammutin on ihan lelu. Oletko itse ikinä sammuttanut esim. öljypaloa sammuttimella? Itse olen ja voin sanoa että tuollainen mini sammutin on melkoisen turha. Ei sillä oikeasti sammuta, jos se ehtii syttyä kunnolla. Sellainen ihminen joka ei ole koskaan sammuttanut paloa tuollaisella sammuttimella tuskin saa mitään merkittävää aikaa sillä 1kg sammuttimella. Jos se auto parkissa ollessaan syttyy, niin miten sen sammutat? Ovet on lukossa, et pääse suihkimaan sinne tulen juureen ja sen 1kg sammuttimen auton päälle ruiskimisesta ei ole mitään hyötyä.

    Originally posted by JaniLap View Post
    Kyllä, juurikin näitä maantieajon yhteydessä syttymisiä tässä ketjussa on pääsääntöisesti hämmästeltykin. Kuitenkaan se EGR-bemarinkaan hankkiva ei voi hänkään tuudittautua siihen, että nyt kun alla on tämä EGR-bemari, niin sen kuuluu syttyä vain ja ainoastaan maantiellä, ja niin ettei liekit lennä ohjaamoon. Ja kun se odotettu tilanne tulee viimein vastaan, niin EGR-bemarin omistaja saa edelleen ohjattua autonsa tien sivuun ja poistuu autostaan ihailemaan palon etenemistä ja hätistelee niitä sammuttimiensa kanssa paikalle änkeäviä kauemmas.
    Jos se auto syttyy ajossa niin ihmiset, eläimet ja omaisuus ulos. Sitten vasta voi harkita sitä sammutin. Jos sitä autoa ei saa pysäytettyä ennen kuin liekit lyö käy vaaraksi matkustajille, niin sammuttimella ei ole mitään merkitystä. Ihan itsepetosta luulla pystyvänsä sammuttamaan matkustajat vaarantavat liekit sillä mini sammuttimella. Ainut tilanne missä teoriassa voisit ehkä pelastaan jonkun hengen on kun kolarissa ollaan puristuksissa ja auto syttyy eikä ihmistä ole mahdollista saada ulos. Kuinka monta ihmistä vuosittain kuolee auto tulipaloissa Suomessa? 1? 5?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4657
      • Tampere

      Tuollainen 1kg sammutin maksaa motonetissä 13€ ja on varmasti tehokkaampi kuin liekkiin kuseminen. Eipä sillä ihmeitä tehdä mutta pienestä valkeesta se isokin alkaa.... joka kerta...
      Ja sammutettavaa voi olla muuallakin kuin omassa autossa. Toki nykytrendi taitaa olla että mihinkään muuhun ei enää kyetä kuin ottamaan videota kännykällä...

      Tästä videosta voi todeta että kyllä siitä voi oikeasti olla apua vaikka sitten näiden palavien bemareiden kanssa.


      Itsellä on moinen mollukka jossain takakontin verhoilujen välissä ja eipä se siellä mitään haittaa. Olkoon sitten hätävaruiksi kuten ensiapupakkauskin. Toivottavasti kumpaakaan ei tarvita koskaan.

      Kuitenkin jos asiassa palataan itse EGR:stä lähtevään paloon niin tässä homma alkutekijöissään. Vain reikä imusarjassa. Hiukan suurempaankin tuhoon 1kg pottu olisi riittänyt vallan mainiosti.


      Tässä homma onkin sitten eskaloitunut jo pykälää pidemmälle. Tässäkohtaa 1kg potusta tuskin on enää mitään iloa mutta näiden kahden videon välillä on jonkunverran vielä välissä aikaa milloin homman voi vielä saada hallintaan.



      Siitä vielä että koska sinne autoon on joku palanut. Itselle jäi tämä juuri hiljattain sattunut surullinen tapahtuma mieleen kun kolme nuorta paloi autoon. Tapahtumapaikalle tulijat joutuivat ikäväkyllä tämän tapahtuman sivustaseuraajiksi koska eivät saaneet uhreja ulos autosta ajoissa. Jos mukana olisi ollut sammutin niin olisiko alkava palo ollut mahdollisesti sammutettavissä? Niimpä.

      KOTIMAA 5.9.2019 08:39
      Kolme nuorta miestä kuoli Raumalla, kun auto suistui ojaan ja syttyi tuleen – sivullinen yritti pelastaa nuoret autosta

      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 2004
        • Tampere

        Mersu käyttää osassa nykymalleja sammutusjärjestelmää konehuoneessa pakosarjan puolella.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          ^ jälkiasenteisena edullisimmillaan satasen, parin juttu moottoritilaan asennettuna. Vrt vakuutuksen omavastuu. Ko. rahalla saa sammutteen joka ei tuki moottoria, alibabasta voi tilata halpiksen, vaikkapa käsikranaatin muotoisen tulitteen joka sotkee enemmän kuin sammuttaa.

          Automaattinen sammutusjärjestelmä sammuttaa myös silloin kun autossa ei ole ketään. Lisäksi se tekee työnsä siten kuin on suunniteltu, viivyttelemättä. Tuollainen letkumalli kuva (yllä) taitaa asentua muutamassa minuutissa...
          Last edited by nullzwei; 04-10-2019, 06:43.

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2817
            • Tampere

            En yllättynyt, että keskustelu kääntyy kiivaaksi ja argumentointitavat laajenevat. Tässä ketjussa keskitytään EGR-järjestelmästä alkunsa saaviin moottoripaloihin, joiden kohdalla palo yleensä pysyy rakenneratkaisuista johtuen pidempään moottoritilassa ja matkustajat pääsevät poistumaan autosta turvallisesti. Sammutusvälineiden tehosta voidaan olla monta mieltä, mutta niiden avulla voidaan kuitenkin joskus saada kallisarvoista lisäaikaa ihmisten pelastamiseksi esim. palavasta autosta. Asia osuu siinä mielessä lähelle ja nyyhkytarinaa tähän väliin, kun alakoulun viimeisellä luokalla samanikäinen ystäväni joutui perheensä laskettelureissulla auto-onnettomuuteen, jossa auto syttyi samalla palamaan. Palo kuulemani mukaan levisi nopeasti sisätiloihin ja pojan pelastaminen palavasta autosta viivästyi nimenomaisesti sammutusvälineiden puutteesta ja kovasta kuumuudesta johtuen siinä määrin, että pojan kasvot ja kädet paloivat pahasti. Palovammojen seurauksena pojan sormet jouduttiin amputoimiaan molemmista käsistä ja kasvot olivat kaulaan asti palaneet karrelle. Silmät vaurioituivat pysyvästi ja poika sokeutui samalla. Poika siis selvisi hengissä onnettomuudesta, mutta palovammojen seurauksena elämä oli pienessä hetkessä muuttunut lopullisesti. Uuteen tilanteeseensa vammoineen hän ei tulkintani mukaan koskaan sopeutunut, vaan kaksitoista vuotta myöhemmin päätti elämänsä itsemurhan kautta lääkeyliannostuksella. Ja minä osaltani sopeudun siihen, että tunnen pojan tarinan läheltä ja hänen tragediansa loppuratkaisuineen.

            Jossitella tässäkin asiassa varmasti voidaan ja raati tunnetusti löytää omia tulkintojaan, mutta se poika siellä palavassa autossa olisi varmasti pyytänyt käyttämään mitä tahansa hyödyntöntä ja paikkoja sotkevaa sammutinta tai oikeastaan mitä tahansa pelastamista mahdollistavaa apuvälinettä, joka olisi tarjonnut lisäaikaa pojan saamiseksi turvavöistä ulos autosta ilman vakavia vammoja.
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              Originally posted by fraatti View Post
              Tästä videosta voi todeta että kyllä siitä voi oikeasti olla apua vaikka sitten näiden palavien bemareiden kanssa.
              Krhm. Samasta videosta on pitempikin pätkä,
              ei riitä yksi sammutin...
              Last edited by MajorDrake; 04-10-2019, 16:07.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • SkyMan
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 518
                • Sirius

                No kysytään näin päin: kuinka paljon siitä sammuttimesta ja sen käytöstä on sitten haittaa?
                Coffee isn´t my cup of tea

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 5014
                  • Forssa

                  Eiköhän kaikille ole tullut jo pointti selväksi. Sammutin olisi varmasti hyvä olla joka autossa ja jos sillä henki pelastetaan niin ilman muuta käytetään. Mutta konehuoneesta palavan bemarin annetaan palaa.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    ”Antaa paskan palaa” saattaa vääntää omistajan naaman norsunveelle jos paska palaa omia aikojaan vaikkapa omassa autotallissa ja pahimmillaan polttaa koko torpan.

                    Hyvä threadi siinäkin mielessä että ostokelpoisia BMW-merkkisiä autoja näyttää tulevan markkinoille noin kymmenen vuoden välein.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10946
                      • Joensuu

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Tuollainen 1kg sammutin maksaa motonetissä 13€ ja on varmasti tehokkaampi kuin liekkiin kuseminen. Eipä sillä ihmeitä tehdä mutta pienestä valkeesta se isokin alkaa.... joka kerta...
                      Ja sammutettavaa voi olla muuallakin kuin omassa autossa. Toki nykytrendi taitaa olla että mihinkään muuhun ei enää kyetä kuin ottamaan videota kännykällä...

                      Tästä videosta voi todeta että kyllä siitä voi oikeasti olla apua vaikka sitten näiden palavien bemareiden kanssa.
                      https://www.youtube.com/watch?v=y2QOCcfcXCU
                      Tuollainen yhden kilon sammutin vastaa suunniilleen sitä kun kuset liekkiin, kun kyseessä on autopalo. Tuossa jo linkitettiin se pidempi versio tuosta videosta, niin ei tainnut edes viisi noita sammuttimia riittää.

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Siitä vielä että koska sinne autoon on joku palanut. Itselle jäi tämä juuri hiljattain sattunut surullinen tapahtuma mieleen kun kolme nuorta paloi autoon. Tapahtumapaikalle tulijat joutuivat ikäväkyllä tämän tapahtuman sivustaseuraajiksi koska eivät saaneet uhreja ulos autosta ajoissa. Jos mukana olisi ollut sammutin niin olisiko alkava palo ollut mahdollisesti sammutettavissä? Niimpä.


                      KOTIMAA 5.9.2019 08:39
                      Kolme nuorta miestä kuoli Raumalla, kun auto suistui ojaan ja syttyi tuleen – sivullinen yritti pelastaa nuoret autosta

                      https://www.karjalainen.fi/uutiset/u...aa/item/228133
                      Tuollaisissa tilanteissa on kyse ihan tuurista onko ne pelastettavissa vai ei. Tuossakin tapauksessa eivät olleet enää edes tajuissaan, niin ihan turha spekuloida olisiko selvinneet vai ei. Kuten tuo ylempi video osoitti, niin sillä yhdellä kilon sammuttimella et olisi saanut mitään aikaan. Jos nyt oikeasti kiinnostaa sammuttaa, niin hanki isompi sammutin. Tuo kilon sammutin on lähinnä lelu, jolla et sitä autoa sammuta. Ihan turha verrata ensiapupakkaukseen, sillä voi ja pelastetaankin useita henkiä. Kunnon side, jolla saa verentulon pysäytetty kunnes ambulanssi on paikalla pelastaa hengen.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4657
                        • Tampere

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Tuollainen yhden kilon sammutin vastaa suunniilleen sitä kun kuset liekkiin, kun kyseessä on autopalo. Tuossa jo linkitettiin se pidempi versio tuosta videosta, niin ei tainnut edes viisi noita sammuttimia riittää.
                        Olen tästä sammuttimen tehosta tai sen hyödyllisyydestä ylipäätään melko tavalla eri mieltä.

                        En tiedä mikä videon koko lopputulos mahtoi olla, paloiko auto vai ei. Lunnaiksi taisi mennä jos vain oli vakuutukset kunnossa.
                        Lähtötilanteeseen nähden mielestäni tulos on hyvä ja olisi antanut lisäaikaa kun paloa on saatu rajattua/hidastettua. Lopputulos täyttää myös määritelmän hyvin "Palosammutin eli käsisammutin on laite, jonka tarkoituksena on rajoittaa ja sammuttaa tulipaloja". Useamman pytyn ansiosta sammutusta pystyttiin jatkamaan pidempään.

                        Sammuttimissa on erilaisia luokituksia riippuen mihin ne on tarkoitettu.


                        Esim tuossa motonetin 1kg sammuttimessa luokitus on 8A/34B/C. Jenkkin höpötyksien mukaan 8A tarkoittaa 8 x 1.25 gallonaa -> 38l vettä vastaava sammutusteho. Ei tuohon ihan kuitenkaan kuseksimalla pääse. Suomessa teho taas määritellään näin:



                        1kg 8A sammuttimella on siis mahdollista sammuttaa palava pölliläjä joka on kooltaan noin 0,5x0,5x0,8m.
                        Tässä videossa sammutetaan 5A pölliläjä 1kg sammuttimella. https://www.youtube.com/watch?v=6dWzD1BL0kU


                        Tämän perusteella tuo sama puteli pystyy sammuttamaan yli 1m halkasijalta olevan palon kun nesteenä on testissä käytettyä ainetta, heptaania.
                        34B sammutus 1kg jauhesammuttimella. https://www.youtube.com/watch?v=sUmGfEshdfU
                        kuvat täältä: https://www.pelastusopisto.fi/wp-con...paeiv.2019.pdf

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Tuollaisissa tilanteissa on kyse ihan tuurista onko ne pelastettavissa vai ei. Tuossakin tapauksessa eivät olleet enää edes tajuissaan, niin ihan turha spekuloida olisiko selvinneet vai ei. Kuten tuo ylempi video osoitti, niin sillä yhdellä kilon sammuttimella et olisi saanut mitään aikaan. Jos nyt oikeasti kiinnostaa sammuttaa, niin hanki isompi sammutin. Tuo kilon sammutin on lähinnä lelu, jolla et sitä autoa sammuta. Ihan turha verrata ensiapupakkaukseen, sillä voi ja pelastetaankin useita henkiä. Kunnon side, jolla saa verentulon pysäytetty kunnes ambulanssi on paikalla pelastaa hengen.
                        Kuten sanottua, jokainen palo alkaa pienestä liekistä. Viaton kynttiläkin voi polttaa koko talon vaikka sopivalla hetkellä sen sammuttamiseen ei tarvittaisi kuin pieni henkäys.

                        Ja palojen yleisyydestä on mainittu seuraavaa:

                        Palava auto ei ole harvinaisuus – useita autoja syttyy tuleen Suomessa joka päivä
                        Harva se päivää saa lukea lehdestä tai kuulla radiosta, että jossain päin on auto syttynyt tuleen jopa ajotilanteessa. Yleisin syy on moottoriin tullut vika, tai häiriö. Viime vuonna ilmoitettuja liikennevälinepaloja oli Suomessa yli 2000.

                        Kotimaa 28.9.2015

                        Liikennevälinepalot ovat yleisiä.
                        Useimmiten tuli pääsee valloilleen henkilöautoissa.
                        Yleisimmät syttymissyyt ovat kone- tai sähköviat.
                        Suomessa sattui viime vuonna Pelastuslaitoksen tilastojen mukaan kaikkiaan 2142 liikennevälinepaloa. Tähän mennessä paloja on ollut jo runsaat 1600. Keskimäärin siis joka päivä on maassamme enemmän tai vähemmän liekkien armoilla noin 6 ajoneuvoa. Eniten ajoneuvopaloja on kesäaikaan.
                        Ja kun tapahtumia on paljon niin on myös onnistuneita sammutuksiakin.

                        Julkaistu 15.2.2019 16:04
                        Henkilöauton tulipalo oli vaarassa sytyttää tuleen viereisen kerrostalon Valkamakadulla Kotkassa
                        Alkusammutustoimilla estettiin palon leviäminen ennen palokunnan tuloa paikalle.

                        Palokunnalle ei jäänyt tehtävää, vaikka ensi alkuun tilanne vaikutti hyvin uhkaavalta. Autopalo saatiin sammumaan tehokkaiden alkusammutustoimenpiteiden ansiosta. Arkistokuva.

                        Valkamakadulla Kotkan Hovinsaarella syttyi tuleen henkilöauto perjantaina iltapäivällä. Hätäkeskus sai ilmoituksen kerrostalon pihalla palavasta autosta hieman kello kolmen jälkeen, tiedottaa Kymenlaakson pelastuslaitos.

                        Auto kärsi palossa huomattavia vahinkoja. Tulipalossa oli vaarana, että se leviää viereiseen taloon, mutta oikeaoppisen alkusammutuksen takia palo ei ehtinyt levitä autosta taloon. Ennen palokuntaa autopalon sammutukseen ehti ambulanssi.

                        Tuleen syttynyt auto oli noin 10 metrin päässä kerrostalosta. Ambulanssin henkilökunta sai tulen talttumaan jauhesammuttimella.
                        https://kymensanomat.fi/uutiset/lahe...3-bff007a2ec5c
                        Julkaistu 1.9.2018 18:58
                        Auto syttyi palamaan kesken ajon Viitostiellä Juvalla
                        Auton kuljettaja sai tulipalon sammumaan jauhesammuttimella.


                        Etelä-Savon pelastuslaitos hälytettiin hätiin, kun auto kärysi kesken matkan.
                        Henkilöauto syttyi palamaan kesken ajon Viitostiellä Juvalla lauantaina iltapäivällä.

                        Kuljettaja kuuli autosta ajon aikana outoja ääniä, jolloin hän ajoi auton tien sivuun. Auton alta alkoi tulla savua ja liekkejä heti, kun kuljettaja nousi autosta pois, päivystävä palomestari Jani Kasanen Etelä-Savon pelastuslaitokselta kertoo.

                        Paikalle hälytettiin Juvan palokunta, mutta kuljettaja sai autopalon sammumaan jauhesammuttimella ennen palokunnan tuloa.

                        Pelastuslaitoksen yksikkö jäähdytti auton alustaa paikalle saavuttuaan ja varmisti, että tulipalo on sammunut.
                        https://lansi-savo.fi/uutiset/lahell...f-2ca389e9fa56
                        Auto syttyi palamaan huoltoaseman pihassa - lapsi jäi sisään turvavöiden vangiksi
                        26.07.2019 klo 20:56
                        Alle kouluikäinen lapsi ehti hengittämään jonkin verran savukaasuja, mutta on muuten hyväkuntoinen.
                        Pikkupoika oli pelastusjohtajan mukaan hengenvaarassa.
                        Turvavöiden vankina ollut lapsi ei välttämättä olisi päässyt omin voimin ulos autosta.
                        Poika hengitti savua, mutta voi hyvin.

                        Perheen henkilöauto syttyi palamaan. Pieni lapsi oli sen sisällä. Poika istui korokkeellaan turvavöissä. Lapsen omaiset olivat poistuneet hetkeksi asioimaan huoltoasemassa.

                        Kaksi auton syttymisen nähnyttä miestä ei jäänyt toimettomaksi. He auttoivat lapsen ulos autosta ryhtyivät sammuttamaan autoa jauhesammuttimilla.

                        Sammutus onnistui. Paikalle saapuneet kaksi pelastusyksikköä totesivat lämpökameralla palon tukahdutetuksi.
                        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d...4-a5948fc216cb
                        Sammuttimena kukaan tuskin alkaa kärräämään 12kg sammutinta autossaan. Riittäkööt toi kilon pytty mulle tuohon tarkoitukseen vaikka suuremmassa teho olisikin parempi. Tallissa on sitten hiukan suurempi 12kg pytty.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • jaegarmaisteri
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 384
                          • Turku

                          Jatketaan nyt tavallaan off topicia. Mutta, haasteita autopaloissa tulee olemaan hybridit ja sähköautot. Niiden mahdollisia paloja tulee olemaan todella vaikea sammuttaa, jos akustot on saanut vaurioita. Ammattipalokuntalaisillakaan ei ole keinoja siihen tehokkaasti ja voi vaatia useita päiviä "sammuttaa" (tai antamalla palaa loppuun). Kolaritapaukset varsinkin on hankalia.
                          F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
                          --------------------------------------------
                          ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
                          ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
                          ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
                          ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
                          ex. vRS -11 - 270hp/428N
                          ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
                          ex. VW Jetta :think
                          ex. Opel Ascona :think

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 2004
                            • Tampere

                            Originally posted by jaegarmaisteri View Post
                            Jatketaan nyt tavallaan off topicia. Mutta, haasteita autopaloissa tulee olemaan hybridit ja sähköautot. Niiden mahdollisia paloja tulee olemaan todella vaikea sammuttaa, jos akustot on saanut vaurioita. Ammattipalokuntalaisillakaan ei ole keinoja siihen tehokkaasti ja voi vaatia useita päiviä "sammuttaa" (tai antamalla palaa loppuun). Kolaritapaukset varsinkin on hankalia.
                            Tähän voin vastata sen verran rauhoittavasti, että ainakin BMW.n sähköautojen akustot on varsin hyvin suojattuja em tilanteiden varalta. Esimerkkinä tapaus Yhdysvalloista jossa i3 oli autotalli palossa ja kaikki mitä autosta oli tunnistettavissa palon jäljiltä oli täysin muodossaan oleva korkeajänniteakku.

                            Samoin tulvavesissä uineet i3set, akustot sisältä täysin kuivat.

                            Törmäystilanteet erilaisin skenaarioon myös käyty suunnitteluvaiheessa läpi varsin monipuolisesti.

                            Comment

                            • jaegarmaisteri
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 384
                              • Turku

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Tähän voin vastata sen verran rauhoittavasti, että ainakin BMW.n sähköautojen akustot on varsin hyvin suojattuja em tilanteiden varalta. Esimerkkinä tapaus Yhdysvalloista jossa i3 oli autotalli palossa ja kaikki mitä autosta oli tunnistettavissa palon jäljiltä oli täysin muodossaan oleva korkeajänniteakku.

                              Samoin tulvavesissä uineet i3set, akustot sisältä täysin kuivat.

                              Törmäystilanteet erilaisin skenaarioon myös käyty suunnitteluvaiheessa läpi varsin monipuolisesti.

                              Jep. On ne varmasti pyritty huomioimaan suunnitteluvaiheessa, mutta mikä tahansa ihmisen tekemä laite ei ole 100% turvallinen/varma toiminen. Ei noita paloja mahdottomasti ole BMW merkeillä ollut, mutta on tapahtunut kuitenkin. Italian poliisin i3 ja hollannissa BMW-liikkeessä i8 palot näistä ehkä ne tunnetuimmat. Kummassakin tapauksessa näissä autoissa ei ollut mitään ulkoista tekijää joka selittäisi syttymiset. Itse kirjoitan lähinnä oman työni näkökulmasta merenkulussa. Mm. Viking Line ei ota vaurioituneita hybrid tai sähköautoja kuljetettavaksi.
                              Last edited by jaegarmaisteri; 06-10-2019, 10:53.
                              F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
                              --------------------------------------------
                              ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
                              ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
                              ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
                              ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
                              ex. vRS -11 - 270hp/428N
                              ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
                              ex. VW Jetta :think
                              ex. Opel Ascona :think

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Hyviä huomioita. Merenkulussa kehotystä mm tulipalojen sammuttamisen osalta rajoittaa patavanhoilliset organisaatiot kuten IMO ja luja usko veden, hiilidioksidin ja vaahdon ylivertaisuuteen sammutteina.

                                Ei tarvitse tietää oikeastaan mistään mitään kun ymmärtää miten vesi sammuttaa esimerkiksi sähköpaloja. Arvelen myös että osa kuljetuskieltäytymisistä johtuu siitä ettei luoteta vesikiertoisen aluksen sammutusjärjestelmän toimivuuteen.

                                Automatiikkaan perustuva sammute esimerkiksi auton moottoritilassa olisi helpoin ratkaisu; Merimatkan alkaessa otat vastaan sammutteen, sijoitat moottoritilaan/vast ja päättyessä luovutat...

                                Comment

                                Working...
                                X