Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3399
    • Tre

    Tuleeko tähän tarkistukseen kutsu vai pitääkö itse kysellä?
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2000
      • Tampere/kainuu

      Originally posted by alspe View Post
      Tuleeko tähän tarkistukseen kutsu vai pitääkö itse kysellä?
      Tulee kutsu niille joiden autoa asia koskee.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • TeemuT
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 329
        • Muhos

        Originally posted by hjenkka View Post
        täytyypä käydä näyttää laakkosella, tosin melko varmasti pesevät kätensä koko jutusta..?
        Ainakin omaani(ei laakkosella) vaihtoivat EGR venttiilin pienin juputuksen jälkeen. Kun auto ei vuotanut tullessa vettä niin miksi se vuotaisi lähtiessäkään totesimme yhdessä
        -TT-
        F30 320d

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7538
          • Jyväshyvä

          Originally posted by zakspeed View Post
          Vuotaa nyt jäähdytysnestettä tuolta kanavasta minkä päässä kuula.
          Juu, mullakin on tuolla tavalla vuotavia tullut vastaan...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • MLehto
            Bimmer Rookie
            • Nov 2008
            • 61
            • Espoo

            EGR:n vahto -> Turbo vinkku

            Originally posted by TeemuT View Post
            Ainakin omaani(ei laakkosella) vaihtoivat EGR venttiilin pienin juputuksen jälkeen. Kun auto ei vuotanut tullessa vettä niin miksi se vuotaisi lähtiessäkään totesimme yhdessä
            Voi helvata... Auto oli maanantaina Olarissa EGR:n vaihdossa kutsukampanjasta johtuen. Vaihto kesti reilut kolme tuntia ja totesivat että kaikki muuten kunnossa mutta öljynpaineanturi pitää vaihtaa. Vaihtoaika tuli sovittua.

            Huollosta lähdön jälkeen huomasin että ***kele, konehuone alkoi viheltämään... Soitto huoltoon ja totesin että mitä tuli ryssittyä? Seuraavana päivänä pikahuoltoon jossa totesivat että jep jep - turbo viheltää. Yrittivät pestä kädet kun sanoivat että vihelsi tullessaan jo aikaisemmin.

            Kysymykset:
            - kestääkö ammattilaiselta EGR:n vaihto tuon reilut 3h?
            - kuinka helposti/vaikeasti voi EGR:n vaihdossa jotain töpeksiä jotta turbo saa kipeetä?
            - onko muilla vastaavia kokemuksia ?


            Auto 520xd, ajettu 110tkm, vm 05/2015.
            F11 520xd 2015
            Ex: E61 530d m-sport 2006
            Ex: E36 318is 1996
            Ex: E30 316i 1989

            Comment

            • hjenkka
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 577
              • JKL

              Originally posted by zakspeed View Post
              Venttiili vaurioitunut selvästi sitä irrottaessa. Vuotaa nyt jäähdytysnestettä tuolta kanavasta minkä päässä kuula.
              juurikin näin oli käynyt..

              lupasivat vaihtaa sen..
              "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

              Vs1400 Intruder

              Ex:
              F11 530dA xDrive
              E60 523iA
              E39 520i Sedan
              E39 530dA Touring
              E39 528iA Sedan
              E46 318i Sedan
              E39 523i Sedan
              E36 316i Sedan x2

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1761
                • HKI/Orimattila

                Originally posted by MLehto View Post
                Voi helvata... Auto oli maanantaina Olarissa EGR:n vaihdossa kutsukampanjasta johtuen. Vaihto kesti reilut kolme tuntia ja totesivat että kaikki muuten kunnossa mutta öljynpaineanturi pitää vaihtaa. Vaihtoaika tuli sovittua.

                Huollosta lähdön jälkeen huomasin että ***kele, konehuone alkoi viheltämään... Soitto huoltoon ja totesin että mitä tuli ryssittyä? Seuraavana päivänä pikahuoltoon jossa totesivat että jep jep - turbo viheltää. Yrittivät pestä kädet kun sanoivat että vihelsi tullessaan jo aikaisemmin.

                Kysymykset:
                - kestääkö ammattilaiselta EGR:n vaihto tuon reilut 3h?
                - kuinka helposti/vaikeasti voi EGR:n vaihdossa jotain töpeksiä jotta turbo saa kipeetä?
                - onko muilla vastaavia kokemuksia ?


                Auto 520xd, ajettu 110tkm, vm 05/2015.
                Vislaava ääni voi tulla myös imusarjan vuotaessa. Jotenkin aika vaikeeta uskoa että turbo rupeais ääntämään EGR vaihdon seurauksena. Kyllähän ne varmasti mielellään sulle uuden turbon myis, mutta noilla kilsoilla oon kyllä aika epäileväinen. :think
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • Jorma1
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 81

                  Originally posted by Jorma1 View Post
                  Kampanja näköjään jatkuu...
                  Autoon vaihdettiin egr cooleri, johtosarja ja imusarja. Sain vielä viikonlopuksi koeajoon m-Sport 320d x-drive koska perjantai loppui kesken, vein auton klo 7 aamulla. Hienosti hoidettu. Mitään aiempaa suhdetta tähän merkkihuoltoon ei ollut.
                  Nyt kun kaikki on uutta, pitäisiköhän egr tulpata? Aiheuttanee jonkin vikailmoituksen jos ilman softaamista tulppaa, vai?
                  Onko suosituksia paikasta pääkaupunkiseudulla? Ajoin pitkään lastutetulla Volvolla ja EGR oli (on) tulpattu yli 300.000km ja toimi hyvin. Nyt mittarissa lienee noin 450.000km eikä esim 20 tonnin huoltoväliin tarvita öljynlisäystä lainkaan. Plussaa tosin, ettei autossa ikinä ole ollut hiukkasloukkua🥴

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2763
                    • Tampere

                    Originally posted by Jorma1 View Post
                    Nyt kun kaikki on uutta, pitäisiköhän egr tulpata?
                    Pohdin miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata? Ihan huvin vuoksi vai jostain erityisestä syystä? Ja jos tulpataan, niin mitä sillä saavutetaan?
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Jorma1
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 81

                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Pohdin miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata? Ihan huvin vuoksi vai jostain erityisestä syystä? Ja jos tulpataan, niin mitä sillä saavutetaan?
                      No ajattelin, että imusarja ja läpät olisi nyt vielä kohtuu puhtaat ja olisi hyvä jos olisivat niin vielä vuosien päästäkin.
                      Joku on ottanut hienoja kuvia,

                      (scrollaa vain sivua alas)

                      Se, että EGR kenno ei vuoda jäähdytysnestettä, ei estä pakokaasuja sotkemasta paikkoja aika perusteellisesti. Jos miettii, että auton moottorissa on ilmansuodatin, päästetään suoraan moottoriin kuitenkin palamisjätteet, likaiset, ennen hiukkassuodatinta - ei voi parantaa toimivuutta tai moottorin elinikää.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2763
                        • Tampere

                        Originally posted by Jorma1 View Post
                        Jos miettii, että auton moottorissa on ilmansuodatin, päästetään suoraan moottoriin kuitenkin palamisjätteet, likaiset, ennen hiukkassuodatinta - ei voi parantaa toimivuutta tai moottorin elinikää.
                        No jos kysyn toisinpäin, huonontaako se EGR:n mukana olo moottorin toimintaa sitten?

                        Jos se imusarjan sotkeentuminen on ainoa huoli, niin sen osalta riittää esim. 200 tkm välein tehty käsinpuhdistus, ja puhdistustarpeen arviointia varten on olemassa imusarjan virtauksia ja läppien toimintaa arvioivia testejä, joilla asiaa voi testerin avulla selvittää ennen imusarjan irroitusta.
                        Last edited by JaniLap; 20-10-2019, 10:03.
                        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Jorma1
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 81

                          Originally posted by JaniLap View Post
                          No jos kysyn toisinpäin, huonontaako se EGR:n mukana olo moottorin toimintaa sitten?

                          Jos se imusarjan sotkeentuminen on ainoa huoli, niin sen osalta riittää esim. 200 tkm välein tehty käsinpuhdistus, ja puhdistustarpeen arviointia varten on olemassa imusarjan virtauksia ja läppien toimintaa arvioivia testejä, joilla asiaa voi testerin avulla selvittää ennen imusarjan irroitusta.
                          Ei taida riittää 200tkm välein tehty puhdistus. Läpät on muovia, niitä on vaikea saada puhtaaksi oikein mitenkään. Lisäksi imusarjan sisäpuoleen ei oikein pääse käsiksi, lähinnä jokin huuhtelu tulee mieleen. Imusarjan irrotus on isohko työ, pajalla kokopäivä homma.
                          EGR on osakuormalla NOX vähentämiseen tehty hätäratkaisu, joka heikentää moottorin toimintaa (osa imuilmasta on hapetonta, jo kertaalleen poltettua). Optimoitu moottorin toiminta kärsii EGR:stä ja kuten sanoin, ei ainakaan pidennä moottorin elinikää. Siis minullahan EGR on edelleen toiminnassa, kunhan nyt vain pohditaan syntyjä syviä.

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2763
                            • Tampere

                            Originally posted by Jorma1 View Post
                            Siis minullahan EGR on edelleen toiminnassa, kunhan nyt vain pohditaan syntyjä syviä.
                            Niitäpä juuri, kiitos keskustelusta. Asioiden pohtiminen monelta kantilta auttaa usein löytämään ratkaisun, joka on omaan tilanteeseen nähden riittävän perusteltu ja looginen.

                            Olen kuluneen syksyn aikana puhdistanut imusarjan kolmesta äffäläisestä, joilla oli ajettu 120 tkm, 163 tkm ja 225 tkm. Kaikissa ollut EGR käytössä. Näistä ainoastaan viimeiksi mainitussa oli sen verran töhnää imusarjassa ja läpissä, että puhdistus oli silmämääräisestikin järkevää. Kahdessa vähemmän ajetussa kuraa oli sen verran vähän, että vaikutus oli lähinnä kosmeettinen. Ajossa en huomannut mitään eroa yhdessäkään autossa ennen ja jälkeen toimenpiteen, mutta eipä puhdistuksesta toisaalta haittaakaan ollut ja samalla tuli hehkujakin uusittua. Toimenpiteenä puhdistus on kuitenkin siinä määrin nopea ja selkeä, etten itse jättäisi EGR:ää pois käytöstä sillä verukkeella.

                            Polttoaineen kulutukseen EGR ei vaikuta ja venttiilin läpi kulkevan pakokaasun määrää säädellään moottorinohjaimen toimesta jatkuvasti, jolloin esim. täyskaasulla se on kiinni joka tapauksessa, mikäli pohdit huonontaako EGR esim. ohitustilanteita. Osakaasullakaan moottoriin tulevan puhtaan ilman määrä ei ole suorituskykyä rajoittava tekijä, vaan happea on palamisreaktion kannalta riittävästi, vaikka palotilaan saapuu samanaikaisesti myös pakokaasua.

                            EGR:n käyttö nopeuttaa moottorin lämpiämistä, mikä voi kylmässä ilmanalassa olla jopa edullista, myös polttoaineen kulutusta ajatellen. Saastelaitteena EGR:n roolista ei liene nyt tarvetta edes keskustella.

                            Edellä mainitut toteutuvat silloin, kun EGR-järjestelmä toimii suunnitellusti ja oikein. Vikatiloissa tai vajaatoiminnan aikana tilanne on toinen ja saattaa johtaa pahimmillaan jopa tulipaloon. Siitähän huolesta tämäkin ketju on saanut alkunsa.
                            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Nysse
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2015
                              • 39
                              • Capital area

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Vikatiloissa tai vajaatoiminnan aikana tilanne on toinen ja saattaa johtaa pahimmillaan jopa tulipaloon.

                              Toteat ylläolevan ja silti vielä pohdit, miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata?

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2763
                                • Tampere

                                Originally posted by Nysse View Post
                                Toteat ylläolevan ja silti vielä pohdit, miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata?
                                Juuri niin. Oletan että se toimii kuten pitääkin.

                                Onko sinulla toisenlaista tietoa?
                                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎