Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • divinee
    Bimmer Rookie
    • Jun 2014
    • 44
    • Hämeenlinna

    Ostin 420xd pari viikkoa sitten ja satuin eilen vahingossa lueskeleen tätä ketjua. Noh soitin varmuuden vuoksi hämeenlinnan autokeskukseen ja sieltä selvisi että kamppis on auton kohdalta avoin ja kirje on kuulemma lähetetty jo jonkun aikaa sitten, mutta ilmeisesti mennyt edelliselle omistajalle, koska minulle ei ainakaan ole tullut . Noh huollon kaveri sai ajan heti tälle päivälle.
    Vilkaisin eilen pellin alle ja korealainen jäähdytin näkyi olevan, mutta en saanut indexinumerosta selkoa. Auto valmistettu 12/2014 ja koneena N47. Mitään carlyllä näkyviä vikakoodeja ei moottorin puolelta ole.
    E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
    EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2798
      • Tampere

      Originally posted by divinee View Post
      ...selvisi että kamppis on auton kohdalta avoin ja kirje on kuulemma lähetetty jo jonkun aikaa sitten, mutta ilmeisesti mennyt edelliselle omistajalle, koska minulle ei ainakaan ole tullut .

      Noh huollon kaveri sai ajan heti tälle päivälle.

      Mitään carlyllä näkyviä vikakoodeja ei moottorin puolelta ole.
      Jos viitsit vielä päivittää tarkastushuollon kuulumiset?

      Lähtötilanne sinulla siis sellainen, että auto vaikuttaa toistaiseksi toimivan odotetusti, ei hävitä jäähdytinnestettä eikä ilmaise myöskään vikakoodien perusteella poikkeavasta toiminnasta.

      Tästä viestiketjusta moni lukija saattaa saada vaikutelman, että suunnilleen kaikki malliversion ja valmistusajan perusteella riskiryhmään kuuluviksi tunnistetut yksilöt olisivat suuressa, suorastaan välittömässä, syttymisvaarassa, vaikka tilanne todellisuudessa on toinen ja mahdollisessa tarkastushuollossa tilanne todetaan sellaiseksi, joka ei (toistaiseksi) näytä edellyttävän jatkotoimenpiteitä.
      IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
      Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • Aksuuu
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 296
        • Rauma

        Originally posted by JaniLap View Post
        Jos viitsit vielä päivittää tarkastushuollon kuulumiset?

        Lähtötilanne sinulla siis sellainen, että auto vaikuttaa toistaiseksi toimivan odotetusti, ei hävitä jäähdytinnestettä eikä ilmaise myöskään vikakoodien perusteella poikkeavasta toiminnasta.

        Tästä viestiketjusta moni lukija saattaa saada vaikutelman, että suunnilleen kaikki malliversion ja valmistusajan perusteella riskiryhmään kuuluviksi tunnistetut yksilöt olisivat suuressa, suorastaan välittömässä, syttymisvaarassa, vaikka tilanne todellisuudessa on toinen ja mahdollisessa tarkastushuollossa tilanne todetaan sellaiseksi, joka ei (toistaiseksi) näytä edellyttävän jatkotoimenpiteitä.
        Mulla lähtötilanne juuri kuvatun kaltainen. Soittamalla selvisi, että oli avoin kampanja. EGR jäähdytin kuvattiin ja todettiin ettei ole tarvetta vaihdolle. 05/14 N47.
        I4 e40 Msport
        Kia Rio 1.2 -21
        ex. 520d F11 LCI -16
        ex. 520d F10 LCI M Sport -14
        ex. 320d E90 -06
        ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
        ex. 320i E36 Coupe -95

        Comment

        • divinee
          Bimmer Rookie
          • Jun 2014
          • 44
          • Hämeenlinna

          Originally posted by JaniLap View Post
          Jos viitsit vielä päivittää tarkastushuollon kuulumiset?

          Lähtötilanne sinulla siis sellainen, että auto vaikuttaa toistaiseksi toimivan odotetusti, ei hävitä jäähdytinnestettä eikä ilmaise myöskään vikakoodien perusteella poikkeavasta toiminnasta.

          Tästä viestiketjusta moni lukija saattaa saada vaikutelman, että suunnilleen kaikki malliversion ja valmistusajan perusteella riskiryhmään kuuluviksi tunnistetut yksilöt olisivat suuressa, suorastaan välittömässä, syttymisvaarassa, vaikka tilanne todellisuudessa on toinen ja mahdollisessa tarkastushuollossa tilanne todetaan sellaiseksi, joka ei (toistaiseksi) näytä edellyttävän jatkotoimenpiteitä.
          Tosiaan lähtötilanne se, että autossa ei ole havaittu aiheeseen liittyen mitään vikaa, mutta kuului takaisinkutsukamppikseen. Autokeskus kuvas ja koeponnisti kennoston ja vuotoja/muita vikoja ei havaittu. Kenno on korealainen valmiste ja osanro 7 823 210 07.
          Edit: autolla ajettu 197tkm
          Last edited by divinee; 28-05-2019, 17:39. Reason: Päivitys
          E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
          EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            Originally posted by Aksuuu View Post
            Mulla lähtötilanne juuri kuvatun kaltainen. Soittamalla selvisi, että oli avoin kampanja. EGR jäähdytin kuvattiin ja todettiin ettei ole tarvetta vaihdolle. 05/14 N47.
            Mitä ja millä tavalla tuo kuvataan? Eikö tuo ongelma ole juuri tietyissä EGR-jäähdyttimissä eli riski selviäisi aukottomasti suoraan siitä osanumerosta?
            (tai sitten olen vaan pihalla kun en ole aiheeseen niin perehtynyt...)

            EDIT: niin, että riskiin kuuluvan osanumeronkin kohdalla kuvaavat, että osa on sillä hetkellä ehjä?
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2798
              • Tampere

              Originally posted by alspe View Post
              Mitä ja millä tavalla tuo kuvataan? Eikö tuo ongelma ole juuri tietyissä EGR-jäähdyttimissä eli riski selviäisi aukottomasti suoraan siitä osanumerosta?
              Jäähdytysnesteen väheneminen paisuntasäiliössä voi olla yksi oire vuotavasta EGR-jäähdyttimestä, mutta tarkastushuollossa keskitytään selvittämään onko jäähdyttimen kennostossa todettavissa vaurioita. Moottoria puretaan hieman, jotta päästään tarkastelemaan EGR-jäähdyttimen sisäpuolen kennostoa endoskoopilla ja tutkitaan onko silmämääräisesti havaittavissa merkkejä kennoston syöpymisestä/vuotamisesta. Mikäli on, niin jäähdytin vaihdetaan. Mikäli ei, niin todetaan että kennosto on ehjä ja ei tarvetta jatkotoimenpiteille.

              Mikäli EGR-jäähdyttimet vaihdettaisiin kategorisesti kaikkiin riskiryhmän autoihin, se olisi lopulta resurssien hukkaamista, sillä vuotavia jäähdyttimiä on kuitenkin vain pienessä osassa riskiryhmän autoja ja ne yksilöt voidaan "riittävällä varmuudella" tunnistaa kuvantamisen avulla, kunhan auto saadaan tarkastushuoltoon ajoissa.

              Lopullinen syy siihen, miksi kennosto alkaa vuotaa, ei ole vielä ymmärtääkseni täysin selvinnyt. Todennäköisesti materiaalin laadun ja kennoston suunnittelun yhdessä muodostama ilmiö, johon vaikuttavat myös auton ajo-olosuhteet.

              Mikäli joku on päässyt vertailemaan uusien EGR-jäähdyttimien rakennetta, niin oletteko huomanneet selkeää eroa aiempiin verrattuna? Näihin uusimpiin tehtiin joitakin muutoksia, jotta vastaavia vuotoja ei enää tapahtuisi yhtä usein kuin näissä vanhemmissa "riskiryhmään" kuuluvissa osissa.
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 2004
                • Tampere

                Originally posted by JaniLap View Post
                Mikäli joku on päässyt vertailemaan uusien EGR-jäähdyttimien rakennetta, niin oletteko huomanneet selkeää eroa aiempiin verrattuna? Näihin uusimpiin tehtiin joitakin muutoksia, jotta vastaavia vuotoja ei enää tapahtuisi yhtä usein kuin näissä vanhemmissa "riskiryhmään" kuuluvissa osissa.
                Ei silmämääräistä eroa. Laatikollinen eritason "vaurioituneita" ja muuten vaihdettuja eriversioiden coolereita odottaisi laatikossa, kun viitsisi alkaa tehdä laikkakoneen kanssa tutkimustyötä.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4647
                  • Tampere

                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Ei silmämääräistä eroa. Laatikollinen eritason "vaurioituneita" ja muuten vaihdettuja eriversioiden coolereita odottaisi laatikossa, kun viitsisi alkaa tehdä laikkakoneen kanssa tutkimustyötä.
                  Sehän siinä kun muutos voi olla vaikka hitsausrobotin ohjelmamuutos. Joitain pieniä ulkoisia muutoksia noissa oli kun vertailin eri indeksinumeron osia keskenään. Lähinnä saumossa yms. Ketjussa taisi joskus aikaisemmin ollakin noista jotain... Toki ainoastaan erot mitä voi saada selville netistä löytyneiden kuvien perusteella.

                  Materiaalivahvuuden muutos voisi paljastua painosta ja jos painoeroa on niin sitten poikkileikkauksen seinämävahvuudesta.

                  Tuo jäähdyttimen by-pass putken vuoto on myös näissä melko suuri riesa. Oletko huomannut(tai mutua) onko tämän vuodon taipumus vähentynyt uudempien sarjojen myötä? Toki uudemman indeksin osat ovat myös yleensä uudempia/vähemmän ajettuja.

                  Itse materiaaliin tehtyjä muutoksia onkin jo perus pulliaisen laittoistoilla mahdoton tutkia.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Pemu
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 134
                    • Uusimaa

                    Tänään vaihdettiin autoon lauhdutin, sainkin tuota odotella helmikuusta asti. Vuoto oli kuulemma vasta alkavalla tasolla...

                    Comment

                    • Wäinö
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 142
                      • Kirkkonummi

                      Minkälaisia oireita on odotettavissa jos tässä jatkaa ajelemista todennetusti viallisella lauhduttimella, kun noita uusia varaosiakaan ei ole reilun 6 viikon jälkeen edelleenkään saatavissa ? Auto on siis käynyt kuvattavana ja tuomio oli että lauhdutin vuotaa (siitä kuinka pahasti, ei ole tarkempaa tietoa).

                      Tässä voi mennä ties kuinka pitkään ennen kuin saa uuden tilalle.
                      F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                      Comment

                      • salmol
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2013
                        • 244
                        • Helsinki

                        Originally posted by Wäinö View Post
                        Minkälaisia oireita on odotettavissa jos tässä jatkaa ajelemista todennetusti viallisella lauhduttimella, kun noita uusia varaosiakaan ei ole reilun 6 viikon jälkeen edelleenkään saatavissa ? Auto on siis käynyt kuvattavana ja tuomio oli että lauhdutin vuotaa (siitä kuinka pahasti, ei ole tarkempaa tietoa).

                        Tässä voi mennä ties kuinka pitkään ennen kuin saa uuden tilalle.
                        Kasko ja palovakuutus kunnossa ei kannata murehtia vaan innolla odottaa milloin ritsa palaa.
                        Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2798
                          • Tampere

                          Originally posted by Wäinö View Post
                          Minkälaisia oireita on odotettavissa jos tässä jatkaa ajelemista todennetusti viallisella lauhduttimella,
                          On täysin mahdollista, ettei vuotavasta EGR-jäähdyttimestä aiheudu mitään ongelmaa tai oireita ennen uuden osan vaihtoa.

                          Tyypillisimpiä oireita vuotavasta EGR-jäähdyttimestä on jäähdytinnesteen määrän väheneminen paisuntasäiliöstä. Tätä voi oma-aloitteisesti seurata esim. viikoittain, ja mikäli näyttää hukkaavan selvästi enemmän nestettä kuin aiemmin, niin tällaisessa tilateessa auton käytön jatkamista voi pitää vakavimman tilanteen eli autopalon kannalta suurempana riskinä.

                          Vähemmän yleisiä, mutta tilanteen nopeasta etenemisestä kertovia oireita ovat moottorin ajoittainen tehottomuus ja käyntihäiriöt. Myös savun hajun ilmaantumista sisätiloihin on kuvattu. Näissä tilanteissa auto kannattaa ajaa hallitusti tien sivuun ja tarkastaa tilanne konetilasta.
                          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • hp10a10
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 44
                            • Uusimaa

                            Näkeekö tuon EGR:n osanumeron helposti konehuoneesta B47 koneisesta 320D:stä? Mistä sitä pitäisi osata hakea?


                            Edit: No löytyihän se kun vähän purki suojausta. Omastani löytyi tuollainen 8477659. Ei liene riskiryhmää?


                            Realoem:n mukaan osa olisi 8513691. Liekö tuo joskus jo vaihdettu?
                            Last edited by hp10a10; 11-06-2019, 10:17.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2798
                              • Tampere

                              Originally posted by hp10a10 View Post
                              Liekö tuo joskus jo vaihdettu?
                              Taitaa olla tuoretta tavaraa.

                              Mikä on autosi valmistuspäivä (tai VIN-numero) ja mikä on päivämäärä, joka siinä konetilasta löytämässäsi EGR-jäähdyttimen tarrassa on? Päivämäärä on ilmoitettu kaksinumeroisina jaksoina: vuosi.kuukausi.päivä.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4647
                                • Tampere

                                G30, kaksi kuukautta rekisterissä ja lopputulos on siinä.


                                Niemand ist verletzt worden, als ein fast neuer BMW am Sonntagvormittag auf der A 9 in Flammen aufging. Doch es bildete sich ein langer Stau. Die Insassen sind mit dem Schrecken davon gekommen.
                                Last edited by fraatti; 12-06-2019, 00:00.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X