Originally posted by Tiik
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Juppe View PostVedyn ongelmista on Len kyllä tietoinen, siksi odottelenkin, miten niitä ongelmia kyettäisiin ratkomaan. En mä sitä tiedä, mutta onhan sitä kaikkea muutakin ratkaistu.
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostTesla 3 ja BMW 5-sarja ei sitten MILLÄÄN tavalla vertaudu toisiinsa. Ei kohderyhmän, ei koon, ei laadun. Edes nuo teslalta ilmeisesti lahjuksia ottavat viherpipertäjäsivustot ei laita 5-sarjaa ja Tesla 3:a vierekkäin.
Tuo kommentti oli vastaus siis softaan ja siihen että Teslan softaan tulee jatkuvasti päivityksiä ja ominaisuuksia toisin kuin muilla jossa ne pitää ostaa.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostTeslan softaan tulee jatkuvasti päivityksiä ja ominaisuuksia toisin kuin muilla jossa ne pitää ostaa.
Ehjään ja kerralla toimivaan kokoonpanoon ei lähtökohtaisesti tarvitse softamuutoksia tehdä.
Teslaa yhtään tuntematta ymmärrän pointin jos sieltä joka kerta ilmaiseksi tulee uusia lisävarusteominaisuuksia tms. Muutoin herää kysymys miksi pitää softaa ruuvata kokoajan?-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostEi nyt eroteta kommenttia asiayhteydestä vaikka se keltaisen lehdistön aikakautena onkin 'normaalia'.
Tuo kommentti oli vastaus siis softaan ja siihen että Teslan softaan tulee jatkuvasti päivityksiä ja ominaisuuksia toisin kuin muilla jossa ne pitää ostaa.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostMä vertasin ässää 530:n, ja sä lähdit kikkailemaan kolmosella. Huomautin sitten, että ei voi verrata kolmosta ja vitosta. Kommenttisi keltaisesta lehdistöstä on ala-arvoinen.
Ei tuo viittaus ole ala-arvoinen kun monikaan ei jaksa tarkistaa jokunen sivu takaperin mitä alkuperäisessä keskustelussa olikaan kyse.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostItse asiassa, sähköautojen historia ulottuu pitkälle 1800-luvulle. Ja esimerkiksi USA:ssa oli 1900-luvun alussa yli 30% autoista sähkökäyttöisiä. Mutta sitten tuli vastaan olematon sähköinfra vs. isoilla loikilla kehittynyt polttistekniikka.
Ja siihen se sähköautoajatus kuoli, noustakseen aina tasaisin väliajoin otsikoihin (esim 50-luvulla itä-saksalaiset sähköpakut, 60-luvulla briteissä maidonjakeluautot, Suomessakin 90-luvulla Elcatit postilla).
Nyt kun sähköä saa kaikkialla ja sähköautotekniikka pomppii kovaa vauhtia eteenpäin, tulee taas vastaan infran riittämättömyys (vertaa pari postausta aikaisemmin linkitetty uutinen berliiniläisestä taksista; 3500 latauspaikkaa ja 10000 autoa jonottaa niihin). Mutta toisaalta sähköautojen kantomatka kasvaa koko ajan huimasti, nyt kun vielä saisi latauksen yhtä nopeaksi kuin polttisauton tankkaus, niin oltaisiin asian ytimessä.
Sähkön puolesta puhujia on nykyään paljon enemmän kuin 120 vuotta sitten, ja suorituskyvyltään se on jo polttista parempi monessa tapauksessa.
Kysymys mielestäni kuuluu, että mitä seuraavaksi? Olisi hienoa nähdä esim vetyautot liikenteessä (kunhan ensin ratkaistaisiin vedyn tuotanto-ongelma), koska se olisi vielä ympäristöystävällisempi kuin sähkö tai kaasu.
Comment
-
-
2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostMinä ymmärrän jatkuvan softien muutostarpeen vikana tai vikojen jatkuvana korjauksena tai yrittämisenä. Näin siis perinnemerkkien osalta johon foorumimme edustama merkki myös kuuluu.
Ehjään ja kerralla toimivaan kokoonpanoon ei lähtökohtaisesti tarvitse softamuutoksia tehdä.
Teslaa yhtään tuntematta ymmärrän pointin jos sieltä joka kerta ilmaiseksi tulee uusia lisävarusteominaisuuksia tms. Muutoin herää kysymys miksi pitää softaa ruuvata kokoajan?
Toisaalta myös softan teko on jotain muuta kuin vuosikymmeniä sitten kun waterfall-mallilla tehtiin ns. kerralla valmista ja nyt Agilella heti ekan 'minimum viable productin' jälkeen mennään ulos.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostS:n ja kolmosen softat on about samat eli ne on täysin vertauskelpoiset ja kumpaankin pätee tuo päivitys.
Ei tuo viittaus ole ala-arvoinen kun monikaan ei jaksa tarkistaa jokunen sivu takaperin mitä alkuperäisessä keskustelussa olikaan kyse.
Yleinen kokemus on osoittanut, että vittuilu alkaa kun argumentit loppuu. Ja se kertoo aina vittuilijasta hyvin paljon.
Jätän tän tähän.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostMutta vitonen ei ole verrattavissa kolmoseen, vaan ässään. Ja ässä on merkittävästi kalliimpi, sitä ei saa 50k€.
Yleinen kokemus on osoittanut, että vittuilu alkaa kun argumentit loppuu. Ja se kertoo aina vittuilijasta hyvin paljon.
Jätän tän tähän.
Quote:
Originally Posted by zakspeed:
Tutkipas BMW:n RSU mahdollisuuksia. Softapäivitykset ja jopa retrofittailu varustelistaan tietyin rajaehdoin on mahdollista ihan kotisohvalta ja omassa pihassa.
---------------
Johon mun vastaus:
Hohhoijaa. Retrofittailu (maksullinen) ja tietyin rajaehdoin verrattuna siihen että autoon tulee kuukausittain uusia ominaisuuksia ilmaiseksi. Onhan tähän mun 530e:hen mahdollista ostaa jo eri palveluita.
Sitä päivää odotellessa että tuo sama löytyy BMW:stä. Ja siis ei se että OTA:na tuo olisi mahdollista vaan koska on käytännössä ja ilmaista.
----------------------
---> Sillä Teslan mallilla ei ole mitään merkitystä sille yksityiskohdalle että Teslan softaan tulee ilmaisia päivityksiä (kaikkiin malleihin kun heillä vain yksi plättis) ja BMW:n ei tule päivityksiä ja uudet ominaisuudet pitää kaikki maksaa.
Last edited by jokes911; 26-11-2019, 20:25.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostKObolttikaivosten vedenkäyttö vie lähiaikoina juomavedet todella monelta ihmiseltä, Ne ovat maissa, jotka tuottavat pallon päästöistä varmaan 90% ja se louhinta ei toisaankaan ole mitään vihreää.
Akkumateriaalina sen käyttöä ollaan pystytty vähentämään joka vuosi jonkin verran per kwh.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostHah. Kyllä sitä kobolttia käytetään tonneittain myös öljynjalostuksessa.
Akkumateriaalina sen käyttöä ollaan pystytty vähentämään joka vuosi jonkin verran per kwh.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View Post500MW keskimääräinen lisätehovaade ei aiheuta minkäänlaisia toimia hallitustasolla (edit: koska se jakaantuu 30 vuodelle tasaisesti & autoja ladataan pääasiassa yöllä, jolloin sähköverkon kuorma on muutenkin matala).
Kun miettii näitä meidän kekkeruuseja tuolla eduskunnassa, niin itse en vielä olisi näin varma. Kyllä ne jotenkin vielä ehtivät tämänkin asian vetää vihkoon.
Vuoden 2018 lopussa sähköautot muodostivat muuten n. 0,5% Suomen liikenteessä olevasta henkilöautokannasta. Eli aika marginaalitapauksia yhä, mutta selkeästi herättävät paljon ajatuksia ja tunteita. :thinkLast edited by Tiik; 27-11-2019, 04:44.
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostEli aika marginaalitapauksia yhä, mutta selkeästi herättävät paljon ajatuksia ja tunteita. :think
Jos jollakulla on varaa pistää 90k€ nelipyttyiseen 5-sarjalaiseen niin onneksi olkoon, lienee pinkka ns. kunnossa eikä se ole alemmilta tulodesiileiltä pois, päinvastoin. Kärttyisä enemmistö uuden auton ostajista pyörii kuitenkin 30k€-hintaluokan nurkilla, heille 530e:n varustelu tai M-divisioonan kyykytys Teslan malleilla eivät ole ehkä ihan niitä kaikista olennaisimpia mietinnän aiheita.
Mielenkiintoinen vuosikymmen tulossa, Deloittelta löytyy ihan kelpo rapsa miten EV-kakku voi mahdollisesti kehittyä ja jakautua tulevaisuudessa: https://www2.deloitte.com/content/da...c-vehicles.pdf
Comment
-
Comment