Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    Originally posted by BFI18 View Post
    Varsinkin lähitulevausuudessa varmaan monella kallistuu vielä helpommin hybridiin, kun 530e:n tulee saamaan xDrive:na.
    Itsellä ainakin vaatimukset olisi auton suhteen neliveto, farkkumalli ja vetokoukku riittävillä massoilla. Näillä kriteereillä karsiutuu jo aika moni sähkömopo ja hybridi pois listoilta. Bemarillakin lähes kaikki hybridit taitaa olla sedaneita ja takavetoja.

    Aika kyseenalaiselta kuulostaa nuo hybridien kulutukset polttomoottorilla ajettaessa. F10 520d xDrive kuluttaa maantieajossa n. 4-5l / 100km ja sekalaisen ajon todellinen keskikulutus on n. 6 - 6,5 litraa / 100km. Siihen verrattuna nuo hybridit ei kuulosta vielä pelastavan maapalloa.
    Last edited by Juhis; 21-03-2019, 08:27.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      Originally posted by MajorDrake View Post
      Me puhuttiin bemareista. 330E kyllä vie reippaassa maantieajossa likemmäksi 10 kuin 5 litraa...
      Joo ja 530e kanssa. Tosin nätisti ajamalla lukemat ilman akkua ovat maantieajossa ihan siedettävät välillä 6-8l, joka tuon kokoiselle autolle on ihan ok.

      Bensojen ongelmat on pätkä-, kaupunki- ja lusikka pohjassa-ajo. Noissa edellämainituissa saa menemään aika eksponenttiaalisesti varsinkin kun vertaa dieseliin jossa kulutus nousee aika maltillisesti.
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • Turder
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 461
        • Suomi

        Miksi 330e veisi 80-100kmh-matka-ajossa huomattavasti enemmän kuin 320i, jos ajon aikana et lataa akkua? Itse ainakin ajaisin niin, että jos esim. lähden kaupunkialueelta ajamaan 400km matkan maaseudulle (olettaen että akku ja tankki täysinä), niin alkuun kaupungissa sähköllä, sitten pelkällä bensalla (+avustaen sähköllä esim. ohituksissa, ylämäissä tms. sen minkä sähkö riittää) ja sitten perillä yöksi lataukseen piuhan päähän.

        Tuntuu että keskustelussa vertaillaan railakasta hybridiajoa 80kmh-dieselpihistelyyn Kaikilla voimalinjoilla saa energiaa tuhlattua tilanteeseen sopimattomilla ajotavoilla ja valinnoilla, mutta taasen säästettyä optimoimalla ajotavan ja energioiden käytön tilanteeseen nähden.

        Comment

        • Tiik
          BTCF Member
          • Apr 2012
          • 497
          • Vantaa

          Tuo optimointi juuri tökkii hieman omaan ajatusmaailmaani. Olen enemmän näitä "avaimesta käyntiin ja kohteeseen" - ajelijoita. Toki ajan niin vähän, että esim. kulutuksella ei itselleni ole mitään merkitystä.

          Sivulauseessa mainittakoon, että nykyiset firmojen työsuhde- ja leasingohjelmat ovat nekin melkoista ongelman kiertelyä. Esim. Finnairilla asetettiin CO2-raja niin alas, että jäljelle jää lähinnä nuo mallisarjojen tehokkaimmat hybridiversiot (T8, 530e jne). Työpaikan päässä ei kuitenkaan ole juuri mahdollisuutta ladata autoa, joten mikäli ajaa paljon, tulee suuri osa tästä suhattua bensalla kulutuksen ollessa sen 10L/100km. Kukaan ei kuitenkin ala pihistelemään, koska firma maksaa bensat.

          Onko tämä sitten vihreää, sitä voi kukin miettiä itse.

          Comment

          • Jii_Koo
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2013
            • 785
            • Jkl

            Originally posted by Tiik View Post
            Sivulauseessa mainittakoon, että nykyiset firmojen työsuhde- ja leasingohjelmat ovat nekin melkoista ongelman kiertelyä. Esim. Finnairilla asetettiin CO2-raja niin alas, että jäljelle jää lähinnä nuo mallisarjojen tehokkaimmat hybridiversiot (T8, 530e jne). Työpaikan päässä ei kuitenkaan ole juuri mahdollisuutta ladata autoa, joten mikäli ajaa paljon, tulee suuri osa tästä suhattua bensalla kulutuksen ollessa sen 10L/100km. Kukaan ei kuitenkin ala pihistelemään, koska firma maksaa bensat.

            Onko tämä sitten vihreää, sitä voi kukin miettiä itse.
            Kiteytit juuri koko "alhaisiin co2 päästöihin perustuvan vihreyden".
            '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5153
              • Kuopio

              Originally posted by Juh4 View Post
              Tässä näkee sen, että pääseekö johonkin tiettyyn kulutuslukemiin, vai haluaako. Varsinkin jos auto on vain pari päivää koeajossa, niin mielellään sitä varmasti fiilistelee voimalinjaa
              .
              Minun käytännön kokemus on että nuo noin 5.0litraa/100km täytyy ajaa ECO-moodissa ja kaasua ei kyllä kärsi painaa yhtään.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • mikkod
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 5201
                • Stadi

                Ai hitto että odottavan aika on pitkä. G30 jo suomessa, nyt vaan odotetaan luovutusta...
                Helkama S3000
                Myydään kutosen alustaosia
                This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  En tiedä mitä tuolla ohjelmoinnilla tarkoitat, mutta kyllä plugareissa saa määritettyä käytetäänkö autoa pelkällä sähköllä, ladataanko akkuja maksimilla, käytetäänkö hybridinä niin että akuista kuluu virta, tai hybridinä niin että akun lataus pysyy suht vakiona.

                  Esim. GTE Golf vie noin kympin sadalle jos lataa samalla akkuja. Jos akku on loppu, niin kulutus jossain 7-8 litran luokassa keskimäärin. Paljon ne vie. lämpöisellä koneella tasaista 80-90 vauhtia varmaan menee suht pienellä. Paino alkaa noissa tuntua kulutuksessa.
                  Tarkoitin juurikin tuota, kuinka varastossa olevan sähkön haluaa käyttää. Laajempi valinnaisuus mahdollistaisi hybridin sopivan useamman käyttäjän tarpeisiin, kun ajatellaan polttoainetalouden näkökulmasta.

                  Comment

                  • Tojopa
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 1592
                    • Kuopio

                    Originally posted by Jii_Koo View Post
                    Kiteytit juuri koko "alhaisiin co2 päästöihin perustuvan vihreyden".
                    Näinpä! Tämäkin on vain tapa ostaa itselle puhdas omatunto ja jatkaa menoa vanhaan malliin..

                    Comment

                    • Attekun
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2013
                      • 1407
                      • Saarijärvi

                      Originally posted by Hezman View Post
                      Tarkoitin juurikin tuota, kuinka varastossa olevan sähkön haluaa käyttää. Laajempi valinnaisuus mahdollistaisi hybridin sopivan useamman käyttäjän tarpeisiin, kun ajatellaan polttoainetalouden näkökulmasta.
                      Esimerkiksi uudessa outlanderissa on tämä ominaisuus että sen sähkön käyttötavan voi valita. Käytännössä jos työmatkasta ensin on moottoritiellä niin voi ajella sen polttiksella ja sitten kun saapuu kaupunkiin, voi vaihtaa sähköön. Tai no, outlanderissa tavallaan ajetaan aina sähköllä mutta tuleeko virta akusta vai polttomoottorista on se oleellisin kysymys.
                      Toyota Alphard MS
                      Peugeot e-2008
                      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        BMW insinööri ei ole sitten ottanut huomioon että joku hullu voisi ajaa tankillisella enemmän kuin 999km sähköllä Tällä 'tankillisella' nyt takana joku 1450km ja vielä neljäsosatankkia jäljellä. Muistaakseni 2.2L/100km näytti trippi. Suurin osa bensasta kulunut yhdellä 250km ajomatkalla ja silloin kun vaimo ajaa. Tuo kuvassa oleva 2.6 on koko käyttöajalta n. 2400km.

                        Sähkön keskikulutus 34KwH on itse asiassa tosi paljon. Kertoo siitä että eletään talvea mutta myös siitä että pientä pätkää vedetään kaupungissa n. 30km/h vauhdilla.
                        Attached Files
                        Last edited by jokes911; 28-03-2019, 10:14. Reason: lisäys
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6169
                          • Helsinki

                          kait tää käy tännekkin
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            Originally posted by MikeDry View Post
                            kait tää käy tännekkin
                            Tämän vitsi ei oikein aukea.

                            Comment

                            • Attekun
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2013
                              • 1407
                              • Saarijärvi

                              Ei kyllä.
                              Toyota Alphard MS
                              Peugeot e-2008
                              ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                              Comment

                              • brainsurgery
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1355
                                • Helsinki

                                Pekka on sellaisen puolueen puheenjohtaja, joka haluaa eroon fossiilisista polttoaineista ja tähtää hiilineutraaliuteen (mainittakoon tässä yhteydessä että suurimmilla kyseisen puolueen kannatusalueilla asunnot lämpenevät kivihiilellä).

                                Pekka oli aiemmissa hallituksissa tekemässä lakia sähkön huoltovarmuudesta ja tuo huoltovarmuus on nyt nostanut sähkön siirtohintoja erittäin paljon. Ja meemissä viitataankin varmaan siihen että Pekka ajelee nyt polttomoottoriautolla töihin kun huoltovarmuuslaki on nostanut sähkön kokonaishinnan yli fossiilisten polttoaineiden hinnan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎