Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 428
    • -

    Originally posted by jannmann View Post
    Track modessa taitaa salaisuus olla jo ennalta lasketut tehot ja akuston virranluovutusta rajoitettu.
    Tiedä häntä. Itse veikkaan, että akuston parempi lämmönsiirto jäähdytysnesteeseen ja jäähdytyskierron lisääminen (liltroissa) taitaa olla ne keinot millä homma saadaan parempiin kuosiin Model kolmosessa kuin S ja X -malleissa.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by gnz View Post
      Tiedä häntä. Itse veikkaan, että akuston parempi lämmönsiirto jäähdytysnesteeseen ja jäähdytyskierron lisääminen (liltroissa) taitaa olla ne keinot millä homma saadaan parempiin kuosiin Model kolmosessa kuin S ja X -malleissa.
      Jos se on jo vakiona, miksi tarvitaan track mode jotta akku ei kuumene? Miksi sitä ominaisuutta ei käytetä normi modessa?
      Aprilia RSV4

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        ^track mode valittuna voidaan pitää jäähdytys koko ajan maksimissa?
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          ^track mode valittuna voidaan pitää jäähdytys koko ajan maksimissa?
          Ja 2019 tesla ei osaa tehdä sitä automaattisesti normaalissa ajomoodissa jossa ylikuumenee....

          Vähän yhtä tyhmä jos m4 ylikuumenee normi modessa radalla kun sähköinen vesipumppu pyörisi liian hiljaa. Vasta m-modessa pyörisi tarpeeksi.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            Kommentoin ISOLLA niin erottuu paremmin:


            Originally posted by touring39 View Post
            Kasattu miten sattuu, mm. vedet tulee sisään pesussa ja sateessa...LAATU ON EPÄTASAISTA, MUTTA KORJATAAN NÖYRÄSTI?
            Kaikki yksinkertaisetkin jutut pitää räplätä siitä isosta pädistä. OMINAISUUS
            Etuluukku ei mene kiinni kuin runnomalla. IHAN KEVYESTI PAINAMALLA MENEE.
            Vedet valuu takaluukulta tavaratilaan, kun kannen avaa. JEP, COUPEN PERÄ
            Koripanelit asennettu miten sattuu. PARANTAMISEN VARAA ON, YKSILÖISSÄ EROJA
            Kaikkien luukkujen kanssa ongelmia sisätiloissa ja ulkopuolella. EHKEI NYT SENTÄÄN
            Tuulilasinpyyhkijät ei toimi kunnolla.BETA-TESTAUS VAIHE, SOFTA SAATTAA KEHITTYÄ
            Äänentoisto lakkasi hetkeksi toimimasta.PUUTTAUS AUTTAA
            Avainkortin käyttö ihme heiluttelua b-pilarin tienoilla ja keskikonsolissa.OMINAISUUS JOS KÄNNY EI MUKANA JOKA TOIMII BT-AVAIMENA
            Liian tömäkkä jousitus.TOTTA, PEHMEÄMPI OLISI SUOMEN TEILLE PAREMPI
            Ikkuna voi mennä rikki, jos oven avaa alemmasta kahvasta tms...EI PIDÄ ENÄÄ PAIKKANSA, TOIMINTAA MUUTETTU
            Kelvoton ohjaus. MUUT KUIN TM EI TÄTÄ MIELTÄ, LIENEE PAREMPI KUIN UUSISSA BEMAREISSA
            Rengasmelu.SITÄ ON LIIKAA, HARRASTUSPOTENTIAALIA TARJOLLA��
            Tiivisteet nitisee.JOHTUI EHKÄ NOLLAKELEISTÄ

            Tossa varmaan kiihkeimmät.

            Kannattaa lukea juttu, jos moinen hirvitys kiinnostaa.
            Itselle suurimmat ongelmat ovat rengasmelu, keskinkertaiset penkit erityisesti reisituen osalta ja vetokoukun sekä ratinlämmittimen puute tällä hetkellä. Ilmajousituskin ois kiva. Rengasmelua voi taltuttaa jälkeenpäin ja vetokoukku lienee tulossa. Saa nähdä tuleeko esim. Recarolta tarjolle tähän parempaa istuinta, kysyntää luulisi olevan.

            Jos haaveissa on sähköinen nelivetoinen voimalinja niin varmaan pariin vuoteen ei ole mitään muuta tarjolla n. 60k€ hintaluokassa.
            Last edited by 205/65-15H; 27-04-2019, 17:59.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              Originally posted by jannmann View Post
              Ja 2019 tesla ei osaa tehdä sitä automaattisesti normaalissa ajomoodissa jossa ylikuumenee....

              Vähän yhtä tyhmä jos m4 ylikuumenee normi modessa radalla kun sähköinen vesipumppu pyörisi liian hiljaa. Vasta m-modessa pyörisi tarpeeksi.
              Li-ion akun optimi lämpötila on n. +20C°.

              Tesla joko lämmittää tai viilentää akkuja tarpeen mukaan. Jos on tiedossa rata-ajoa niin maksimiviilennyksen voi valita etukäteen. Muuten mennään termareilla. Ihan järkevää imo.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Li-ion akun optimi lämpötila on n. +20C°.

                Tesla joko lämmittää tai viilentää akkuja tarpeen mukaan. Jos on tiedossa rata-ajoa niin maksimiviilennyksen voi valita etukäteen. Muuten mennään termareilla. Ihan järkevää imo.
                Onko systeemi niin tyhmä ettei tee tota automaattisesti kun kuormitus kasvaa?

                Jos akustoa jäähdytetään etukäteen hivenen viileämmäksi. Paljonko ennen radalle menoa toi pitää valita? Muutenhan tossa koko jutussa ei ole mitään idea.
                Eikä oikeastaan sen kanssakaan. Se että akut viilennettäisiin hivenen normaalia viileämmäksi, takaa hivenen pidemmän kovemman ajon kuin normaalisti, mutta se ylikuumenimen tapahtuu kuitenkin.

                Rata modessa varmaan ladataan akkuja rajummin ajovakauden kustannuksella (tämähän on patteriautojen ongelma ) ja varmaan myös pikkaisen kuristetaan virran kulkua jotta limp mode ei iske niin pian.

                P1 ja 918 kärsii ihan samoista ongelmista. Ja tesla ei taatusti ole se valmistaja joka siihen ratkaisun esittelee. Muuttelevat hintoja miten sattuu, Musk antaa mitä sattuu lausuntoja autojen teknisistä kyvyistä jne.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • gnz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 428
                  • -

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Onko systeemi niin tyhmä ettei tee tota automaattisesti kun kuormitus kasvaa?
                  Kyse on kaiketi siitä, että Track Modeen mentäessä kuski pistetään ymmärtämään, että nyt pirssi pistetään sellaisiin säätöihin, jossa akuston ja muiden komponenttien elinikä ottaa siipeensä jonkin verran. Siksi sitä ei haluta pitää päällä jatkuvasti. Tätähän se motorsportti on myös fossiiliautoissa. Komponenttien eliniällä pelaamista.


                  Track Focused Powertrain Cooling: The high output power required for track driving generates a lot of heat, so endurance on the track requires more aggressive cooling of the powertrain. We proactively drop the temperatures of the battery and the drive units in preparation for the track and continue to cool them down in between drive sessions. We can also allow operation of the powertrain beyond typical thermal limits and increase our refrigerant system capacity by overclocking the AC compressor into higher speed ranges.


                  Before even launching the Model 3 Performance, Tesla teased an upcoming 'Track Mode' feature that would enable owners to get more out of the cars in a racing/track...
                  Last edited by gnz; 27-04-2019, 17:32.

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Ai että. Männä viikoilla facessakin pyörinyt artikkeli upposi Suomalaisiin aivan täysin.



                    Päästöt jälleen kerran tapetilla. Ikään kuin kukaan ei käsittäisi sitä, että sähköntuotannosta aiheutuu päästöjä.
                    Vaan olisko tässä kohtaa ollut vertailukelpoista verrata tuota MY-dieseliä vaikka aurinkosähköön? Uusiutuvista kuitenkin oli kyse.

                    Toinen seikka mikä pisti silmään oli kohta jossa sivuutettiin ajonaikaiset päästöt kommentilla "hiilidioksidia tulee uloshengityksestäkin" seriously?
                    Esim. 200g/km pakoputkipäästöt on täysin merkityksetön asia mutta päästökaupan piirissä oleva valmistuksen (ei sisällä jakelun tai kuljetuksen) päästöt ovat kaiken a ja o...? Erikoinen logiikka.

                    Tottakai on pelkästään hyvä, että moisia innovaatioita luodaan mutta viestintä voisi olla hieman vähemmän harhaanjohtavaa. Vaan mitäpä ei kunnon journalisti klikkien eteen tekisi.

                    Btw, miksi kukaan ei edelleenkään tee sähköä polttamalla tuota MY-dieseliä? win-win?
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Neste kun mainostaa tuota Dieseliään tuolla Iltalehdessä niin ei tarvi ihmetellä kuka nämä artikkelit on oikein kirjottanut.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • protoni
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2008
                        • 1361
                        • Tampere

                        Paremmalla hyötysuhteella se voima taitaa siirtyä asfalttiin polttamalla mydiesel bemarin keulalla, kuin keittelemällä siitä ensin sähköä. Päästöt on kuitenkin osimoilleen samat palaa se sitten kattilassa tai moottorissa.

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5153
                          • Kuopio

                          Onnes kohta joku btcf rupeli hattu ratkaisee sähköautojen keskeiset ongelmat

                          Kumminkin olemalla samalla niin vaatimaton ettei kaupallista keksintöään vaan tyytyy siihen että saa itse nauttia yksin innovaatiostaan.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            Originally posted by protoni View Post
                            Paremmalla hyötysuhteella se voima taitaa siirtyä asfalttiin polttamalla mydiesel bemarin keulalla, kuin keittelemällä siitä ensin sähköä. Päästöt on kuitenkin osimoilleen samat palaa se sitten kattilassa tai moottorissa.
                            Tämähän ei pidä paikkaansa. Varta vasten energiantuotantoa varten tehty "kattila" on hyötysuhteeltaan aika kaukana minkä tahansa auton moottorin käytännön hyötysuhteesta. Lisäksi voimalaitoksessa saadaan myös lämpö talteen esim. kaukolämpönä käytettäväksi.

                            Eikä voimalaitoksista suolisteta DPF:ää pois

                            Comment

                            • protoni
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1361
                              • Tampere

                              Toki, mutta osa siitä hukkuu matkalla kattilasta akkuun ja akusta asfalttiin.

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                Originally posted by protoni View Post
                                Toki, mutta osa siitä hukkuu matkalla kattilasta akkuun ja akusta asfalttiin.
                                Onneksi Biodiiseli teleporttautuu maagisesti jalostamolta tankkiin yön aikana😀

                                Mitä tuota biodiiseli-kuviota on tullut seurattua niin nähtävästi tuotanto kuluttaa aika paljon energiaa ja jos palmuöljyä käytetään raaka-aineena homman järkevyys lienee 50/60? Suuressa kuviossa sen tuotannon skaalautuvuus on huono samoin kuin biokaasun. Järkevintä noita olisi käyttää raskaassa liikenteessä ja biodiiseliä lentokoneissa imo.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎