Originally posted by jannmann
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by gnz View PostTiedä häntä. Itse veikkaan, että akuston parempi lämmönsiirto jäähdytysnesteeseen ja jäähdytyskierron lisääminen (liltroissa) taitaa olla ne keinot millä homma saadaan parempiin kuosiin Model kolmosessa kuin S ja X -malleissa.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View Post^track mode valittuna voidaan pitää jäähdytys koko ajan maksimissa?
Vähän yhtä tyhmä jos m4 ylikuumenee normi modessa radalla kun sähköinen vesipumppu pyörisi liian hiljaa. Vasta m-modessa pyörisi tarpeeksi.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Kommentoin ISOLLA niin erottuu paremmin:
Originally posted by touring39 View PostKasattu miten sattuu, mm. vedet tulee sisään pesussa ja sateessa...LAATU ON EPÄTASAISTA, MUTTA KORJATAAN NÖYRÄSTI?
Kaikki yksinkertaisetkin jutut pitää räplätä siitä isosta pädistä. OMINAISUUS
Etuluukku ei mene kiinni kuin runnomalla. IHAN KEVYESTI PAINAMALLA MENEE.
Vedet valuu takaluukulta tavaratilaan, kun kannen avaa. JEP, COUPEN PERÄ
Koripanelit asennettu miten sattuu. PARANTAMISEN VARAA ON, YKSILÖISSÄ EROJA
Kaikkien luukkujen kanssa ongelmia sisätiloissa ja ulkopuolella. EHKEI NYT SENTÄÄN
Tuulilasinpyyhkijät ei toimi kunnolla.BETA-TESTAUS VAIHE, SOFTA SAATTAA KEHITTYÄ
Äänentoisto lakkasi hetkeksi toimimasta.PUUTTAUS AUTTAA
Avainkortin käyttö ihme heiluttelua b-pilarin tienoilla ja keskikonsolissa.OMINAISUUS JOS KÄNNY EI MUKANA JOKA TOIMII BT-AVAIMENA
Liian tömäkkä jousitus.TOTTA, PEHMEÄMPI OLISI SUOMEN TEILLE PAREMPI
Ikkuna voi mennä rikki, jos oven avaa alemmasta kahvasta tms...EI PIDÄ ENÄÄ PAIKKANSA, TOIMINTAA MUUTETTU
Kelvoton ohjaus. MUUT KUIN TM EI TÄTÄ MIELTÄ, LIENEE PAREMPI KUIN UUSISSA BEMAREISSA
Rengasmelu.SITÄ ON LIIKAA, HARRASTUSPOTENTIAALIA TARJOLLA
Tiivisteet nitisee.JOHTUI EHKÄ NOLLAKELEISTÄ
Tossa varmaan kiihkeimmät.
Kannattaa lukea juttu, jos moinen hirvitys kiinnostaa.
Jos haaveissa on sähköinen nelivetoinen voimalinja niin varmaan pariin vuoteen ei ole mitään muuta tarjolla n. 60k€ hintaluokassa.Last edited by 205/65-15H; 27-04-2019, 17:59.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostJa 2019 tesla ei osaa tehdä sitä automaattisesti normaalissa ajomoodissa jossa ylikuumenee....
Vähän yhtä tyhmä jos m4 ylikuumenee normi modessa radalla kun sähköinen vesipumppu pyörisi liian hiljaa. Vasta m-modessa pyörisi tarpeeksi.
Tesla joko lämmittää tai viilentää akkuja tarpeen mukaan. Jos on tiedossa rata-ajoa niin maksimiviilennyksen voi valita etukäteen. Muuten mennään termareilla. Ihan järkevää imo.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostLi-ion akun optimi lämpötila on n. +20C°.
Tesla joko lämmittää tai viilentää akkuja tarpeen mukaan. Jos on tiedossa rata-ajoa niin maksimiviilennyksen voi valita etukäteen. Muuten mennään termareilla. Ihan järkevää imo.
Jos akustoa jäähdytetään etukäteen hivenen viileämmäksi. Paljonko ennen radalle menoa toi pitää valita? Muutenhan tossa koko jutussa ei ole mitään idea.
Eikä oikeastaan sen kanssakaan. Se että akut viilennettäisiin hivenen normaalia viileämmäksi, takaa hivenen pidemmän kovemman ajon kuin normaalisti, mutta se ylikuumenimen tapahtuu kuitenkin.
Rata modessa varmaan ladataan akkuja rajummin ajovakauden kustannuksella (tämähän on patteriautojen ongelma ) ja varmaan myös pikkaisen kuristetaan virran kulkua jotta limp mode ei iske niin pian.
P1 ja 918 kärsii ihan samoista ongelmista. Ja tesla ei taatusti ole se valmistaja joka siihen ratkaisun esittelee. Muuttelevat hintoja miten sattuu, Musk antaa mitä sattuu lausuntoja autojen teknisistä kyvyistä jne.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostOnko systeemi niin tyhmä ettei tee tota automaattisesti kun kuormitus kasvaa?
Track Focused Powertrain Cooling: The high output power required for track driving generates a lot of heat, so endurance on the track requires more aggressive cooling of the powertrain. We proactively drop the temperatures of the battery and the drive units in preparation for the track and continue to cool them down in between drive sessions. We can also allow operation of the powertrain beyond typical thermal limits and increase our refrigerant system capacity by overclocking the AC compressor into higher speed ranges.
Last edited by gnz; 27-04-2019, 17:32.
Comment
-
-
Ai että. Männä viikoilla facessakin pyörinyt artikkeli upposi Suomalaisiin aivan täysin.
Päästöt jälleen kerran tapetilla. Ikään kuin kukaan ei käsittäisi sitä, että sähköntuotannosta aiheutuu päästöjä.
Vaan olisko tässä kohtaa ollut vertailukelpoista verrata tuota MY-dieseliä vaikka aurinkosähköön? Uusiutuvista kuitenkin oli kyse.
Toinen seikka mikä pisti silmään oli kohta jossa sivuutettiin ajonaikaiset päästöt kommentilla "hiilidioksidia tulee uloshengityksestäkin" seriously?
Esim. 200g/km pakoputkipäästöt on täysin merkityksetön asia mutta päästökaupan piirissä oleva valmistuksen (ei sisällä jakelun tai kuljetuksen) päästöt ovat kaiken a ja o...? Erikoinen logiikka.
Tottakai on pelkästään hyvä, että moisia innovaatioita luodaan mutta viestintä voisi olla hieman vähemmän harhaanjohtavaa. Vaan mitäpä ei kunnon journalisti klikkien eteen tekisi.
Btw, miksi kukaan ei edelleenkään tee sähköä polttamalla tuota MY-dieseliä? win-win?-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostParemmalla hyötysuhteella se voima taitaa siirtyä asfalttiin polttamalla mydiesel bemarin keulalla, kuin keittelemällä siitä ensin sähköä. Päästöt on kuitenkin osimoilleen samat palaa se sitten kattilassa tai moottorissa.
Eikä voimalaitoksista suolisteta DPF:ää pois
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostToki, mutta osa siitä hukkuu matkalla kattilasta akkuun ja akusta asfalttiin.
Mitä tuota biodiiseli-kuviota on tullut seurattua niin nähtävästi tuotanto kuluttaa aika paljon energiaa ja jos palmuöljyä käytetään raaka-aineena homman järkevyys lienee 50/60? Suuressa kuviossa sen tuotannon skaalautuvuus on huono samoin kuin biokaasun. Järkevintä noita olisi käyttää raskaassa liikenteessä ja biodiiseliä lentokoneissa imo.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
Comment