Vaikka bensa ( ..diesel ..)lenkkari olenkin niin tämä oli hyvinkin kiinnostava klippi, tässä on yksi tulevaisuuden rakentelunsuunta ? Jokunen vuosi sitten Wheeler Dealer:in pojat teivät saman vanhalle Meseratille, tulos oli ihan mielenkiintoinen sekin
Tuo Nesteen MYDiesel olikin uusi tuttavuus eli jätteistä yms valmistettu diesel, jolla hiilidioksidipäästöjä saa tiputettua huimasti. Hyvä vaihtoehto paljon ajavalle, jos sähköauto ei ole hyvä vaihtoehto ja ko. dieseliä on jakelussa kotiseudulla.
"Jos perinteisen, fossiilisen dieselpolttoaineen tilalle ottaa uusiutuvaa polttoainetta tai hankkii sähköauton, sillä pystyy vähentämään 70–80 prosenttia päästöistä, eikä välttämättä tarvitse vähentää ajamista"
Tuo Nesteen MYDiesel olikin uusi tuttavuus eli jätteistä yms valmistettu diesel, jolla hiilidioksidipäästöjä saa tiputettua huimasti. Hyvä vaihtoehto paljon ajavalle, jos sähköauto ei ole hyvä vaihtoehto ja ko. dieseliä on jakelussa kotiseudulla.
"Jos perinteisen, fossiilisen dieselpolttoaineen tilalle ottaa uusiutuvaa polttoainetta tai hankkii sähköauton, sillä pystyy vähentämään 70–80 prosenttia päästöistä, eikä välttämättä tarvitse vähentää ajamista"
Kaikki vaihtoehdot on varsin hyviä aina. Vaan markkinoinnin viestintää pikkasen kyseenalaistaisin koska MYdieselistä saa sellaisen kuvan että se sama polttomoottori alkaisi yhtäkkiä päästää vähemmän hiilidioksidia.
Vaikka kyse lienee siitä, kuinka paljon polttoaineen valmistus tuottaa suhteessa perinteiseen dieseliin. Siinä kontekstissa nuo prosentit voisi ollakin loogisia.
Sinänsä lillukanvarsia koska se taasen on päästökaupan piirissä. Samoin kuin sähköntuotanto. (Ja *khöm lentoliikenne)
-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Tuli käytyä Berliinissä ja rouvan kanssa käytiin Teslan show-roomissa hipistelämässä Model x:ää. Ois ihan täydellinen meille tuon Alphardin tilalle. Oispa rahaa.
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Kaikki vaihtoehdot on varsin hyviä aina. Vaan markkinoinnin viestintää pikkasen kyseenalaistaisin koska MYdieselistä saa sellaisen kuvan että se sama polttomoottori alkaisi yhtäkkiä päästää vähemmän hiilidioksidia.
Vaikka kyse lienee siitä, kuinka paljon polttoaineen valmistus tuottaa suhteessa perinteiseen dieseliin. Siinä kontekstissa nuo prosentit voisi ollakin loogisia.
Hmm. Minulla taas on käsitys että tuon jätteistä tehdyn dieselin co2 päästöt muodostuisivat joka tapauksessa, ts. jos jätteitä ei muunneta dieseliksi ne jätteen hajoavat aikanaan ja päästöistä osa syntyy tällöinkin...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Hmm. Minulla taas on käsitys että tuon jätteistä tehdyn dieselin co2 päästöt muodostuisivat joka tapauksessa, ts. jos jätteitä ei muunneta dieseliksi ne jätteen hajoavat aikanaan ja päästöistä osa syntyy tällöinkin...
Heti alkuun myönnän, että seuraava tulee hatarista muistikuvista ja voin olla väärässäkin. Muistelisin kuitenkin niin, että tässä yhteydessä "jätteen" käsite on hieman hapuileva. Olisko ollut niin, että jotain kasvia viljellään sademetsää tuhoavin vaikutuksin pitkälti sen takia, että tästä "jätteestä" on tullut itsessään rahan arvoista tavaraa. Sitä ei siis kannattaisi viljellä vain sen päätuotteen takia, mutta hommassa on järkeä kun tuloja tulee myös jätöksistä.
Hmm. Minulla taas on käsitys että tuon jätteistä tehdyn dieselin co2 päästöt muodostuisivat joka tapauksessa, ts. jos jätteitä ei muunneta dieseliksi ne jätteen hajoavat aikanaan ja päästöistä osa syntyy tällöinkin...
Tuossa ajatuksessa kyllä on järkeä.
Kuitenkin pistää vastaan se ajatus että sillä olisi ajonaikaisten päästöjen kanssa mitään tekemistä lopulta.
-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Vähän ehkä menee puurot ja vellit sekaisin MyDieselin osalta.
Tosiaan siihen jätteeseen on varastoitunut se hiilidioksidi jo se vapautuu siitä tavalla tai toisella, jos sitä ei kaiveta maakuoppaan eli tällöin prosentit pitävät paikkansa. Co2 tulee toki pakoputkesta, muuten se tulisi Ämmässuon kaatopaikalta, toki kaupunkien keskustoissa tälläkin on merkitys.
Palmuöljystä tehty dieseli eli ensimmäisen sukupolven biodiesel oli toki sademetsiä ja viljelymaita tuhoava. Viljelläkö maissia nälkäiselle vai dieseliä tankkiin.
Tämä Mydiesel kuitenkin on Nesteen sanojen mukaisesti.
"Suomessa myytävä Neste MY uusiutuva diesel perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan.
Valmistetaan yksinomaan jätteistä ja teollisuudessa syntyvistä tähteistä
Lähes mikä tahansa kasviöljy tai jäterasva käy raaka-aineeksi
Kaikki Suomessa saatavilla oleva eläinrasvajäte hyödynnetään valmistuksessa
Tuotekehityksen myötä raaka-aineina voidaan tulevaisuudessa hyödyntää entistäkin huonolaatuisempia jätteitä"
Hieman off topicia, on topic = uskon, että sähköautoissa on liikkumisen tulevaisuus. Tällä hetkellä yksi kiinnostavimmat mielestäni ovat Hyundai Kona EV, Kia e-Niro ja Hyundai Ioniq EV, tosin monelle pluginhybridikin tuo paikallispäästötöntä liikkumista.
edit: Pistää kyllä miettimään, että mitä *ttua BMW on "puuhastellut" viime vuodet i3 julkaisun ja tämän päivän välillä? i4 tulee siis myyntiin joskus 2021 aikana. Hivenen ollut suuntaviiva hukassa, mistä osoituksena myös se, että Daimler ja Audi ovat painaneet itsensä rinnalle tai ohi. Amerikkalainen on jo kaukana edellä.
Disruptio on kyllä ihana asia. Paikalleen juurtuneet teollisuuden alat, ja graniittiin taotut "näin nämä asiat on meilläpäin aina hoidettu"-ohjennuorat saavat kylmää kyytiä.
^ymmärtääkseni i-divisioona kuopattiin muutama vuosi sitten ja osa siitä perusti esim. Bytonin.
BMW on ehkä tottunut olemaan kehityksen kärjessä. Nyt jäätiin niin pahasti takamatkalle, odotettiin uusia akkukemioita joita ei tullut tms. että ei haluttu tuoda teknisesti keskinkertaista tuotetta markkinoille lainkaan?
^ymmärtääkseni i-divisioona kuopattiin muutama vuosi sitten ja osa siitä perusti esim. Bytonin.
BMW on ehkä tottunut olemaan kehityksen kärjessä. Nyt jäätiin niin pahasti takamatkalle, odotettiin uusia akkukemioita joita ei tullut tms. että ei haluttu tuoda teknisesti keskinkertaista tuotetta markkinoille lainkaan?
Kyllähän BMW on ollut ehdotonta teknologian kärkeä jonnekin vuosikymmenen puolivälin tienoille. Sen jälkeen - ainakin minun silmissä - yhtiön teknologiastrategia on lähtenyt hapuilemaan.
Tulokset ovat jokaisen nähtävillä.
Seuraava BMW:n EV tulee myyntiin ensi vuonna 35k€ hintalapulla. Sähkötankkia siinä on 230km ajomatkaan. Mitenköhän mahtaa myydä? Ollaan aika kaukana "teknologiajohtajuudesta".
Jo tänä päivänä saa ostettua VAGineen, joka kulkee yhdellä latauksella 260km, ja maksaa puolet tuosta.
Comment