Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Latauspisteille oli valtion tuki. http://www.lataustuki.fi Kannattiko?
    Nyt näköjään ihmetellään vähenevien lataajien määrää.

    Seuraavaksi suunnitellaan pakollisia sammutusjärjestelmiä maanalaisiin parkkihalleihin. (Lakiesitys taitaa olla valmisteilla ja esitellään piakkoin eduskunnassa.) Tällaisia ovat esimerkiksi erilaisten kauppakeskusten parkkihallit. Kannelmäen kauppakompleksin parkkihalli taitaa niellä ainakin pari tuhatta autoa? Jos niistä pitäisi suojata vaikkapa vain 10%, olisi kustannus hihasta ravistettuna miljoona euroa. Ja samanlaisia kauppakeskusten parkkipaikkoja on Suomi täynnä...
    (Tehokkain tapa sammuttaa sähköauton tulipalo taitaa olla upottaa keksintö veteen.)

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by kalevik View Post
      Eikä tässä tarvita mitään erikoistekniikkaa, kyllä auto tietää paljonko siihen on energiaa ladattu, kaiken muun tiedon ohessa sekin lähetetään valvovalle instanssille.
      Omasta aurinkovoimaverkosta ladattuna myös? En usko. Vähän kuin verottaja laskisi ja verottaisi marjat jotka keräät (omasta) metsästä.

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        Jesse James lausuu asiaa koko tästä sähköhumpasta. Tähän liittyy ihan samanlainen ryöstöbisnes kuin kaikkeen muuhunkin ja kaikella vihreälläkin taitaa lopulta olla sama vanha agenda, raha. Pikkasen kun pintaa raapaistaan, niin ihan samalla tavalla tälläkin keksinnöllä tuhotaan pallo ja vielä ihan samaan tahtiin.

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 958
          • Salo

          Originally posted by nullzwei View Post
          Omasta aurinkovoimaverkosta ladattuna myös? En usko. Vähän kuin verottaja laskisi ja verottaisi marjat jotka keräät (omasta) metsästä.

          Tai että sinun pitäisi ilmoittaa montako litraa olet autossasi kuluttanut itse tekemääsi dieseliä ja maksaa siitä vero?
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6770
            • PK-seutu

            Originally posted by jani View Post
            Pointti oli, valitettavasti tyhmänä savolaisena en ymmärrä?

            Tämä suuntaus on myös pian Suomessa, väitän että viimeistään 2023 kauppokeskuksien&huoltamoiden ilmaiset latauspisteet tulevat muuttumaan maksulliseksi: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/t...952.1491754162
            Mitenniin 2023? Osahan on nyt jo. Pysäköinnin lisäksi maksat sähköstä päälle ja premium hinnan vielä...
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5175
              • Kuopio

              Originally posted by kalevik View Post
              Mutta eikös sähköauton idea ole vähentää päästöjä, auttaa ilmastonmuutoksen torjumisessa jne.. eikä suinkaan tarjota edullisempaa tapaa autoilla?


              Itse ennustan että sähköautojen määrän kasvaessa tulee ns. korvamerkittyä sähköä, joka hinnoitellaan eri tavalla (=kalliimpaa) kuin normi kulutukseen käytetty. Eikä tässä tarvita mitään erikoistekniikkaa, kyllä auto tietää paljonko siihen on energiaa ladattu, kaiken muun tiedon ohessa sekin lähetetään valvovalle instanssille.
              Kyllä, juurikin näin. Mutta yllättävän moni sähköauton omistaja juuri tällä hetkellä muistaa mainostaa myös kuinka halpaa se ajaminen on. Ja veikkaan että tämä "edullisuus" on ollut monelle kuitenkin se tärkeämpi asia hankinnassa kuin ne vihreät arvot. Ne jotka oikeasti ajattelee vihreästi, eivät edes omista autoa.

              Originally posted by pyroz View Post
              Mitenniin 2023? Osahan on nyt jo. Pysäköinnin lisäksi maksat sähköstä päälle ja premium hinnan vielä...
              Mutta tämähän on mahtava homma että kulut on siirretty jo niille ketkä sitä käyttävät eikä kollektiivisesti koko kansalle. En ole vain itse seurannut noin tarkkaan mitä niiden lataaminen kustantaa, koska sähköauton hankinta ei ole itselle mahdollista vaikka sellaisen haluaisin. Yksinkertaisesti ovat vaan liian kalliita.
              Last edited by jani; 26-11-2019, 06:49.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Originally posted by Juppe View Post
                Jesse James lausuu asiaa koko tästä sähköhumpasta. Tähän liittyy ihan samanlainen ryöstöbisnes kuin kaikkeen muuhunkin ja kaikella vihreälläkin taitaa lopulta olla sama vanha agenda, raha. Pikkasen kun pintaa raapaistaan, niin ihan samalla tavalla tälläkin keksinnöllä tuhotaan pallo ja vielä ihan samaan tahtiin.

                https://www.instagram.com/p/B5QTd82n..._web_copy_link
                Asiaa? Kaveri kertoo, kuinka formula e:ssä käytetään 5500 paunaa litium-akkuja joka kisassa. Olisikohan faktojen lisäksi konsepti vähän hukassa?

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Originally posted by jokes911 View Post
                  ??? Vähän yli 50Keur saa kumpaakin? Tesla M3 sisältää kaikki hienoudet.
                  Tesla 3 ja BMW 5-sarja ei sitten MILLÄÄN tavalla vertaudu toisiinsa. Ei kohderyhmän, ei koon, ei laadun. Edes nuo teslalta ilmeisesti lahjuksia ottavat viherpipertäjäsivustot ei laita 5-sarjaa ja Tesla 3:a vierekkäin.

                  Mitä tulee hienouksiin, niin ei se 49k€ tesla 3 vielä pidä todellakaan sisällään kaikkia hienouksia, siinä on "osittainen premium sisustus" ja takaveto. jos haluat premium-sisustuksen ja nelivedon, niin se maksaakin sitten jo 60k€.
                  Sitten siihen metalliväri 1100€, sportimmat vanteet (1600€), kaksivärinen sisustus (1100€), navi+pysäköintiavustin (6500€) ja pari muuta "hienoutta", niin se tesla 3 maksaakin 73k€.

                  Kun pistät Tesla model S ja 5-sarja vierekkäin, niin sitten ollaan jo lähempänä, mutta sen Tesla S:n hinta alkaakin sitten 90k€. Performance 105k€. Ja sitten ne "hienoudet päälle.

                  Laitetaan vähän listaan:
                  330e A Charged Edition M Sport: 54k€ (alkaen 49k€, mutta laitetaan sellaiset penkit että kehtaa istua)
                  Tesla 3 Standard range plus: 49k€ (alkaen hinta, Long range 60k€, kaikilla hilppeillä 79k€)

                  530e xDrive A Charged Edition M Sport: 64k€ (alkaen 54k€, mutta sama kommentti kuin yllä kolmosessa, laitetaan M-sport ettei perse puudu)
                  Tesla S Long range: 89k€ (alkaen hinta, Performance 100k€, kaikilla hilppeillä 120k€)

                  Eli lyhyesti: jos nyt yhtään otetaan noihin vehkeisiin varusteita, niin aika paljon jää rahaa teslan ja verrokkina toimivan BMW:n väliin.
                  Toki enemmän tuossa vitosessa/tesla S, kun välissä on joka tapauksessa 25k€ varaa varustella/ostella retrofittejä. Jos tesla on kaikilla himmeleillä niin siinä välissä onkin 56k€!
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    Originally posted by jani View Post
                    Kyllä, juurikin näin. Mutta yllättävän moni sähköauton omistaja juuri tällä hetkellä muistaa mainostaa myös kuinka halpaa se ajaminen on. Ja veikkaan että tämä "edullisuus" on ollut monelle kuitenkin se tärkeämpi asia hankinnassa kuin ne vihreät arvot. Ne jotka oikeasti ajattelee vihreästi, eivät edes omista autoa.



                    Mutta tämähän on mahtava homma että kulut on siirretty jo niille ketkä sitä käyttävät eikä kollektiivisesti koko kansalle. En ole vain itse seurannut noin tarkkaan mitä niiden lataaminen kustantaa, koska sähköauton hankinta ei ole itselle mahdollista vaikka sellaisen haluaisin. Yksinkertaisesti ovat vaan liian kalliita.
                    Ajaminen on edelleen ihan hiton halpaa. Juuri viikonloppuna tuli ajettua 20 eurolla 500 km, vaikka lataus tapahtui kalleimmilla pikalaturilla. En kyllä nopeasti myöskään keksi miten koko kansa näitä kuluja olisi koskaan kollektiivisesti maksellut.

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3029
                      • Sjundeå

                      Originally posted by jani View Post
                      Tämä suuntaus on myös pian Suomessa, väitän että viimeistään 2023 kauppokeskuksien&huoltamoiden ilmaiset latauspisteet tulevat muuttumaan maksulliseksi: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/t...952.1491754162
                      Hmm... Jos täällä alkaa sähkö maksamaan saman mitä saksassa niin aika monella omakotiasujalla tulee nälkä. Mukaanlukien itseni.
                      -25 Toyota Proace City Verso
                      -23 Nissan Leaf

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        Olen erimieltä. Jos omistan 530e ja katson myös teslan kilpailijaksi omistamalleni autolle. 530e vähän ruksittuna 90k. omani menee vähän tuon yli. ei siihen tarvitse edes kun msport, comforttia vähän adaptiivista alustaa ja autopilottia ja hyvää musaa korville. Eli ollaan vaan siinä varustetasossa mitä teslakin tarjoaa autopilotteineen. tesla 3 vähän halvempi ja tesla s himpun verran kalliimpi nopeammalla tekniikalla tosin. alkaenmalli joka kiihtyy tosin jo nopeammin taitaa olla halvempi.

                        ajaminen ilmaista niin kauan kun duunissa voin lataa. kotona en raaski edes ladata. kk bensalasku näyttää nyt n. 10 litraa. range ei aina riitä pelkällä sähköllä. Mutta ei tässä mitään ajamisen iloa ole. Teslalla teoriassa voisi olla.

                        Se mikä sähkössä viehättää on että 10 vuotta sitten puhuttiin että öljy loppuu eikä kukaan olisi uskonut että sähköauto voi olla varteenotettava vaihtoehto. Jos joku olisi sanonut että sähköauto kiihtyy 3 sekkaa niin jokainen olisi nauranut kahvit suusta. Seuraavan kymmenen vuoden aikan oman veikkauksen mukaan öljybarrelin hintaa emme juuri tarvitse markkinoilla. energia tulee muualta kun lähi-idästä autoihin.

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Originally posted by duckland View Post
                          530e vähän ruksittuna 90k. omani menee vähän tuon yli. ei siihen tarvitse edes kun msport, comforttia vähän adaptiivista alustaa ja autopilottia ja hyvää musaa korville. .
                          Ei sulla kyllä mitenkään ihan huonot varusteet ole jos hinta on yli 90k€

                          Piruuttani konfasin tollasen 530e x-drive charged edition M-sportin, ja latasin siihen about kaiken minkä pystyin tinkimättä M-sportista, ja loppuhinta 98k€.
                          Ja silloin mukana on hierovat ja tuuletetut comfortit, 5 vuoden takuu, individual hässäköitä, bowers&wilkins + takamatkustajien viihdenäytöt sun muut hilavitkuttimet. Väriksi carbon schwartz ja sisustana individual smoke white. Lista on kyllä erittäin kattava.
                          linkki konfaukseen: www.bmw.fi/myconfig/j3y9c2w6

                          Ja vastaavasti tesla täysin varusteltuna on yli 120k€. Eikä siinä ole silloin kaikkia noita varusteita mitä bemariin on saatavilla/ruksattu.
                          Last edited by BeamR; 26-11-2019, 09:07.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4180

                            Originally posted by duckland View Post
                            . Seuraavan kymmenen vuoden aikan oman veikkauksen mukaan öljybarrelin hintaa emme juuri tarvitse markkinoilla. energia tulee muualta kun lähi-idästä autoihin.
                            Maahanko se 90 prosenttia lentopetrolin valmistuksessa yli jäävä osa kaadetaan? Vai tehdään enemmän muovipusseja?

                            Niinpä niin. Niin kauan kun ei ole sellaista akkutekniikkaa jota lentokoneissa voidaan käyttää järkevästi tai muu energian lähde kuin lentopetroli. Niin sitä bensaa, dieseliä, yms sivutuotteita tulee, halusi tai ei. Öljy loppuu? Samaa on hoettu 50 vuotta ja vielä sitä vaan nousee maasta.

                            Että kyllä se öljybarrelin hinta vielä aika pitkään noteerataan markkinoilla ja todellakin tarvitsemme sitä.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3399
                              • Tre

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Omasta aurinkovoimaverkosta ladattuna myös? En usko. Vähän kuin verottaja laskisi ja verottaisi marjat jotka keräät (omasta) metsästä.
                              Katsastuskonttorilla katsoo mittaristosta lukeman josta vähentää edellisen lukeman ja laittaa tulemaan käyttömaksun sen mukaan.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1022
                                • Pikis

                                Tiedättehän että täyssähköautossa on jo käyttövoimavero samaan tyyliin kuin dieselissä. Toki siis kiinteä eikä kilometreihin perustuva.
                                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎