Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5153
    • Kuopio

    Kosketusnäyttö autossa jakaa mielipiteet varmasti vielä jyrkemmin kuin E30. Joka tapauksessa valitettavan surkeita ne ovat.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • jari kihlman
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 3270
      • Pirkanmaa

      Sähköautoilu on surkein suunta mihin autoteollisuutta on sen syntymästä lähtien viety. Niin ympäristön kuin ajokokemuksenkin kannalta. Vältän niin pitkään kuin voin.
      Isillä on

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        Originally posted by ritariässä View Post
        No jaa, halvan näköiset ja heppoisen oloiset säätimetkö sitten hyvät.
        Kuka tässä nyt halvan näköisistä ja heppoisista on puhunut, hä? Asialliset, käteen sopivat, helposti löydettävät, ettei tarvitse edes katsetta siirtää (kuten kosketusnäytössä). Korkeintaan pieni vilkaisu säätimen suuntaan ja käsi siihen.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4987
          • Forssa

          Tähän kun palattaisiin.

          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            Ei mene monta vuotta kun kosketusnäytöllä varustettuun autoon voi ostaa (tarrakiinnitteisiä tms) perinteisiä säätimiä. Kyllä sieltä joku väylä löytyy johon moisen voi väliin laittaa..
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              Originally posted by mikae34 View Post
              Jep. Kaikki ton jälkeen tullut ollut vaan suuntaus huonompaan.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3519
                • Raisio

                Originally posted by jannmann View Post
                Jep. Kaikki ton jälkeen tullut ollut vaan suuntaus huonompaan.
                Ai, tää olikin pussihousufoorumi
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1832
                  • Karjaa

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Ai, tää olikin pussihousufoorumi
                  Ikävä fakta vain on että 80- ja 90-luvuilla tehtiin todella moni asia autoissa viimeisen päälle hyvin, sen jälkeen on ollut niiden asioiden osalta pelkkää alamäkeä. Toki esim. passiivisessa kolariturvallisuudessa on taas sitten menty todella isoja harppauksia eteenpäin, mutta on aika puusilmäistä väittää että nykyajan autot olisivat _kaikilta_ osin parempia kuin parhaat 80- ja 90-lukujen autot. Toki keskimääräinen peruskippo nykyään on paaaljon parempi kuin vastaavan segmentin kulkine "ennenvanhaan", mutta ei kai tällä foorumilla nyt mistään Nissaneista tai Volkkareista pääosin keskustellakaan?
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Oon kirvannu monesti että kuin vammanen insinööri on suunnitellu nuo hanikat uudempiin autoihin. Tolla vanhalla vipusysteemillä sai portaattomasti säätää ilmaa mihin ja minkä verran halus. Uudemmassa autossa jos on tuulilasi ja sivuikkunat jäässä niin niitä ei voi sulattaa yhtäaikaa kun pyöritettävästä potikasta ei löydy semmosta asetusta että ilmaa tulis kunnolla molemmille vaan pitää valita että kumman sulattaa ensin.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4987
                      • Forssa

                      Originally posted by GOOFY View Post
                      Oon kirvannu monesti että kuin vammanen insinööri on suunnitellu nuo hanikat uudempiin autoihin. Tolla vanhalla vipusysteemillä sai portaattomasti säätää ilmaa mihin ja minkä verran halus. Uudemmassa autossa jos on tuulilasi ja sivuikkunat jäässä niin niitä ei voi sulattaa yhtäaikaa kun pyöritettävästä potikasta ei löydy semmosta asetusta että ilmaa tulis kunnolla molemmille vaan pitää valita että kumman sulattaa ensin.
                      Jep, noilla säätimillä ne hommat hoituvat juuri kuten haluaa. En ymmärrä miksi noin toimiva ja yksinkertainenkin systeemi on pitänyt mennä pilaamaan. Kaikista paskin ikinä on alkupään Idrive, jossa menet veivaamaan jotain hemmetin palkkeja näytöllä.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by Susiraja View Post
                        Tottakai voi. Ottaa vaan tosiaan verrokiksi sen muutaman tonnin auton, jossa ei ole tyyppivikoja, edellinen omistaja on korjannut kaikki kuluvat osat ja ajaa ilman kaskoa. Mielllään pakuksi rekisteröity vanha dieselgolffifarkku. Harvoin kaikki menee koko aikaa ihan noin ruusuisesti.

                        Pointti jossain 200€/kk sähköautossa ei ole uuden auton tuoksu vaan se, että kustannusero kuussa vanhaan autoon on niin mitätön ettei jaksa sitä stressiä, jos säästää tonnin vuodessa. Kyllä niihin vanhuksiinkin esim renkaita ym muuta pientä kuluvaa osaa pitää vaihtaa. Harrasteautojen ropaaminen on sitten asia erikseen. Ne voi jättää tallille ja palata rakentelemaan taas kun motivaatio palaa. Jos käyttis hajoaa, niin siitä on eri malliin stressiä saada työmatkoille liikenteeseen.
                        Näin on. Tämä oli itsellänikin iso syy miksi 200e/kk uuteen autoon. Ei ole paikkaa laittaa autoa kuin piha ja talvipakkasilla se ei oikein innosta. Lisäksi ei ole aikaa. Alphardia oon laitellut itse mitä osaan ja pystyn. Se saa riittää toistaiseksi.

                        Kosketusnäytöistä. Se on varmasti parempi kuin iDrive.
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU



                          Pakko yhtyä edellisiin kirjoittajiin Ja juuri näistä syistä tykkään esimerkiksi kesäautoni hallintalaitteista. Niitä on vähän ja ne toimivat hyvin. Kaks liukukytkintä ja kaks potikkaa riittää hyvin lämppärin käyttelyyn. Mua ei voisi vähempää enää kiinnostaa tää infotainment juttu ja muut "hienoudet". Ehkä joku jossain vaiheessa ymmärtää, että yksinkertainenkin voisi olla nättiä ja toimivaa.
                          Last edited by Juppe; 02-12-2019, 10:46.

                          Comment

                          • GOOFY
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 4139
                            • .

                            Pitäs oikeasti isojen valmistajien alkaa näyttämään esimerkkiä sloukanilla " vähemmän on enemmän". Kuinka paljon saatais kulutusta ja päästöjä pienennettyä sillä että jätettäis autosta kaikki turhat toiminnot pois. Ihan periaatteesta sähköautossa ei sais olla mitään turhia sähköjä niin jäisi kaikki sähkö sen auton liikuttamiseen. Vaikka ei ne sähköpeilit ja ikkunat varmaan ajomatkaa kauheasti lisäis mutta kuitenki. Kuten aijemmin jo mainittiin niin eihän autoa niinku itsessään enää myydä vaan sen saa kaupanpäälle kun ostaa ison läjän täysin turhia toimintoja.
                            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              Tämä on mielenkiintoinen aihe-alue tämä autojen rakenteellinen muuttuminen vuosien aikana.

                              Peruskuluttajallehan on tärkeintä saada myytyä mielikuvia. Eli "premium" autosta on tietyt mielikuvat ja mikäli asiakas saa ylläpitää mielikuvaansa halutunlaisena niin tavoitteet on täytetty autonvalmistajan näkökulmasta. Viis siitä kuinka kiinalaisesti tekniset totetuksen on kuorien alla suoritettu, asiakas ei niitä näe eikä se häntä haittaa. Kunhan "premium" kiiltokuva auton käytyön kannalta säilyy.

                              Mielestäni viimeisin laadukkaasti rakennettu BMW päällipintojen sisäpuoleltakin on E65.

                              Sen jälkeen on menty valitettavan rajusti raha edellä rakenteellisissa valinnoissa ja tavoissa rakentenaa auton eri toiminnot.

                              i3 on positiivinen poikkeus. Se on tehty hienosti myös kuorien alta ja periaatteella "annetaan insinööreille vapaat kädet" kyseinen auto on kallis valmistaa edellämainitun takia ja näinollen näitä teknillisiä rakenteita ja ratkaisuja ei tulla koskaan enään BMW:llä näkemään vaan seuraaja tehdään halvalla ja kestämään sen mitä kestää.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by gnz View Post
                                Hah. Kyllä sitä kobolttia käytetään tonneittain myös öljynjalostuksessa.

                                Akkumateriaalina sen käyttöä ollaan pystytty vähentämään joka vuosi jonkin verran per kwh.
                                Joo mutta kato kun kunnon bensalenkkarin mielestä se rikinpoistossa käytetty koboltti (jonka määrä on muuten sitten ihan eri luokkaa kun sähköautojen tai läppärien/tablettien/puhelinten akkuihin tarvittu) ei ole kongolaisten lasten kaivamaa...

                                Ja toisekseen, öljynkalostuksessa se käytetään vain sen kerran.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎