Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Sirkusmeininkiä, hallitus estradilla

    Suomen päästökeskustelusta 90 % liittyy henkilöautoliikenteeseen.
    – Se on aika hurjaa, kun ottaa huomioon,että henkilöautoliikenne muodostaa vain 9 % Suomen kaikista laskennan piirissä olevista Co2-päästöistä. Koko Suomen henkilöautoliikenteen Co2-päästöt ovat noin 5,9 miljoonaa tonnia, kun taas jo pelkästään Raahen SSAB:n terästehtaan päästöt vuonna 2018 olivat 4,1 miljoonaa tonnia ja meille kaikille pääkaupunkiseudulla puhdasta sähköä tuottavan Helsingin Energian päästöt ovat 3,3 miljoonaa tonnia. Eli kahden suurimman Co2-päästölähteen päästöt ovat viidenneksen suuremmat kuin meidän koko henkilöautoliikenteen. Silti keskustelu pyörii 90-prosenttisesti henkilöautoliikenteen ympärillä. Tätä ei järkeni selitä, Koski hymähtää.

    Koski pitääkin nykyistä päästökeskustelua henkilöautoliikenteestä moraalittomana poliittisten irtopisteiden keräämisenä.
    –Pitäisi ymmärtää, että määräaikaishuolloissa käytetty vuosimallin 1992 dieselauto täyttää edelleen ne vuoden 1992 päästömääräykset. (Irtopiste)



    Kirjoittaja on Mercedes-Benz henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski joten tarkkuutta tulkintaan.

    Yhden terästehtaan osuudeksi Suomen kokonaishiilidioksidipäästöistä on arvioitu noin seitsemän prosenttia. Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisammalta.

    SSAB on vuonna 2016 käynnistänyt yhdessä kaivosyhtiö LKAB:n sekä energiayhtiö Vattenfallin kanssa HYBRIT-hankkeen, jonka tavoitteena on tuottaa markkinoille ilman fossiilista hiiltä tuotettua terästä. Viime marraskuussa yhtiö tiedotti hankkeen edenneen siihen pisteeseen, että ensimmäiset fossiilittomat terästuotteet voidaan näillä näkymin toimittaa asiakkaille jo vuonna 2026, liki kymmenen vuotta alkuperäistä tavoiteaikataulua nopeammin.
    Last edited by nullzwei; 04-02-2020, 12:52.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17508
      • Turku

      Originally posted by jani View Post
      Sulla ei kumminkaan ollut henkilökohtaista kokemusta asiasta...
      Mitä oikein jankutat ja virheellisesti jatkuvasti? Minulla on kokemusta ja tietoa asiasta, yrityksen näkökulmasta, muttei käyttäjänä. Joku voisi kutsua ns. sisäpiirin tiedoksi. Tunnen omistajia ja lisäksi työkaverini lapsia on autovuokraamossa työssä kaksin kappalein. Riittääkö vai jatketaanko privalla?
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6169
        • Helsinki

        Kyllä tässä pienellä jännityksellä odotetaan mitä tulee käymään, miten paljon kaikki tulee nousemaan ja vielä nousee...Elämme kyllä mielenkiintoisia aikoja, että kuinka kalliiksi yksityisautoilu tulee suomessa:think
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by MikeDry View Post
          Kyllä tässä pienellä jännityksellä odotetaan mitä tulee käymään, miten paljon kaikki tulee nousemaan ja vielä nousee...Elämme kyllä mielenkiintoisia aikoja, että kuinka kalliiksi yksityisautoilu tulee suomessa:think
          Eikös tähän ole osalla puolueista ratkaisuna että muutetaan kaikki kehä 3 sisään. Rahaa saa sosstusta ja loppu osa maasta voidaan myydä venäjälle.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Lisää löylyä

            Ison-Britannian oli tarkoitus kieltää uusien bensa- ja dieselautojen myynti vuodesta 2040 alkaen, mutta nyt kieltoa on aikaistettu viidellä vuodella. Vuodesta 2035 alkaen maassa saa myydä ainoastaan sähkö- tai polttokennotoimisia henkilö- ja pakettiautoja.

            Uusien bensiini-, diesel- ja hybridiautojen myynti päättyy Isossa-Britanniassa viimeistään vuonna 2035. Pääministeri Boris Johnsonin mukaan aikataulua voidaan tiukentaa entisestään, mikäli se osoittautuu mahdolliseksi.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5151
              • Kuopio

              Originally posted by nullzwei View Post
              Ison-Britannian oli tarkoitus kieltää uusien bensa- ja dieselautojen myynti vuodesta 2040 alkaen, mutta nyt kieltoa on aikaistettu viidellä vuodella. Vuodesta 2035 alkaen maassa saa myydä ainoastaan sähkö- tai polttokennotoimisia henkilö- ja pakettiautoja.

              Uusien bensiini-, diesel- ja hybridiautojen myynti päättyy Isossa-Britanniassa viimeistään vuonna 2035. Pääministeri Boris Johnsonin mukaan aikataulua voidaan tiukentaa entisestään, mikäli se osoittautuu mahdolliseksi.
              Tuohan ei ole suomessakaan mahdoton skenaario. Se vaan että sitten ajaa ne joilla on liitua tarpeeksi taskussa.

              Valitettavasti itse kuulun siihen porukkaan jotka eivät aja tulevaisuudessa omalla autolla.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • gnz
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 428
                • -

                Originally posted by jani View Post
                Tuohan ei ole suomessakaan mahdoton skenaario. Se vaan että sitten ajaa ne joilla on liitua tarpeeksi taskussa.
                Noinhan se on tänäkin päivänä.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?



                  Ruotsin tavoite on vähentää liikenteen päästöjä 70 prosenttia vuoteen 2030 mennessä suhteessa vuoden 2010 päästötasoon. Toistaiseksi tavoitteesta on saavutettu noin 22 prosenttia, ja nykytoimet riittävät 40 prosentin päästövähennykseen, Trafikverket arvioi. Uusia keinoja tarvitaan etenkin liikenteen ja kuljetusten tehostamiseen.

                  Tässä suhteessa Ruotsin kuumin keskustelunaihe on ollut kilometri*vero. Se muistuttaa Suomessakin tunnettuja ex-liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) ja aiemmin Jorma Ollilan työryhmän ehdotuksia, joissa liikenteen verotus perustuisi ajettuihin kilometreihin

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6708
                    • PK-seutu

                    Jos nyt otetaan ajatusleikkinä vaikka sellainen lähtökohta, että nykyhetken ja vuoden 2030 välissä ei ehdi tulla mitään merkittävää uutta ajoneuvotekniikkaa ja sanotaan vaikka, että 2030 kolmannes ajokeista on sähköistettyjä.

                    Miten ne kerätyt kilometriverot niitä päästöjä poistaa? Vai olettaako joku idiootti, että suurin osa nykyisistä ajoista on turhaa hupiajelua? Kyllähänä lähtökohta on se, että tarve ajaa ei poistu mihinkään. Täysin absurdeja haihatteluja tällaiset päästövähennystavoitteet. Kuka noita äänestää?
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5151
                      • Kuopio

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Jos nyt otetaan ajatusleikkinä vaikka sellainen lähtökohta, että nykyhetken ja vuoden 2030 välissä ei ehdi tulla mitään merkittävää uutta ajoneuvotekniikkaa ja sanotaan vaikka, että 2030 kolmannes ajokeista on sähköistettyjä.

                      Miten ne kerätyt kilometriverot niitä päästöjä poistaa? Vai olettaako joku idiootti, että suurin osa nykyisistä ajoista on turhaa hupiajelua? Kyllähänä lähtökohta on se, että tarve ajaa ei poistu mihinkään. Täysin absurdeja haihatteluja tällaiset päästövähennystavoitteet. Kuka noita äänestää?
                      Tuskinpa Bernerillä ja Ollilalla oli mielessä päästöjen vähentäminen kun esittelivät kilometriperusteisen verotuksen. Veikkaan että enemmänkin oli mielessä miljardien bisnes itsensä ja kavereiden rikastuttamiseen.

                      Ainakin omalla kohdalla tilanne on se että "hupiajoa" on todella vähän, joten aika korkea pitäisi verotuksen olla että sen jättäisi kokonaan pois. Siinä samalla esim. työmatkat muuttuisivat sietämättömän kalliiksi. Täten varmaan vaihtoehdot olisivat lopettaa työt tai muuttaa kaupunkiin niin että pääsen perinteisellä polkupyörällä töihin. Villi veikkaukseni on että tämä olisi tilanne monella muullakin, ketkä kulkevat nyt edempää töihin.

                      Tuossahan päästään siihen tulokseen mitä julkisuudessa hallitus haluaa, mutta kukahan tuon lystin maksaa sitten oikeasti?
                      Last edited by jani; 02-03-2020, 10:07.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 998
                        • 29100/310053

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Miten ne kerätyt kilometriverot niitä päästöjä poistaa?
                        Kepin ja porkkanan avulla muokataan ihmisten käytöstä ja kulutustottumuksia? Esimerkiksi:

                        1. kiihdytetään haja-asutusalueiden tyhjentymistä tekemällä siellä asumisesta sietämättömän kallista (tähän löytyy tukea muista veromuodoista)
                        2. kannustetaan kuluttajia ostamaan pieni sähkövatkain kymmenvuotiaan 3-litraisen nelivetodieselin sijaan
                        3. kaupunkien keskustoihin vain sähköllä, muut autot parkkiin laitamille ja loput kävellen, potkulaudalla, ratikalla tmv.

                        Olisiko touhussa sitten globaalissa mittakaavassa juurikaan järkeä on ihan toinen juttu.

                        Mieluummin silti maksaisin km-pohjaista veroa käytön mukaan kuin täysin astronomista autoveroa tuonnin yhteydessä jostain eksoottisemmasta harrasteautosta. Joku häävimpi Alpina tai 4-sarjan avo vaatii äkkiä 10-20t verot - minusta se on älytön vero käytetystä autosta jolla on tarkoitus ajaa vain muutama hassu tkm kesässä. Sitten kun pamahtaa 10v. täyteen et saa ulosmyydessä latiakaan takaisin.
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3166
                          • 47200

                          Ja jos leikitelläön ajatuksella että "kaikki" muuttaa lähemmäs isompia seutuja, kuka ostaa ne talot täältä maalta? Ei olis mitenkäänpäin varaa vaan hylätä sitä torppaa seisomaan sinne ja ottaa uutta asuntoa alle..koskahan tuo noiden omille kengille kuseminen huomataan? Varmaan sitten kun on myöhäistä ja sukatkin on jo märät

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by pazq View Post
                            Ja jos leikitelläön ajatuksella että "kaikki" muuttaa lähemmäs isompia seutuja, kuka ostaa ne talot täältä maalta? Ei olis mitenkäänpäin varaa vaan hylätä sitä torppaa seisomaan sinne ja ottaa uutta asuntoa alle..koskahan tuo noiden omille kengille kuseminen huomataan? Varmaan sitten kun on myöhäistä ja sukatkin on jo märät
                            No ei kukaan niitä siinä vaiheessa osta. Isoissa kaupungeissa kun asuntojen hinnat vaan nousee, niin aika mahdoton yhtälö monelle suomalaiselle tulevaisuudessa. Mutta vihreässä kuplassa eläviä tämä ei kiinnosta kun jo nyt asuvat vuokralla isossa kaupungissa ja saavat toki isot vuokratuet..
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Periferiassa asuntojen hinnat ovat varsin kohtuullisia. Mutta siitähän ei kannata ketään huomauttaa koska se ei sovi agendaan.

                              Comment

                              • pazq
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 3166
                                • 47200

                                Tarkotinkin tuolla sitä, että miten helvetissä pystyisin hylkäämään/myymään/vuokraamaan oman omakotitalon ja autot, mitä ei kyllä tapahdu, ja muuttamaan johonkin kaupunkiin. Vastaus rahalla siitä selviää ei ole vastaus. Korvia myöten veloissa ei ole normaalia elämää mulle vaikka joillakin se on elämäntapa että kaikki pitkällä piuhalla vaan, ja sit kitkutellaan. Toki se kalusto ja talo on sit eri kalipeeria meikään verrattuna ei taas suoranaisesti liittynyt tähän topikkiin mutta aina voi hyppiä aasinsiltoja pitkin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎