Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 428
    • -

    Originally posted by nullzwei View Post
    ... suurimmalla osalla kansalaisista ei ole minkäänlaista käsitystä siitä että julkinen raha tulee yksityisestä yritteliäisyydestä. Illuusio poliitikkojen tekemästä hyvinvointivaltiosta elää merkillisen sitkeässä, todellisuudessa yksityinen yritteliäisyys on luonut koko jaettavan kakun.
    Vain minä ymmärrän totuuden, ja se totuus on __yksinkertainen__ . Näinhän näitä ideoita myydään nykyaikana...

    En nyt halua väheksyä yrittäjiä, koska se arki on sattumoisin likellä. Mutta tämä hyvinvointivaltio tarvii tasan tarkkaan paljon muutakin kuin pelkkää yrittäjyyttä, jotta homma pelittää.

    Punainen lanka on se, että yrittäjyys on yksi työkalu osa valtion työkalupakissa matkalla kohti menestystä, mutta ei sillä pelkästään pärjää. Jopa niitä "helevetin hyödyttömiä" valtakunnanpoliitikoita tarvitaan. Ja paljon, paljon muuta.
    Last edited by gnz; 06-01-2020, 12:12.

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by gnz View Post
      Vain minä ymmärrän totuuden, ja se totuus on __yksinkertainen__ . Näinhän näitä ideoita myydään nykyaikana...
      Olisiko asiaan jotain, edes. Siis muutakin kuin surkeaa sanahelinää.

      Kysymys oli; aiheuttaako sähköautoilu paikallispäästöjä vaiko ei.

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Originally posted by nullzwei View Post
        Kysymys oli; aiheuttaako sähköautoilu paikallispäästöjä vaiko ei.
        1. Sähköautoista aiheutuu ilmastopäästöjä, kun niitä valmistetaan.

        2. Sähköautot eivät aiheuta päästöjä, kun niillä ajetaan.

        3. Sähköautoista aiheutuu ilmastopäästöjä, kun niitä ladataan.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by gnz View Post
          2. Sähköautot eivät aiheuta päästöjä, kun niillä ajetaan.
          Eivätkö sähköautot kuluta tietä, jarruja ja renkaita kun niillä ajetaan. Eivätkö ne levitä katu- ja muuta pölyä, eikö niitä tarvitse puhdistaa eli pestä juomavedellä. Eivätkö aiheuta ääni- ja melupäästöä-kään, mm.

          Yllättävän saasteettomia ovat



          (ottamatta kantaa tsiimannin asennevammaan)

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Originally posted by nullzwei View Post
            Eivätkö sähköautot kuluta tietä, jarruja ja renkaita kun niillä ajetaan. Eivätkö ne levitä katu- ja muuta pölyä, eikö niitä tarvitse puhdistaa eli pestä juomavedellä. Eivätkö aiheuta ääni- ja melupäästöä-kään, mm.

            Yllättävän saasteettomia ovat
            Nullzwei on tarkka havainnoimaan; ovat yllättävän saastettomia.

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              Originally posted by gnz View Post
              Ei tää avautunut täysin kolmannen lukukerrankaan jälkeen tällaiselle keskivertoa huonommalle lukijalle (kompensoin olemalla keskivertoa parempi kuljettaja!).
              Yksinkertaistetaan. Oletetaan, että kaikki kuluttajat on sellaisia jotka aivan väkisin haluaa ostaa uuden auton ja ajaa sillä seuraavat 20v eli romuksi asti. Näitä kuluttajia on 2 000 000 eli koko autokanta joista 1/20 eli 100 000 ostaa uuden auton tiettynä vuonna. Valtio voi verottaa sanotaan vaikka 6 000e (ilmeisesti keskimääräinen autovero uusissa autoissa nykyisin) kerralla etukäteen oston yhteydessä jolloin vuosittainen autoveron tuotto on 100 000 x 6 000e = 600 000 000e. Tämä hieno, valtio saa verotuloja ja käyttää rahan mihin käyttää.

              Mutta mutta keneltä kuluttajalta löytyy 6 000e sukanvarresta autoveron maksamiseen? Kovin harvoilta joten ko. 100 000 henkeä menee pankkiin tai ottaa liikkeen kautta rahoituksen tuolle 6 000 eurolle. Mitä tämä maksaa lainanhoitokuluina? Tässä nykytilassa siis rekisteröinti maksetaan kerralla etukäteen ja hyvin usein juuri lainalla. Se, että tavallisesti vanha auto menee vaihdossa käsirahana uuteen autoon muutaman vuoden myöhemmin eikä romuksi ensimmäiseltä omistajalta 20v jälkeen ei muuta perustilannetta miksikään. Osa autoverosta siirtyy vaan auton suuremman markkinahinnan mukana seuraavalle omistajalle joka myös maksaa sen lainalla jne. aina viimeisimpään keskimäärin kai n. viidenteen omistajaan asti.

              Valtiolla olisi myös toinen vaihtoehto. Mikäli autovero poistettaisiin ja laitettaisiin käyttömaksuun 600 000 000e / 2 000 000 = 300e / 12kk = 25e/kk lisää saisi valtio edelleen tasan saman 600 miljoonaa vuodessa. Valtion kannalta siis mikään ei muuttuisi paitsi se, että summa pysyisi vakaana vaikka vuosittainen automyynti vaihtelisi paljonkin. Laman aikaan tulot olisi siis suuremmat jolloin valtiokin tarvitsisi vähemmän lainanottoa.

              Auton omistajien kannalta erona olisi ettei kukaan ottaisi 6 000e tai muutakaan summaa ylimääräistä lainaa pelkästään verojen maksuun. Kuka haluaisi esim. maksaa vuoden tuloverot etukäteen tammikuussa lainarahalla? Ei taida montaa innokasta löytyä mutta autoveron kannattajia on kyllä. Kuinka suuren osan 25e/kk lisämaksusta maksaisi jo pelkästään lainan hoitokulujen säästöllä?

              Osa porukasta täälläkin vastustaisi viimeiseen asti tällaista muutosta. Jopa tämän selityksen lukemisen jälkeen johtuen siitä, että myös jo autoverotetut autot joutuisi muutoksessa ainakin osittain maksamaan suurempaa käyttömaksua. Tästä huolimatta autoverosta kannattaisi päästä eroon mahdollisimman pian. Se kun ei oikeasti hyödytä ketään muuta kun Santanderin omistajia.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • gnz
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 428
                • -

                Originally posted by 928 GTS View Post
                Yksinkertaistetaan. Oletetaan, että kaikki kuluttajat on sellaisia jotka aivan väkisin haluaa ostaa uuden auton ja ajaa sillä seuraavat 20v eli romuksi asti. Näitä kuluttajia on 2 000 000 eli koko autokanta joista 1/20 eli 100 000 ostaa uuden auton tiettynä vuonna. Valtio voi verottaa sanotaan vaikka 6 000e (ilmeisesti keskimääräinen autovero uusissa autoissa nykyisin) kerralla etukäteen oston yhteydessä jolloin vuosittainen autoveron tuotto on 100 000 x 6 000e = 600 000 000e. Tämä hieno, valtio saa verotuloja ja käyttää rahan mihin käyttää.

                Mutta mutta keneltä kuluttajalta löytyy 6 000e sukanvarresta autoveron maksamiseen? Kovin harvoilta joten ko. 100 000 henkeä menee pankkiin tai ottaa liikkeen kautta rahoituksen tuolle 6 000 eurolle. Mitä tämä maksaa lainanhoitokuluina? Tässä nykytilassa siis rekisteröinti maksetaan kerralla etukäteen ja hyvin usein juuri lainalla. Se, että tavallisesti vanha auto menee vaihdossa käsirahana uuteen autoon muutaman vuoden myöhemmin eikä romuksi ensimmäiseltä omistajalta 20v jälkeen ei muuta perustilannetta miksikään. Osa autoverosta siirtyy vaan auton suuremman markkinahinnan mukana seuraavalle omistajalle joka myös maksaa sen lainalla jne. aina viimeisimpään keskimäärin kai n. viidenteen omistajaan asti.

                Valtiolla olisi myös toinen vaihtoehto. Mikäli autovero poistettaisiin ja laitettaisiin käyttömaksuun 600 000 000e / 2 000 000 = 300e / 12kk = 25e/kk lisää saisi valtio edelleen tasan saman 600 miljoonaa vuodessa. Valtion kannalta siis mikään ei muuttuisi paitsi se, että summa pysyisi vakaana vaikka vuosittainen automyynti vaihtelisi paljonkin. Laman aikaan tulot olisi siis suuremmat jolloin valtiokin tarvitsisi vähemmän lainanottoa.

                Auton omistajien kannalta erona olisi ettei kukaan ottaisi 6 000e tai muutakaan summaa ylimääräistä lainaa pelkästään verojen maksuun. Kuka haluaisi esim. maksaa vuoden tuloverot etukäteen tammikuussa lainarahalla? Ei taida montaa innokasta löytyä mutta autoveron kannattajia on kyllä. Kuinka suuren osan 25e/kk lisämaksusta maksaisi jo pelkästään lainan hoitokulujen säästöllä?

                Osa porukasta täälläkin vastustaisi viimeiseen asti tällaista muutosta. Jopa tämän selityksen lukemisen jälkeen johtuen siitä, että myös jo autoverotetut autot joutuisi muutoksessa ainakin osittain maksamaan suurempaa käyttömaksua. Tästä huolimatta autoverosta kannattaisi päästä eroon mahdollisimman pian. Se kun ei oikeasti hyödytä ketään muuta kun Santanderin omistajia.
                En tiedä ymmärsinkö vieläkään, mutta mitä väliä sillä on kenelle sen 25e/kk maksaa; valtio tai lainan myöntäjä, maksettava se jokatapauksessa on. Miten asiat helpottuvat tai parantuvat sillä, että maksetaan pankin sijasta valtiolle sama summa?

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Originally posted by gnz View Post
                  Nullzwei on tarkka havainnoimaan; ovat yllättävän saastettomia.
                  Kovinkaan paljoa havainnointikykyä ei tarvita siihen että tajuaa sun olevan trolli.

                  Comment

                  • *makke*
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 884
                    • Klaukkala

                    Originally posted by gnz View Post
                    En tiedä ymmärsinkö vieläkään, mutta mitä väliä sillä on kenelle sen 25e/kk maksaa; valtio tai lainan myöntäjä, maksettava se jokatapauksessa on. Miten asiat helpottuvat tai parantuvat sillä, että maksetaan pankin sijasta valtiolle sama summa?
                    Edelleen se santun pankki ottaa sen oman siivunsa siitä välistä nykymallilla.

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      Originally posted by *makke* View Post
                      Edelleen se santun pankki ottaa sen oman siivunsa siitä välistä nykymallilla.
                      Koroton maksuaika järjestynee kuin manulle illallinen nykyään, autoliikkeeltä siis.

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5153
                        • Kuopio

                        Originally posted by gnz View Post
                        En usko, että tarvii pakottaa; sinusta, minusta ja muista vanhoista paskoista asia saattaa tuntua tältä.

                        Esimakua:

                        https://whimapp.com/
                        Ei ole mahdollista maailmassa mikä menee koko ajan enemmän suuntaan "nyt-ja-heti-kaikki"... miksi autoilu tekisi tässä poikkeuksen "odotan-huomiseen-ylihuomiseen-ehkä-ei-koskaan".

                        Suurin käytännön ongelma on että kun autot lähtee aamulla talonyhtiön pihasta ensimmäisten käytössä, ei ne itsestään palaudu seuraaville ennen iltaa... siitäpä se oravanpyörä alkaa. Näin yhteiskäyttöautot ovat niiden omistajille&hallinnoijille painajaisia. Kaikkien pakollisten käytännön kulujen jälkeen kilometrihinta on sellainen että halvemmas tulee ajaa taksilla.

                        Originally posted by *makke* View Post
                        Edelleen se santun pankki ottaa sen oman siivunsa siitä välistä nykymallilla.
                        12,90e/kk kaikissa elämän vaiheissa mukana
                        Last edited by jani; 06-01-2020, 18:06.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7045
                          • Forssa

                          Miksi minun pitäisi maksaa ylimääräistä, jotta varakkaampi saa uuden autonsa 6ke halvemmalla?
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15229
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Kato kun ihan kohta akkutekniikka ottaa jättiharppauksen ja sitten kaikki rahtilaivat ja lentokoneetkin kulkee puhtaalla sähköllä.

                            Omasta mielestä kaikki polttomoottori hätä generaattorit pitäis kieltää ensimmäisenä. Niiden käyttöä ei voi mitenkään perustella sairaaloissa. Nehän saastuttaa ihan vimmatusti.
                            Valtio voisi tässä näyttää mallia edeltäkävijänä ja kaikki valtiovetoiset yritykset ja palveluntuottajat voisivat nyt välittömästi siirtyä sähköautoiluun. Poliisit, ambulanssit, vr romuttaa kaikki diesel veturit ja Finnair vois ensimmäisenä lentoyhtiönä siirtyä sähkökentokoneisiin.

                            Näin Suomi saa pelastettua maailman ilmasto muutokselta ja kaikki maat kiittävät ja kumartavat Suomea. Lisäksi kun sähkö on päästötön ja liki ilmainen niin on varaa ottaa tänne muutama miljoona ruskettunutta alaikäistä lisää.
                            Tähän ei tarvii vetää kuin nimialle. Suomesta ensimmäinen onnistunut hiilineutraali ja monikulttuurinen kansa maapallon historiassa. Kaikki muut epäonnistuivat, varmaan ihan vaan yrityksen puutteesta, mutta suomessa tuo onnistuu. Haluaisin myös nähdä nyt ensiksi akkukäyttöiset lentokoneet, saa toimia minusta tarvittaessa myös johtosähkölläkin kunhan ei piuha osu minun taloon kun joka ilta lentää noin 150 konetta suoraan kämpän yli.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15229
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by gnz View Post
                              1. Sähköautoista aiheutuu ilmastopäästöjä, kun niitä valmistetaan.

                              2. Sähköautot eivät aiheuta päästöjä, kun niillä ajetaan.

                              3. Sähköautoista aiheutuu ilmastopäästöjä, kun niitä ladataan.
                              Asfaltti kuluu suoraan sen mukaan kuinka raskasta liikennettä sillä menee, sähköautot esim teslat on 2000-2500kg painoltaan kun vaikkapa bemarini on 1200kg. Mutta ehkä se tuplaantunut asfaltinkulutus ei sitten haittaa ketään, asfaltinteossahan ei synny lainkaan päästöjä ja suomessa ollaan eturintamassa uusimassa päällysteitä muutenkin, en ole koskaan ajanut suomessa tietä mihin olisi kulunut urat tai syntynyt kuoppia, ongelmia on tälläkin saralla enemmän muualla esim saksassa.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5153
                                • Kuopio

                                Tässä kilometriperusteisessa verotuksessa "pääpihvi" on teknologia kumppanuus kenelle se sitten tuleekin hoidettavaksi. Kyllä ne on isot softatalot jotka tätä hommaa loppaa eniten. Miettikäpää millainen bisnes on tuon järjestelmän ylläpitäminen, varovaisen arvion mukaan puhutaan Suomessa pelkästään noin miljardi euroa / vuosi.

                                Ja jokainen tietää kuka sen maksaa
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎