Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5153
    • Kuopio

    Originally posted by jj5 View Post
    Käytön= energian(bensa, diesel, sähkö jne) oikeudenmukainen ja tasapuolinen verotushan se olisikin tässä avain.
    Tämä myös tukisi mallia, ajat vähän => maksat vähän & pieni kulutus => maksat vähän. Jokainen saa itse vapaasti valita. Lisäksi polttoaineveron kiertäminen on melkoisen vaikeaa toisin kuin tuollaisen GPS boxin toiminnan häirintä.

    En ymmärrä miksi työmatkavähennys verotuksessa on ongelma tai siitä halutaan luopua, kumminkin se on koeponnistettu toimivaksi jo muutaman kymmenen vuotta.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6709
      • PK-seutu

      Originally posted by jj5 View Post
      Tämä. Vähän digidigi lisäarvopalveluita T. Berner.
      Tai että viranomainen ei tiedostaisi mittarilukeman manipuloimisen mahdollisuutta.

      Käytön= energian(bensa, diesel, sähkö jne) oikeudenmukainen ja tasapuolinen verotushan se olisikin tässä avain, mutta se ei ehkä käy kun sillä ei voida säädellä ihmisten tekemistä ja olemista niin helposti (sähkön hinta ja sen vaikutus myös muihin kuin tieliikenteeseen). Toisaalta voisihan yrityksille olla sitten vaikka sähkötukia jotta saataisiin kaikki sotkettua kunnolla.

      Toinen hyvä, oikeudenmukainen, kätevä, yksinkertainen, muualla jo testattu ja osin käyttäjälle vapaaehtoinenkin tapa verottaa käyttöä olisi minusta kohtuuhintainen moottoritiemaksu(tarra). Toisaalta eihän Suomessa juuri ole moottoriteitäkään. Samaan syssyyn nastarenkaille pitäisi saada samanlainen, niin jengi ei ehkä eteläsuomessa ihan turhaan ajelisi 6kk vesikelissä nastoilla, rouhien tien pintaa katupölyksi.
      Miten siis verottaisit sähköauton käyttämää energiaa (sähköä) niin että se kohdistuu siihen sähköautoiluun?
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • jj5
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 1333
        • pks

        Originally posted by pyroz View Post
        Miten siis verottaisit sähköauton käyttämää energiaa (sähköä) niin että se kohdistuu siihen sähköautoiluun?
        Miksi se pitäisi kohdistua pelkästään autoiluun? Nimenomaan kirjoittelin tasa-arvoisesta energian verottamisesta.
        Juuri tätä en käsitä miksi autoiluun pitää kohdistaa poikkeuksellisen korkea verotus, mutta sellaista tunnutaan Suomessa pidettävän itsestäänselvyytenä.

        http://www.aut.fi/tilastot/verotus_j...ieliikenteesta

        Joku fiksu jolla on ylimääräistä aikaa voisi laskea paljonko sähkön verotusta pitäisi nostaa, että saataisiin tuo tieliikenteen muutama veromiljardi kasaan ja mitä se tarkoittaisi normi ihmiselle. Tässä voi toki huomioida senkin, että tuskin polttoaineiden verotulotkaan menevät nollille ihan äkkiä vaikka millaisia päätöksiä tekisi, eli ihan kaikkea ei edes sähköön tarvitsisi siirtää.

        Muistelen nähneeni joskus jossain laskelman paljonko tämä tarkottaisi, jos kaikki autoilun verot (pl. alv?), siirrettäisiin pa hintaan. Sen hetkisellä pa menekillä ero silloiseen pa hintaan ei ollut edes kovin iso. 20centtiä tms
        sigpic

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6709
          • PK-seutu

          Originally posted by jj5 View Post
          Miksi se pitäisi kohdistua pelkästään autoiluun? Nimenomaan kirjoittelin tasa-arvoisesta energian verottamisesta.
          Juuri tätä en käsitä miksi autoiluun pitää kohdistaa poikkeuksellisen korkea verotus, mutta sellaista tunnutaan Suomessa pidettävän itsestäänselvyytenä.

          http://www.aut.fi/tilastot/verotus_j...ieliikenteesta

          Joku fiksu jolla on ylimääräistä aikaa voisi laskea paljonko sähkön verotusta pitäisi nostaa, että saataisiin tuo tieliikenteen muutama veromiljardi kasaan ja mitä se tarkoittaisi normi ihmiselle. Tässä voi toki huomioida senkin, että tuskin polttoaineiden verotulotkaan menevät nollille ihan äkkiä vaikka millaisia päätöksiä tekisi, eli ihan kaikkea ei edes sähköön tarvitsisi siirtää.

          Muistelen nähneeni joskus jossain laskelman paljonko tämä tarkottaisi, jos kaikki autoilun verot (pl. alv?), siirrettäisiin pa hintaan. Sen hetkisellä pa menekillä ero silloiseen pa hintaan ei ollut edes kovin iso. 20centtiä tms
          Jos tosissasi ehdotat, että Carunan ja muiden suorittaman perseraiskauksen lisäksi pitäisi sähkön hintaa nostaa niin... No jätänpä sanomatta. Autoilun kuluista tässä kuitenkin puhuttiin...
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            Originally posted by Freak View Post
            Meilä taitaa olla pari vaihtoehtoa asian toteuttamiseksi. Polttoaineveron korottaminen on yksi, mutta se satuttaa eniten syrjäseuduilla asuvia joissa etäisyydet on pitkiä. Tilannetta voidaan tasoittaa tietulleilla suurille pääväylillä tms ruuhkamaksuilla suurissa taajamissa. Niin pahalta kuin se kuulostaakin, niin parempi tapa olisi jatkuva ajon digitaalinen seuranta, jossa saadaan suoraan määriteltyä kustannukset eri alueille.

            Vai onko jollain joku parempi idea asian toteuttamiseksi? Nyt kannattaa olla äänessä, koska kohta voi olla myöhäistä.

            Tämä jatkuva seuranta kyllä se kaikista huonoin vaihtoehto. En kyllä voi ymmärtää, miten joku voi tälläistä pitää parhaana vaihtoehtona.

            Originally posted by jj5 View Post
            Miksi se pitäisi kohdistua pelkästään autoiluun? Nimenomaan kirjoittelin tasa-arvoisesta energian verottamisesta.
            Juuri tätä en käsitä miksi autoiluun pitää kohdistaa poikkeuksellisen korkea verotus, mutta sellaista tunnutaan Suomessa pidettävän itsestäänselvyytenä.

            http://www.aut.fi/tilastot/verotus_j...ieliikenteesta

            Joku fiksu jolla on ylimääräistä aikaa voisi laskea paljonko sähkön verotusta pitäisi nostaa, että saataisiin tuo tieliikenteen muutama veromiljardi kasaan ja mitä se tarkoittaisi normi ihmiselle. Tässä voi toki huomioida senkin, että tuskin polttoaineiden verotulotkaan menevät nollille ihan äkkiä vaikka millaisia päätöksiä tekisi, eli ihan kaikkea ei edes sähköön tarvitsisi siirtää.

            Muistelen nähneeni joskus jossain laskelman paljonko tämä tarkottaisi, jos kaikki autoilun verot (pl. alv?), siirrettäisiin pa hintaan. Sen hetkisellä pa menekillä ero silloiseen pa hintaan ei ollut edes kovin iso. 20centtiä tms
            Koska Suomessa se autoilija on perinteisesti ollut se maksaja. Ei se sähköverotuksen nostaminen autoista saatava veron kattamiseksi myöskään olisi oikeudenmukaista. Osa lämmittää sähköllä, osa lämmittää kaukolämmöllä. Sitten pitäisi sinne kaukolämpöön vastaava korotus tehdä jne.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3166
              • 47200

              Ns jatkuva seuranta pitäisi olla siinä tapauksessa purkki joka kerää ajetut km eikä karttaan piirrä missä surraat menemään? Toisaalta taas kun myyt auton tai vahdat niitä 5krt vuoteen niin mitäs sitten tehdään? :think

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Originally posted by HTK12 View Post

                . Sitten pitäisi sinne kaukolämpöön vastaava korotus tehdä jne.
                Miksi?


                En kannata sähköveron nostoa, mutta ei kaukolämmön hinnan tarvitse kulkea käsikädessä sähkön kanssa. Se on sähkölämmittäjän ongelma jos hinta nousee. Sama myös toisin päin. Eikä ole kaukolämpöä itsellä...
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5153
                  • Kuopio

                  Originally posted by pazq View Post
                  Ns jatkuva seuranta pitäisi olla siinä tapauksessa purkki joka kerää ajetut km eikä karttaan piirrä missä surraat menemään? Toisaalta taas kun myyt auton tai vahdat niitä 5krt vuoteen niin mitäs sitten tehdään? :think
                  Ei tuossa skenaariossa ole mitään ongelmaa "purkille".
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3166
                    • 47200

                    Originally posted by jani View Post
                    Ei tuossa skenaariossa ole mitään ongelmaa "purkille".
                    On siinä se että jos on kiinteä. Silloin pitäisi käydä vaikka konttorilla kuittaamassa kilsat oman nimen alle myydessä ja jos se ei ole kiinteä, se voi vahingossa jäädä talliin hyllylle

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      Raskaan kaluston puolellahan GPS-pohjaista ajoneuvoseurantaa on tehty Suomessakin arviolta 15-20 vuotta.

                      Vaatii backendin ja jonkinlaisen päätelaitteen / purkin. Ei pitäisi olla paha rasti nykyisille valmistajille muokata omasta tuotteesta "veroboksia".

                      Käytännön syistä ja yksityisyyden suojauksen vuoksi en näe järkeä tehdä järjestelmästä reaaliaikaista. Jos ajotiedot pullautetaan valtiolle kerran vuorokaudessa, kenenkään yksityisyyden ei luulisi loukkaantuvan, varsinkin, jos payloadina on ainoastaan ajetut kilometrit. Samoin bäkkäristä saadaan kevyempi, kun tietoa työnnetään sinne harvakseltaan.

                      Comment

                      • |foder|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 7045
                        • Forssa

                        Sillä erotuksella että raskaassa kalustossa se on tietoinen valinta. Eli menet töihin kuskiksi, olet tietoisesti hyväksynyt asian. Vieläpä niissäkin on niiden tarkoitus jotain muuta kuin verotus? Vai?

                        Mikäli gps purkki tulisi jokaiseen autoon, miten voidaan olla varmoja ettei joskus tulevaisuudessa käytettäisi johonkin muuhun esim. nopeuksien kyttäämiseen ja sitä myöten sakottamiseen? Minä en usko etteikö tätä jätettäisi käyttämättä.
                        Tämä on se suurin syy, miksi vastustan tätä asiaa loppuun asti.

                        Alkuun kuka vaan voi vakuuttaa ja luvata mitä tahansa. Lopulta se mahdollisuus huomattaisiin liian hyvänä valtion kassan täyttäjänä ja keinolla tai toisella sekin keino otettaisiin käyttöön. Ihan 100% varmasti otettaisiin käyttöön. Ennemmin tai myöhemmin.
                        Nyt:
                        E82 135i -11

                        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          toistoa 23.5.2019 postauksesta

                          Originally posted by jj5 View Post
                          Mikäs siinä on urbaanilegendaa? Meinaatko että sitä sijaintitietoa ei tultaisi käyttämään ihan ties vaikka mihin ihmismieli ikinä keksiikään, jossain vaiheessa? Kuvittele kun Dennis P seuraisi jokaista liikettäsi.
                          Kilometriperusteisen verotuksen järjestelmä ei välttämättä perustu GPS:ään. Paikanmäärityksen tarkkuuteen kilometriperusteisessa verotuksessa riittää kilometri eli tuhat metriä.

                          eCall-järjestelmä tuli pakolliseksi uusiin henkilöautoihin maaliskuussa 2018. Foliohattuväitteiden perusteella voisi olettaa että ne, joilla noin uusi auto on, ovat jo poistaneet järjestelmän koska "kaikkia järjestelmän tietoja voidaan käyttää sinua vastaan."

                          EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI (EU) 2019/520, annettu 19 päivänä maaliskuuta 2019,
                          sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta ja tiemaksujen laiminlyöntiä koskevien tietojen rajatylittävän vaihtamisen helpottamisesta unionissa

                          Oikeus henkilötietojen suojaan tunnustetaan yksiselitteisesti Euroopan unionin perusoikeuskirjan 8 artiklassa.



                          Huomaa että EU on kansalaisen oikeusturvan (henkilötietojen suoja) puolella, toisin kuin joku Dennis the Menace
                          Last edited by nullzwei; 08-01-2020, 20:38. Reason: korjattu rikki mennyt linkki

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6169
                            • Helsinki

                            pientä toistoa

                            Originally posted by gnz View Post
                            Raskaan kaluston puolellahan GPS-pohjaista ajoneuvoseurantaa on tehty Suomessakin arviolta 15-20 vuotta.
                            Yhdessä kuljetusliikkeessä missä oli noita, niin voi helvetti että siellä kytättiin, siis en ole nähnyt koskaan ihmisiä jota kiinnostaa missä meet, kuinka kovaa ajat jne. Joo olihan siitä hyötyäkin, mutta huhuhu se kyttääminen, sitten oli näitä bugeja, että ajoneuvo menikin jossain ihan muualla kuin pitäisi, usein riitti esim soittaminen kyseisen purkin valmistajaa/softan ylläpitäjään, niin korjattiin etänä ja varmasti makso kiitettävästi, sit jos vika oli niin että joutu ajoneuvossa tekee korjauksia, niin kyllä oli vaikeata, sen muistan että että purkin hinta oli 50€/kk ja autoja oli 27 kpl, en muista tarkkaan mitä asennus maksoi mutta tuhansia oli kumminkin, myös osassa autossa sekosi ajoneuvon oman järjestelmä tms.

                            Joo, ne aikaisemmat ehdotukset että mitä tulisi kilometri maksaa, se olisi halvempi mulle, mutta ei kiitos edelleen. No katotaan mitä tulee, menee kyllä aikaa mitä kaikkea tuleekaan. Mutta kun on ollaan suomessa ja kyse suomalaisista, niin ei ole mikään yllätys missään asiassa näissä
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Miksi?


                              En kannata sähköveron nostoa, mutta ei kaukolämmön hinnan tarvitse kulkea käsikädessä sähkön kanssa. Se on sähkölämmittäjän ongelma jos hinta nousee. Sama myös toisin päin. Eikä ole kaukolämpöä itsellä...
                              No tuossa puhuttiin, että olisi oikeudenmukainen ratkaisu. Ei se nyt ole jos yhden lämmitysmuodon käytöstä napsahtaa iso lasku koska autoverotus päätettiin siirtää sähköön. Korotus tuntuu ihan reippaasti, jos sähköverosta pitäisi useampi miljardi napata lisää valtiolle.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Hebbu ///M3
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 1627
                                • Dallas

                                Paljonko sitä turpeen ja biopolttoaineitten käyttöä on tuettu, joku 100 miljoonaa vuosi, sähkölämmittäjien pussista. Nousee se energian hinta näin lämpimän talven jälkeen jokatapauksessa, kun ei tarpeeksi leikkirahaa tullut.
                                Sotkamo Connection

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎